Reseptikirjasto

Husky sanoi:
Nyt mennään ehkä hieman hardcore-osastolle. ---

Eilen oli siis ruokalistalla naudan munuaista.

Jokunen hetki sitten pistettiin sitten paremmaksi. Puolisko löysi hallista kauniita pieniä tuoreita kotimaisen karitsan munuaisia. Ne halkaistiin, liika rasva poistettiin ja sit vaan kuumalle valurautapannulle! Aika pitkälle mentiin samalla reseptillä kuin naudan munuaisten kanssa. Viher- tai valkopippuria ei ollut joten pyöräytettiin mustapippurimyllyä useampi kierros, ei mitään vikaa. Lopuksi vielä flambeeraus jallulla (ei pakollinen toimenpide, oletan, mutku). Tulos: järkyttävän hyvä sisäelinateria kera vihersalaatin.

Nuoren karitsan munuaiset eivät näköjään tuoreena edes vivahda kusen suuntaan. Hassua kyllä, kun puolet samasta munuaissatsista pakastettiin, niin pakastetuissa oli selkeämpi virtsan häivähdys! :o Sekin on nyt opittu että munuaisia ei pidä liottaa - pelkkä nopea huuhtelu, koska munuaiskudos tuntuu imevän nestettä ja rakenne kärsii. Tässä asiassa tosin vaikuttaa olevan useita eri koulukuntia.

Oikeasti ihan alun perin tulin tänne hehkuttamaan villiyrttejä mutta sitten tajusin että niistä ei nyt tällä kertaa ihan riitä sittenkään tarpeeksi juttua. Villiyrttikausi on kuitenkin alkanut ja nokkoset, vuohenputket sun muut ovat onnettomuudekseen joutuneet lautasillemme. Nokkosethan ovat just nyt kauneimmillaan eivätkä vielä pahemmin pistele kerätessä. Niistä voi tehdä vaikka pestoa. Tai, kuten eilen tein, ryöpätä ja lisätä silputtuna täytettyjen paprikoiden täytteeseen.

Paprikoista puheen ollen, lähikaupassa myytiin pari päivää sitten paprikapusseja 0,99 e/kg. Vähän rutistuneita tapauksia, mutta otinpa silti kilon pussin. Niistä tuli ensinnäkin noita jo mainittuja täytettyjä paprikoita, ja lopuista marinoituja paprikoita:

Pese, halkaise ja puhdista paprikat (poista siemenet ja valkoiset osat). Paahda paprikanpuolikkaita 250 asteisessa uunissa kuori ylöspäin kunnes kuori alkaa joko mustua tai kupruilla. Anna jäähtyä hetki ja nylje paprikoista kuori irti. Leikkaa suikaleiksi ja laita purkkiin/muovirasiaan tms. Kaada sekaan marinadi ja anna tekeytyä ainakin yön yli. Syömäkelpisia n. viikon valmistamisesta.

Paprikoiden marinadiin voi laittaa mitä haluaa, mä tein tämäntyylisen:

oliiviöljyä
valkoviinietikkaa
valkosipulia
erilaisia yrttimausteita maun mukaan
suolaa
pippuria
chiliä

Marinadia olisi hyvä olla sen verran että se peittää astiassa olevat paprikat. Muuten astiaa pitää sekoittaa pari kertaa päivässä.

Mä pystyn puhumaan ruoasta loputtomiin. Yritän olla välillä hiljaa :)
 
Husky sanoi:
Mä pystyn puhumaan ruoasta loputtomiin. Yritän olla välillä hiljaa :)

Kaikki muutkin on olleet aiheesta hiljaa. Minussa asunee pieni hobitti, koska ruoka on aina hyvä puheenaihe. Ja etenkin sienet! Jatkan siis.

Disclaimer: Valitettavasti ohjeeni eivät useimmiten ole kovin kasvissyöjäystävällisiä, vaikka käytän innokkaasti kasviksia noin muuten.

Viimeiset viimevuotiset suolasienet on nyt otettu purkista, koska sieniaika on alkamassa ja pitäisi alkaa kerätä uutta satoa. Talouden kestosuosikki on suolasienisalaatti (silputtuja sieniä, silputtua sipulia ja jokainen lisätkään sit mitä mausteita haluaa, jos haluaa) mutta kävi mielessä että voisihan suolasienistäkin varmaan tehdä jotain muutakin.

Päädyin tekemään sieniruukut. Kuten mun ohjeissani aina, määrät ovat todellakin ihan sinnepäin! Etenkin koska jokaisella ne "ruukut" eli uunivuoat ovat ihan eri kokoisia. Ohje kahdelle.

2-3 dl liotettuja suolasieniä (tai vaikka kantarelleja) silppuna
1-2 sipulia silppuna
1-2 valkosipulinkynttä silppuna
1 porkkana suikaleina
puoli pakettia pekonia suikaleina
voita
1 dl lihalientä
1 prk smetanaa
timjamia
suolaa (tarvittaessa; jos sienet ovat liotuksen jälkeen edelleen suolaisia niin en suosittele - arvioi myös pekonin ja juuston suolan määrä)
mustapippuria
emmental-raastetta
loppu pekonipaketista

Liota sienet. Tai jos käytät juuri poimittuja sieniä, esikäsittele ne asianmukaisella tavalla. Rouskut tulee ryöpätä, tatit ja kantarellit voi puhdistaa ja pilkkoa.

Heitä pannulle voita. Kuullota sipuli, valkosipuli, porkkana, sienet, valkosipuli ja pekonisuikaleet. Lisää lihaliemi, smetana ja mausteet ja hauduta muutama minuutti. Jaa pannun sisältö uunivuokiin (tai käytä yhtä isoa vuokaa, miten vaan). Raasta päälle emmentalia tai sit jotain muuta juustoa (meillä oli grana padanoa eikä yhtään emmentalia). Päällystä vuoka lopuilla pekoneilla. Laita vuoat uuniin 225 asteeseen n. 15 minuutiksi.
 
Reseptiosion vakiohäirikkö Husky se taas täällä moi. Olen muutaman kerran ostanut Hakaniemen hallista marokkolaisia suolasitruunoita ja addiktoitunut niihin aivan täysin. Koska neljän sitruunan purkki maksaa seitsemän euroa, päädyin reilu kuukausi sitten kokeilemaan voiko näitä tehdä kotona.

Suolasitruunat - l´hamd mrakad

Tarvitaan

  • puhdas lasipurkki, 1-2 litraa riippuen siitä paljonko sitruunoita aiot tehdä
  • 4-10 kpl pienikokoisia sitruunoita, luomu tai sit ei
  • karkeaa merisuolaa
  • (vettä)

Pese sitruunat juuresharjalla. Leikkaa kummastakin päästä pala pois, mieluiten niin että hedelmänliha ei ihan tule näkyviin.

Tee sitruunoihin ristiviillot niin että sitruunat jäävät 1-1,5 cm matkalta eheiksi kannastaan. Ripottele merisuolaa viiltoihin niin paljon kuin mahtuu. Ripota suolaa myös purkin pohjalle ja tunge sitruunat mahdollisimman tiiviisti purkkiin. Lisää nestettä niin että sitruunat peittyvät. Jotkut kehottavat puristamaan mehua sitruunoista, itse lisäsin vaan vettä.

Aseta päälle paino jotta sitruunat eivät pääse nousemaan nestepinnan yläpuolelle (homehtumisvaara). Itse käytin tässä (kuten usein muutenkin säilönnässä) pakastepussia: laita pakastepussiin sopiva määrä (suola)vettä, solmi pussi kiinni ja aseta purkkiin päällimmäiseksi. Pussi myötäilee säilöttyjen objektien muotoja ja pitää ne veden alla. Hometta tai muuta epätoivottua kasvustoa ei pääse muodostumaan.

Anna tekeytyä huoneenlämmössä kunnes neste on kutakuinkin kirkasta. Ilmaa purkki välillä, sinne muodostuu hieman painetta! Nosta jääkaappiin n. kuukaudeksi. Valmis tuote on käyttökelpoinen sellaisenaan tai huuhdottuna. Käyttää voi maun mukaan joko pelkän hedelmänlihan tai myös kuoret.

Mä tykkään syödä noita ihan sellaisinaan ja kana- ja liharuokien kaverina. Vinkvink niille jotka käyvät joskus ehkä bilettämässä: loistava palautumis- eli dagen efter -artikkeli myös.

Kokeilusatsissa oli 8 sitruunaa ja tarpeet maksoivat alle neljä euroa. Toki lasipurkki oli olemassa jo ennestään. Ruokakaupan sitruunat eivät tosin ole ihan samaa lajiketta kuin nuo aidot marokkolaiset, joissa mm. siemenet ovat aivan olemattomat. Myös kuoren pehmeys on ollut noissa marokkolaisissa eri luokkaa, mutta toisaalta itselläni oli jo kuukauden päästä hirveä hinku päästä maistamaan. Kuori pehmennee näissä normilajikkeissakin jos vaan saa olla rauhassa hieman kauemmin.
 
Pakko tulla jakamaan ja muistiinmerkitsemään ohje kun onnistuin tekemään niiiiiin hyvää ruokaa :)

Kikherneitä
Pakasteherneitä
Porkkanaa
sipulia
Tomaattimurskaa
Sambal oelek-maustemössöä
Timjamia
Suolaa

Liotin kikherneet ja keitin niitä tunnin verran (laitoin keitinveteen vähän suolaa. En tiedä miten ok se oli, mutta kunhan laitoin). Sitten kaadoin keitinveden poisja lisäsin tomaattimurskan ja vähän vielä vettä kun näytti vähän kuivalta. Lisäsin porkkanat ja aika reilun kokoiseksi leikatun puolikkaan sipulin sekä pakasteherneet.
Maustoin Sambal oelekilla (oman maun mukaan) ja timjamilla ja annoin hautua pitkään ja hartaasti.
Yksinkertaista ja niin hyvää että himoitsen sitä jatkuvasti vaikka sen piti olla huomisen ruuan kanssa tarjolla.

Edit: tähän olisi varmasti sopinut todella hyvin myös valkosipuli, mutta kun sitä tulee huomiseen ruokaan muutenkin niin en viitsinyt laittaa nyt tähän.
 
Sain tänään kaikkea kivaa... Siksipä huomenna on tarkoitus valmistaa ainakin Anen juuresnyyttejä. Mutta sain myös kassikaupalla tomaatteja, vihreitä sekä punaisia. Ajattelin tehdä kypsistä tomaattikeittoa ja vihreistä olen kuullut valmistettavan jotain (en oikein tiedä mitä). Jos siis tiedätte jonkin hyvän reseptin tomaateille (vihreille ja punaisille), niin vinkatkaa!

PS. Hieno topikki tämä!
 
eowynofmay sanoi:
Jos siis tiedätte jonkin hyvän reseptin tomaateille (vihreille ja punaisille), niin vinkatkaa!

PS. Hieno topikki tämä!

Meillä avokki harrastaa fermentointia eli hapattamista. Pienehköjä vihreitä tomaatteja on nytkin hapattumassa talvea varten. Ja voi olla että palstan viimeiset tomaatit (joo, siellä on edelleen raakileita ihan pilvin pimein) paiskataan vielä hapattumaan.

Tomaattien tai oikeastaan minkä vaan kasvisten fermentointi tehdään aika lailla samalla tavalla kuin noiden yllämainittujen sitruunoiden tai vaikkapa hapankaalin. Ainekset ovat todella yksinkertaiset, joskin meillä tomaattien sekaan on heitetty randomyrttejä palstalta. Eli säilöttävät objektit, suolaa (pitoisuus 2-5% veden ja kasvisten yhteispainosta), vettä ja haluttaessa yrttejä. Paino (tai suolavedellä täytetty pussi) päälle ja huoneenlämpöön käymään. Kansi löysälle ja lautanen alle, käydessään nämä yleensä vähän tulvivat yli. Noin viikon päästä purkki jääkaappiin tekeytymään. Parhaimmillaan sydäntalvella, erityisesti jonkun haudutetun lihapadan lisukkeena.

Mielenkiintoinen ohje, jota en itse ole vielä ehtinyt kokeilla, on tämä vihreä tomaattichutney.
 
Kiitos Husky, taidanpa kokeilla molempia. Juuri tuosta chutneystä eräs tutuntuttu puhui silmät loistaen!
Ja tässä vielä tomaattitutkimustietoa: http://www.ruokala.net/ajankohtaista/tiesitko-taman-vihanneksen-lukuisista-terveysvaikutuksista/1288744673402
 
Husky sanoi:
Mielenkiintoinen ohje, jota en itse ole vielä ehtinyt kokeilla, on tämä vihreä tomaattichutney.

Kokeilin, koska tomaatteja oli ja olisivat menneet huonoksi, ja pian päästään toivon mukaan maistamaan. Pari-kolme viikkoa pitäis riittää tekeytymiseen.

Suolasieniä on tehty tänäkin vuonna. Parhaat suolasienethän tulevat rouskuista, joita löytyy vieläkin. Syötävän rouskunhan tunnistaa siitä, että helttoja viillettäessä siitä erottuu valkoista nestettä ("maitoa", ennen vanhaan rouskuja sanottiinkin maitosieniksi). Pakkasen puremista rouskuista maitoa ei kuitenkaan irtoa, joten tunnistuksen tulee olla varma.

Helpot suolasienet:

x määrä rouskuja
merisuolaa
puhdas lasipurkki


Puhdista ja ryöppää rouskut väljässä vedessä. Itse olen kiehauttanut sienet kahdesti. Jos epäilyttää, keitä 10 min. Huuhdo hyvin ja purista sienistä vesi pois. Heitä merisuolaa purkin pohjalle. Lado sieniä ja suolaa kerroksiksi. Suolaa saa olla ihan reilusti, koska sienet liotetaan ennen käyttöä. Laita purkki jääkaappiin. Muutaman päivän sisään sienistä irtoaa nestettä ja nestepinnan pitäisi nousta sienien yli. Jollei nouse, lisää vettä ja paino. Kuten mainittu, sienet tulee liottaa väljässä vedessä ennen käyttöä (muuten tulee kyllä suolamyrkytys).

Suolasienisalaatti:

liotettuja ja kuivaksi puristettuja suolasieniä
(suolaa jos tuli vaikka liotettua kaikki suola pois sienistä - vaatii aika paljon liottamista)
sipulia
mustapippuria

Silppua kaikki pieneksi, sekoita ja siinä se sit on.
 
Olen muutenkin innostunut tekemään pakastimeen ruoka-annoksia ja nyt olen hurahtanut tähteeksi jääneen ruoan jatkojalostamiseen sen sijaan että vain söisin tähteet seuraavana päivänä. Tällä viikolla perhe kävi syömässä ja tähteeksi jäi kaksi broilerinfileetä ja ehkä noin 600 g porkkanaraastetta (jonka seassa oli noin puolikas omena). Niistä syntyi ehkä noin kymmenen annosta järisyttävän hyvää kanakeittoa:

broileria
porkkanaraastetta (omenan kera)
paprikaa
noin 1-1,5 l. kasvislientä
ruokakermaa
(maustettua) tuorejuustoa
currya
kurkumaa
cayannepippuria
garam masalaa
sipulijauhetta
inkivääriä
soijakastiketta
chiliä
omenaviinietikkaa

Kiehauta kasvisliemi ja lisää siihen mausteet. Silppua broileri ja paprika, lisää ne ja porkkanaraaste kattilaan. Lisää ruokakerma ja anna kiehua hiljalleen noin 10-15 minuuttia, jotta paprika pehmenee. Lopuksi lisätään vielä tuorejuusto ja sen annetaan sulaa, sitten keitto onkin jo valmista :)

Tähän sopii periaatteessa mitkä tahansa kasvikset ja mausteiden määrää säätämällä keitosta saa jokaisen makuun sopivaa. Ruokakerman tilalle olisin laittanut kookosmaitoa jos sitä minulla olisi ollut, silloin en olisi sulattanut enää tuorejuustoa mukaan. Hyvä ja halpa tapa muuttaa yhden ruokailukerran annos kymmenkertaiseksi määräksi :)
 
Mutakakku

Sopii myös gluteenittomille. Rasvakammoisille tosin ehkä ei.

200 g voita
200 g tummaa suklaata (70-86%)
4 munaa
0,5 dl sokeria
1-2 rkl perunajauhoa

Sulata voi ja suklaa vesihauteessa. Anna jäähtyä.
Riko ja vatkaa munat. Lisää jäähtyneeseen voi-suklaaseokseen ja sekoita hyvin.
Huom. Tässä kohtaa taikina saattaa näyttää leikkautuvan. Ei hätää. Vatkaa kunnes massa tasoittuu.
Lisää sokeri ja perunajauho.

Voitele vuoka tai vuoraa se leivinpaperilla. Silikonivuoat toimivat myös hyvin tässä. (Käytän itse vuoraustekniikkaa isommissa vuoissa ja taikinan "jämät" menevät silikonivuokiin. Leivinpaperilla vuoratusta vuoasta kakku on helppo nostaa pois ja kumota lautasele ja sen jälkeen kumota uudelleen "oikein päin".)

Kaada taikina vuokaan/vuokiin. Täytä vuoat max. 3/4 -tasoon. Taikinassa on paljon rasvaa ja se tuppaa paistaessa kiehumaan yli jos vuoka on liian täynnä.

Paista 150-175 asteessa 30-45 minuuttia. Tässä tarvitaan silmää: milloin taikina ei näytä enää liian löysältä, mutta pinta ei ole kuiva tai palanut. Uunista otettaessa rasvaa saattaa olla kerroksena kakun päällä. Anna sen olla, se imeytyy kun annat vuoan/vuokien jäähtyä. Jäähdytä; mutakakku on parasta kylmänä. Aika äkkimakeata voi olla tälläkin sokerimäärällä. Jos haluat makeampaa, lisää sokeria ja/tai käytä taloussuklaata.
 
Onko kellaan ideaa miten tehdä maidoton ja viljaton lettu? Mushun lettukesteille on mahdollisesti tulossa yksi henkilö jolle pitäisi olla maidoton ja viljaton ruoka. Maitojuoma muistaakseni kävi (pitää vielä tarkistaa), mutta miten tehdä lettu ilman viljaa?
 
Viime The Miitissä tehtiin pieni gluteeniton taikina tällä ohjeella (Dracaena ja Shetai varmaan osaavat kertoa, oliko tekemisen arvoinen):

kaksi banaania
kaksi kananmunaa
kanelia
vaniljasokeria
voita (paistamiseen)

Kahden munan ja banaanin määrällä tulee noin neljä lettua - riippuu tietysti minkä kokoisia lettuja tekee.
 
Lisäisin tuohon Jasin reseptiin vielä kolmannen kananmunan, pysyvät kääntäessä vähän paremmin kasassa. Tämä sillä kokemuksella että itse laiskana muussaan banaanit haarukalla ja käytän paistomuottia, jolloin saan pannaripaksuisia pienehköjä lettuja jotka ovat vähän hankalia käännettäviä (1 banaani + 1 muna -taikinalla). En ole kokeillut pistää banaaneja esim. sauvasekoittimeen, joten en tiedä pysyisikö tasaisempi taikina -> ohuemmat mutta isommat letut paremmin koossa samalla määrällä kananmunaa.
 
Sain kuulla että kaura sopisi. Saisiko siitä väsättyä? Banaani on muuten hyvä, mutta lettuja olisi tarkoitus syödä suolaisella sekä makealla täytteellä. En oikein tiedä miten lohimössö sopisi yhteen banaanin kanssan :p Teen banaanista jos ei muuta tule mieleen.
 
Hännät ovat mun mielestäni koko naudan paras osa.

Kappas, olen hehkuttanut häntiä joskus ohimennen. Kesä nyt ei varsinaisesti ole pataruoka-aikaa, mutta häntäpadalle ei mun mielestäni ole olemassa väärää vuodenaikaa. Se on vaan niiiin hyvää. . kyseessä on hidas ruoka jota kannattaa tehdä paljon kerralla ja vaikka pakastaa.

HÄNTÄPATA

1-2 kg naudan häntäpaloja
nestettä maun mukaan: portteria 1 plo (mun suosikki)/punaviiniä 2-3 dl/lihalientä 2-3 dl/vettä 2-3 dl
mausteita maun mukaan: suolaa, yrttejä, laakerinlehteä, pippuria, chiliä...
kasviksia maun mukaan ja haluamasi kokoisina paloina: sipulia, valkosipulia, porkkanaa, tomaattia, selleriä, paprikaa, mitä vaan haluat

Paahda häntäpalat uunipellillä 250 asteessa n. 15 min. Tämä ei ole pakollinen toimenpide mutta paahtaminen tuo pataan väriä ja makua ja käryää huomattavasti vähemmän kuin pannulla käyttäminen.

Lado hännät uunipataan ja heitä mukaan mausteet. Kaada sekaan neste, älä unohda lisätä myös paahtaessa valunutta nestettä. Kansi tai folio päälle ja 175 asteeseen 2-3 tunniksi. Tämän jälkeen voi lisätä kasvikset, säätää uunin lämmön 75-100 asteeseen ja tökätä sapuskan takaisin uuniin 5-6 tunniksi tai yön yli. Lisää myös nestettä jos tarve vaatii, yleensä ei vaadi koska kasviksista irtoaa kivasti nestettä.

Ennen syömistä voi joko perata luut pois tai sitten poimia ne sivuun syödessä. Itse perkaan ne etukäteen koska harrastan liemipohjien keittämistä ja kertaalleen uunissa käyneet häntäluut ovat hyvä lisä liemiin, joten otan ne talteen ja pakastan kunnes on tarpeeksi jämäluita joista keittää liemi. Ei tarvi liemikuutioita kun pakkasesta löytyy omat liemet.

Pata on todella täyttävä. Normisatsi täällä on 1,5 kg häntiä ja siitä tulee luiden poiston jälkeenkin aika monta annosta. Olen itse aika isoruokainen niin en osaa sanoa montako ns. normiannosta tosta tulee :) Mä syön tuosta yleensä 5-6 kertaa. Esim. huomenna mulla on häntäpataa eväänä työkeikalla.

Häntien saatavuus vaihtelee tällä hetkellä tosi paljon, kannattaa ostaa kun näkee jossain ja heittää vaikka pakkaseen jollei aio tehdä ruokaa heti. Häntien hintakin tuntuu vaihtelevan, 9,90/kg on ihan ehdoton kipuraja vaikka mun mielestäni onkin yksi raaka-aineiden kuninkaista kyseessä, mutta lihaa on kumminkin painosta max puolet. Useimmiten hinta vaihtelee 6,90-7,90/kg välillä ainakin meillä päin.

Tykkään myös siitä että tämä on tosi muunneltava ruokalaji. Jääkaapista löytyvät nahistuneet sellerinjämät sun muut voi huoletta upottaa sekaan. Olen muuten joskus laittanut tänne sekaan myös aiemmin hehkuttamaani suolasitruunaa pieninä paloina. Silloin kandee olla tarkkana suolan kanssa ja lisätä sitä vasta loppuvaiheessa.
 
Last edited:
Facebook-kaveri hehkutteli tekemäänsä uunilohta ja siitä syntyi sellainen mieliteko, että oli itsekin pakko suunnata lähikaupan kalatiskille. Viime aikoina on tullut syötyä ihan liian vähän kalaa.

UUNILOHI

sopiva pala lohta/kirjolohta
suolaa, pippuria, basilikaa tai mitä mausteita nyt haluat
tomaattia
sitruunaa tai muita sitrushedelmiä (mä käytin suolasitruunaa)
oliiviöljyä

Laita kala uunivuokaan nahkapuoli alaspäin. Mausta. Lado kalan päälle viipaloidut tomaatit ja sitruunat ja lurauta päälle oliiviöljyä. Tökkää uuniin 200 asteeseen n. 20 minuutiksi.

Syö haluamiesi lisukkeiden ja/tai salaatin kanssa.

Hämmästyttävää kyllä, tämä ohje ei sisällä sipulia. Mun periaatteisiini nimittäin kuuluu että ilman sipulia ei voi ruokaa edes tehdä. No poikkeus vahvistaa säännön. Ja olihan kalan kera syömässäni salaatissa sipulia.

Maustamisesta: jos käytät suolasitruunaa niin rajoita vähän suolan määrää. Mutta vain vähän, koska usein kalaa ei valmistettaessa suolata tarpeeksi ja sitten se ei maistu oikein miltään.
 
Ja minä se taas häiriköin! Mulle pitää ehkä antaa porttari tähän osioon kohta...

KARJALANPAISTI

Ei ehkä taas ihan perinteisin ohje etenkään tällaiselta Karjalan evakon lapsenlapselta joka on syönyt perinteistä karjalanpaistia kakarasta asti, mutta toimii! Määrät taas kerran varsin ohjeelliset.

0,5 kg naudan lapaa
0,5 kg possun lapaa
0,5 kg lampaan lapaa
(näistä kaikista keittoliha tms. halvempi osa sopii myös hyvin, eikä haittaa jos kaikkia laatuja ei oo, kaksi kolmesta riittää, mutta lammas kruunaa sapuskan)

Kuutioi lihat ja paahda uunissa pellillä 175 asteessa 10-15 minuutin ajan. Tai vaihtoehtoisesti käristä pannulla runsaassa voissa. Kaada kannelliseen uunipataan.

Lisää pataan

2-3 sipulia isoina paloina
1 nauris tai lanttu kuutioina
2-3 porkkanaa renkaina
laakerinlehtiä
suolaa
pippuria
lihalientä (joko itse keitettyä tai kuutioista, maun mukaan)
(olutta 2-3 dl)
(perunaa isoina paloina jos haluat)

Hauduttele 3-6 tuntia 120-150 asteessa. Syö keitettyjen perunoiden kanssa jollet lisännyt pottuja jo pataan.
 
Pitääx mun aina? No pitää, kun tein just burgundinpataa! (Laitoin myös edellä mainostamani karjalanpaistin matalalle lämmölle uuniin, koska pakkasessa oli iso pala naudan lapaa.)

Oikeastihan burgundinpataan käytetään herkkusieniä, mutta koska mulla oli itse kerättyjä suolasieniä niin liotin niitä. Ei ihan kosher, mutta toimii, ja tulee vähän Suomi-twistiä! Kantarellit ja suppilovahverot kelpaa varmaan myös. (En hirveesti sitä paitsi tykkää herkkusienistä kypsennettyinä, musta niistä tuppaa tulemaan kumimaisia.)

naudan lapaa 600 g
pekonia 1 pkt silppuna
2-3 sipulia pilkottuna
sieniä kourallinen-kaks
valkosipulia silputtuna


Heitä pataan ja ruskista/kuullota. Lisää sitten

tomaattipyrettä reilu töräys
laakerinlehti
timjamia
lihalientä
punaviiniä 2 dl (kohtuullisen pakollinen ainesosa tässä ruoassa)
sienet, jos käytät suolasieniä tai säilykeherkkusieniä joita ei ole tarpeen ruskistaa

Hauduttele 2-4 tuntia. Haudutus onnistuu yhtä hyvin hellalla kuin uunissakin. Puolta tuntia ennen tarjoilua tarkista maku ja lisää

suola
pippuri
hillosipulit

Jotkut suurustavat liemen ennen tarjoilua vehnäjauhoilla. Tarjoa pata keitettyjen perunoiden kanssa. (Tästä poiketen tein tänään kylläkin perunatikkuja rosamunda-perunoista. Ei muuta kuin perunat tikuiksi, suolaa päälle ja uuniin 225 asteeseen 20-25 minuutiksi. Öljy on tossa turhaa, öljyn kanssa perunat helpommin lötkistyy.)

Valkosipulin voi jättää pois, mutta jos pudottaa sienet ja/tai punaviinin niin ruoka ei enää ole burgundinpata. Toki hyvää tulee varmasti silti. Itse tuunaan tuota yleensä vielä tuoreella chilillä, joka antaa sapuskaan kivasti potkua.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
Ylös