Puutarha ja viherkasvit

Minä tapoin juuri ensimmäistä kertaa elämässäni rönsyliljankin. Mutta traakkipuu, yksi kaktus ja itulehdet ovat edelleen hengissä, joten suosittelen niitä muille kyvyttömille.
 
Olen kanssa pitänyt rönsistä kaikille suositeltavana, koska itselläni niitä versoja usein unohtuu vesilaseihin kuukausiksi/vuosiksi, ja ne elävät ja kukkivat pelkässä vedessäkin (ja heräävät uudelleen henkiin vaikka vesi välillä haihtuisi kokonaan pois), mutta olen kyllä nähnyt, että rönsyliljan (jota myös seimenheinäksi kuulee kutsuttavan) saa hengiltä. Luulen että tähän vaikuttaa kaksi seikkaa: liika kasteleminen mullassa (ts. kasvi elää kyllä suoraan vedessä, mutta jos multa on AINA liian märkää, se tukkii juuret - tämä on tosin puhdasta mutua) ja toisena kasvin "hypisteleminen" - rönsis ei kuulemma tykkää koskettelusta. Eli kasvin pitäisi antaa olla rauhassa mahdollisimman paljon, kastelee silloin kun muistaa ja poistaa kuolleet lehdet vasta kun ne ovat kokonaan ruskeita ja kuivia.

Kiitoksia supputraakkipuun tunnistamisesta. Se on kyllä niin pieni (joku 15-20cm), että jos saankin sen menestymään niin taitaa mennä monta vuotta ennen kuin katto tulee vastaan (ja ensin tietysti nostan ruukun hyllystä lattialle :D).

Kerroin aiemmin siitä ison murattini äkillisestä ja surullisesta kuolemasta. Talteenottamistani versoista kaksi jäi henkiin ja osoittaa nyt merkkejä juurenaluista! :) Kauanhan siihen menee ennen kuin muris näyttää taas samalta, mutta jäipähän jotain käteen tästä kriisistä.
 
Nerwen sanoi:
mutta olen kyllä nähnyt, että rönsyliljan (jota myös seimenheinäksi kuulee kutsuttavan) saa hengiltä. Luulen että tähän vaikuttaa kaksi seikkaa: liika kasteleminen mullassa (ts. kasvi elää kyllä suoraan vedessä, mutta jos multa on AINA liian märkää, se tukkii juuret - tämä on tosin puhdasta mutua) ja toisena kasvin "hypisteleminen" - rönsis ei kuulemma tykkää koskettelusta. Eli kasvin pitäisi antaa olla rauhassa mahdollisimman paljon, kastelee silloin kun muistaa ja poistaa kuolleet lehdet vasta kun ne ovat kokonaan ruskeita ja kuivia.

Voisin lisätä, että myös täysi kastelemattomuus on oiva keino saada piru hengiltä. Traakkipuuhuni sama metodi ei vieläkään ole tepsinyt.
 
Ei rönsyliljaa saa hengiltä edes jättämällä sen kastelutta ikiajoiksi. Kun olin peruskoulussa, luokassamme oli rönsylilja, joka unohtui sinne kesäksi. Elokuussa koulujen alkaessa rönsylilja oli tietenkin mennyt ihan ruskeaksi ja kuivaksi ja näytti kuolleelta. Leikkasimme ruskeat lehdet pois, ja pian rönsis kasvatteli jo uusia versoja. Juurille ei ollut käynyt mitään. :)
 
Sisäkasveista parvekeruukkuun, tiedättekö miten onnistuu valkosipulin kasvattaminen leipäkorin pohjalle jääneistä, kevään myötä vihreää versomaan ruvenneista kynsistä? Kannattaako edes yrittää?
 
Varmana onnistuu. Istuta kynnet parin sentin syvyyteen multaan ja kastele. Ei niistä sipuleja kasva, mutta niitä varsia voi laittaa vaikka leivän päälle. :)
 
Haa, löysin varaston syövereistä talomme entisen omistajan ikivanhan pyykkilaudan. Kovasti haluaisin sijoittaa sen puutarhaan, onko ideoita?
 
Huonekasvit on todella rakas harrastukseni. Ikkunanlaudat eivät tahdo enää riittää, kun "aikuisten" kasvien lisäksi siellä on taimia kasvamassa. Onneksi on artesaaniveli, joka lupasi kunnostaa äitin vanhan rikkinäisen kukkatelineen, niin saa taas enemmän tilaa kasveille. Kaktuksiin olen hurahtanut aivan täysin. Niitä löytyy jo muutama, kaikki erilaisia. Äitini on myös kasvi-ihminen ja häneltä käyn välillä muutaman taimen ryöväämässä. :D

Muutin talvella asuntoon, jossa on myös lasitettu parveke. Vielä siellä ei ole kun vasta pöytä ja tuolit sekä auringonkukkia ja tuoksuherneitä itämässsä, joista on kasvanut jo muutama taimikin. Tarkoitus olisi myös laittaa ainakin kesäkurpitsaa ja amppelitomaattia kasvamaan.
 
Huonekasvit onnistun aina tappamaan ja niiden hoitaminen onkin miehekkeen vastuulla. Nyt olen kuitenkin innostunut puutarhan hoidosta... tai lähinnä parin kukkasen istuttamisesta. Oikeastaan kyllä haluaisin laittaa koko pihan uusiksi, mutta sitä ei viitsi ennen tehdä kun saadaan taloyhtiöltä tieto mahdollisesta aidanrakennusluvasta. Sitten olisi tarkoitus istuttaa uusia puskia ja tehdä piskuinen ryytimaa. Ideani ovat aina "hieman" liian vaativia taitoihini nähden :p

Tähän mennessä olen saanut istutettua kärhön isoon puusaaviin, jossa sen toivon jaksavan talvehtiakin. Yhtä kukkaa Multi Blueni onkin jo avaamassa, vaikka parit yöpakkaset joutui kärsimään. Sen juurelle olen istuttanut muutamia sinisievikkejä ja saa nyt nähdä jaksavatko ne siemenistä nousta. Lisäksi hakusessa olisi jokin verenpisara (netistä löysin Dancing Flamen, joka aivan ihana) amppeliin. Ongelma on vain se, etten ole yhdessäkään puutarhamyymälässä törmännyt verenpisaroihin täällä Tampereella. Ehkä olen vain sokea.
 
Puutarhalta sanottiin että taimien pitäisi saapua tällä viikolla! Juhuu!!!

Lisäystä lisäystä, sain sen suon nyt rakennettua, nyt pelkäilen halloja ja yli-innokasta westietä. Suo on tosi soma. ja epäortodoksinen. Siinä on valkeahko epätäydellisen puolisuunnikkaan muotoinen aita (hirmu matala, estää ensisijaisesti rikkakasveja) ja kymmenen tainta. <3 <3 !!!
Oli kyllä vähän lennokas olo kun maanantai-iltana lähdin lapion kanssa kaivamaan taimia maahan ja juuri iltapäivällä olin käynyt vuodattelemassa puolisen litraa hurmetta... Mutta kerrankos sitä vaan eletään ja kyllä hillantainten hyvinvointi menee pikkuasioiden edelle xD
 
Mitä pidempään asun kerrostalossa, sitä enemmän parvekkeelle ilmestyy keväällä multapurkkeja. Taas on kynnenaluset mullassa kun istutin lisää syötävää ja katseltavaa. :) Homma taitaa olla riistäytymässä käsistä - yritän esikasvattaa parsakaalia mökin kasvimaalle siirrettäväksi.

Vielä pitäisi löytää keltaisen "parveketomaatin" siemeniä - en tiedä miksi ne pussit ovat niin kiven alla tänä vuonna.
 
Nerwen sanoi:
Vielä pitäisi löytää keltaisen "parveketomaatin" siemeniä - en tiedä miksi ne pussit ovat niin kiven alla tänä vuonna.

Muistaakseni hyötykasviyhdistyksen listoissa keltaisen tomaatin siemeniä näkyi, kun sitä kieli pitkällä selailin. Tänä vuonna yritän vältellä kauheaa istuttamista. Multien vaihto auttoi pitkälle :D
 
Tuosta tulikin mieleen että millonkohan yrtit jo vois laittaa ulos ympärivuorokautisesti? Kun ne tulee olemaan sellaisessa suurehkossa korissa mikä ei oikein sisälle mahdu ja kaipaisin jo tuoreita rehuja kovasti. Tilliä, persiljaa, basilikaa, mäkimeiramia.
 
Yrtit kannattaa laittaa kokovuorokautisesti ulos, kun on varmaa, että yöpakkasia ei enää ole. Parina viime yönä on ainakin Turussa ollut pakkasta 3 - 5 astetta. Öisin voi olla kylmää vielä pitkälle toukokuuta.

Jos kuitenkin päätät jättää ne yöksi ulos,peitä ne yöksi huolellisesti harsolla/pakkaspeitteellä.
 
Minullakin kasvaa yrttejä iiisossa astiassa. Mihinköhän tuota meiramia sitten on hyvä käyttää? Se on jäänyt hieman epäselväksi.. Entäpäs kirveliä?
 
No mäkimeiramihan on villioreganoa. Eli samoihin ruokiin. kuin sitäkin.
 
Olisin voinut tuohon edelliseenkiin viestiin laittaa tämänkin kysymyksen, mutta eipä tullut silloin mieleen. Metrin mittainen appelsiini tiputtaa lehtensä. Se kuolee! Ääk! Mitä teen? Miksi se tekee niin kuin tekee?
 
Meillä auttoi valoisampaan paikkaan asettaminen, kastelun säännösteleminen (ei liikaa eikä liian vähän), ja se, että saksittiin kuolleita oksia pois. (Minulla on oma appelsiinipuu, oi että rakastan sitä.)

Täytynee joskus ottaa aikaa ja vastata tähän keskusteluun pitkästikin. (Huom. pitkästi)
 
Lehtien putoaminen voi johtua myös syöpäläisistä - en tiedä sen tarkemmin mitä kirvoja ne ovat - jotka synnyttävät appelsiinipuun oksille hyvin ohuiden hämähäkinseittien kaltaisia rantuja. Nämä säikeet näkyvät parhaiten auringonvaloa vasten (tai pölyisessä talossa ilman auringonvaloakin :grin:). Kannattaa tarkastaa appelsiinipuu pian erittäin pienten, vaaleanvihreiden ötököiden varalta, sillä levitessään joihinkin herkempiin kasveihin voivat seuraukset olla tuhoisat.

Eroon niistä mölliäisistä pääsee suihkuttamalla kasvi kunnolla ja eristämällä se esim. pesuhuoneeseen muista kasveista n. viikoksi. Itselläni ei onneksi moista vaivaa ole ollut, mutta nuo ovat iskeneet sekä mummoni että siskoni appelsiinipuihin - ja ne tuntuvat hyökkäävän ensimmäiseksi nimenomaan appelsiinin kimppuun.
 
Kysytäänpäs täältä: Olen vihdoinkin suurimman osan kesää Oulussa ja tajusin, että minullahan on parveke. :) Tahdon tehdä siitä itselleni pienen ja vihreän keitaan, mutta tajusin, etten osaa. Olen ikäni tonkinut mullassa kaiken maailman porkkanoiden ja pihakasvien kera, mutten ole ikinä laittanut kasveja parvekkeelle.

Miten tämä operaatio kuuluu aloittaa? MItä tuommoiselle pikkuiselle ulkolavalle voi hankkia? Mitkä kasvit kestävät yksin vajaan viikon, jonka olen varmaan pahimmillaan pois?
 
Ylös