Rismalahti #2 11.-13.9.2009

Jaa, kai tämäkin Tampereelta voisi hypätä kyytiin jos sellainen olisi, mutta aika moni näkyy jo kyselleen joten vaikuttanee luultavammalta, että täytynee linja-autoilla Vääksyyn. Mikäs siinä, käy sekin.
 
Purria täytyy kyllä ihailla rohkeudesta kun hän uskaltaa loikata miittiin aivan uutukaisena. Muutkin noviisit saisivat ottaa hänestä mallia. Aktiivinen rekrytointi kannattaa sikäli, että moni uskaltautuu mukaan vasta ulkopuolisesta aloitteesta. Toiset taas voivat pitää sitä epämiellyttävänä painostuksena, joten herkkyyttä on vaaliman rekrytoinnissa. #konnulla irkkaajia ainakin kannattaa houkutella mukaan, sillä varsinkin heitä hyödyttää jutustelukavereiden kohtaaminen livenä.

Rismalahden jääkaappitilanteesta en muista muuta kuin että se on riittävä. Ulkona ei tarvinnut säilyttää mitään, vaikka kelien puoleen se olisi onnistunutkin.

Yhteisruokailu on käytännössä mennyt kasvisruokailuksi, sillä sellainen pöperö kelpaa kaikille paitsi vannoutuneimmille fennovegaaneille. Pöperöä on tavallisesti tehty niin reilusti, että sitä riittää paikan päällä tiskausvuoroon suostuvallekin. Itse olen perinteisesti kaihtanut kasvisruokaa, koska siitä on tuntunut puuttuvan jotain olennaista, eli liha. Makkaroissa tilanne ei ole olennaisesti parempi, mutta Rismalahden suuri takka houkuttelee jauhopötköjen paistamiseen. Niinpä ehdotan, että harjoitamme makkaroiden vaihtokauppaa. Tulee vähän vaihtelua ruokavalioon.

Vääksyn Matkahuolto on lakannut olemasta ja kesäkuun alusta pikavuorot ovat pysähtyneet Vääksyntie kakkosessa, siinä aivan entisen linja-autoaseman vieressä. Niille paikkeille saanen kyydin perjantaina joskus kahden-kolmen maissa. Sen seudun ruokakaupat eivät ole kummoisia, mutta matkalla Rismalahden suuntaan taitaa olla ainakin yksi isompi kauppa. Itse asiassa saattaisin saada kyydin juuri sille kaupalle. Joku jos sieltä kyytiin ottaisi, niin olisin onnellinen.

Kirveiden lisäksi tarvitaan teroitettuja sahoja pöllien katkaisemiseen. Muista erityisvälineistä käsidesi on erityisen ajankohtainen. Sen yletöntä käyttöä pitää kuitenkin välttää. Varulta kannattaa ottaa mukaan suusuojia. Influenssalla kuitenkin on oma itämisaikansa ja sairastunut saattaa miittiin tullessaan tuntea itsensä aivan terveeksi. Jos miitin kuluessa nousee korkea kuume muiden oireiden ohella, niin paluukyytiä/evakuointia varten pitää olla puolen tunnin välein vaihdettavia suusuojia muiden samassa kulkuneuvossa olevien tartuttamisen välttämiseksi. Saunatuvasta tulee oiva sairastupa, kunhan kuivuvat pyyhkeet on saatu roudattua päärakennukseen. Tämä kaikki saattaa vaikuttaa hätävarjelun liioittelulta, mutta viisainta on varautua pahimpaan ja olla sitten onnellinen, kun sitä ei tapahdukaan.

Tällä kerralla en asettaudu parven perimmäiseen nurkkaan, vaan yritän vallata nukkumasijan tikkailta katsottuna etuvasemmasta nurkasta. Eipä tarvitse kontata tai kulkea hyvin kyyryssä suuren osan matkaa. Ylhäällä on runsaasti patjoja, muttei tyynyjä tai peittoja. Kuitulakana, makuupussi ja retkityyny kuuluvat varustukseeni. Korvatulpat kanssa, sillä toimistoa ja keittiötä lukuun ottamatta päärakennus on yhtä suurta tilaa ja äänet kantautuvat hyvin. Parvelta voi seurata kaiteeseen nojaten alakerran salin tapahtumia.

Viimeksi Rismalahdessa itkin sitä, etten ollut ottanut Roborallya mukaan. Nyt en tee sitä erehdystä. Katsotaan, saako Once Upon A Time -tarinankerrontapelikin pelaajia. Se kävisi iltasadusta parvella pikkutunteina. Laadullisena pelinä se sopisi Konnun vaativaan kulttuuriin. Pyydettäessä vedän pikkujoulumiitissä pelatun tonttupelin tapaisen werewolf-/mafia-/thing-tyyppisen pelinkin.

Höpisin tuossa edellisessä viestissäni jo the Gamesta. Olen parin viikon ajan pelannut sitä sellaisella sääntövariaatiolla, että en häviä, ellei joku toinen häviä ensin ja kerro siitä minulle. Sääntöjen variointi voi joistain tuntua xiittaamiselta, mutta minusta sääntöjen muuttumattomuuden korostaminen tuntuu autoritaarisuudelta. Jos kaikki pelaavat miittaajat pelaisivat the Gamea tällä variaatiolla, niin se merkitsisi koko miitin ajan kestävää häviämättömyyttä – kunnes joku miittiin osallistumaton pelaaja laittaisi tekstiviestiä (esimerkiksi Círdan, mutta ei Sirkku sellaista tekisi, eihän?). The Gameen EVVVK-asenteella suhtautuvien miittaajien hermojakin säästettäisiin.
 
Yritän saada auton lainaan, joten Jasdril~ ja Heppuli voisivat saada kyydin Savonlinnasta. Ilmoittelen vielä tarkemmin kun saan autosta varmistusta.
 
Olen mahd. tulossa omalla kyydillä Harjun Oppimiskeskuksesta Ravijoelta johonkin aikaan perjantaina, pitää anoa perjantai ja lauantai vapaaksi, kun on nähtävästi laitettu koulua niille päiville. :(
Eli reitti olisi Hamina-Kouvola-Lahti (juna-asema, linja-auto asema)- Vääksy-Iso-Äiniön ja Vääksyn kautta Rismalahteen.
Saan mahd. kyydin isovanhemmiltani, mutta katsotaan saanko päivät edes vapaaksi. En yhtään edes vielä tiedä kellonaikaa, mutta isovanhemmat ottavat kyytiläisiä niin mahtuu mun lisäksi 2-3 henk. :) Ja varoitan etukäteen takapenkin eritäin kovista penkeistä. :( Jos tulen niin aikaisin,niin ajamme Iso-Äiniön kautta, jossa isovanhemmat asuvat. Teemme siellä siis pysähdyksen.
Miten tuo saapumisaika on Rismalahteen sitten?
Ilmoittelen täällä sitten ajoista ja mahd. kyydeistä lisää myöhempänä.
 
Meillä on vaihtoehtoisia reittejä:

Taavetti-Kouvola-Jaala(tai mikä se nyt onkin Kouvolan yläpuolella...)-Rismalahti
tai
Taavetti-Kouvola-Lahti-Rismalahti

Kyytiläisiä on tällä hetkellä kuski+2 (Aulë ja Fuinur?). Ainakin kaksi mahtuu mukaan, enemmänkin jos otetaan perheauto ;D. Jos on tarvis, niin voin ajaa Lahden kautta, muuten koukkaan Kouvolasta luoteeseen.
 
Pagba sanoi:
Vääksyn Matkahuolto on lakannut olemasta ja kesäkuun alusta pikavuorot ovat pysähtyneet Vääksyntie kakkosessa, siinä aivan entisen linja-autoaseman vieressä. Niille paikkeille saanen kyydin perjantaina joskus kahden-kolmen maissa. Sen seudun ruokakaupat eivät ole kummoisia, mutta matkalla Rismalahden suuntaan taitaa olla ainakin yksi isompi kauppa.
Noinhan se Matkahuolto tosiaan minullekin kertoi. En tiennyt olisiko asia jo valmiiksi järjestävän/poimivan osapuolen tiedossa, mutta hyvä että tuo tuli ainakin todettua. Kaupoista ei sitten olekaan tietoa tuon taivaallista, mutta toivottavasti jonkinmoinen kauppareissu siellä päässä onnistuu, eikä tarvitse tyytyä Jyväskylästä asti kannettavaan purkkiruokaan.

Vehka sanoi:
Kiinnostaisiko ketään katsoa miitissä The Fallia? Voisin tuoda sen mukanani, mutta jos leffa ei innosta kuin minua niin en näe järkeä siinä.
Tarsem Singh ja Lee Pace! :heart: Katselin leffan kertaalleen keväällä, mutta mielelläni otan homman uusiksi, kun en itselleni ole vielä saanut DVD:tä hankittua. Vielä parempi, jos tarjolla on 14-tuumaista läppärinäyttöä paremmat katseluolosuhteet - vaikka kyllä se viimeksikin moiselta näytti tarpeeksi miellyttävältä :D
 
Kyytiä vailla.

Kuule Arwen olisiko mahdollista että mahtuisin siihen kyytiin, olisin tulossa junalla Joensuusta ja tarvitsisin kyydin Lahdesta eteenpäin.
 
moi ootte kivoi!

kanssayhteiskokkausruokailijat huomio, voitais taas huudella jossain uudessa kohta perustettavassa topicissa kellä on mitä kaapin pohjalla ja semisuunnitella tulevaa ruokailua

en tiiä onko rismiksessä mitään vesilahtelaista vastaavaa pizzalauantaiperinteen aihetta mikä saattaa vaikuttaa haluttavan sapuskan määrään
 
Näillä näkymin pääsen aika varmasti isän kyydissä, kun se on kotona siihen maailmanaikaan. Eli May, en todennäköisesti tarvitse kyytiä, mutta kiitos kumminkin. :) Ja muuten sitten, jos joku haluaa hypätä Lappeenrannan ja Rismalahden välillä mahdollisesti kyytiin niin sekin onnistunee luultavasti, pitää vielä varmistaa asia isältä. :grin:
 
Lupa anottu ja saatu. Saan itse kyydin koululta (Ravijoelta). Gilan: Kyyti asia ei ole vielä täysin varma, mutta uskon että voimme ottaa sut kyytiin Lahden juna-asemalta, mutta mihin aikaan olet tulossa?
Jos lähettäisit vaikka yksäriä mulle siitä niin ei viitsi täytellä tätä paikkaa? :)
 
Vampirelady sanoi:
Voisin myös sunnuntaina lähteä pois vaikka 12.02 maissa.

Jos toivot olevasi Lahdessa jo tuohon aikaan niin se on kovin aikaisin. Rismalahdesta ei tarvitse olla kahteentoista mennessä pois joten kuvittelisin tuon olevan tehokasta siivousaikaa. Voitko myöhäistää lähtöäsi tai katsoa pääsisitkö lähempää bussilla Lahteen? Silloin emme sitoisi kokonaista autolastia poistumaan kesken siivouksien tai ketään kuskia ajamaan edestakaisin. kun matka Lahteen kestää jo suuntaansa melkein tunnin.

Jos kaikki juna-asemakyydit eivät osu jonkun matkanvarrelle niin järkkäilkäähän taas itsenne samaan aikaan asemalle ja kysykää itse jo valmiiksi joku hakemaan. En katso voivani velvoittaa ketään lähtemään tekemään sellaista lenkkiä erikseen ja minulla ei ole omaa autoa paikalla (eikä sellaista autoa jolla uskallan lähteä ajamaan noita Rismalahden pikkuteitä tai pyörimään ympäri Lahtea jos eksyn taas). Suosittelen siinä kohtaa tutkimaan onko busseja tulossa lähemmäksi jos tuntuu ettet saa ketään hakemaan.
Yritetään saada kaikki paikalle ja kaikki myös pois paikalta kunnialla. Kuskeja kohtaan olette ystävällisiä jos järjestätte itsenne bussilla lähemmäs mieluummin kuin ajatatte ketään erikseen Lahteen ja takaisin. Jo pelkästään bensan hintoja ajatellen.

Yritän nyt koostaa kyydeistä ja kyydintarpeista jonkinäköisen selvityksen aloitusviestiin. Viestin päivitys ei kuitenkaan tule tapahtumaan kovin säännöllisesti, koska koneeni on edelleen kenkulla tuulella. Me emme nyt tule juttuun sen kanssa yhtään.

Edit:
Tähän mennessä ilmoitetut kyydit ja kyytitarpeet listattu. Täytin listoja sitä mukaa kun kyydintarpeesta on ilmoiteltu.

Rismalahden avain tulee minulle ja yritän päästä paikalle niin että viimeistään kolmesta eteenpäin sinne voi alkaa valumaan.

Vesilahden pitsareissuun verrattavaa retkeä tuskin tehdään, koska kävelymatkan päässä ei ole ruokapaikkoja.
 
Shetai, jos lähdet liikenteeseen autolla niin mahtuisikohan siihen kyytiin vielä yksi?
Muussa tapauksessa tulen luultavasti joensuusta junalla lahteen ja tarvittaessa bussilla pidemmällekin, oikeastaan mihin aikaan vain sattuisi parhaiten vapaisiin kyyteihin sopimaan. Katsellaan.
 
Jaamar sanoi:
Voitko myöhäistää lähtöäsi tai katsoa pääsisitkö lähempää bussilla Lahteen?
Toki, aikatauluni olikin vain ehdotuksenomainen ja alustava.
Niin ja jos joku vaikka sattuisi olemaan tulossa edes hieman jostain lähempää autolla (Shetai, jos kyytiisi mahtuisi niin voisin tulla Savonlinnaan), niin voisi ilmoitella, en oikein viitsisi säätää niin paljon junalla.

Täytyy vielä katsoa.

Raseenahan lohikäärmeenä voi tietenkin lennättää minut Rantasalmelta Miittiin...:p
 
Auto varmistui, joten Jasdril~, Heppuli, Meppin ja Vampirelady mahtuvat miun kyytiin. Lähdetään perjantaina iltapäivästä klo 14-15 välillä Savonlinnasta ja voidaan noukkia Vampirelady kyytiin Juvan tien varrelta (ei tarvii tulla ihan Savonlinnaan asti).
 
Uuhääh, Shetailla ei satu olemaan minibussia? :D Olisin ollut tässä matkan varrella myös. Kai sitä pitää lentää omin siivin...

Eikun. En ole vielä lainkaan katsonut juna-aikatauluja, mutta nyt kun Vampire ei tulekaan junalla kanssani, äiti ei varmaankaan laskea minua junaan yksin joten katsonkin suoraan siinä bussivuoroja ELLEI joku ole tulossa idästä/pohjoisesta ja voi ottaa minua jostain kohtaa kyytiin.

Poistulokyydistäkään en tiedä mitään, tämä johtuu siitä että olen ollut kurkkuani myöten täynnä kaiken maailman orkesteria, läksyjä ja kirkkovenesoutua koko viikon ja viimeviikon, enkä ole ehtinyt nettiä käyttämään paljonkaan ja siksi olen nyt vähän sekaisin. Millä kyydillä vain pääsen, en siis vielä ole perehtynyt mihinkään aikatauluihin, kun vasta äsken sain netin toimimaan edes jotenkin. Voisin melkein mennä valittamaan siitä ihan toiseen topiciin... Joten josko nyt menen odottamaan Matkahuoltoa ja VR:ää, eli olen aamulla varmaan päässyt mihinkään... [22]

Joo, menen pois puhumasta sekavia.

Muoks. Kun vikisin aikani ketutuksen kourissa, äiti tuli ja sanoi, että isäni voi tuoda ja hakea minut (kysymättä häneltä itseltään). Leikitään hetki tällä ajatuksella: eli tulen omalla kyydillä.
 
Rismalahden osoite on Rismalahti 24, mikä navigaattoriin turvautuville kerrottakoon. Se on sekä Vääksyssä että Asikkalassa; edellinen on totta maantieteellisesti ja jälkimmäinen kuntapoliittisesti.

Kerron hieman muistikuvieni perusteella paikasta. Sitä lähestyttäessä oikea kääntymiskohta Salonsaarentieltä on se, missä sijaitsee pienjäteasema. Navigaattori saattaa ehdottaa jo aiempaa kääntymiskohtaa, koska se on navigaattorien luonto: metrinkin lyhyempi reitti on optimaalisin, vaikka se sitten merkitsisi pitkospuita pitkin ajamista. Itse partiokämppää lähestyttäessä auto kannattaa jättää parkkipaikan tapaiselle alueelle. Lähempänä majaa tie on hyvin kivikkoinen ja renkaat ovat vaarassa.

Majalle tallustettaessa huomio kiinnittyy vasemmalla sijaitsevaan ulkorakennukseen. Tien puolella siinä on halkoliiteri ja oikealla nurkan takana puuceet. Rakennukselta vie kivikkoinen polku päärakennukselle, jonka kuisti on pitkänomainen. Ulko-ovi vie pieneen eteiseen kenkätelineineen. Oikeanpuoleisen oven takana on sali. Ovesta oikealle seinällä on runsaasti nauloja takkeja varten. Edessä on suuri tulisija ja jos sen edustalla tulen lämmittäessä mukavasti kylkeä kääntyy 90 astetta oikealle, näkee salin pöytineen ja tikkaat parvelle etuvasemmalla. Takavasemmalla on keittiö. Sieltä johtaa ovi ulos ja vasemmalle toimistotiloihin, joissa asustavat The Powers That Be. Tilat koostuvat kahdesta huoneesta kerrossänkyineen ja sieltä pääsee myös pääsisäänkäynnin eteiseen. Jos keittiöstä painelee ulos, löytää itsensä takapihalta, jossa sijaitsee porakaivo. Salin tikkaita ylös kapuava pääsee parvelle, joka ulottuu koko talon läpi. Ensinnä on kaide, joka kiertää suurta neliönmuotoista aukkoa salin päällä. Siitä perälle päin mennessä törmää kivimuuriin tai kompastuu lukevaan Ereinioniin, ellei osaa varoa. Muurin taakse on pinottu patjoja isoksi pinoksi ja tila sopii hyvin pusupainin leikkimiseen tai animen katsomiseen läppärillä. Tilasta johtaa varauloskäytävä ulos pitkin jyrkkiä rappusia.

Jälleen ulkona näkee majalle johtavan tien etuvasemmalla, halkoliiteri-puuceen edessään ja alas saunalle vievän valaistun tien oikealla puolellaan. Saunarakennuksessa on pienen kuistin jälkeen oviaukko pieneen eteiseen, josta vasemmalla on huone kerrossänkyineen ja halkolaatikkoineen. Huoneessa on sähkölämmitys, joten ovi pitää muistaa sulkea. Edessä on pesuhuone vesipatoineen ja sieltä vasemmalla itse löylyhuone puulämmitteisine kiukaineen. Lauteilla voi istua ja ihmetellä maailman menoa.
 
Varovasti kyselen... olisko halukkuutta sushin tekoon? Niitä voi tehdä kasvisversiona sekä esim. kylmäsavulohella. Jos uskallatte riskeerata, niin minulla on merilevälevyjä, jotka ovat hieman über-päiväyksellä. Voisin ostaa ainekset ja jaettaisiin sitten kustannukset. Tai voihan laskea vaikka hinnan yhdelle sushirullalle, jos joku haluaa yllättäen osallistua ja kokeilla :o :yuck: :p.

[28] Mayn japanilainen ravintola [28]

yammm... hakemus pitää täyttää, yammm.... hakemus pitää täyttää, yammm...yammm...yammm... (Eli pitäisi täyttää hakemus [1] eikä pohtia sushiaterioita)
 
En halua olla ilonpilaaja, mutta varovasti vihjaisen olevani kalalle, jopa sen hajulle allerginen.

Ps. Jos sitä ei nyt kovin paljoa levitellä kestän sen kyllä. Pitääpä muistaa pakata astmapiippu ja allergialääkkeet ihan varmuuden varuiksi.
 
Ylös