Roinan raivaus

Viikonloppuna kasailin taas ylimääräistä tavaraa, pääasiassa vietäväksi kierrätyskeskukseen. Pelkästään kirjoja meidän huushollista irtosi kaksi laatikollista! Taas! Miten ihmeessä se on edes mahdollista?! Musta tuntuu ettei me olla moneen kuukauteen tehty juuri muuta kuin kolattu tavaraa ulos ja silti sitä aina vaan riittää ja riittää! Aaargh tilaan kohta siirtolavan parvekkeen alle ja viskon kaiken sinne. Kellarikomero on sitä paitsi vielä(kin) siivoamatta, saa nähdä millainen ekavekaran taskuefekti siellä odottaa...

Miksi ihmeessä ihmisen pitää säilöä kaikkea roskaa? Tärkeät muistoesineet (kuten ekan luokan aapinen ja vanhat koulupiirustukset sun muut), kausitavarat (talvi-/kesävaatteet, puutarhatarvikkeet jne.) ja harvoin tarvittavat kamat (teltta, krokettipeli yms.) erikseen, mutta olisi kiva tietää mitä olen ajatellut säästäessäni vuodesta toiseen mm. neljä kulunutta squash-palloa, taskulampun jonka paristokotelo on murtunut, puhjenneen jalkapallon, judokisojen mainoksen vuodelta 1992, useita erimittaisia scart-johtoja, kannettavan cd-soittimen jonka luukku on irti ja saranat hajalla, vanhoja koulumonisteita ym. ym. ym.
 
Verkkokellarin kimppuun käyty. Voitolla en vielä ole, mutta erittäin hyvällä alulla. Voi örkki, mitä kaikkea turhaa sitä tuleekaan vuosien varrella keräiltyä! Surutta pois vaan! Tietysti piirtämisharrastus tekee sen, ettei raatsi vanhoja töitään viskoa pois. Eikä kaikista muistoesineistä henno luopua. Mutta kaikki "entä jos kuitenkin"-säästetyt lippuset vuosituhannen vaihteesta eivät saa armoa. Mitä teen esim. autovakuutusesitteillä vuodelta 1999, kun en enää omista edes autoa? :lol:
Hennoin jopa heittää pois vahan matkalaukkuni. Minustahan on tulossa varsinainen kovis! ;)
 
Aloitin kevään ensimmäisellä mökkireissulla ns. mökkivaatteiden varaston karsimisen. Pelasin lapsena&teininä lentopalloa ja joukkue sai uudet paidat joka vuosi - ilmeisesti jotain vastiketta jäsenmaksuille? En tule koskaan käyttämään kaikkia niitä vähäsen kulahtaneita t-paitoja "loppuun", joten päätin opetella matonkuteiden leikkuuta ja virkata sitten isolla koukulla raitaa. Omassa kodissa ei ole parveketta, joten pehmeille, mutta persoonallisen näköisille kierrätysmateriaalimatoille on suurin kysyntä juuri mökillä. Eli raaka-aineita tai keskeneräisiä ja valmistuvia töitä ei tarvitse kuljetella minnekään - korkeintaan tuoda lisää toivottomia vaatteita kotoa mökille jatkojalostukseen. :p
 
Olen tosissani ymmärtänyt vasta viime aikoina, että olen kerännyt viime vuodet nurkkiini kaikkea kiinnostavaa, mitä en oikeasti tarvitse. Nyt pitäisi alkaa tosissaan miettiä, mitä kaikelle sille pitäisi tehdä. Muuttokin väijyy jossakin tulevaisuudessa, ja tällä hetkellä tänne tuskin mahtuisivat edes muuttolaatikot... :knockout:
 
Minulla on alkanut tässä hiljoksiin edetä roinasta eroon pääseminen. Hyvä puoli ehkä se, että ihan kaikkein pahimmalta roinan kertymiseltä olen onnistunut välttymään. Siinä avuksi on ollut pitkälti se, että olen aiemmin vähäiset rahani kohdistanut pitkälti lähinnä tietokonehankintoihin.

Sain aikaiseksi vihdoin ensimmäisen ison askeleen siinä, että heitin menemään kierrätykseen läjän hajonnutta, huonoa tai turhaa tavaraa. Saton hyviin puoliin menee edes se, että kierrätyskontteja tulee kohtalaisen säännöllisin väliajoin. (Huono puoli on se, että vuokrat nousee kovaa tahtia eritoten kämppien kunto huomioiden.) Eniten kierrätykseen lähti näppiksiä, joita oli monia eri reittejä pitkin kertynyt jotain 10 kappaletta ylimääräisiä. Samoin monet lisäkortit olivat tuomion piirissä: kaikki puhelinmodeemit ja äänikortit saivat ihan suosiolla mennä. Tusinatuotantokorteilla ei ole edes innokkaimmille keräilijöille mitään arvoa.

Olen myös myynyt ja aikeissa myydä jotain pois. Hankalin kohde on Commodore 64: sillä on vahva nostalgia-arvo, mutta toisaalta se vie kasetteineen ja lerppuineen paljon tilaa. Myymistä myös hankaloittaa se, että koneen tv-adapteri vaikuttaa olevan jo vetelemässä viimeisiään ja sen tuottama kuva on todella rakeinen. Siksipä tässä alkavalla viikolla pitäisi tulla scart-videokaapeli, jolla saa hyvän kuvan. Toivottavasti.
 
Olen nyt kärrännyt Torpan roinia toista vuotta roskikseen (esim. kymmenen hapertunutta kottikärryn pyörän sisäkumia, jätesäkillisiä vanhoja lumppuja, pari jumalattoman raskasta flokkipatjaa jne) ja kierrätykseen (lasia ja metallia ym.), mutta koko ajan jostakin nurkasta löytyy lisää poiskärrättävää. Tyhjensimme toissa viikolla nuorimmaisen kanssa ullakkoa ja kärräsimme roskiin kymmenen jätesäkillistä käyttökelvotonta ryönää. Saunavajan ja navettavajan ylisille en tohtinut vielä edes kiivetä katsomaan, mitä sieltä löytyy. Vanhan maakellarin kimppuun ajattelin käydä lähipäivinä ja hävittää kaikki iankaikkisen vanhat hillopurkit ja mehupullot. Pahaa pelkään, että vanhimmat niistä ovat olleet säilössä 1960-1970-luvulta asti.

Torpan edelliset omistajat (miehen isovanhemmat ja eno) ovat näemmä kiikuttaneet kaiken, joskus vielä ehkä käyttökelpoisen talteen pahan päivän varalle ja dumpanneet poisheitettävät tontin laitaosiin kiven koloihin tai haudanneet maahan. Noin on menetelty 30-luvun puolivälistä alkaen. Olen niitä kivenkolojen maatumattomia metalli-, lasi- ym. jätteitä kerännyt säkkikaupalla ja vienyt kaatopaikalle.
 
Tuota maahan hautaamista on muuten harrastettu myös täällä. Ei siis me vaan edellinen asukas joka rakennutti talon -86. Metsästä on löytynyt kaikkea pehmoleluista ja seinäkelloista kattopelteihin ja ilmastointiputkiin. Kun kaivettiin roskanpolttokuoppaa niin törmättiin järkyttävään määrään rakennusmuovia.
 
Joo, meillä on kans pihaa ympäröivä metsä täynnä kaikennäköistä metallisankoa, muovihärpäkettä ja ties mitä. Saa nähdä päästäänkö sinne asti raivaamaan tämän elämän aikana, kun talon vintin lisäksi myös ulkorakennukset on täynnä roinaa. Mumma kävi onneksi alkukesästä katsomassa yläkerrasta omat tavaransa, että mitä säilyttää (eli otti mukaansa), nyt sitten loppujen kanssa saadaan menetellä niin kuin halutaan.
 
Meneeköhän roinan hautaamisen parhaat pisteet minun sukuuni? Nimittäin setäni on haudannut useita autoja omistamalleen (laavua lukuun ottamatta rakentamattomalle) tontille. Sedän talossakin on niin valtavasti roinaa, että lapsena sain rahoitettua 75-prosenttisesti itselleni GameBoyn hänen pihastaan keräämieni limsapullojen pullonpalautusrahoilla. En halua ajatellakaan, minkälainen urakka tulee olemaan sen talon ja tontin siivoaminen sitten, kun sedästä aika jättää.
 
Dracaena sanoi:
Meneeköhän roinan hautaamisen parhaat pisteet minun sukuuni? Nimittäin setäni on haudannut useita autoja omistamalleen (laavua lukuun ottamatta rakentamattomalle) tontille. Sedän talossakin on niin valtavasti roinaa, että lapsena sain rahoitettua 75-prosenttisesti itselleni GameBoyn hänen pihastaan keräämieni limsapullojen pullonpalautusrahoilla. En halua ajatellakaan, minkälainen urakka tulee olemaan sen talon ja tontin siivoaminen sitten, kun sedästä aika jättää.
b3727c83468dc526b4722b1c5d5adf26.jpg

I know that feeling sis.

Muistan kun pahasti alkoholisoitunut vaarini teki muuttoa isosta maalaistalostaan kerrostaloasuntoon niin oli melkoinen lajittelu ja keräily ullakosta kellariin. Monen viikon urakka kaiken kaikkiaan oli kylllä.

Nykyäänkin aina kun käymme Hämeenkyrössä perheen kanssa morjestamassa, niin on ympäri kämpää viinapullokasseja niin paljon, että saisi itsekin ostettua joka kerta vaikka mitä niillä rahoilla:(. Ne määrät ovat nimittäin jotain ihan uskomattomia.

täytyy kyllä nostaa vaarilleni siinä mielessä hattua että vuosikymmenien jatkuva viinan kittaaminen, rasvaisen lihan syönti ja jopa aivoverenvuoto ei ole vielä onnistunut viemään mieheltä henkeä. Toisaalta tämän tytär, äitinikin on kyllä melko paksunahkainen ollut läpi elämänsä. Henkisesti ja fyysisesti....
 
Nostan esiin pari vuotta hyvin hautuneen topikin. Koska taas. On. Se. KAUSIVAIHDOS! Mistä kaikki tämä kama salaa hiipii huusholliimme? Lasten kasvaessa se tosin etsii uusia muotoja. Viimeisin valloitettu paikka on keittiö. Siellä kahvihifistelijä-esikoisella on kaikenlaisia vempaimia ja leipurilapsella samaten...

Ja koska mahdollinen aikuistuvien poistuminenkin on jo näköpiirissä, niin MINÄ itse olen syyllistynyt roinan säästämiseen sillä ajatuksella: "Kun xx muuttaa pois kotoa, niin tarvitsee tavaroita yy ja zz.". Luultavasti eivät huoli mukaansa mitään täältä...
 
Last edited:
Itse tein lappujen ja lippujen suursiivouksen tänään. Löysin jotain seiskaluokan aikaisia lappuja vanhempainilloista, liikuntapäivistä ym, siis kaikkea nykyään turhaa paperia. Näistä lapuista syntyi yhteensä melkeinpä kahden normipaksuisen kirjan kokoinen kasa. No, osa käytetään varmaan takan sytykkeinä ja osa menee kierrätyspaperiin.
Hyvä saada tilaa uusille tärkeille papereille, tänä pöytäparka alkoikin jo pursuta yli.
 
Muutto! Kymmenen vuoden roinien raivaus! Vaikka tytär vei omaan kotiin muuttaessaan jo osansa, niin kyllä tämä keräilijäkaksikko on omastaan pitänyt kiinni. Sidhielin mainitsemaa lippulappua löytyy milloin mistäkin. Ylimääräistä tavaraa on todella kertynyt yhden muuttokuormallisen verran. Kevättalvi on mennyt sitä pois myydessä ja lahjoitellessa: itselle turhaa mutta hyvää tavaraa, ylimääräisiä huonekaluja... Ja sitä määrää, mitä on jätekeräyspisteisiin kuskattu! Huh huh! Onneksi komeron pohja jo häämöttää, eikä muuttopäivään enää tarvitse laskea viikkoja, vaan päiviä.
 
Vuosi on kulunut hitaasti lautapelejä myyden, mutta toisaalta olen haalinut kokoelmiini roolipelejä. Muuton yhteydessä heitin jonkun verran tavaraa pois, mutta vielähän tässä kaikkea olisi. Ei voi sanoa, että tavara olisi kauheasti vähentynyt.
 
Muutan kesällä ja sitä ennen pitäisi saada edes pahimmat ylimääräiset heivattua kuuseen. Toistaiseksi olen perannut vaatekaappini sillä idealla että kylmästi tavaraa uffille tai muihin tekstiilikeräyksiin, ehkä-otukset ja kausivaatteet varastoon ja käyttöön jäävistäkin karsin capsule wardrobe -ajatuksella. Nyt mulla on sitten eteinen täynnä muovikasseja kun ei muka ole ikinä kunnollista hetkeä mennä viemään niitä mihinkään ja varastoon aiotut laatikotkin nököttävät vielä kämpän puolella. Mutta vaatekaappi on väljä ja kiva, mikä on saavutus näillä standardia kapeammilla ja typerämmillä kaapeilla joissa on törkeästi hukkatilaa. Ja raivasin yhden laatikollisen kaikenlaisia vanhoja papereita. Ihan kaikista muistoista en raaski luopua mutta vanhentuneista vakuutuskirjoista kyllä :D Irtisanoin myös Kirkko ja kaupunki -lehden tilauksen, tuleepa tästä eteenpäin edes vähän vähemmän täysin turhaa paperia kotiinkannettuna. Vielä on duunia, mutta onneksi mulla on vain yksiö raivattavana eikä mitään kokonaista ok-taloa (vielä. kotikotonahan mulla on toki huone joka sekin kaipaisi "pientä" läpikäymistä, ja kauhulla odotan että minunko se talo pitää tyhjentää sitten joskus kun vanhemmistani aika jättää). En ole koskaan tykännyt tavaroiden järjestelystä, ja tää raivauspuuha on aika lailla samaa sarjaa, pitäisi jaksaa ajatella ja keksiä kaikelle omaisuudelle joku paikka, joko asunnosta tai jostain muualta.
 
Musta tuntuu ettei me olla moneen kuukauteen tehty juuri muuta kuin kolattu tavaraa ulos ja silti sitä aina vaan riittää ja riittää! Aaargh tilaan kohta siirtolavan parvekkeen alle ja viskon kaiken sinne. Kellarikomero on sitä paitsi vielä(kin) siivoamatta, saa nähdä millainen ekavekaran taskuefekti siellä odottaa...

Miksi ihmeessä ihmisen pitää säilöä kaikkea roskaa?

Tällaista olen kirjoitellut kaksi vuotta sitten. Näköjään ainoa mikä tässä välissä on muuttunut on asukkien määrä, mutta ylimääräistä roinaa on yhdellä näköjään ihan yhtä paljon kuin kahdella. Josko sen siirtolavan ihan oikeesti...

Edit. Oho, viesti nro 1000 :o
 
Last edited:
Ja koska mahdollinen aikuistuvien poistuminenkin on jo näköpiirissä, niin MINÄ itse olen syyllistynyt roinan säästämiseen sillä ajatuksella: "Kun xx muuttaa pois kotoa, niin tarvitsee tavaroita yy ja zz.". Luultavasti eivät huoli mukaansa mitään täältä...

Nimimerkillä kokemusta on: Varaudu siihen, että aikuistuneet, kotoa poismuuttaneet lapset roudaavat takaisin kotiin KAIKKI heille antamasi käyttökelpoiset tavarat.

Esikoinen ja keskimmäinen veivät mennessään aika paljon kaikenlaista minulle tarpeetonta omiin asumuksiinsa. Nyt ne kiikuttavat niitä takaisin, koska
a) eivät raaski kierrättää / hävittää niitä
b) meidän kellarissa ja vintillä on (muka) säilytystilaa
c) voivat vielä joskus tarvita niitä ([22])

Nyt odotan innolla, että nuorin ymmärtäisi hankkiutua omaan kämppään ja saisin dumpattua hänelle kaiken ylimääräisen käyttökelpoisen (itseltäni, esikoiselta & keskimmäiseltä kerääntyneen) roinan. Toisaalta olen lohduttautunut ajatuksella, että aikanaan perikunta hoitaa omakotitalon tyhjennyksen...
 
Raivailen täällä roinaa. Olen tienannut viikossa melkein 400 e myymällä kaikkea itselleni ihan turhaa :wtf:
No hittolainen. Itte on semmoinen hamsteri että roinan raivaustakin varten täytyy raivata ensin tilaa. Lisäksi suurin osa kamoista on semmoista ettei raaski luopua, vaikka rahallista arvoakin olisi, no eipä juuri ole. Monet luetut kirjat sai kyllä siirrettyä jemmaan pari viikkoa sitten, että viime viikonloppuna sai putsattua kaapin päällisen, jonka kamoista suuri osa siirtyi kirjahyllyyn, niin että kaapin, tai mikä lipasto tuo on, päällä voi tehdäkin jotain. Se jotain oli tietenkin kolmen ääriään myöten täynnä olleen laatikon tyhjennys, niitä pitäisi tässä varmaan seuraavaksi alkaa selvittää. Sama prosessi toistuu keittiössä, jonka alustava uudelleen järjestely alkoi myös pari viikkoa sitten. Suunnitelmat kahden lisähyllykön hankkimisesta/rakentamisesta eivät edelleenkään ole edenneet, joten siivouskaappi on edelleen 1940-luvulta peräisin olevan keittiötuolin takana ja mikäli naapuri kysyy jotain työkalua lainaan joudun käymään 4 paikkaa läpi. Olen hieman kateellinen niille jotka osaavat pitää tavaransa jossain järjestyksessä. 'Tuota voi vielä joskus tarvita'-mentaliteetti näkyy varsinkin ajatellun hyllykön paikalla, jossa sijaitsee vanha pölynimuri, 3 rullalle käärittyä mattoa, kasa 'ihan kelvollista' rakentamiseen soveltuvaa puutavaraa, muutamia 'melkein ehjiä' kenkäpareja (nää pitää vaan viedä suutarille) ja multasäkki. Yavanna sentään.
 
Minäkin tuijotin tuota Huskyn 400 e tienestiä silmät pyöreinä ja mietin, pystyisinkö itse samaan!?!? :o Meilläkin kun meno on enempi tuota, mitä Laichalaf yllä selostaa.. En edes muistanut niitä kaikkia rullalla olevia mattoja, ennen kuin luin tuon kommentin. Dääm. Roinaa on niin paljon, ettei sitä jaksa edes alkaa käydä läpi.. Ja aina tulee mietittyä, ettei niitä tarpeettomia kuitenkaan kukaan osta. No ei kai osta, jos ei edes yritä myydä! [22] Josko sitä sitten kesällä raivaisi, josko sitä kesällä.. viiden vuoden päästä kesällä. Jos sittenkään. Tarttisin nyt jonkin ryhdistäytymis läiskäyksen poskelle..
 
Ylös