Prometheus-leiri

Olin itse protulla -99 ja sen jälkeen kolmena kesänä apparina. Nyt pidän taukoa. Ehkä joskus innostun vielä lähtemään ohjaajaksi, mutta jotenkin en ole noista varsinaisista aktiivihommista niin innostunut. Yksi yhdistys kerrallaan, Tolkien-seura riittää mulle toistaiseksi. Protu oli mulle tärkeä kokemus, ja voin kyllä suositella sitä varauksetta. Niistä ympyröistä on jäänyt pysyviäkin ystäviä, ja paljon vähän etäisempiä, osittain välimatkojenkin vuoksi. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että protuikä oli mulle tietty vaihe. Voi tosin olla, että löydän protuilun uudestaan myöhemmin aikuisen ohjaajan näkökulmasta. Olen nyt tosiaan etääntynyt Protusta, vaikka tunnen vieläkin suurimman osan aktiiveista ja tiedän ystävien kautta, mitä yhdistyksessä suunnilleen tapahtuu.
 
Minä olen nyt menossa kolmatta kertaa appariksi ja sain ykköskoulutuksessa saarnata aika lailla niille melkorin protu-uskovaisille. Tällä termillä tarkoitan siis henkilöä, joka on nostanut protun uskonnon asemaan. Sellaisia on aika paljon. Yksi protun tavoitteista on lisätä suvaitsevaisuutta, mutta aika monen kohdalla tulos on ollut täsmälleen päinvastainen. Nämä protu-uskovaiset pitävät protuja parempina ihmisinä kuin muita, mainostavat sitä että ei kannata mennä riparille vaan protulle ja ovat sitä mieltä että "niiden" eli uskovaisten kanssa ei voi olla edes tekemisissä. Niin kuin protu olisi joku Angbandin ateistileiri! Ja sitten ne vielö väittävät olevansa todella suvaitsevaisia, suvaitsevaisempia kuin muut ja siksikin muita parempia! Sauron soikoon, sellaiset pilaavat kokonaan Protun julkisuuskuvan! Protu on ihan tavallinen, maallinen järjestö joka tekee mielestäni loistavaa työtä, (tietenkin, en kai muuten olisi menossa leirille neljättä kertaa peräkkäin) mutta se ei ole mitenkään ylimaallinen tai jumalaksitekevä. Se on antanut sadoille ihmisille mahtavia kokemuksia ja sisältöä elämään, MUTTA SE EI TARKOITA ETTÄ JOS OLET PROTU OLET MUITA PAREMPI! :evil:

On toki ihmisiä jotka pitävät protun käyneitä huonompina kuin riparin käyneitä. Nämä ovat etenkin vanhoja ihmisiä. Yhteenkään sellaiseen en ole kuitenkaan vielä törmännyt, sen sijaan kylläkin ties kuinka moneen sellaiseen ihmiseen jotka pitävät protuja parempina. Väite, että protuja väheksyttäisiin on aika sitkeä myytti järjestön sisällä, olisi jo aika päästä siitä eroon. :(

Myönnän, että olen itsekin ollut ylifanaattinen protun suhteen, mutta ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen, eikös se niin ole? :roll:

Summa summarum: uskonnollinen fanatismi on aina vahingollista ja tuomittavaa, eivätkä protu-uskovaiset jää tuumaakaan jälkeen islamilaisista itsemurhapommittajista.
 
Voih. Minä olisin halunnut mennä appariksi mutta ei kun ei. En ole vielä edes liittynyt. xD Mutta sitten kesällä 2005!! Hip hip hurraa! Pääsen varmaan Sanginjoelle joka on n. 17 meistä. Humm...
Tuo on kyllä aika outoa mitä sanoit, Hathaldir. Uskonnoksi. Siis uskon sinua täysin. Itse en vain ole vielä sellaisiin törmännyt. Outoa tosiaan...minä kun en millään saa siitä uskontoa. Mutta noh. Suvaitsevaisuus suvaitsevaisuus! ;)
 
Yksi syy miksi minä en ikinä ollut aktiivinen protulainen on juuri nuo protu-uskovaiset. Protu-leiri oli hyvä kokemus ja ehkä muuttikin minua mutta se ei ole elämäni upein asia.
"Suvaitsevaiset" vaihtoehtonuoret ovat kyllä usein niitä suvaitsemattomimpia ja kykenemättömimpiä ymmärtämään erilaisia elämäntapoja. Ja vaatteet tuntuvat olevan aivan järjettömän tärkeitä, vielä tärkeämpiä kuin muotia seuraaville.
 
asi sanoi:
Tuo on kyllä aika outoa mitä sanoit, Hathaldir. Uskonnoksi. Siis uskon sinua täysin. Itse en vain ole vielä sellaisiin törmännyt. Outoa tosiaan...minä kun en millään saa siitä uskontoa. Mutta noh. Suvaitsevaisuus suvaitsevaisuus! ;)

Etköhän sinäkin niihin törmää jos appariksi lähdet. Omat leiriläisethän eivät vielä ole päässeet mukaan toimintaan eivätkä tiimiläiset voi niin hirveästi vielä leirillä fanatisoida.

On se uskomatonta miten Ereine tiivisti käytännössä koko viestini asian noin lyhyesti, ytimekkäästi ja osuvasti. :shock: Ei kai sitä voi paremmin sanoa.
 
Pakko vähän puolustaa Protun Kunniaa :wink:

Hathaldir sanoi:
Nämä protu-uskovaiset pitävät protuja parempina ihmisinä kuin muita, mainostavat sitä että ei kannata mennä riparille vaan protulle ja ovat sitä mieltä että "niiden" eli uskovaisten kanssa ei voi olla edes tekemisissä. Niin kuin protu olisi joku Angbandin ateistileiri! Ja sitten ne vielö väittävät olevansa todella suvaitsevaisia, suvaitsevaisempia kuin muut ja siksikin muita parempia!

Se, ovatko protut muita parempia eli eivät riippuu tietystikin hyvän ihmisen määritelmästä. Luulisin kuitenkin, että tarkoittamasi "protu-uskovaiset" pitävät protulaisia niin ylivertaisina lähinnä sen takia, että protulla porukka saattaa tuntua normaalia fiksummalta suuren keskustelumäärän vuoksi. Yritän sanoa, että protu voi hyvinkin olla ensimmäisiä paikkoja, jossa mielipiteitä oikeasti pääsee ikäistensä kanssa vaihtamaan. Ja silloin epäprotut jäävät auttamatta paremmuudessa kakkosiksi.
Ja onhan Protu siinä mielessä suvaitsevainen järjestö, että se on sitoutumaton. Käytännössä suvaitsevaisuus onkin sitten eri juttu.


Ereine sanoi:
Ja vaatteet tuntuvat olevan aivan järjettömän tärkeitä, vielä tärkeämpiä kuin muotia seuraaville.

Minä en ole mikään järkyttävän aktiivinen protu, mutta en ole kyllä huomannut mitään vaatesorsintaa.

En nyt viestilläni yritä sanoa, etteikö Protulla olisi vikoja ollenkaan. Tokihan niitä on. Ereinen ja osittain Hathaldirinkin syytöksistä sen katson kuitenkin olevan vapaa.
 
Kyse ei olekaan Protusta järjestönä, se on upea ja tekee arvokasta työtä. Kyse on aivan liian monien protujen (siis yksittäisten ihmisten, joilla ei välttämättä ole mitään virallista tekemistä järjestön kanssa) asenteesta, joka välittyy kyllä vähän Elorhininkin viestistä, ei millään pahalla. Suvaitsemattomat vaihtoehtonuoret -kommenttini ei taas millään tavalla rajoitu Protuun vaikka se onkin siellä turhan yleistä, se vain tuli mieleen aiheeseen vähän liittyen.
Vai ovatko Jyväskylän paikallisprotut tavallista kauheampia? :D

Täytyy kyllä ottaa huomioon että kävin leirin melkein kymmenen vuotta sitten enkä missään vaiheessa ollut protu-uskovainen ja oli muitakin syitä miksi en mennyt mukaan paikallistoimintaan. Ja minulla ei ole mitään Protua vastaan järjestönä. Jotkut ihmiset vain ovat vähän ärsyttäviä.
 
Minä en itse henkilökohtaisesti kovin montaa protunuorta tunne, joten en kauheasti tunne näitä vaatemuotia ja suvaitsevaisuus-kommentteja. Mutta niistä, jotka tunnen, voin sanoa, että ihan tavallisia ihmisiä ne ovat. Ei ole mitään paremmuskomplekseja tai -minun täytyy olla erilainen-asenteita. he menevät protuleirille, koska eivät kuulu uskoon. Tosin eihän protuleirillekään pakko ole mennä. he kai haluavat kokea jotai erilaista. tämä tosin sotii jo mainitsemani erilaisuus-kommentini kanssa. (ja tämä menee jo sekalaiseksi :) )
okei...pysäytän tähän ja jatkan toiste...
 
Ereine sanoi:
Kyse on aivan liian monien protujen (siis yksittäisten ihmisten, joilla ei välttämättä ole mitään virallista tekemistä järjestön kanssa) asenteesta, joka välittyy kyllä vähän Elorhininkin viestistä, ei millään pahalla.

Mikäli tarkoitat tällä asenteella em. protu-uskovaisuutta, niin minä en kylläkään tainnut väittää protujen olevan muita parempia ihmisiä. Kunhan pohdin, mistä moinen asenne voisi johtua.
 
Ereine sanoi:
Ja minulla ei ole mitään Protua vastaan järjestönä. Jotkut ihmiset vain ovat vähän ärsyttäviä.
Tässä se pointti on. Jos joku on protu, se ei kerro tyypistä mitään. Ei siitä pitäisi saada sen enempää positiivista kuin negatiivistakaan ennakkokäsitystä. Korostan vielä, että ei Protu ole synnyttänyt näitä kiihkoilijoita, tai tehnyt heistä sellaisia. He ovat olleet sellaisia aina, ovatpahan vain saaneet protusta helpon tavan ilmentää suvaitsemattomuuttaan. He voisivat yhtä hyvin olla skinejä tai muita vastaavia jos olisivat törmänneet toisenlaisiin piireihin.

Vai ovatko Jyväskylän paikallisprotut tavallista kauheampia? :D
Eivät ole, se on ihan tavallista porukkaa. :) Itse asiassa voisin protu-uskovaisuuteen sortumatta sanoa että Jyväskylän paikallisprotulaiset ovat ihmisinä kiinnostavammasta päästä tässä kaupungissa. Se ei johdu siitä että he ovat protuja vaan siitä että he ovat nuoria. Tässä ankeassa kaupungissa ihmisistä tulee nimittäin keski-ikäisiä heti kun he eivät enää ole lapsia. Mutta se johtuu tästä paikasta, ei muusta. Eikä se kuulu aiheeseen joten ei siitä sen enempää. :roll:

Ne friikit löytyvät Tampereelta ja Helsingistä. Etenkin Helsingistä, siellähän on sekä enemmistö Suomen hihhuleista että protuista. Meneväthän ne väkisinkin päällekkäin.
 
Siis prometheus leirille voi myös mennä ne jotka kuuluvat ihan mihin tahansa kirkkokuntaa/-uskontoon. Portu-leiri ei vain ole uskonnolisesti suunatunut. Siellä keskustellaan esim. riippuvuudesta, yhetiskunnasta (ei sillä ainaisella tylsällä tavalla kuten koulussa) jne. Tässä on tämä protun sivu josta voi hakea tietoa leireistä, niiden ohjelmista ja vaikkapa appari koulutuksesta. :D
 
Minäkin ajattelin ensin mennä kummallekin mutta minusta ei vain ollut riparille menijäksi. Olisin varmaan nyt täysi mielipuoli ja vastustaisin kristinuskoa vielä enemmän kuin teen nyt...vaikka yrtiänkin olla mahdollisimman suavitsevainen sitä kohtaan. Toisaalta uihmani saattaa johtua siitä että olen juuri eronnut kirkosta etc. Humm. Ehkäpä tämä tästä... :)
 
Protu

Oon ehottomasti sita mielta, etta protu oli parasta mita mulle koskaan on eteen tullut. Olen itse kayny seka riparin, etta protun ja pakko on myontaa, et paremat muistot mulla on omalta protulta. :D
Oli ihanan rentouttavaa puhella itselle tarkeista asioista muitten saman ikasten kanssa. Vaikka esim. laheisten kuolemat sun muut sellaset on varmaa lahes kaikille tullu eteen jossain vaiheessa elamaa... Ei niista kumminkaa kauheen usein tule puhuttua ja isossa ryhmassa, kun tunnelma on vapautunu kuulee monenlaisia mielipiteita ja tunteita. En ole koskaan puhunut tunteistani yhta avoimesti kuin protulla. Lisaksi on hullua miten laheisiksi sita voi viikossa tulla sellasten ihmisten kanssa joita ei ole koskaan aiaisemmin tavannut.
Seuraavana kesana olin itse apparina leirilla ja oli myonnettava, etta se oli oikeastaan viela hienompi kokemun kuin leirilasena olo. Oli tosi tarpeellinen olo, kun sai itse olla tekemassa toisille sita samaa elamysta jonka itse olin edellisana vuonna kokenut.
Riparilla mulla oli taas taysin ulkopuolinen olo. En tuntenut kuuluvani joukkoon. Takna oli ihana viikko protulla ja sen muitot mielessa en osannut ollenkaan osannut istua hiljaa paikoillani monta tuntia paivassa kirjoittamassa muistiinpanoja. Siina missa protulla jokaisella oli ollut puheen vuoro riparilla ainoa joka sai puhua oli pappi ja hanen sanansa oli ehdoton totuus. Kaikki mista me puhuttiin oli vaan raamatun sanaa, mika ei koskaan oo mulle ollu tarkea. Ja lisaksi mun pappi yritti itsepaisesti kaannyttaa mua kirkon puoleen, kun sai tietaa etten viela siihen kuulunu. :roll:
 
Minä aion kesällä mennä protuun (jos äiti päästää).
Mutsi kun haluais pitää rippijuhlat.. :(
Itse olen kuitenkin aikalailla ateisti vaikka kirkkoon kuulunkin (en omasta tahdostani).
Hinta vähän harmittaa, en tunne ketään protua ja kaverit pitää mua ihan outona kun en riparille halua.
Tätä topiccii oli kiva lukea ja nyt sain tietää protusta enemmän ja kaverit saavat mun puolesta pitää outona!! :)
 
Protu-leirillä oppii heti tuntemaan kaikki. Siellä on niin tiivis ilmapiiri apparien, leiriläisten ja ohjaajien välillä. Jo ekana päivänä! Ja meillä kävi vielä niin kivasti että bussimme hajosi jossain keskellä Viroa (oli Sangastessa) ja saimme odottaa kolme tuntia toista linja-autoa. Siinä ajassa, tien poskessa kerkesi aika hyvin tutustua kaikkiin! :D
Tuohon ystävä juttuusi sanoisin että ei kannata välittää. Mutta kuka minä olen sanomaan?! Ja onhan se surullista jos protulle ei saa mennä. Ystävälleni kävi näin. Humm. Se on minusta oikeasti surullista että vanhemmat pakottavat lapsena riparille. Se on kuin lähetystyötä! Yh!
 
Ei voi sanoa yhden leirin perusteella että heti oppii tuntemaan muut leiriläiset ja että vielä tulee heidän kanssaan toimeenkin. Ihmisiä protulaisetkin ovat ja vaikka suurin osa on mukavia, voi joukossa aivan hyvin olla ihmisiä joiden kanssa ei tule toimeen. Muihin tutustuminen riippuu myös paljon itsestä, omalla leirilläni oli tyttö joka ei juuri muiden kanssa välittänyt olla.

Jos kiinnostaa niin skannasin muutaman kuvan omalta leiriltäni. Protuidylli vm. 95: http://www.students.oamk.fi/~kaniinik/opiskelu/kuvia/protu/ (minä olen punahiuksinen tyttö vihreässä mekossa, jos joku sattuu ihmettelemään. Kuvista löytyy ainakin yksi hyvinkin aktiivinen jyväskyläläinen protu mutta voi olla vähän ennen Hathan aikoja).

Vaikka ehkä vaikutankin kovin negatiiviselta niin minulle protu oli positiivinen kokemus ja kannustan ihmisiä lähtemään leirille. Kannattaa kuitenkin mennä avoimin mielin ja silmin, se ei välttämättä ole se ekstaattinen kokemus mistä muut ovat puhuneet.
 
Hathaldir sanoi:
Minä olen nyt menossa kolmatta kertaa appariksi ja sain ykköskoulutuksessa saarnata aika lailla niille melkorin protu-uskovaisille. Tällä termillä tarkoitan siis henkilöä, joka on nostanut protun uskonnon asemaan. Sellaisia on aika paljon. Yksi protun tavoitteista on lisätä suvaitsevaisuutta, mutta aika monen kohdalla tulos on ollut täsmälleen päinvastainen. Nämä protu-uskovaiset pitävät protuja parempina ihmisinä kuin muita, mainostavat sitä että ei kannata mennä riparille vaan protulle ja ovat sitä mieltä että "niiden" eli uskovaisten kanssa ei voi olla edes tekemisissä. Niin kuin protu olisi joku Angbandin ateistileiri! Ja sitten ne vielö väittävät olevansa todella suvaitsevaisia, suvaitsevaisempia kuin muut ja siksikin muita parempia!

Ai oliko meidän ykköskoulutuksessa semmoisia? Jäi multa huomaamatta :).

Mut joo. Niinhän se on, että burgerinpurijat fundamentalistikristityt kokoomuslaiset ovat hirveitä kun ne ovat niin suvaitsemattomia. (Miksiköhän monet tämmöiset suvaitsemattomat protu-uskovaiset liittävät usein sanan "kokoomus" kaikkeen negatiiviseen? :p)

Ja protufriikit löytyvät Tampereelta, me helsinkiläiset olemme hyvin tavallista sakkia heihin verrattuna. (Joskin tällä hetkellä olen aika ulalla Hesan paikallisprotun toiminnasta). Ykköskoulutuksessani kuuntelin erään pojan juttuja Tampereen protujen rituaaleista, leikeistä, tapahtumista enkä oikein tiennyt että olisiko pitänyt pöyristyä vai nauraa.

Protulla ei opi heti tuntemaan kaikkia. Molemmilla leireilläni on ollut ihmisiä joita en todellakaan tunne pätkän vertaa, eikä välttämättä kiinnostaisikaan. Protullekaan kun ei pääse pakoon ärsyttäviä ihmisiä, vaikka joskus pontevasti väitinkin muuta. No, aika tuo perspektiiviä...
 
Ylös