Rasittavat sanat ja sanonnat

Tässä keskustelussa muuten piilee minusta pieni vaara siitä että joku ottaa liikaa paineita omasta kielenkäytöstään tätä luettuaan. Pyrin itse olemaan liikkeellä sillä asenteella että en antaisi sen häiritä jos joku mainitsee ärsyttäväksi jonkin sanan tai sanonnan jota itse käytän ja jos meinaankin ottaa asiasta liikaa paineita niin pidän sitä enemmän omana ongelmanani kuin muiden, mutta minulle tuli hiukan huono omatunto kun kirjoitin itseäni ärsyttävistä sanoista. Enkä edes lopulta laittanut sellaista listaa kuin olisin voinut.
Hienoa että on topikki jossa voi purkaa paineita tästäkin asiasta :) Silti minulle tulee jostain syystä vähän varovainen olo tämän suhteen.

Nääh, topicci on enemmänkin huumorimielessä avattu ja sellaisena sen kaikki toivottavasti myös ymmärtävät. Todennäköisesti meillä kaikilla on jatkuvassa käytössä sanoja, jotka tiedostamattamme saavat lähimmäisemme raivon partaalle.

Täällä on tullut aivan loistavia sanoja esille. Esim. tuo emäntä. Ex-avokki käytti sitä joskus kuulteni ja sanoin että jos vielä kutsuu mua emännäksi niin saa kuonoonsa. Loppui se emännittely. Tiedän muuten että moni inhoaa sanaa avokki, mutta se on erittäin kätevä sana esimerkiksi satunnaisten tuttavien kanssa keskustellessa silloin, kun ei halua paljastaa avopuolison nimeä tai sukupuolta.

Sellainen sanonta jota vihaan on hyvä perse, puhuttiin sitten miehestä tai naisesta. Inhoan ihmisten ulkonäön arvostelua muutenkin, mutta takapuolien tuijottelu ja kategorisointi menee ihan yli ymmärrykseni. Kyllä mua ihmisessä kiinnostaa ihan muut asiat kuin hänen ahterinsa.

Vampiren listassa sidukka, masuasukki ja jaxuhali ovat muuten niin KARSEITA että aargh :D

Lande-sanasta sanoisin sen verran, että käytän sitä silloin kun olen menossa äitini luo, noh, maalle. Muuten en tykkää tästä keskustelupalstoilla usein nähtävästä typerästä lande vs. stadi -väännöstä (sen enempää kuin miehet vs. naiset tai muustakaan vastakkainasettelusta, joka tuppaa viemään keskustelun aina kilsan verran ohi aiheen). En myöskään (näin helsinkiläisenä) voi sietää maalla asuvien kutsumista landeiksi.

Ja sitten tämä ei ole sana, mutta nettiviestinnässä :knockout: on kammottavaa :wtf: kun joku :p tunkee hymiöitä :) joka :( ikiseen :x väliin :lol:. Varsin raskasta luettavaa on se. :? :urg: :shock:
 
Vampiren listassa sidukka, masuasukki ja jaxuhali ovat muuten niin KARSEITA että aargh :D
Allekirjoitan täysin. Muutenkin inhoan sitä että ks korvataan X:llä. Joku inhosi sitä että pitsa kirjoitetaan pitsa eikä pizza, mutta jos puhutaan suomalaisesta pitseriasta niin minä taas arvostan tuota suomalaista versiota paljon enemmän. Jostain syystä aivoni lausuvat pizzan aina ensimmäiseksi hyvin lähelle sanaa pissa vaikka merkityksen ymmärrän. Eikä tuo toinen kirjoitusasu oikeasti ärsytä, mutta pidän vaan enemmän toisesta :)

Pissasta tuli mieleen, kun itse käytän usein varsin lapsekkaita sanoja. "Pitää käydä pissillä/pissalla". Kuitenkin varsinaiset lällytysnimitykset, kuten pisu tai muihin aiheisiin liittyvät, pipi, massu, aa aa (Mennä aa aa tarkoittaa nukkumaan menemistä) särähtävät tosi pahasti korvaan. Virtsaamiseen liittyvistä sanoista inhoan sitä kun joku sanoo että pitää käydä kusella. Se saa minut niin näkemään punaista. Minulle tuossa sanassa on sellainen kaiku että tavallista ruumiintoimintoa tahdotaan oikein korostamalla korostaa ällöttäväksi ja näin jotenkin samalla (en tiedä miten) pönkittää omaa egoaan ja näytellä jonkunlaista kovista. Sama ulostuksen rumempaa sanaa paska (siivotkoon konnavahdit jos ei tässä yhteydessäkään saa käyttää) käytettäessä nimenomaan ulostustarkoituksessa. Menee samaan kategoriaan kuin vaikkapa se jos puhutaan seksistä runkkauksena.
 
Jaamarin viestiin liittyen on pakko kertoa ex-avokin inhokkilause:

- Mä käyn kusella.
- Ai jaa, mun auto käy bensalla.
(Mulla ei tosin silloin ollut autoa.)
 
Ah kyllä.
Täällä jo mainituista masuasukki ja paituli saivat minut nauramaan ääneen. Muutenkin erilaiset lapsiin liittyvät hellittelynimet ja "pahojen sanojen" korvaukset saavat minut pitelemään korviani, vaikka toki ymmärrän miksi ne ovat olemassa. Koirille lepertely onkin asia erikseen.

Minusta tuntuu, että suurimmalla osalla ihmisistä menee hermot tapaani lisätä englannin kielen sanoja normaaleihin lauseisiin. Mutta kun sellaisille sanoille kuin random, ignorant, cringe, weirdo tai omg ei vaan löydy tyydyttävää käännöstä suomen kielestä. Käytän kyllä muutenkin englantia välillä normaalissa kanssakäymisessä, kun ei muista/jaksa miettiä mikä joku asia on suomeksi.

Semmoiset nuorisoslangisanat kuin ihqu, jonne tai ernu ovat minusta ihan kamalia. Tai ilmaisut: mennään hakeen mässyy tai meen hakeen eeässän. Myös sanat hima, faija ja mutsi (onko tämä mahdollisesti stadin slangia?) särähtävät korvaan. Onneksi meillä päin tämmöisiä sanoja käyttävät lähinnä teinit, sekä äikänopettajani, jolla on aina ihqun värisiä kyniä. Aarrgghh!

Puoliamerikkalainen kaverini on ottanut tavakseen sanoa tietyissä tilanteissa Goodness gracious! täysin yli vedetyllä brittiaksentilla. Voisitko vaikka... tukkia suusi?
 
"Siis niinku mielettömän jäätävää". :wtf:

Sana mieletön tarkoittaa oikeasti että joku ihminen tai asia on mieltä vailla. Sen käyttö on erittäin yleistä minua 10 vuotta nuoremmilla, kuulen usein käytettävän ja silloin merkitys on yrittää kertoa että joku asia on ylihyvä tai superhieno tms.
Sana jäätävä on toinen tämän ryhmän viljelemä. Kuulin tätä sanaa käytettävän noin neljä vuotta sitten. Silloin tajusin, että ei kertakaikkiaan. Mä alan olla vanha, kun nuorempien sanavalinnat alkavat olla sitä luokkaa, että minä kurtistelen kulmakarvojani.
Minun aikanani väännettiin sana häävi tarkoittamaan jotain superhienoa hommaa. Häävihän kuuluu yleensä käytettävän kieltosanan kaverina ei häävi tai eipä ole hääppöinen.

Lisään tähän vielä sellaisen huomion, että sanonta muuttuu rasittavaksi ja ärsyttäväksikin, jos puhujan äänensävy on sellainen joka särähtää jollain lailla itseen ja omaan korvaan. Ihminen ei äänelleen mitään voi, se on mitä on. Silti alkaa korviani rasittaa, kun erityisesti tosi nuoret tytöt yrittävät kovasti selittää kaverilleen jotain ja selvitys vilisee sanoja "tota niinku, makee, älyttömän siisti, mielettömän jäätävä". Vieressä sitä yrittää kuunnella, että milloinkas päästään oikeasti asian ytimeen ja lakataan "lässyttämästä", sillä nariseva tai lässyttävä äänensävy tuosta selostamisesta ei aina puutu. Tai sitten joku julkkis, kova äijä viljelee ja jauhaa jotain lässysössösanoja putkeen, kun se yrittää olla kovajätkä tai muuten makee ajantasalla oleva ja katu-uskottava tyyppi. (Yksi ponnaripäinen julkkis tuli mieleen, mutta jääköön nimeämättä).

Ja Peeäs: Konnussa en ole vielä törmännyt narisevaääniseen totanoinihku-tyyppiin. Olkaa ihan rauhassa.
 
Taidan ärsyyntyä aika vähän yksittäisistä sanoista, kun aika monta teidänkin listaamaa olen tässä tuijotellut että "mikäs tuossa noin ärsyttää" :D Mä ärsyynnyn enemmän sanojen ulkopuolella tapahtuvista asioista, kuten vaikka Vampiren mainitsema pilkkujen täydellinen väärinkäyttö,,,enkä kauheasti ole ihastunut myöskään siihen että jokainen lause lopetetaan kolmeen pisteeseen... Saati sitten se,että pilkun jälkeen ei tehdä välilyöntiä,mutta ennen huutomerkkiä kyllä ! (Minua on valistettu että tämä johtuu mobiilinäppäimistöistä, mutta eivät mun käsittelemäni puhelimet koskaan ole moisia typeryyksiä tehneet.) Mua raivostuttaa myös oma tapani viljellä sulkeisiin kirjoitettuja lauseita joka melkorin foorumiviestissä.

Mutta poikkeuksiakin kyllä löytyy, ja olen tainnut joskus miehelle mainitakin että minuun ei tarvitse viitata ainakaan muijana (eipä onneksi kuulu hänen sanavarastoonsa muutenkaan). Se ei ole oikein millään tavalla sana joka mua kuvaisi, ei tyttöystävänä/puolisona eikä yleisestikään naisihmisenä, ja negatiivisvireisen mielikuvan lisäksi se on ihan vaan ärsyttävä sana. Emäntäkään en haluaisi parisuhteessa olla (ainakaan ilman maatilaa), mutta osakunnan emäntä olen ollut yhden syyslukukauden ja sanana se sentään on miellyttävämpi.

Tällä hetkellä ärsyynnyn myös kaikenlaisista mielensäpahoittajista, herneen nenään vetämisistä ja vastaavista tunnereaktioihin viittaavista ilmaisuista, joita käytetään nykyään usein siinä tilanteessa kun joku, todennäköisesti nainen, mahdollisesti täysin asiallisesti ja rauhallisesti huomauttaa jostain epäkohdasta maailmassa, ja joku muu on sitä mieltä että kyseinen asia ei ole missään nimessä ongelma ja sitä pitää nyt kaikin tavoin vähätellä. Nämäkin ärsyttävät siis nimenomaan kontekstiin sidottuina, Mielensäpahoittaja-kirjojen parissa olen jonain jouluna viihtynyt ihan hyvin ja sinänsä sanana se olisi jopa hauska jos sitä ei käytettäisi niin typerällä tavalla :p

En nyt ole millään tavalla mieltäni pahoittanut tässä keskustelussa mainituista asioista, mutta pakko kommentoida tuota niinkua/puheen täytesanoja :D Mä olen tässä havainnut että olen välillä todella hidas ajattelija, ja varsinkin jos joudun tilanteeseen jossa pitää "ajatella ääneen", niin täytesanat ovat käytännössä pakollinen osa puhumista. Niin varmasti monella muullakin, mutta jotkut osaavat sanoittaa ajatuksiaan huomattavasti tehokkaammin kuin minä. Jos olisin hiljaa kaikkien niinkujen ajan, en saisi ikinä sanottua asiaani loppuun, kun joku innokas kuvittelisi että olen lopettanut ja puhuisi päälle. Ja koska täytesanat ovat ainakin mulle aika tiedostamattomia (en myöskään kauhean helposti noteeraa niitä muiden puheessa), niin vaatisi ihan hirveää keskittymistä olla käyttämättä tai vaihtaa niitä, ja se taas olisi vielä lisää pois siitä itse ajatuksen esittämisestä. Se on mulle vähän eritasoinen kognitiivinen ponnistus kuin vaikka olla käyttämättä sanaa jaxuhali tai koettaa joskus muistaa jonkin sanan suomenkielinen vastine, joten varaan edelleen itselleni käytettäväksi ison kasan niinkuja ja myös jokusen totan ja öön (jos ne vaikka maailmasta kohta loppuisivat) :D
 
Liittyen täytesanojen käyttöön:

'"In a new study from the University of Texas at Austin, researchers discovered that people who use these fillers more often are more likely to consider what they want to say and how to say it.

By looking at 263 transcriptions from five studies, the researchers were able to break down these "linguistic crutches" into two types: filled pauses and discourse markers. Filled pauses are words like "um" and "ah," which, according to the study, everyone uses. However, discourse markers — "like" chief among them — can signify that the speaker is female, young, conscientious of his or her speech patterns, or a combination of those characteristics. In the Journal of Language and Social Psychology, the research group wrote:

The possible explanation for this association is that conscientious people are generally more thoughtful and aware of themselves and their surroundings. When having conversations with listeners, conscientious people use discourse markers, such as 'I mean' and 'you know' to imply their desire to share or rephrase opinions to recipients.
These findings put a new spin on what's often called "valley girl talk," usually in a derogatory manner that's associated with Karen from Mean Girls and Elle Woods from Legally Blonde."
 
Täytesanojen automaattisuus tekeekin niistä varmasti todella vaikeita karsia, JOS joku sellaiseen tahtoisi ryhtyä. Olen tässä pohtinut että pakkohan minullakin on puheessa olla jotain täytesanoja käytössä, mutta en vaan nyt pysty sanomaan mitä ne olisivat. Jos joku on kiinnittänyt huomiota niin saa kertoa. Yritän itsekin nyt kyllä vähän kuunnella sanomisiani. Tämä on nimittäin ihan mielenkiintoista :)

Täytesanoista tuli mieleen juttu joka ei ärsytä ja siksi on vähän aiheen ulkopuolella, mutta minulla on useampiakin tuttuja jotka lopettavat puhelun aina useamman sanan litaniaan. Esimerkiksi "Ok, selvä, ok, noni, moi". Nämä sanat tulevat niin nopeassa tahdissa ettei väliin varmasti ehdi kommentoida mitään ja ne tulevat varmasti ihan yhtä automaattisesti kuin täytesanatkin. Ovatkohan ne jopa tavallaan tietynlaisia täytesanoja? Puhelun lopettamisessahan on omat vaikeutensa. Jos sanoo vaan yhtäkkiä puheluun että "moi" niin se on aika töksähtävä. Äitini kanssa harrastetaan tätä, mutta se ei tunnu mitenkään tökeröltä tavalta kun molemmat tekevät sitä. Yksi aika yleinen tapa minulla taitaa olla myös sanoa "ei kai tässä sitten muuta. Moi".

Ps. Minä en koskaan oppinut pilkun oikeaoppista käyttöä. olen siitä usein kysynyt neuvoja, mutta en ole sitä silti oppinut. Törkeistä ja toistuvista pilkkuvirheistäni saa huomauttaa.
 
Tällä hetkellä ärsyynnyn myös kaikenlaisista mielensäpahoittajista, herneen nenään vetämisistä ja vastaavista tunnereaktioihin viittaavista ilmaisuista, joita käytetään nykyään usein siinä tilanteessa kun joku, todennäköisesti nainen, mahdollisesti täysin asiallisesti ja rauhallisesti huomauttaa jostain epäkohdasta maailmassa, ja joku muu on sitä mieltä että kyseinen asia ei ole missään nimessä ongelma ja sitä pitää nyt kaikin tavoin vähätellä. Nämäkin ärsyttävät siis nimenomaan kontekstiin sidottuina,

Tämä. Toki vähättely on se viimeinen ase kun oikeita argumentteja ei enää löydy. Vähättelyyn liittyy aika usein myös puutteellinen logiikka - puhutaan itsen kanssa ristiin yms.

Mua on jo kauan ärsyttänyt sana kansallismielinen, sitä kun yleensä käytetään tarkoittamaan isänmaallista, mitä se ei todellakaan tarkoita. Törkyturvat tyyliin Rajat kiinni, Suomi ensin ja mitä näitä muita nyt on saavat tunkea kansallismielisyytensä hanuriinsa, äärinationalismi on oikeampi termi.
 
Tällä hetkellä ärsyynnyn myös kaikenlaisista mielensäpahoittajista, herneen nenään vetämisistä ja vastaavista tunnereaktioihin viittaavista ilmaisuista, joita käytetään nykyään usein siinä tilanteessa kun joku, todennäköisesti nainen, mahdollisesti täysin asiallisesti ja rauhallisesti huomauttaa jostain epäkohdasta maailmassa, ja joku muu on sitä mieltä että kyseinen asia ei ole missään nimessä ongelma ja sitä pitää nyt kaikin tavoin vähätellä.

Samaan sarjaan kuuluu kukkahattutäti. Liittyykö naisiin enemmän tällaisia negatiivisia ja vähätteleviä lausahduksia? Vai näenkö misogyniaa sielläkin, missä sitä ei ole?

Ja tunnustan... viljelen kolmea pistettä aina ja kaikkialla :D
 
Liittyykö naisiin enemmän tällaisia negatiivisia ja vähätteleviä lausahduksia? Vai näenkö misogyniaa sielläkin, missä sitä ei ole?
Ei tarvitse kuin miettä mitä termejä usein liitetään naiseen, joka harrastaa paljon seksiä (lutka, huora, helppo, jakorasia jne.) ja sitten mietitään, mitä vastaavia miehistä on. Koska niitä on todella paljon vähemmän.

Mua ärsyttää myös termit "femakko", "femnazi", ja "sjw" (=social justice warrior). Näitä tykätään heitellä yleensä, jos kritisoidaan esim. videopelialan seksistisyyttä. Koska feminismi=holokausti ja natsit. Viedään miesten pelit ja kaikkea!
 
"Ok, selvä, ok, noni, moi"
Tunnustan! Kai se on just jonkinlainen puhelunlopettamisrituaali. Puheluiden lopettaminen on tosiaan vähän vaikeaa, ehkä nää litaniat on jonkinlainen mahdollisuus molemmille valmistautua puhelun loppumiseen (ja tajuta että nyt se loppui tarkoituksella eikä katkennut). Mulla erityisesti noni tuntuu olevan tässä virassa ja se saattaa tunkea virallisempiinkin puheluihin, jotka sinänsä on usein lörpöttelypuheluita helpompi lopettaa johonkin kiitos heihin. Hauska ilmiö!

Tarkennettakoon vielä, että minua eivät niinkään häiritse kaikki mahdolliset pilkkuvirheet, pilkkusäännöthän on tunnetusti vaikeita enkä väitä osaavani niitä itsekään. (Yksi inhokki minulla tosin on: jotkut ovat nohevasti, mutta virheellisesti, oppineet, että pilkkua käytetään kuin-sanan edellä aina. Söin tänään enemmän karkkia, kuin eilen. :urg:) Mutta raivo syttyy vasta kun pilkkua käytetään ihan väärin, jonkinlaisena pisteen korvikkeena ja monin kappalein. Aagh. Samoin ei mua ärsytä kolme pistettä tehokeinona, vaan se jos joka riivatun lause loppuu kolmeen pisteeseen.
 
Samoin ei mua ärsytä kolme pistettä tehokeinona, vaan se jos joka riivatun lause loppuu kolmeen pisteeseen.
Kuulin joku aika sitten tädiltäni jonka lapset alklavat olla myöhäisteini-ikäisiä (onko se sana?) että nuorten maailmassa tekstiviestiä ei koskaan saisi lopettaa yhteen pisteeseen. Se on kuulemma epäkohteliasta ja vähän sama kuin kirjoittaisi lauseen loppuun piste. Eli asia on käsitelty. Pitää käyttää kolmea pistettä tai hymiötä ollakseen kohtelias ja antaakseen toisen mielipiteille tilaa. Asioita joita ei voi muutamaa vuotta liian vanha hoksata ellei niistä joku erikseen kerro.
 
^Tuon muistan itsekin kuulleeni joskus, tosin siinä muodossa, että hymiöt eivät niinkään olleet se oleellinen asia, vaan että virkkeen tai viestin loppuun ei saisi laittaa pistettä, jotta se kuulostaisi neutraalilta eikä töksäytykseltä. Esimerkiksi pikaviestimissä minä teen sitä myös. En jätä pistettä pois pelkästään siksi, että se on periaatteessa turha niin nopeatempoisessa ja vapaamuotoisessa viestimessä, mutta myös siksi, että piste vaikuttaa minusta sanomani sävyyn ihan selvästi. Hymiö tuo vielä lisää tuttavuutta, mutta ensimmäinen askel kohteliaaseen viestittelyyn on ilmeisesti vain sen pisteen poisjättäminen. Vähän off-topic, ja vielä pikkuisen lisää aiheen vierestä: Minua ärsyttää enemmän pilkkujen liikakäyttö kuin niiden käyttämättömyys. Kaiken lisäksi minäkin, alaa opiskellut, teen ihan taatusti pilkkuvirheitä toisinaan. :D

Ja niistä täytesanoista vielä, luin hiljattain Keith Johnstonen kirjaa Impro, ja siinä kerrottiin, että se, kuinka pitkän "err" (eli "öö", tms.) äänteen laittaa lauseensa alkuun, vaikuttaa siihen, luoko hän itsestään kuvaa ylemmän vai alemman statuksen ihmisenä. Muistaakseni meni niin päin, että mitä lyhyempi öö, sitä itsevarmempi ja "ylempiarvoinen" puhuja oli.
 
Samaan sarjaan kuuluu kukkahattutäti. Liittyykö naisiin enemmän tällaisia negatiivisia ja vähätteleviä lausahduksia? Vai näenkö misogyniaa sielläkin, missä sitä ei ole?

Liittyy.

Sanan kukkahattutäti käyttöön liittyy myös todella kummallinen epäjohdonmukaisuus. Sitä käytetään sekä sellaisesta henkilöstä joka argumentoijan mukaan haluaa kieltää kaiken ("tappelut kuuluu jääkiekkoon ja kukkahattutädit voi mennä joogaan, lätkä on MIESTEN peli") että sellaisesta joka haluaa sallia kaiken ("joo avataan vaan rajat ja kaikki tänne, kyllä kukkahattutädit hyysää").

Nytpä muuten muistin yhden iki-inhokkini. Nettikeskusteluissa on - niin kauan kuin niitä olen seurannut, tämä ei siis ole uusi ilmiö - toistunut fraasi veronmaksajien rahoilla. Ottaen huomioon missä kaikissa yhteyksissä olen nähnyt tämän sanaparin, niin ilmeisesti niitä veronmaksajien rahoja ei saisi käyttää oikein mihinkään. Paitsi tietysti siihen mitä just minä pidän tärkeänä. Osa porukasta ei jotenkin millään sisäistä sitä, että meitä on täällä muutamia muitakin kuin sinä ja minä ja Hentun Liisa.
 
Mua ärsyttää myös termit "femakko", "femnazi", ja "sjw" (=social justice warrior). Näitä tykätään heitellä yleensä, jos kritisoidaan esim. videopelialan seksistisyyttä. Koska feminismi=holokausti ja natsit. Viedään miesten pelit ja kaikkea!

Onneksi sanoja voi myös ottaa haltuun. Minulla esimerkiksi on hieno femakko-kangaskassi ja sekä Sand Clam Clanin että Pilluminatin uljaat hihamerkit. Joitain vuosia sitten vietettiin myös kukkahattupäivää, jolloin ihmisten oli tarkoitus laittaa päähänsä jos ei nyt varsinaista kukkahattua niin ainakin kukkia näyttääkseen, että kuuluvat siihen joukkoon, joka vastustaa rasismia, nationalismia ja muita sortoa ja syrjintää ihannoivia ismejä.
 
Jossain nörttinaisryhmässä käytiin joskus keskusteluakin siitä, mitkä feministien yleisistä haukkumanimistä ovat sellaisia, joita ei edes haluta lähteä ottamaan haltuun. Kaikki sanan huora sisältävät ainakin kuuluivat siihen joukkoon.

Minusta on äärettömän hieno juttu, että 70-vuotias äitinikin ihastui aivan totaalisesti ideaan, kun näytin hänelle Sand Clam Clan -merkkini. Onneksi olin tilannut niitä kaksi, hänelläkin on nyt omansa samoin kuin ekstrakappale Pilluminatin merkkiä. Siinä kohtaa kun femakkotuotteita tilattiin olin jo sen verran hereillä, että älysin tilata hänelle suoraan oman kangaskassin =)
 
Ping. Facebookissa, kun halutaan ilmoittaa joillekin kavereille, että on jaettu jotain joka näitä mahdollisesti kiinnostaa. "Kajaanissa nähty jänkäkurppa" (linkki HS:n uutiseen) Ping Olli Ornitologi, Leena Linnustaja, Pirkka-Pekka Petelius. Siis mihin hittoon sitä pingiä siinä tarvitaan, kun kyseiset henkilöt kerran jo tägätään postaukseen, jolloin he saavat siitä tiedon ilman mitään pingejä?!
 
Ylös