Positiivisia suggestioita

Lathron

Kontulainen
Tämän viestiketjun tarkoitus on kerätä kasaan positiivisia suggestioita, eli lauseita, joita lukemalla voi tulla hyvä mieli. Tänne voi kirjoittaa vaikkapa sellaisen kannustavan kehoitteen, jollaista itse voi tuntea tarvitsevansa juuri tällä hetkellä. Tässä ketjussa voi myös maistella kielellisen ilmaisun voimaa ja hienovaraisuutta. Jos tämä ketjun idea on epäselvä, niin voin avata sitä mieluusti.

Ohjeeksi annan, että tehkää suggestioista mahdollisimman neutraaleja siinä mielessä, että ne sopisivat mahdollisimman hyvin kaikille lukijoille. Kun ne sopivat kaikille meille, ikään, sukupuoleen ja maailmankatsomukseen riippumatta, ne voivat toimia tehokkaimmin. Kirjoittakaa ne mielellään myös välttäen negaatioita. Suggestiot voivat olla pitkiä tai lyhyitä, mutta suosittelen pitäytymään tiiviissä ilmaisussa.

Esimerkki hyvästä

"Kun luet tätä, täällä Konnussa, voit huomata että täälläkin on ihmisiä, jotka voivat olla ystäviäsi, ovat samanmielisiä ja jotka välittävät sinusta."

Selitys: Tässä ei ole oikeastaan mitään vastustettavaa. Tämä ei ole käskymuotoinen kieliasultaan ja siinä aloitetaan koko asia sanomalla jotain, mikä on kiistattoman totta. Itse asiassa koko tuo lause on kiistattoman totta.


Esimerkki huonosta:

"Et ole koskaan yksin, eikä sinua ikinä pelota."

Selitys: Tämä on hyvässä aikomuksessaankin huono, koska jos pyytäisin sinua olemaan ajattelematta punaista elefanttia, niin mitä ajattelisit? Juuri niin, ymmärrät mitä tarkoitan. Todellisuudessa tämä saattaa jopa vahvistaa alitajuista tunnetta yksinäisyydestä ja pelkuruudesta. Lisäksi tällaiset kiellolla alkavat kehoitteet saattavat aiheuttaa välitöntä vastustamista jo yksin kiellon takia. Tästä suggestiosta parempi muoto voisi olla:

"Kun luet tätä, niin voit miettiä miltä tuntuisi, jos paras ystäväsi olisi nyt luonasi ja teillä olisi todella hauskaa. Kun mietit tätä, voit huomata, että olet ehkä rohkeampi kuin hetki sitten.

Kun mietit, kuinka rakkaita elämäsi suurimmat haaveet ovat, niin voit rohkaista mielesi ja tarttua toimeen, jotta eräänä päivänä voisit huomata saavuttaneesi ne.
 
Voi olla, että juuri sinulla on nyt työn alla jokin tärkeä tavoite, jossa haluat onnistua hyvin. Kun mietit hyvin tarkkaan elämääsi ja unelmiasi, niin voit löytää vastauksen kysymykseesi: miten tämän tavoitteen saavuttaminen vie minua lähemmäksi pidemmän ajan tavoitteitani elämässäni - niitä mitkä ehkä tekevät minut onnelliseksi. Ja kun huomaat, kuinka tärkeitä nuo asiat lopulta sinulle ovat, voit löytää lisää voimavaroja: aikaa, jaksamista ja keskittymistä juuri tuon päämäärän saavuttamiseen, jotta eräs päivä voit huomata, kuinka ponnistelusi ovat kannattaneet.
 
Voidaksesi ottaa ensimmäisen askeleen riittää, että näet portaikon alkupään. Huipulle kiipeäminen alkaa yhdestä askeleesta.
 
Kun muistelet Tähtien Sotaa, voit ehkä muistaa mitä Yoda sanoi läsnäolemisen, tähän hetkeen keskittymisen merkityksestä. On ihan ok, jos muistat, mutta on myös ihan ok, jos et muista. Teitpä niin tai näin, olet ok.
Ja jos kysyt itseltäsi, että pidätteleekö jokin sinua keskittymästä tähän hetkeen, voit rehellisyydessäsi oivaltaa sen, vaikka raaka rehellisyys ei aina olisikaan mukavaa, jos joutuu käsittelemään asioita, jotka eivät ole helppoja. Tiedät kuitenkin, että kehittyäkseen täytyy toisinaan tehdä töitä, aivan kuten perhosentoukka rakentaa itselleen kotelon, jossa se voi kasvaa hienommaksi versioksi itsestään. Ja kun löydät keinon päästää irti niistä asioista, jotka pitävät ajatuksesi muualla kuin nykyhetkessä, voit huomata kuinka maailma ja ihmiset aukeavat sinulle eri tavalla. Huomaat ehkä havaitsevasi herkemmin asioita, toisten tunnetiloja, pieniä yksityiskohtia, jotka voivat olla juuri niitä kaikkein tärkeimpiä asioita.
 
Hyvä on tottelemista.

Tätä suggestiota käytin yliopistossa menestyksekkäästi kännykän tervehdyslauseena vuosien ajan itseni kalibrointiin. Aamulla kännykän herättäessä tämä mietelause tuli eteeni yhä uudelleen.
 
Asioilla on aina monta puolta. Jos yksi puoli näyttää rumalta niin aina voit kävellä kulman taa ja katsoa onko siellä kauniimpaa.
 
Jos olet joskus ollut Kontu-miitissä, voit ehkä muistaa ne ystävällisesti sinua katsovat silmät, ne ruoan tuoksut, ystävälliset syleilyt, pelit, naurun johon saatoit yhtyä, sen raukean yhteyden, jota voi tuntea kello kaksi yöllä saunan lauteilla filosofoidessa ja kaikki ne hyvät asiat, joita olet ehkä kokenut miiteissä. Ja jos juuri tätä lukiessasi podet ainakin pientä miittikaipuuta, kuten minä, niin voit luottaa siihen, että meitä on monta. Kokonainen joukko hienoja tyyppejä odottaa seuraavaa miittiä jo kovin paljon. He harmittelevat, kuinka olisi ollut kiva ehtiä tekemään kanssasi viime miitissä vielä paljon muutakin, kuin mitä ehti. Ja palauttaessasi mieleesi kaikki ne hyvät asiat, joista olet iloinen näissä hyvissä ihmisissä, voit katsoa itseäsikin onnellisin silmin, sillä sinä olet hyvä ihminen, joka ansaitsee hyviä ja miellyttäviä asioita elämäänsä. Sinulla on lupa ja oikeus niiden kokemiseen ja monet elämän ilot ja kauniit asiat ovat aivan kättesi ulottuvilla. Ja kun mietit, kuinka mukavaa sinusta on kuulla että olet pidetty ja hyväksytty, voit hyvin muistaa sanoa ja teoinkin osoittaa tuon tärkeän tunteen kaikille rakkaillesi. Monet meistä voivat huomata pienistäkin eleistä tuon mieltymyksen ja hyväksynnän, mutta on ehkä parempi, jopa naurettavuudenkin uhalla, julistaa kaunis asia sille, joka sen on mielessäsi ansainnut, kuten itse mieluusti kuulet sen toisen sanomana. Ja voi olla, että monet kaikkea tätä ajatellessasi ja visualisoidessasi voivat ehkä tuntea hyvin miellyttävän tunteen, joka saa useat meistä hymyilemään ja voimaan hyvin.
 
Kun hengität sisään, voit tuntea kuinka keuhkosi täyttyvät hapella, joka saa sinut voimaan hyvin. Voit kuvitella, miltä näyttäisi jos mielihyvällä, harmonialla ja muilla sinulle tärkeillä tuntemuksilla olisi värit, jotka leviäisivät sinuun hengittäessäsi sisään. Ja mitä syvempään ja rauhallisemmin hengität, sitä syvemmällä voit tuntea nuo miellyttävät ja luonnolliset tuntemukset. Ja kun hengität ulos, tiedät keuhkojen tyhjetessä päästäväsi kaiken väsymyksen ja huolet pois, niin että voit täyttää tuon tyhjän tilan kaikella hyvällä. Ja mitä syvempään ja rauhallisemmin, sitä puhtaammaksi voit tulla kaikesta mikä aiemmin painoi sinua. Mieti tätä ja hengitä hetki ihan ääneti.
 
Oikeasti ilmassa on happea vain hieman alle 21%, mutta kieltämättä ei kuulosta yhtä hyvältä sanoa "keuhkosi täyttyvät typellä".
 
Tuota lukiessa rupesi automaattisesti hengittämään syvään minkä seurauksena kutiava kurkkuni sai aikaan valtaisan yskänpuuskan ja siihen se hengittäminen tällä hetkellä jäi.

Mutta viikon teemaani sopivasti jokainen auto on puhdas rapakuorensa alla ;)
 
Älä Jaamar kuitenkaan lopullisesti lopeta hengittämistä. Ja muutenkin hei, hirveetä offailua, eikä lainkaan positiivisia suggestioita nuo teidän huomautukset :grin:
 
Ehkä tänään on sellainen päivä, jolloin voin keskittyä kaikkiin mielenkiintoisiin asioihin niin innokkaasti, että ne sujuvat kuin itsestään. Ja tiedän, että näin on, kun huomaan, etten ole tajunnut ajan kulkua.
 
Seuraava on suora lainaus Positiivareiden tämänpäiväisestä Ajatusten Aamiaisesta.


Kolme askelta muodonmuutokseen – anna palaa!

Ensimmäiseksi sinun pitää tunnistaa, missä olet mahtava. Mikä on erikoislahjasi? Mitä osaat tehdä paremmin kuin kukaan muu? Etkö keksi? Kysy muilta tai pane merkille, kun he kehuvat työsuoritustasi. Mistä olet aidosta ylpeä itsessäsi? Kehtaa vain sanoa se ääneen, sinun täytyy!

Toiseksi sinun täytyy uskaltaa kertoa vahvuuksistasi muille, edes yhdelle ihmiselle. Missä olitkaan hyvä? Anna palaa vain! Perustele. Kaverisi ei ehkä tarvitse lisävahvistusta, mutta sinä itse saatat tarvita. ”Olen hyvä tässä, koska….” Tee lista hyvistä puolistasi, taidoistasi, kyvyistäsi, lahjoistasi. ”Olen hyvä tiskaamaan. Olen hyvä laskemaan päässä. Olen hyvä joogaamaan. Osaan kannustaa toisia…”

Kolmanneksi sinun täytyy oppia minimoimaan pelko. Se sekoittaa mielen ja sekavassa mielentilassa on vaikeaa tehdä hyviä päätöksiä Muutos edellyttää rohkeutta. Arvosta siis pienimpiäkin muutosaikeita suurina rohkeuden osoituksina. Lopulta ajat ulos pelon ja muutut siksi miksi sinun on tarkoituskin muuttua: omaksi itseksesi.

-Liisa Laitela
 
Työkaverini vaihtoi syyskuun alussa toimipistettä eri paikkakunnalle ja jätti minulle muutaman Nalle Puhin viisauden. Tässä muutama:

Olen kiitollinen siitä, että minun täytyy siivota juhlien jälkeen, sillä se merkitsee sitä, että minulla on ystäviä.
Olen kiitollinen siitä, että vaatteet tuntuvat tiukoilta, sillä silloin tiedän, että minulla on ruokaa.
Olen kiitollinen siitä, että lumet on luotava ja ikkunat pestävä, koska siitä tiedän, että minulla on koti.
Olen kiitollinen soivasta herätyskellosta aamulla - minä elän.
 
Jälleen lainaus Ajatusten Aamiaiselta:

"Kun seuraavan kerran mietit jotain ratkaisua, jossa sinun on päätettävä, otatko vastuun elämästäsi omiin käsiisi, teetkö oman valintasi vai et, niin tee itsellesi tärkeä kysymys: "Kuinka kauan minä tulen olemaan kuollut?"

Tässä ikuisuuden perspektiivissä voit tehdä todella omat ratkaisusi ja jättää huolehtimisen, pelot, epäilyt ja syyllisyyden tunnot niille, jotka elävät ikuisesti."

-Wayne W. Dyer
 
Kuolemasta tuli mieleeni muuan ruotsinkielinen piirros, jossa pari heppua istuu järven rannalla ja toinen sanoo: "Jonain päivänä me kuolemme." Toinen huomauttaa siihen: "Mutta kaikkina muina päivinä me emme kuole." Se on minusta valtavan lohduttava ajatus.
 
Ylös