Puutarha ja viherkasvit

Netistäkin löytyy yhtä ja toista, esim. googlaamalla termillä "parvekepuutarha". Vaikkapa tämä sivu:

http://puutarha.net/index.asp?s=/otsikkosivut/TM_555_mappi_.htm
 
Ah, nyt taas iski puutarhainnostus kun sain neljä kukkivaa orvokkia sinne. Hajuherneet kasvaa hyvää vauhtia, yrttikori alkaa täyttyä ja tänään tein havainnon että ainakin kuusi auringonkukkaa näyttäisi olevan tulossa pihaan :) Kaikkein eniten odotan noita auringonkukkia.
Lisäksi sisällä paavalinkukka kukkii nätisti ja talvella lähes kaikki lehtensä tiputtanut juoru elää taas. Kumma kukka kun kuolee aina talvella melkein kokonaan ja kuitenkin virkoaa iloisesti kunhan malttaa odottaa eikä heitä sitä pois. Tänään voisi vielä leikata banaanin.
 
Hei, miksi minulle kerrottiin vasta nyt tämän keskustelun olemassaolo :o

Ideoita kontulaisilta? Meille yritettiin joskus ~6 vuotta sitten tehdä pihaan suihkulähde, kaivettiin kolme monttua ja laitettiin muovit ja kaikkea. Sitten se jäi hoitamatta, koira käytti aluetta wc:nä ja tänä keväänä sain aikaiseksi patistaa iskän vetämään traktorilla muovit pois. Kävin äsken vierittämässä reunakiviä pohjalle, ja joku päivä käyn tyrkkäämässä loputkin.

Mietin vain, että haluaisin siitä ehkä kukkapenkin, mutta mitä kasveja minun siihen kannattaisi laittaa? Aurinko porottaa siihen kuitenkin melkein koko päivän, ja tilaa on yhteensä ehkä 7-8 neliömetriä. Vai kannattaisiko se suosiolla pistää nurmeksi?

(Tuntuu hassulta kysellä tämmöisiä, kun isä pitää kauppapuutarhaa ja kasvihuoneeseen on matkaa 20 metriä, mutta en minä halua siitä iskän kukkapenkkiä :) )
 
Pelargoniat ainakin viihtyvät paahteisissa paikoissa ja niitä kun saa useamman värisiä niin jo pelkästään niillä saisi aika näyttävän penkin.
Ja sitten ihan niittykukat. Itse olen haaveillut että jos joskus olisi sopiva piha niin tekisin niittykukkapenkin. Kaikenmoisia päiväkakkaroita ja kissankelloja yms. sekalaisessa järjestyksessä ja vaikka jotain nättiä pitkää heinääkin joukkoon. Ehkä metsämansikkaa penkinreunaan. Sitä vaan pitää vahtia kun pyrkii leviämään hullunlailla. Tuolla jotain vinkkejä niittykukista http://www.nicehouse.fi/puutarha/phoito/nurmikko/kukkanu2.htm
Mutta vaihtoehtoja on. Tuolta löytyy jonkinmoinen listaus paahteisen paikan kukista http://perheklubi.net/index.php?showtopic=22918
 
Pelargonia oli mielenkiintoinen ehdotus. Jännä, kerta kaikkiaan. En itse tullut edes ajatelleeksi :D Nehän on niin pahanhajuisiakin, että karkottaa ötökätkin. Joskus olen tämmöistä huhua ainakin kuullut? Jos se hajujuttu oikeasti toimii, niin ei olisi kai kuistillakaan niin paljon pörriäisiä.

Kiitos Jaamar, pistän sen niittykukkapenkinkin harkintaan :)
 
Pelargoniat ovat niin pahanhajuisia, että karkoittavat ankatkin (tai no ainakin tämän siivekkään). Ja niissä kuihtuneissa kukissa on kauhea siistiminen! Ja vaaleanpunaisten väri on todella ällöttävä (toisaalta syvänpunaiset ja valkoiset ovat ihan kauniita - kaukaa katseltuna! :D) Mutta ymmärrän kyllä, että taidan olla aika yksin tämän inhoni kanssa - ja ehkä tuolla tavalla penkki-istutuksena ulkoilmassa niiden haju ei edes häiritsisi niin paljon?

Inhokkilistallani "pelakuitten" ohi kiilaavat vain tuoksuvatukka, joka on vaan kauhean ahdistava, sekä jättiputki, joka on Varsinainen Maanvaiva(tm).
 
Hassua :p Itselleni pelargoniat (valkoiset ja tummanpunaiset) ovat yksiä lempikukkiani ja tuoksuvatusta tykkään sen nopean kasvun, tuoksun ja suurten lehtien takia. Kukatkin on ihan ok, mutta pinkki ei ole lempivärejäni. Mutta kukissa senkin kanssa voi elää.
 
Mutku ne lehdet! Ja se tapa kasvaa! Ne on niin... ahdistavia? Uhkaavia? Sellaisia suoraan kaikista niistä saduista joissa kasvit herää eloon ja tulee kostamaan? :D

Itse ehdottaisin jotain näyttävää pionia sen lammen tilalle. Käsitinkö oikein, että paikka on aurinkoinen ja avara? Sellaisesta pionit pitävät. Miinuksena niissä on tietysti, että kukinta-aika on moneen muuhun verrattuna aika lyhyt (mutta odottamisen arvoinen!)
 
Nerwen sanoi:
Itse ehdottaisin jotain näyttävää pionia sen lammen tilalle. Käsitinkö oikein, että paikka on aurinkoinen ja avara?

Valoisa, muttei ehkä niinkään avara, yhdessä kohdassa on joku havumainen Tuija-puska tai vastaava, sitten on viinimarjapensas, nuori vaahtera ja karviaispensas. Se on helpompi nähdä kuin selittää, kunhan löydän kameran patterit, käyn ottamassa kuvan siitä :p

Pionit on kyllä hirmu nättejä, mutta nopea googletus antoi vain valkoisia ja vaaleapunaisia. Olisi kiva ruveta miettimään sitä väriäkin, minusta on kai hassua laittaa vaaleanpunaisia kukkia talon viereen, jossa on harmaanvaalea terassi ja valkea-vihreä seinä?

(Ja nyt jokaisen mielikuvat sekosivat. Joo, minä käyn ottamassa sen kuvan siitä paikasta kun löydän ne patterit :) )
 
Hmm. On niitä ainakin aika tummanpunaisia ja sitten keltaisia kanssa.

Pikaratkaisu on sitten tietty kylvää vaikka kehäkukkaa tms. täksi kesäksi ja miettiä tarkempaa suunnitelmaa pidempään.
 
Nerwen sanoi:
Mutta ymmärrän kyllä, että taidan olla aika yksin tämän inhoni kanssa

No et todellakaan ole. Kuusi kesää hautausmaalla työskennelleenä olen oppinut vihaamaan pelakoita sydämeni pohjasta. Ei vain se paha haju ja se ärsyttävä kukkien nyppiminen, mtta kun ne kirotut kasvikset kuolla kupsahtelevat jatkuvasti tai eivät vain yksinkertaisesti suostu kasvamaan ja tekemään kukkia ja sitten haudoille pitää vaihtaa kukat uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja paikkailla reikäisiä penkkejä istuttamalla niihin uusia pelakoita koko kesän ajan. Ja kun ne varapenkeissä olevat yksilöt ovat melkein yhtä surkeita kuin haudoilla olevat ja rupsahtavat siirron jälkeen entistä kauhempaan kuntoon niin ruljanssi ei lopu ikinä. Pelakka = vitsaus. Sitä paitsi ne ovat rumia.
 
Jasdril~ sanoi:
Pionit on kyllä hirmu nättejä, mutta nopea googletus antoi vain valkoisia ja vaaleapunaisia. Olisi kiva ruveta miettimään sitä väriäkin, minusta on kai hassua laittaa vaaleanpunaisia kukkia talon viereen, jossa on harmaanvaalea terassi ja valkea-vihreä seinä?

Pikaselasin puutarhakirjani läpi: purppuranpunaisia, tummanpunaisia ja keltakukkaisia jalo-/kiinanpioneja pitäisi taimimyymälöistä löytyä. Myös karmiininpunainen tarhapioniljike (Rubra Plena) pitäisi olla saatavilla.

Nykyisellä pihallani on kolme erillistä vaaleanpunaista pionikasvustoa. Niistä kahteen tulee isot, kerrannaiset ja voimakkaasti tuoksuvat kukat. Kolmannessa kasvustossa on edellisiä pienemmät kukat, mutta kyllä niissäkin aika voimakas tuoksu on.

Vanhempieni puutarhassa oli myös tumman-/purppuranpunaisia ja valkoisia pioneja, mutta keltaisia en ole nähnyt missään, joten ne eivät ilmeisesti ole kovin yleisiä.

Muokkaus:

Esim. täältä löytyy tietoa ja esite pioneista http://www.pionienkoti.fi
 
Sadas viesti!

Mikä on kun ei traakki selviä, mikä on kun palmuvehka kuolee?

Siis: Minulla on Tokmannilta ostettu reunustraakkipuu (dracaena marginata :D), joka eli muutamat viikot oikein tyytyväisen oloisena huoneeni pohjoisikkunalla ja tietsikkahuoneen eteläikkunalla vuorotellen ja sellaisella kastelulla, että se kuivui kastelun välissä ja sitten lorottelin aika reilusti. Sitten sen alimmat lehdet alkoivat kellastua ja putosivat lopulta pois. Harventuminen näytti niin uhkaavalta, että päätin kokeilla sitä, mitä jotkut ovat kertoneet, eli katkaisin lehden kuihtuneen osan. Sen jälkeen ei ole lehtiä pudonnut, mutta uusia ei ole moniin moniin kuukausiin kasvanut lainkaan takaisin. Kuinka pelastan maskottini, joka on niin kaljun näköinen?

Ja samaisesta kaupasta ostin palmuvehkan, jonka varret myös kellastuivat yksi kerrallaan ja kuolivat pois. Enää jäljellä yksi peukalon mittainen jo kellertävä varsi. Olen kastellut ja hoitanut tätä aika pitkälti samalla tavalla kuin traakkia. Ostin Tokmannilta myös limoviikunan, mutta se kuoli aikaa sitten, joten epäilin kaupan kukkien vain olevan heikkoja, mutta muut tutut jotka ovat sieltä ostaneet, ovat saaneet ne kasvamaan aivan hyvin eikä niissä ole mitään kuihtumissyndroomia. Eli onko vika nyt minussa ja kukkien hoidossa?
 
Google näyttää olevan sitä mieltä että palmuvehkan kellastuminen saattaa johtua joko liiasta kastelusta, mahdollisesti väärään aikaan, tai liian vähästä. Saako se tarpeeksi valoa? Oma palmuvehkani on selvinnyt mystisesti melkein vuoden (jopa kasvattanut uusia varsia), luulen että se johtuu sen sijainnista etelän suuntaisella ikkunalla.
 
370. viesti! :)

Dracaena sanoi:
...sellaisella kastelulla, että se kuivui kastelun välissä ja sitten lorottelin aika reilusti.

Minä epäilisin kastelua. Palmuvehkaan en ole perehtynyt, mutta sisäkasveja on meillä ainakin yleensä kasteltu n. kerran viikossa, silloinkin aika vähän kerrallaan.
 
Jos kasvit tuli niissä pienissä muoviruukuissa, niin kai vaihdoit isompaan ja kunnon multaan? Mikään kasvihan ei pitkään niissä elä, kun ruukku on täynnä juuria ja hieman turvetta.
 
Kuinka paljon vehkan pitäisi saada valoa? Sekin on vaihdellut ikkunaa eteläiseltä pohjoiselle monta kuukautta, eikä se näytä voivan paremmin kummassakaan.

Mutta enhän minä sitä ihan hukuttanut. Omasta mielestäni kastelu oli oikein, mutta koska traakki ei ole tyytyväinen, en ehkä olekaan varma. Miten siis traakkia pitäisi kastella?
 
Vehkasta en nyt ulkoa osaa sanoa mitään. Mutta ainakin itse annan traakkipuun _hieman_ kuivahtaa ennen kuin kastelen uudestaan (mutta se on kyllä altakasteluruukussa). Todella harvaa kasvia saa pitää litimärkänä jatkuvasti, koska silloin juuret mädäntyvät.

Ja hieman erilainen kastelu kesällä ja talvella. Kesällä enemmän vettä ja talvella vähemmän.
 
Netissä palmuvehkan kasteluohjeena näytti olevan suunnilleen kerran kuussa, minä kastelen omaani vähän silloin kuin muistan, suuren osan ajasta se on aika kuiva. Ja näyttää viihtyvän. Se on aavikkokasvi, se kannattaa muistaa. Luin joskus testistä jossa sitä ei oltu kasteltu puoleen vuoteen ja se säilyi ihan hyvin hengissä. Ehkä sitä pitäisi ajatella vähän niin kuin kaktuksena? Minä laittaisin sen eteläikkunalle, mutta toisaalta suurin osa kasveistani kuolee yleensä aika nopeasti.
Tällä hetkellä minulla on palmuvehkan lisäksi pieni joulukaktus (joka ei ole kovin hyvinvoivan näköinen), kultaköynnös (joka voi yllättävän hyvin hoidostani huolimatta) ja viirivehkarukka, joka asui varmaan kahdeksan kuukautta pienessä muoviruukussa sillä eteläikkunalla. Nyt kun valoa on enemmän siirsin sen pois ikkunan edestä ja istutin uudestaan, on se vielä elossa vaikka kellastuttaakin lehtiään.
 
Pieni takapihan plänttini sai eilen taas muutaman kukan maahan. Ja uutta multaa. Pitäisi vielä löytää monivuotisia kivoja kasveja tuota plänttiä täyttämään. päätin niin, että ostan siihen joka vuosi jotain monivuotista, jotta ei tarvi joka vuosi miettiä mitä siihen tyhjään kohtaan voisi laittaa. Vähän jännitin josko ahkeraliisa kestää hallaa, mutta näytti kestävän. Etupihalle tarkoitetuista kukista jäi kolme yli ja ne sitten istutin tuonne takapihalle.

Hopeahärkkini leviää kovasti kuistin suuntaan, vaikka yritän sitä kovasti ohjailla kalliota kohden. Tänäkin vuonna sain anopilta lisää härkkiä ja sain paikattua harvan ja vaatimattoman näköisen yritykseni. Kunhan nyt tuo siirrännäiskappale vain asettuisi taloksi ja tuosta vielä vähän piristyisi. Pihani tuntuu olenvan täynnä virityksiä. Toisinaan sitä kaipaisi pientä puutarhurihobittia hoitamaan asiat kuntoon. Oma vihreä peukalo kun kasvaa ihan vinoon.
 
Ylös