Prometheus-leiri

Koen sen suureksi puutteeksi, etten aikoinani mennyt protuleirille. En edes oikein muista, miten niin pääsi käymään. Joko en ollut kunnolla kuullutkaan koko jutusta, tai sitten pidin ajatusta (tai mielikuvaani Prometheus-ihmisistä) liian outona. Olen melko varma, että olisin tykännyt leiristä ja löytänyt itseni kanssa samanhenkisiä ihmisiä. Rippileiristä en juurikaan nauttinut, olin sinne liian outo ja eristäytyvä. Muistan miettineeni niihin aikoihin juuri sellaisia teemoja, joista luulen, että protulla puhutaan. Kaiken kaikkiaan teinivuoteni olisivat voineet muodostua hyvin toisenlaisiksi, jos olisin saanut miltä hyvänsä aikuistumisleiriltä hyväksymisen ja kuulluksi tulemisen kokemuksia; rippileiriltä niitä ei herunut, ja olisinkin suonut senaikaiselle itselleni mieluummin protuidentiteetin, ainakin näin jälkikäteen ajateltuna. Luulen, että vanhemmatkin olisivat suostuneet Prometheukseen ihan mielellään.
 
miten muuten, ne jotka ovatkäyneet protuleirin, kuulutteko kirkkoon? mie kuulun ja jostakin luin, että leireille otetaan ensisijaisesti kirkkon kuulumattomat. onkos näin?
 
Minä kuulun kirkkoon. Se, että uskontoon kuulumattomat huomioidaan ensisijaisesti on sanahelinää. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, on joka kesä jokainen joka on leirille halunnut myös sinne päässyt. Eli nyt vaan ilmoittautumaan, hopihopi *mainosmainos* :p
 
Itse kävin protun 2.6-9.6.02 Nastolassa Lahden lähellä, erikoisprotu=teatterileiri Pirkko Saision tilalla.

Leiri oli loistava. Keskustelut ja väittelyt ovat protun paras puoli. Meidän leirillämme myös teatteripuoli, joka onnistui paremmin kuin odotukseni olivat ajatelleet. Niiden lomassa leikit, tehtävät, saunomiset ja muut häröilyt. Kaikki saivat puheenvuoron keskustellessamme eri teemoista ja uskomuksista yms. Pidin kovasti leiristäni, riparia en ole käynyt enkä myöskään kuulu kirkkoon, joka taas on toissijainen asia koska myös kirkkoon kuuluva voi protun käydä jos niin tahtoo. Vaikka en ole riparia käynyt, tiedän silti perusseikat ja olen kuullut paljon, päätelmäni on, että protulla puhutaan paljon avoimemmin ja monipuolisimmin eikä mitään uskontoa tai muuta tuputeta vaikka ei nyt riparikaan ole käännyttämistä varten, mutta valitettavan monet kaverini ovat menneet riparille juhlien/rahan takia. :/
Kaikista ärsyttävintä protussa on vain se, että se paisuu ja paisuu vuosi vuodelta ja tulee koko ajan lisää leirejä ja koska halutaan mukamas olla niin jumalattoman erilaisia niin mennään protulle. EI. Se on VAIHTOEHTO, ei korvike tai mikään erilaistumisrituaali. Siellä pidetään hauskaa ja tutustutaan ihmisiin ja käsitellään erilaisia asioita viikon ajan ja viimeisenä päivänä on loppujuhla. Tiimiä kiitetään ja tiimi kiittää. Protu kun ei ole elämä kuten joku minulle kerran sanoi. Minulla oli mahtavia keskusteluita, tavallaan aikuistumisleiri, mutta minulla on myös paljon muutakin, silti suosittelen protua erittäin lämpimästi, myös apparointia vaikka ei ensimmäisellä kerralla appariksi pääsisikään. Oh I know the feeling.

Tulihan epäselvä posti taas. :roll:
 
Pari juttua:

-Protu ja ripari ei ole vastakkaisia vaihtoehtoja, paitsi enintään siinä tapauksessa että ei ole varaa molempiin. Molempi parempi. Jos käyt Protun, se ei sulje riparia pois ja toisin päin. Kaikki kuulemani kokemukset siitä, että on käynyt molemmat, ovat olleet positiivisia. Tämän vuoden tiimissäni on uusi appari, joka on isosena riparilla, yhden päivän kotona ja lähtee Protulle.

-Aika kiire saa olla, että vielä tänä kesänä ehtii. Minun tämänkesäinen leirini (olen toista vuotta apuohjaajana) alkaa ensi torstaina, siis 31.7. Ei topikin kirjoittaja ainakaan minun leirilleni ole ilmoittautunut, tietäisin siitä kyllä. Ja leirini numero on 58, sen jälkeen on ainoastaan kaksi leiriä. Ne alkavat 3.8. Et siis tainnut ehtiä. Harmi. Mutta Protulle voi mennä vuotta tavallista myöhemminkin, siis ihan tavalliselle leirille. Ei mitään ongelmaa.

-Ei nyt liity varsinaisesti aiempaan keskusteluun, mutta "protu" -sanan oikeaoppisesta kirjoitusmuodosta löytyy paljon asiaa osoitteesta http://www.kotkanpesa.net/oikeinkirjoitusopas.shtml. Kotkanpesä on muutenkin aika vänkä paikka.

-Masokistisin temppu on ottaa vastuulleen kaikki puhelinduunit tiimissä. Minä tein sen. Laskua tulee. Olen soitellut maailmankatsomuspanelisteille, Seta-vieraalle ja jos loput seitsemän leiriläistä ei ilmoittaudu minulle tiistaihin mennessä, soitan niillekin. Leiriläisiä on yhteensä 11, niistä neljä on jo ilmoittautunut. Mutta saa siitä suurta mielihyvääkin, olin ihan taivaissa kun sain varmistettua paneeliin Jehovan todistajan ja Hare Krishnan. Saatanpa saada vielä mormoninkin! :)

Eiköhän hehkutus riitä. Lopuksi vielä insideri:

-Jupe: Vietin juuri viikon apparisi Antin kanssa. Se on selvästi tartuttanut suhun "amis"-sanan aktiivikäytön. Myönnetään, se on tarttuvaa. Samaa sarjaa kuin "separi" ja "retardi". ;)
 
On se kiva kun minulle ei kerrottu protusta.

Taisiis kerrottiin kyllä, mutta hyvin pikaisesti. Olisin mieluummin mennyt protulle. En edes ajatellut että riparille olisi vaihtoehto. Ripari ei todellaakan merkinnyt minulle mitään, menin sinne vain pitämään hauskaa. Ja piti samalla kuunnella jumalasaarnaa, (miinuspuoli) joka ei todellakaan ole minulle minkään arvoista. Protulla ei tätäkään olisi ollut. Ärsyttää vähän näin jälkeenpäin. Mutta oli minulla riparillakin loistavan hauskaa.
 
Kyllä, oman leirini kävin ja pidin sitä silloin elämäni parhaana viikkona. Ja kait se sitä olikin vaikkei enää jaksakaan hehkuttaa :). Paikallisprotussa on toimittu, on ollut ihan mukavaa ja on saatu uusia tuttuja ja kavereita, ja apparinakin olin tänä kesänä. Onnistuneen leirin onnistuimme rakentamaan ja olihan minullakin noin yleisesti tosi kivaa, vaikka viikko olikin aika väsyttävä ja leiripaikka melkoisen hirveä. :roll:

Nappa ja muut kasiseiskat tai jonkin verran sitä vanhemmat, jotka harmittelette kun missasitte protuleirin, 16-20-vuotiaille on seniorileirejä.

Jep, jos vielä tänä kesänä tahtoo leirille mennä, on liian myöhäistä. Mutta kyllä niitä leirejä ensi vuonnakin järjestetään, sinne siis ;)

Vähän purnausta: Yhh. Niin suurella tohinalla kun noita Protun kotisivuja uudistivat, eivätkä tuon hienompia saaneet aikaan. No, mitäpä valitan. Huolimatta ulkoasusta, joka ei minua niin kamalasti viehätä (mutta joka silti on sata kertaa parempi kuin se vanha kamala), jos tahdotte lisätietoja protusta niin http://www.protu.fi
 
Hihi. Olin protulla kuukausi sitten. Ja oli kyllä tosian mahtava kokemus :) . Meillä oli tosi kiva porukka, ja oikeastaan vain yhden ihmisen kanssa en oikein tullut toimeen...
Leirin jälkeen olen uskaltanut enemmän olla oma itseni ja ajatella asioita. Sain myös monia uusia ystäviä, ja uskon, että ajan myötä ystävyys suhteet nimenomaan syvenevät, eivät hiivu minnekkään :) Pienimuotoisia tapaamisia on jo järkätty, ja isompaa ollaan kovaa vauhtia suunnittelemassa. Olen melko varma, että yhtä usein ei jatkossa tavata, mutta yhteyttä minä aion ainakin pitää (varokaa vaan! :twisted: ). Tästä nyt tuli aikalailla samanlainen viesti kun aiemmatkin... :roll:
Huonona puolena voisin sanoa sen, että meillä ol iaika tylsä paneeli. Vapaa ajattelija ja kaksi bahai-uskovaista. Ei saatu aikaan oikein minkäänlaista keskustelua. Enkä minä ainakaan sselkoa kaikesta, mitä yrittivät kertoa..
Aion ainakin yrittää ensivuonna appariksi. Ja josko uskaltautuisin paikallisprotuunkin... :roll:
 
Curufair sanoi:
Eli rippikoulu ei kyllä varmaankaan ole mitään verrattuna protuun, tosin riippuu TÄYSIN henkilöstä, joillekin asia voi olla aivan toisin päin.

Itse olen käynyt riparin ja tiedän (ikävä kyllä) prometheus-toiminnasta varmaan enemmän jotkut protun käyneet. Negatiivisen asenteeni protua kohtaan sain ystäviltäni ja poikaystävältäni, jotka ovat protuja, ja puhuvat siitä kokoajan. Hienoa toimintaa, mutta joillakin ihmisillä se menee överiksi. Esimerkiksi ne ihmiset, jotka olettavat, että kaikki protut ovat samanlaisia ihmisiä (sivareita, kasvissyöjiä, pakanoita, järjestöaktiiveja). Ja sitten juuri nämä, jotka olettavat, että kaikki protu-leirit ovat mahtavia kokemuksia.

Joka kesä on protuleiri/protuleirejä, jotka eivät onnistu niin kovin hyvin. Tämän myöntänevät kaikki protu-toiminnassa aktiivisesti mukana olevat. Sen lisäksi kaikille protu-leirien ilmapiiri ei sovi. Kaikilta ei voine vaatia sydämen muille avaamista ja ainaista "hei me halataan taas, ja taas, ja taas, ja taas" asennetta. Myöskään ihmiset, jotka yleistävät riparit tylsiksi Jumalan palvonta leireiksi eivät liene tutustuneet asiaan kovinkaan tarkkaan.

Omalta leiriltäni kuusi kävi sekä protun että riparin. Kaikkien mielestä protu oli kiva kokemus muttei vetänyt vertoja riparille- itseasiassa tunnelma oli enemmänkin pettynyt, protua kun ylistetään niin paljon.

Älkääkä nyt hyökätkö kimppuuni. Kaikki minut tuntevat tietävät, että periaatteessa arvostan protuleirejä ja miltei itsekin menin moiselle. Toivoisin vain, etteivät ihmiset yleistäisi niin liikaa. Sitäpaitsi, protunhan tarkoitus on olla mahdollisimman suvaitsevainen. Eikö siis voitaisi olla suvaitsevaisia muitakin kuin protumaisia ihmisiä kohtaan. Niiden intin käyvien sekasyöjäuskovaistenkin pitäisi kuulua suvaiotsevaisuuden piiriin.

Oroch sanoi:
Curu sen asian oikein hyvin ilmaisikin, protut = halimasiinoita, jotka lässyttävät ja leikkivät natsipoliisia tavatessaan muita protuja. :roll:


Etkö enää pidä minusta? :wink:
 
Mederit: Ha, sinulla on vain non-protun stereotypioita. Jos menet koulutukseen tai seminaariin tai vastaavaan, siellä on todennäköisesti enemmistö sekasyöjäintinkävijöitä joihin suhtaudutaan aivan yhtä suvaitsevasti kuin stereotyyppisiin ateistipasifistivegaanitotaali-ihmisiin joita on oikeasti ehkä viisi prosenttia protuista :roll:.
Jos joku ei halua leirillä osallistua mahautumisiin, halijuttuihin ja muuhun eikä halua avautua keskusteluissa, hän saa ihan rauhassa olla rauhassa. Tosin asiansa osaava leiritiimi pitää huolen siitä, ettei kukaan jää ulkopuolelle vaikkapa ujouttaan vaikka oikeasti haluaisikin tulla mukaan. Hm. Kyllä sen tunnistaa, että haluaako joku tulla mukaan vaikkei uskalla vai eikö jotakuta voisi vähempää kiinnosta.

Ja psst. Kyllä minuakin tätä nykyä ottaa lievästi päähän, kun paikallisprotuun mennessä pitäisi olla valmis halailemaan ihmisiä, joista en pidä. Kraahh. Pitäisiköhän silloin harvoin kun sinne menen todeta heti alkuun, että mulla on kosketusteitse leviävä kuppa, juuri sinuun se tarttuu, muita voin halata kyllä. No ei. :p
 
Narwien, en puhunutkaan protutoiminnasta näin yleensä, vaan niistä ihmisistä, joilla se menee överiksi (kun niihin on varsinkin uuden koulun myötä törmännyt).

kts.
Mederit sanoi:
Hienoa toimintaa, mutta joillakin ihmisillä se menee överiksi. Esimerkiksi ne ihmiset, jotka olettavat, että kaikki protut ovat samanlaisia ihmisiä (sivareita, kasvissyöjiä, pakanoita, järjestöaktiiveja). Ja sitten juuri nämä, jotka olettavat, että kaikki protu-leirit ovat mahtavia kokemuksia.

Narwíen sanoi:
Jos joku ei halua leirillä osallistua mahautumisiin, halijuttuihin ja muuhun eikä halua avautua keskusteluissa, hän saa ihan rauhassa olla rauhassa. Tosin asiansa osaava leiritiimi pitää huolen siitä, ettei kukaan jää ulkopuolelle vaikkapa ujouttaan vaikka oikeasti haluaisikin tulla mukaan. Hm. Kyllä sen tunnistaa, että haluaako joku tulla mukaan vaikkei uskalla vai eikö jotakuta voisi vähempää kiinnosta.

Joo, hän saa olla ihan rauhassa, mutta tunteeko hän olonsa ihan mukavaksi? Jotkut siinä saattavat onnistua, mutta ymmärrän kyllä hyvinkin ihmisiä, jotka tuntevat itsensä ulkopuolisiksi toisten halatessa toisiaan. Itse olen protutoiminnasta puhuessa törmännyt aina välillä ihmisiin, joita leirin fyysisen läheisyyden paljous on häirinnyt ja jotka ovat siksi jääneet hivenen ulkopuolelle (onhan niitä täällä Konnussakin ollut). En sano, että protutoimintaa tai leirin sisältöä pitäisi muuttaa, mutta oletukset siitä, että protulla on aina niin ihanaa ja se on suurinpiirtein piirtein ihanin elämänkokemus kaikille pitäisi mielestäni tarkistaa.

Mutta yhäkin, ei mitään henkilökohtaista protua vastaan. Yhäkin hienoa toimintaa, muttei ehkä kuitenkaan ihan niin hienoa, kuin nämä jotkut liika protuprotuprotut antavat ymmärtää.

Ja tuosta ainaisesta halailusta... kummaa, että vaikken ole protu, mutta koska liikun protujen piireissä (ja ehkäpä koska halaan (vain ja ainoastaan) niitä ihmisiä, joista oikeasti välitän), jotkut nimeltämainitsettomat (tai mainitsematon) protu(t) hyökkää(vät) vähän väliä kimppuuni haleineen. Pitääkö muka kaikkia halata? Argh. Täytyy opetella nopeammin juoksemaan karkuun, tai hankkia se kuppa :D
 
Minulle kävi samoin kuin monille muille. En ollut kuullutkaan protu-vaihtoehdosta! Ateistin tapainen kun olen, olisin jättänyt riparin kernaasti väliin. Leiri ei tuonut minulle yhtikäs mitään!
Protuleireistä pitäisi tiedottaa enemmän! Jos voisin palata ajassa taaksepäin, ottaisin protun, ehdottamasti.
Riparista ei tullut muuta hyvää kuin raha. Sori kun olen tämmöinen materialisti :( , mutta kristinuskohömppä ei iske!
 
Tietääkö joku jotain protusivua? protu.fi ei jostain syystä toimi. onko vaihtanut osoitetta tai jotain..?
 
Kuulkas, onkos teillä tietoa minkälainen paikka on Märkiö? Kuulostaa todella kivalta, mutta.. No joo, helvetinkin saa kirjllisesti kuulostamaan ihanan lämpimältä paikalta. :roll:
 
Kyllä. Tämäkin pöppiäinen oli protun käynyt. Viime kesänä tuolla Viron Sangastessa. Mukavaa oli kyllä niin paljon että aijon lähteä appariksi mutta täksi kesäksi ei oikein onnistu sillä ilmottautuminen on mennyt jo ja en ole vielä ees jäsen. Pöö! Kuinka surullista! Mutta sitten kesäksi 2005!! :DD
 
Mites, voiko päästä kummiksi, vaikka ei olisi käynyt rippikoulua? on tästä vähän ristiriitaista tietoa tästä...
 
Juu, kyllä se niin on, että pitää olla konfirmoitu, että pääsee kummiksi. Jos on rippikoulu muuten suoritettu, mutta konfirmaatio puuttuu saa silti kirkkohäät mikäli haluaa. Vähän tietoa edelliskesältä, kun oma rippikoulu jäi juuri tuota konfimaatiota paitsi, kun en kirkkoon kuulu.
 
Ylös