Rooli- yms. pelit, mitä ihmettä?

Husky

Ilmaanhaukkuja
Merriä taannoin ärsytti kun kukaan ei keskustele ja/tai aloita uusia topicceja joten ajattelinpas nyt perhana vie aloittaa aiheen asiasta josta en tiedä sitten yhtään mitään!

Kyseessä siis roolipelit. Ikää on mitä on (eli reeeeeippaasti yli teini-iän) ja roolipeleistä - lautasellaisista siis, larppaamisesta nyt puhumattakaan - ei ole käytännössä minkäänlaista kokemusta. Kyse ei ole koskaan ollut siitä ettei olisi yhtään kiinnostanut, vaan siitä ettei vaan ole ilmeisesti tullut koskaan hengattua oikeanlaisissa porukoissa. Varmaan osittain on kyse siitäkin että omat ensisijaiset kiinnostuksen kohteeni ovat aina huidelleet ihan muissa asioissa. Kaikkea ois kuitenkin kiva kokeilla joskus. Etenkin kun pelaaminen ilmeisesti on ihan mukavaa hommaa. Mitä tehdä, mistä aloittaa jos haluaisi joskus kokeilla nolaamatta itseään? (Vähän hölmöä edes ajatella nolaavansa itsensä siksi ettei osaa pelata jotain peliä, mutku.)

(Pelaan mä netissä Gladiatusta...)
 
Kannattaa varmaan aivan ensiksi alkaa kyttäillä erinäisten roolipeliseurojen ja foorumeiden viestinvaihtoa, ja katsella, olisiko jotain tarjolla siellä suunnalla, missä sattuu asumaan. Esimerkiksi TYR (Tampereen Yliopiston Roolipelaajat) on järjestänyt ainakin menneinä vuosina "noviisit nopille"-tapahtumia, joissa aloittelija voi tulla tutustumaan roolipeliharrastukseen kokeneemman pelinjohtajan seurassa.

Usein roolipelin sääntöjärjestelmä on melkoisen monimutkainen, joten kannattaa miettiä, mihin haluaa ja jaksaa paneutua. Onko kiinnostusalue pääasiassa scifiä, fantasiaa, supersankareita, historiallista fiktiota, kauhua? Valinnanvaraa on kyllä pelipuolella. Isompien kaupunkien kirjastoista löytyy jonkin verran roolipelikirjallisuutta, johon voi alustavasti tutustua.

Itse aloitin kaksi vuotta sitten roolipeliharrastuksen uudelleen liki kahden vuosikymmenen tauon jälkeen, ja löysin (tai voi sanoa, että olin jopa perustamassa) itselleni Ars Magica -porukan TYR:n sähköpostilistan kautta. Ilmeisesti roolipelaajia alkaa nykyään olla jo vähän vanhempaakin polvea, eikä teiniys ole pääsyvaatimus "piireihin". Päinvastoin, moni varttuneempien roolipelaajien ryhmä varmaan etsii täydennystä riveihinsä. Eikä kannata pelätä, ettei osaa, tajua tai keksi mitään, kyllä ainakin minua on siedetty toistaiseksi omassa ryhmässäni, vaikka olenkin perin kehno pelaajana. Saavatpahan muut loistaa! :D

Joten ei muuta kun rohkeasti kokeilemaan, jos sopiva tilaisuus löytyy! Kuitenkin kannattaa lähteä siitä, että mitä enemmän on valmis itse panostamaan, sitä kitkattomampaa on niin peliryhmän löytäminen kuin peliin sisälle pääseminen.
 
Larppaamisesta puolestaan löytyy roimasti infoa - ja melkoisen määrän eri puolilla Suomea kulloinkin pelattavia liveroolipelejä listaava Larp-kalenteri - sivustolta www.larp.fi
 
Minuakin tuo pöytäroolipelaaminen on kiinnostanut iät ja ajat, mutta johtuen epäsosiaalisuudesta ja siitä, että kaikki harrastavat kaverit asuvat hyvin kaukana, on jäänyt ajatuksen tasolle. Jotkuthan kyllä harjoittavat näitä netissäkin, enkä siis puhu foorumi- tai chat-roolipelaamisesta jossa vain esitellään omia hahmoja kilpaa, vaan sääntöihin perustuvasta, johdetusta pöytäropesta jossa pöydän virkaa toimittaa esim. IRC tai jokin tarkoitusta varten suunniteltu ohjelma.

Tällaisessa on sekin hyvä puoli, että jos on minun tapaani onneton änkyttäjä, niin kirjoittamalla pystyy ainakin kommunikoimaan muiden kanssa.
 
Ylös