Pomppiva Poni -fopen offtopikki ja kootut selitykset

Pagba

Pronominit hän/hänen
Pomppiva Poni sijoittuu Sormuksen sodan aikaan vuoden loppupuolelle. Samoojat ovat lähteneet sotaan ja Briissä aletaan ymmärtää, kuinka merkittäviä nuo väheksityt hahmot olivat olleet heidän turvallisuutensa takaamisessa. Ovet ja ikkunaluukut pistetään säppiin joka yöksi ja yövieraiksi hyväksytään vain harvoja ja valittuja. Viisi Briin ympäryskylistä tullutta ihmistä joutuvat yöpymään Pomppivassa Ponissa, kuten myös viisi Konnun hobittia. Etelästäkin on tullut viisi kulkijaa. Pakolaisia, vakoojia, maankiertäjiä, kuka tietää? Heillä olisi eniten kerrottavaa, mutta heidän tarinoihinsa suhtaudutaan kaikkein suurimmalla epäilyksellä. Heidän pöydässään keskustelu yltyy usein kovaääniseksi väittelyksi ja nyrkkeihinkin turvauduttaisiin, ellei Viljami Voivalvatti synnynnäisenä diplomaattina saisi muunnettua uhkaavan tappelun kädenvääntökisaksi. Hänen ranteestaan löytyykin yllättävän paljon ruista. Yhdessä nurkassa istuu viiden kääpiön seurue. He ovat sanojensa mukaan myyntireissulla patoineen ja kattiloineen. Kääpiöt luovat synkkiä silmäyksiä huoneen keskelle, jossa viiden haltian joukko luo iloa ja valoa saliin. Yleensä haltiat välttelevät muiden rotujen seuraa, mutta ulkona riehuva myrsky estää näitä yksilöitä yöpymästä metsässä, semminkin, kun yksi heistä on loukkaantunut/sairas/raskaana/hyvin nuori. Erikoisten vieraiden vetämänä sali on täynnä väkeä, onpa eräs Briin mahtihenkilöistäkin päättänyt yöpyä majatalossa. Suuresti kunnioitettu ja arvostettu (sekä hyvin äveriäs) hobitti-isäntä Timi Törmä kuuntelee haltioiden lauluja silmät innostuksesta kiiluen. Muu väki kun poistuu kotiinsa tai vetäytyy huoneisiin, hän vielä istuu kuunnellen ja hädintuskin hengittää muistaen. Sam Gamgi tuntisi hänet hengenheimolaisekseen. Sääli, että julma kohtalo on määrännyt hänen salamurhansa yön pimeinä tunteina, jotta raivostuneet briiläiset voisivat saartaa Pomppivan Ponin ja surmata jokaisen ulos pyrkivän. Vain Viljami Voivalvatti palvelijoineen saa vapaasti liikkua kylällä. Muut ammutaan väijyksistä, kunnes kaikki murhaajat on varmasti saatu teloitettua. Kun seuraavanakin yönä yritetään murhata joku, ymmärretään, että kissa ja hiiri -leikki on alkanut. Mutta ketkä ovat kissoja ja ketkä hiiriä?

Ken on ilmoittautunut mukaan Pomppivaan Poniin, saa tiedon rodusta, jonka arpa on hänelle suonut. Pelaajat voivat vapaasti vaihtaa rotuja keskenään pelin varsinaiseen alkuun asti. Ystävyys-, vihollisuus- ja sukulaisuussuhteita hahmojen välillä saa solmia. Salaisesta roolistaan saa tietää vasta juuri ennen pelin alkua. Siksi kannattaa liittää hahmonsa henkilöhistoriaan parin päivän katoamisjakso, joka on mahdollisesti selitettävissä täysin luonnollisesti. Ehkä silloin hahmo vain harhaili sienimetsässä tai sitten tapahtui jotain vallan muuta. Roolit eivät kunnioita roturajoja tai muita hahmojen välisiä suhteita.

Hahmonkehityksessä on yksi tärkeä sääntö: ei historiallisia hahmoja. Ei Aragornia, joka onkin lähettänyt kaksoisveljensä etelään sotimaan. Ei Lobelia Piukkapaulaa sateenvarjo-ostoksilla. Ei ketään muuta nimeltä mainittua. Jonkun kaukainen serkku saa olla, mutta siitä ei pidä tehdä suurta numeroa. Hahmonkehityksestä ei saa tulla mitään "kuka on kuuluisin heebo"-skabaa.

Jo kolme (muoks +n) ilmoittautunutta vaikka peli on vielä alkutekijöissään. Pyöräytänpä heille hahmot 10-tahkoisella nopalla. Tulokset tulevat seuraavasti (ei missään erityisessä järjestyksessä):
1-2: Ihminen Briin ympäristöstä
3-4: Hobitti Konnusta
5-6: Haltia
7-8: Ihminen etelästä
9-10: Kääpiö

"Muut kiireet" ovat mahdollisia ja katumapäällekin saa tulla, mutta vain yhden ainoan kerran. Eli kerran saa nollata tuloksensa (jokerikortin käyttö), mutta silloin ei välttämättä mahdu enää peliin mukaan. Ensisijaisesti suositaan rotujen vaihtamista pelaajien kesken. Lahjoa saa, muttei uhkailla (siis pelaajien välillä, itse luonnollisesti olen lahjomaton).

Ilmoittautumisjärjestys, arvonta ja muutokset:
Tuhka on ihminen Briin ympäristöstä
Douv on kääpiö
Tik oli hobitti Konnusta, vaihtoi rotua Samoojan kanssa, on nyt haltia
Samooja oli haltia, vaihtoi rotua Tikin kanssa, on nyt hobitti Konnusta
Haltiamieli on ihminen etelästä
Miccoh on ihminen etelästä
Aiwendil on hobitti Konnusta
Tix oli ihminen etelästä, käytti ainokaista jokeriaan, on nyt hobitti Konnusta
Poppy on kääpiö (ja tämä ei siis ole loukkaus)
Roark on hobitti Konnusta
Ereinion on ihminen etelästä (Haradin poikia?)
Hobitit jäädytetty
Aada on haltia
Herugrim on haltia (noppatulos kahdesti hobitti ennen haltiaheittoa)
Idril~ on ihminen Briin ympäristöstä
Deepdelver on haltia
Haltiat jäädytetty

Briin ympäristön ihmiset
1. Tuhka
2. Idril~

Konnun hobitit
1. Hilla Piipari, Samooja
2. Vilimar Piipari, Aiwendil
3. Tix
4. Teilo Kassinen, Roark

Haltiat
1. Tik
2. Aada
3. Thaurdagnir, Herugrim
4. Eraron, Deepdelver

Etelän ihmiset (jotka huitovat kun eivät käytä Ohvia)
1. Haltiamieli
2. Miccoh
3. Ereinion

Kääpiöt
1. Dourgh, Douv
2. Poppy

Tällä hetkellä etnisten ryhmien sisällä vallitsee suloinen yksimielisyys hahmoista (tai vallitsi ennen kuin Miccoh´kin tuli huitomaan [puhumattakaan myöhemmin ilmoittautuneiden jälkeisestä ajasta]). Kun jengiä alkaa tulla enemmän, keskustelkaa ryhmissä sukulaisuus-, ystävyys-, liikekumppanuus- jne suhteista ja päättäkää, kuinka paljon ryhmän sisällä hahmoistanne tiedetään. Ryhmien välillä niistä luonnollisesti tiedetään vähemmän.

Tuumin sopivaksi pelivuorokauden muodoksi tällaista: reaaliajassa maanantaiaamusta perjantaikeskipäivään kestää pelipäivä, peliyö on muuta aikaa.

Peliaikataulu: nyt on menossa iloinen ilta Pomppivassa Ponissa, ei aktiivista toimintaa, ei rooleja. Reaaliajassa maanantaina 3.9. peli alkaa, sitä ennen "yöllä" on pelaajia yksäröity hahmoistaan. "Yö" voi alkaa aikaisemmin kuin perjantaina, koska joillain pelaajilla on elämä eivätkä he viikonloppuna ehdi miettiä pelistrategiaansa. Pelijuonen mukaan ensimmäisen pelipäivän aikana ketään ei lynkata vaan seuraavana yönä vasta alkaa tapahtua kummia. Pelinjohtajia pelissä edustaa majatalon isäntä Viljami Voivalvatti apureineen. He ovat kuolemattomia, haavoittumattomia ja loukkaamattomia (sori Ere).
 
Joo, minä kanssa mukaan. :p
Mukavaa pelata vaihteeksi "tutussa" ympäristössä.
 
Tottakai haltiaa mielin pelata, tai sanaleikit sikseen ehkä haltioituisin mieluiten jostakin muusta roolista - mutta annetaan arvan kertoa.
 
Hetken aikaa harkitsin kääpiöroolin myyntin laittoa, mutta pikaisesti mieleen tuli hauskoja ideoita :)

Enpähän lyö päätäni ovenkamaroihin.
 
Voinen ilmoittaa hahmon vaihtohaluistani jo nyt. Mikäli joku hobitti haluaisi vaihtaa identiteettinsä haltiaksi, niin vaihtaisin mielelläni. Hätätapauksessa myös ihminen briin lähistöltä käy. Tämä haltia ei nyt oikein sovi suunnitteluihini olen nimittäin ajatellut pelaavani vaihteeksi lasta ja lapsihaltia ei oikein nyt istu kuvioon.

Mistä päästäänkin toiseen aiheeseen. Sitten kun/jos hahmoni rotu selviää, niin tarvitsisin saman ryhmän sisältä sukulaisen. Eihän se lapsi voi yksinään majatalossa hääräillä. :wink:
 
"Joku hobitti" saattaa tarkoittaa minua, anteeksi vain. Mutta joo, itse asiassa voisin hyvinkin mutatisoitua haltiaksi, ne ovat niin ihastuttavan degeneroituneita. Suipot korvalehdet, brr.

Joten tehdään diili, trump trump, jos arvoisalle pelitirehtöörillemme sopii. Hobitista haltia, haltiasta hobitti. Suipot korvat, ahh!
 
"Joku hobitti" viittasi myöskin mahdollisiin tuleviin hobitteihin, osallistujia tulee varmasti vielä lisää. Mutta jos Tikille käy, niin aina parempi, ei muuta kuin hobitisoitumaan siis. :p
 
No niin, nyt on melkoisesti aikaa vierähtänyt usvajaisista ja kylähulluista, joten katson olevani nyt valmis osallistumaan (toisin sanoen, on vihdoinkin aikaa. ei niitä läksyjä jaksa aina pakertaa.) tähän. Hep, osallistun! *nostaa kätensä*
 
No voi jumpe. Olisi pitänyt seurata Hovia tarkemmin. Olenkin aina halunnut olla profeetta :grin:

(nyt tuli häiritsevä muistikuva hieman höpsöstä tutustani, joka aina sekoittaa viittomamerkit profeetta ja professori keskenään - väittäen näin, että hänen avomiehensä on geologian profeetta....)
 
Wikistelyä tulikin jo ikävä (vaikkei toki edellisten pelien tiedotkaan ole vielä valmiina). Kaikki vain muoksimaan artikkeleita: http://kontu.info/wiki/Pomppiva_Poni_%28foorumiroolipeli%29
 
Kai se on sanottava hip ja tultava mukaan, foorumiropetusta ikävä. Ja saanhan olla vajaamielinen ja paikata sillä aukkoja Tolkien-sivistyksessäni.

Pagballe tiedoksi, jos päädyn etelän ihmiseksi niin arvo samaan syssyyn uusi rooli. :wink:
 
Kunhan lisää pelaajia ilmestyy, niin minun kääpiöni tarvitsee kovasti seuraa ja haluaisin muiden kääpiöiden kanssa vähän tai paljonkin jutella ennen peliä.
 
Kyllä arpatuuri olisi minua karusti heitellyt, kun saman tien piti jokeri mennä käyttämään. Ei sillä, hobitiksi ryhdyn ihan mielelläni: kääpiö ja hobitti olivat suosikkivaihtoehtojani roduista.

Tarjoudun Samoojan sukulaiseksi jos vielä sellaista etsit, hahmon suhteen vielä ihan tyhjä pää ja saisin jotain pohjaa. :)
 
Etpä arvaakaan, millainen arpatuuri. Uusintaheitoissa sain saman tuloksen neljästi. Jos olisi d8 mukana, ei olisi noita ongelmia.
 
Tahdon mukaan, mutta varoitan heti, että ensi viikon olen vailla tietokonetta, joten jos peli aloitetaan vallan rivakasti, saatan tippua kärryiltä heti alkuunsa.
 
Heh, minäkin voisin tulla mukaan.

Onko tästä ropesta (vielä) muuta topikkia kuin tämä?

EDIT: Yarr, me be hobbitt. :)
 
Foorumiroolipelien yleistopikissa on juttua. Oma pelitopikki perustetaan erikseen sitten kun sille on tarvetta. Muoks. Nyt on juttua täälläkin aloitusviestin alussa. Samat turinat.

Roark tarvitsee todella uskottavat perusteet jos aikoo pelata keltaisena avioliiton ulkopuolisena hahmona. Vakava maksasairaus?
 
Ehkä Roark on Konnun pormestarin Vili Valkojalan ainoa poika Roark "Rori" Valkojalka, jota kieroutunut konnavahti Johnimac Hartikka potki pahemman kerran ihan ilman syytä, ja vaikka ressukka kiidätettiin hetimiten Rivendelliin mestari Elrondin hoivaan, tietyiltä sivuvaikutuksilta ei voitu välttyä valkojalkaa kursittaessa kokoon - nyt Rori on palaamassa Rivendellistä kotiinsa, ja majoittuu matkallaan Briissä?

Tervetuloa joukkoon tummaan, Ereinion! \o/
 
Ylös