Roolipeli: Vihollisia matkalaisten leirillä

Nyarrolla on oikeassa kädessään kaksi tikkua (jotka hän on ottanut kuusesta, jossa ei varmasti ollut silmiä; Nyarro kiipesi latvaan asti ja nipisteli neulasia hyvän aikaa ennen kuin taittoi yhden kuivan oksan ja katkaisi siitä kaksi tikkua, toisen toista hieman pidemmän) ja hän tuijottaa niitä kuin Äänetön vartija Morgulin laaksoa. Siis rävähtämättä ja pihahtamattakaan. Muutenhan emme tiedä, millaisia Äänettömät vartijat ovat, sillä Sauronin palvelijoita lukuun ottamatta kukaan ei ole niitä nähnyt, tai jos on (Voi! Vietiinkö Eärnur niiden eteen? Kidutettiinko häntä siellä? Varmasti!) ei ole palannut niitä kuvailemaan.

Lopulta Nyarro kiskaisee vasemmalla kädellään oikeanpuoleisen tikun, joka osoittautuu lyhyeksi. Mutta ah ja voi! Nyarro oli unohtanut päättää, mitä lyhyempi tikku tarkoittaa. Joten pidempi tikkukin on tikku vain, ei kohtalon lähettiläs niistä kumpikaan. Ja sitäpaitsi hän tunsi kämmentään vasten, että oikeanpuoleinen tikku oli lyhyempi. Eihän tästä tule mitään! Kuljen minne kuljen, palaan aina samaan paikkaan, kuin Búphieldë Alpertin kryptan eteen. Ja samat demonit ovat siellä aina odottamassa...

"Olkoon! En minä mitään tiedä, mutta ohjatkoon minua vaikka korvasyyhy, kun en muutakaan tiedä. Minä äänestän: ++ Barbaari. Kivittäkää minut, jos olen väärässä."
 
Iltaviesti (2. ilta)

Päivä kului pääosin hiljaisissa merkeissä, mutta loppua kohden keskustelu vilkastui ja ääniä rupesi tulemaan varsin nopeaankin tahtiin. Äänitilanne pysyi hyvin tasaisena koko päivän, ja lopulta ulos leiriltä ohjattiin Barbaari, joka päätään pudistellen lähti kohti tietä. Hän toivotti jäljellä oleville leiriläisille hyvää onnea örkkijahtiin, ja kääntyi sitten lähteäkseen. Kaikki odottivat, että jotain tapahtuisi, mutta lopulta, kun Barbaari oli kadonnut näkyvistä eikä mitään ollut tapahtunut, kaikki huokaisivat pettymyksestä sillä taas oli yksi tavallinen leiriläinen poissa.

Lopullinen äänestystilanne:

2 Pagba (VeVe, Tik)
1 VeVe (Pagba)
1 Pippin Tuk (Hemuel)
1 Hemuel (Laichalaf)

Leiriltä poistuneet:

Banazîr Gamgi, 1. päivä (örkki)
Jaamar, 1. yö (tavallinen leiriläinen)
Pagba, 2. päivä (tavallinen leiriläinen)

Pelissä mukana olevat:

VeVe
Sidhiel
Tik
Pippin Tuk
Laichalaf
Hemuel

Nyt alkaa yö, joka päättyy kun aamuviesti saapuu peliketjuun. Yöllä peliketjussa on hiljaista, sillä kaikki nukkuvat. Tai ainakin melkein kaikki. Gandalf, Aragorn ja pahikset saavat alkaa miettimään yöliikkeitään. Heidän täytyy lähettää yönimet lauantain ja sunnuntain välisenä aikana. Hyvää yötä!
 
Aamuviesti (3. aamu)

Leirissä vallitsi synkkä tunnelma, kun pois ajettu Barbaari oli paljastunut tavalliseksi leiriläiseksi. Kun jäljellä olevat leiriläiset heräsivät, heitä kohtasi järkyttävä yllätys. Nuotion luona maassa lojui Gandalfin velhonhattu, nuhruisena ja osittain revenneenä. Kaikki vilkuilivat ympärilleen, ja ainoastaan Pippin Tuk puuttui joukosta. Masennus valtasi koko leirin, sillä kuinka he voisivat päästä ilman Gandalfia ikinä perille? Kaksi leiriläistä oli salaa tyytyväisiä, mutta hekin huokailivat masentuneina muitten mukana.

Leiriltä poistuneet:

Banazîr Gamgi, 1. päivä (örkki)
Jaamar, 1. yö (tavallinen leiriläinen)
Pagba, 2. päivä (tavallinen leiriläinen)
Pippin Tuk, 2. yö (Gandalf)

Pelissä mukana olevat:

VeVe
Sidhiel
Tik
Laichalaf
Hemuel

Nyt alkaa kolmas päivä, joka päättyy perjantaina 18. joulukuuta klo 21.00. Jatkakaa pelaamista!
 
Nyarron lavastaminen alkaa olla selvääkin selvempää. Nyt lisäksi minut yritettiin lavastaa, mutta vähän liian ilmiselvästi. Eli kolmikosta Lilia - Lars Kanerva - Venairidiant kaksi onkin pahista…



Luotan tällä erää Larsiin, vaikka hän äänestikin minua eilen. Omat äänenikään eivät ole menneet aivan nappiin. Venairidiantilla on eniten selitettävää, joten ++VeVe
 
Lars on kauhuissaan. Meillä oli Gandalf mukana matkassa! Nyt hän on joutunut lähtemään, ja se tarkoittaa suurta pahuutta. Äänestän edelleen ++Hemuel, hänen esiintymisensä on ollut liki liiankin lipevää. Nyarro sen sijaan on tuntunut aidosti olevan huolissaan jopa örkkien kohtalosta, mikä tällaisessa valheen piirissä tarkoittaisi päinvastaista. Selvää lienee se että tämä retki on järjestetty vihollisen salajuonen paljastamiseksi, jokainen meistä kulkee salanimellä, paitsi minä tietenkin, ja määränpäämme ei olekaan Rivendellin autuas talo, vaan tehtävämme on jäädä tähän.

Olen lähes varma siitä että tämä on velhojen välinen taisto, ja niihin eivät haltiatkaan varmasti voi ottaa osaa. En silti ihmettelisi, jos viime hetkellä ryntäisi haltiajoukko meitä pelastamaan. Gandalf on kärsinyt tappion taistossa, mutta selviävätkö muut, sitä en osaa sanoa. Nyt toivon että olisin jäänyt kotiin Briihin ja lähtenyt vaikka Kääpiöiden muassa matkaan! Velhojen aivoituksiin sekaantuminen ei tee hyvää.

Mitä mahtaa kotijoukoille kuulua, sanoin palaavani kahden kuun päästä, mutta jo ennen kuin matka on alkanut, olen joutunut suurempaan vaaraan kuin kuvittelin!
 
[Kauhistuksen kanahäkki! Myös Nyarro on kadonnut! Ja leirin laitaan on ilmestynyt iso kivikasa. Jäljelle jääneet leiriläiset (joista 40 prosenttia on pimeyden palvelijoita, huomatkaa tämä!) tallustelevat töllistelemään uutta ilmiötä. Onko se cairn, samanlainen, jonka alle Turgon hautasi isänsä Fingolfinin murretun ruumiin Ympärysvuorten huipuille? Vai onko se kummeli, avokiuas, käänteinen hiidenkirnu tai jonkin heviyhtyeen albuminkannen kuvauksia varten koottu kyhäelmä? Sitä pohtiessaan leiriläiset näkevät naisen, joka astuu esiin röykkiön takaa. Hän on oudolla tavalla piirteetön mutta kuitenkin tunnistettavan oloinen. Kuka hän on? Arvuutella ei kauan tarvitse, sillä nainen puhkeaa puhumaan.]

"Tervehdys! Nimeni on Yutanië (tai sitten ei, saatanhan myös valehdella) ja tulin tänne erään neidon pyynnöstä. Hän halusi kostaa pahan teon soturille nimeltään Nyarro ja minähän autoin häntä, sillä se on työni ja kutsumukseni. Kyseessä oli hieman monimutkainen tehtävänanto mutta lopulta päätin ottaa sen toimitettavakseni. Tämä Nyarro oli kivitettävä ja kivitetty hänet nyt on. Hänen runneltu ruumiinsa makaa näiden kivien alla. Tehkää sille mitä haluatte. Mitä Nyarroon muuten tulee, haluaako joku lausua muutaman sanan hänestä?"

[hiljaisuus]

"Hyvä on, minä puhun. Nyarro oli idiootti. Nyarro oli typerys. Hän oli heikko. Ja jos kenellä teistä on kiire päätyä hengettömäksi ruumiiksi, minä hautaan hänet. Se on helppoa. Ainoastaan... ajatelkaa Nyarroa ja tehkää niin kuin hän. Minä kyllä löydän teille tilaa hänen ja Herra Terävän vierestä. Minä olen Surmaaja (no niin, lipsautinpa sen, etten olekaan Yutanië, darn), se jolla on Voima. Ja Vihollinen panee minut käyttämään tuota Voimaa teidän hautojenne kaivamiseen."

[Surmaaja heilauttaa pitkiä vaaleita hiuksiaan ja heittää lapion kädestään vihaisen näköisenä. Miksi hänellä on lapio? Ei mene yksiin aiemman kertomuksen kanssa, mutta olkoon, emme kuitenkaan saa puristettua hänestä irti mitään mitä hän ei itse halua kertoa.]

"Minä olen kannatellut teitä — kaikkia teitä — liian kauas, lian kauan. Nyt se on loppu."

[Viimeinen repliikki vasta oudolta kuulostikin, mutta olemmehan jo huomanneet, että Surmaaja — tai Yutanië — on täysin kykenevä valehtelemaan, joten puhukoon mitä lystää. Joka tapauksessa sanansa sanottuaan nainen käännähtää kannoillaan ja astelee kiviröykkiön taakse. Kuluu tovi jos toinenkin, mutta mitään ei tapahdu, mitään ei kuulu ei näy. Joku leiriläisistä kiiruhtaa katsomaan röykkiötä, mutta — mirabile visu! — nainen on tyystin kadonnut. Taikuutta! Mustaa magiaa! Noituutta! Morgulin konsteja! Tai jotakin.]

[Mutta katso! Kiviröykkiö alkaa äkkiä täristä ja kivet putoilevat kolisten alas. Eipä aikaakaan, kun kivien alta ponnahtaa esiin tuttu hahmo — Nyarro! It's alive! Vai seisooko seurassamme inha epäkuollut? Antaa Nyarron itsensä selittää.]

"Eipä ollut tästäkään apua", Nyarro sanoo riiputtaen päätänsä, "eikä varmaan mistään muustakaan. Meidät on tuomittu, punnittu ja keveiksi havaittu. Ah ja voi! Voi ja ah! Ah! Ah! Ah! Voivoivoi!"

[Nyarro jatkaa voivotteluaan vielä hyvän aikaa, mutta se on niin surkeata seurattavaa, että oksat pois niin kuin örkki sanoi entin nähdessään. Mitähän tästä vielä seuraa?]
 
Karistettuaan unenpöpperöt pois Hemuelin nimellä kulkeva mies tajusi, että tänään on saatava esiin jompikumpi varjoissa liikkuvista. Jos äänestämme pois yhden meistä, on peli loppu sillä Gandalf ei ole enää suojelemassa ketään ensi yönä.

Joten tämä lienee hyvä hetki tuoda julki, miksi en kertonut vielä todellista nimeäni. Olen Aragorn. Minulla on tietoa kahdesta teistä. Yksi on hyvä ja yksi paha. En paljasta vielä tässä kohtaa nimiä, mutta tarkkailen tänään entistä tarkemmin jokaista liikettänne.
 
"Arpapeliksi tämä likimain menee.", toteaa Lars. -Hemuelin kertoma todellisempi nimi muistuttaa häntä jostain vanhasta ja vakaasta, sitä hän ei arvaa onko kyseessä suuri paha vai suuri hyvä. "Toivoisin kuulevani ++Lilialta enemmän hänen elämästään ja siitä miten hän oikeastaan sai päähänsä lähteä haltioita avustamaan. Kenties hän on haltia itsekin, vaan peittää sen paremmin kuin eräät. Briissä käy kyllä joskus haltioitakin, mutta yleistä se ei ole."
 
"Olen menossa Rivendellin majataloon töihin ja myös lepäämään hieman. Sain tietää samoojilta, että sinne tarvittaisiin lisää väkeä erityisesti kasvaneiden matkalaismäärien takia. Varsinkin ohikulkumatkalaiset, jotka viipyvät vain pari yötä, kuormittavat Rivendellin muita asukkeja, sillä heillä on paljon muutakin tekemistä kuin sijata vuoteita ja tehdä matkaajille aamupalaa."
Pohtii, ja kokkaa iltapalaa samalla. Tomaatit ja paistetut leivät näyttävät taatulta hobittireseptiltä. Lilia miettii ja äänestää sitten ++Hemuel.
 
Lilia pohtii nimittäin sitä vaihtoehtoa, että Hemuel ei ole oikeasti Aragorn, vaan sanoo niin jäädkseen vähemmälle äänestämiselle. Se olisi aika hyvä taktiikka luoda luottamusta.
 
”Muistanpa kyllä, että kaikki kulta ei ole kiiltävää eikä kaikki kiiltävä, toisaalta, kultaa. Sanokaa minua vainoharhaiseksi jos haluatte, mitta kerranhan täällä vain eletään – vitsi vitsi, Mandosissa on pyöröovet, tiesittekö sitä? No, joka tapauksessa syteen tai saveen. ++Hemuel, sinuun en valitettavasti luota, ainakaan tarpeeksi. En kyllä luota itseenikään liiemmin, tarkkaan sanoen luotan vain Herra Terävään, siihen saamarin ketkuun, jonka pelastin Khazad-D:stä – olenkohan jo kertonut siitä? Se oli aika rytinää. Joo, joo, vähän samanlaista kuin Vihan sodassa mutta päinvastaiseen kulkusuuntaan. Fy fan!”
 
Kautta kuluneiden sandaalieni, nyt on yksi tekemässä pahaa virhettä. Sitä en tiedä kumpi se on, ja jos se koituu pääni menoksi, on se koko tämän matkan loppu. Tiedän vain, että Laichalaif on aito valon soturi, ja Vedairiant pimeään sortunut. Joten ymmärtänette mitä tarkoitan, kun sanon toinen teistä on meidän puolellamme. Kumpi se onkaan, nyt alkaa olla aika kääntyä kohti aurinkoa, ennenkuin se laskee yllemme.

Vatsanpohjan tunteeni sanoo, että Venairidiant olisi itse Saruman, jolloin näkisimme myös huomisen jos hänet häädetään tänään pois. Tai te näkisitte, minut häädetään tietysti silloin yöllä. Mutta vaikka örkin nappaaminen ja suora voitto olisi tarjolla tänään, on liian epävarmaa alkaa arvuuttelemaan kumpi se teistä on. Joten jätän ääneni Veraidiantille, ja mikäli hän on Saruman, toivotan Laichalafille ja toiselle ystävälleni onnea viimeiselle päivälle.
 
Kysyin ensimmäisenä yönä Larsin sydämen puhtautta, siksi pystyin luottamaan häneen toisena päivänä. Toisena yönä kysyin Venairidiantia ja siksi tiedän hänen olevan nyt toinen jäljellä olevista pahoista.
 
Eli onko nyt tosiasia se, että minä ja Lars olemme jäljellä olevat pahat, ja häviömme varmistamiseksi päätimme vielä oikein äänestää nyt eri hahmoja... Onko Saruman lumonnut sinutkin kadottamaan älysi, kolmas toverimme joka olet nyt pahojen kanssa samassa rintamassa osoittamassa minua sormella?

Lars, jos intuitiosi sanoo sinulle vahvasti, että Lilia-neito on örkki, niin olen toki valmis muuttamaan ääneni vielä ennen yötä. Meidän kummankin äänet kaikuvat kuuroille kiville, jos emme laula samaa laulua. Mutta Lilia voit sitä ennen välttyä tältä meitä kaikkia kohtaavalta kohtalolta, jos olet kuka sanot olevasi. Tietäjät tietävät mitä nyt tulee tehdä.
 
Huhuu @Laichalaf ja toinen teistä @Tik tai @Sidhiel, me ollaan pian mennyttä jos ei tehdä jotakin! Lars, sinä tiedät olevasi hyvä. En tiedä sitä tuurilla. Käännä äänesi Venairidiantille, niin saadaan vähintään yksi päivä lisää peliaikaa. Minä en siitä hyödy koska örkki häätää minut yöllä pois, mutta meille se on viimeinen jäljellä oleva oljenkorsi.
 
”Jaa-a, jos tämä on tätä, taidanpa lähteä kävelemään kohti Briitä. Siellä on se Pomppivan ponin majatalo, jossa haluaisin käydä. Lieneekö omistaja Viljami tai Kaljami Voivalvatti. Jos nyt ainakin kahdeksan vuotta riittäisi matkaan. Ehkä siellä on vähän rauhallisempaakin...”
 
3. ilta ja 3. yö

Kolmantena päivänä tapahtui jotain odottamatonta: Hemuel kääntyi kaikkien puoleen ja kertoi olevansa Aragorn Arathornin poika, Isildurin perillinen. Lars Kanerva oli ainoa joka näytti uskovan häntä, muut olivat heti valmiita häätämään hänet leiriltä. Ja niin siinä sitten kävi että Aragorn joutui lähtemään leiriltä. Silloin kuului viuhahdus ja Sarumanin sauva heilahti ilmassa. Nyarro ja Lars kääntyivät katsomaan, ja Lilia muuttui samassa silmänräpäyksessä vanhaksi, valkoiseen kaapuun pukeutuneeksi mieheksi. Venairidiant taas muuttui rumaksi, iljettäväksi örkiksi, joka hyökkäsi Larsin kimppuun. Lars ei voinut muuta kuin juosta pakoon, ja kun Saruman kääntyi katsomaan, oli Nyarrokin poissa. Saruman katsoi tyytyväisenä örkkiin, joka nälissään tonki reppuaan. Leiri oli nyt vallattu, eivätkä matkalaiset päässeetkään Rivendelliin.

Lopullinen äänestystilanne:

3 Hemuel (Sidhiel, Tik, VeVe)
1 VeVe (Hemuel)
1 Sidhiel (Laichalaf)

Leiriltä poistuneet:

Banazîr Gamgi, 1. päivä (örkki)
Jaamar, 1. yö (tavallinen leiriläinen)
Pagba, 2. päivä (tavallinen leiriläinen)
Pippin Tuk, 2. yö (Gandalf)
Hemuel, 3. päivä (Aragorn)
Laichalaf, 3. yö (tavallinen leiriläinen)

Vihollisia matkalaisten leirillä -peli on nyt päättynyt. Onnea pahikset, te voititte pelin! Offtopikissa saa nyt mennä kommentoimaan pelistä täysin vapaasti. Kiitoksia kaikille pelaajille!
 
Ylös