Rooma - ikuinen kaupunki

Ruby

Hobitti
Ciao, come stai?
Viimeksi kun olin lähdössä reissuun keväällä 2003, niin tein samantyylisen topikin ja sain paljon hyödyllisiä neuvoja sekä apua ihan käytännön asioissa. Elikkäs jos olette käyneet Roomassa tai Italiassa niin mitä kannattaisi muistaa? Minua myöskin kiinnostavat ihan matkakokemuksetkin.
Olen lähdössä yksin rinkka selässä matkaan ja aikaa käytettävänä on viikko. Viikonlopun vietän erään italaiaisen nettiystäväni (näemme ensimmäistä kertaa, jännittää) kotona, joten saan otetta ihan oikeaan paikalliseen elämäntyyliin. Mutta arkipäivät käytän Roomaan tutustumiseen. Nähtävää on NIIN paljon, että on vaikea päättää mitä haluan nähdä. Aikomuksenani ei ole juosta kieli vyön alla nähdäkseni kaiken, vaan haluan katsella ja ihmetellä. Kävellä ja löytää. Mutta jonkinlainen, olkoon se sitten kuinka väljä tahansa, matkasuunnitelma on joka tapauksessa tehtävä.
Suurimmaksi ongelmakseni on syntymässä hostellin valinta. Jos jolla kulla siis on hyviä taikka huonoja kokemuksia, niin olisin hyvin kiitollinen niistä. Ne molemmat auttaisivat valinnassa, koska valinnanvaraa on todella paljon mutta en oikein usko netti-ilmoitusten todenperäisyyteen sataprosenttisesti. Ja tuntuu että joka paikka on sekä maailman paras että maailman huonoin. Mitä tulee asukkaiden jättämiin mielipiteisiin. Yritä siinä sitten valita!
 
Kuinka sattuikaan, kävin tänään syömässä (ei tarvinnut itse maksaa) Bella Roma nimisessä ravintolassa Tampereen Siberiassa. Ihan mukava paikka ja kohtuuhintaiset safkat. Ja henkilökunta oli aidosti italialaista: vauhtipäällä ja puhuivat kovalla äänellä.

Mutta täytyy aina muistaa kun menee italialaiseen ravintolaan, istuu nenä ovea kohti. Ei koskaan tiedä mielloin mafian miehet iskevät. :)
 
Pari tarkentavaa kysymystä ennen kuin alan jaella erehtymättömiä neuvoja:

Olet siis menossa ensin italialaisen ystäväsi luo. Asuuko hän lähellä Roomaa? Italiassa asiat hoituvat parhaiten, jos ne hoituvat ystävien kesken. Eli voiko italialainen ystäväsi auttaa majapaikan hankinnassa, ts. onko hänellä mahdollisesti siihen sopivia suhteita Roomassa?

Matkustatko junalla?

Paljonko asuminen saa maksaa?

Mihin aikaan vuodesta olet tarkkaan ottaen liikkeellä? Toivottavasti et kovin lähellä joulua...

Ja hyi sinulle, Vohobitti! Joku vielä ottaa tosissaan... Mutta se on aivan totta, että Rooma on käsittämättömän rauhallinen kaupunki. Jos kaikkialla vaanivia taskuvarkaita ei oteta huomioon (heitähän ei edes näe, vasta tuntien päästä huomaa käsilaukun tyhjentyneen salaperäisesti) kaupungissa on todella hankala joutua väkivallan kohteeksi. Helsingissä se on monin verroin helpompaa.
 
Eli tarkennan.
Lähtö on sunnuntaina 14. marraskuuta ja vietän siitä perjantaihin itsekseni Roomassa nähtävyyksiä ihaillen. Ystäväni päässee vain päiväksi kanssani sinne ja menen sitten viikonlopuksi hänen luokseen. Lennän sitten sunnuntaina 21. marraskuuta takaisin koto-Suomeen.
Elisa asuu n. 30 kilometrin päässä Roomasta. Rietiin ei mene junia, joten sinne pitää mennä bussilla. Muuten ajattelin ostaa viikon lipun julkisiin, joten voin sitten liikkua vapaasti Rooman alueella.
Hänellä ei valitettavasti ole suhteita, jotka auttaisivat minua Roomassa asumisen kanssa. Olen todella onnellinen siitä että pääsen heidän luokseen asumaan.
Mitä hostellien dormi-hintoja katselin niin kaikissa tähän aikaan off-seasonina hinnat on siinä kahdenkymmenen euron tienoilla ja se sopii minulle. Hintahaitari olisi siinä 20- 30 välillä.
Katsoin sellaista kuin Fawlty Towers, mitä oli myöskin kehuttu monessa paikassa. Mutta se ei ota vastaan varauksia dorm-paikoista.
Taskuvarkaat minua myös vähän hirvittävät. Mutta terve järki tässäkin on sallittu, eli mukaan vain pieni summa rahaa, sen mitä tarvitsee ja passista kopio sekä tietenkin kamera. En ota mukaan digikameraani, vaan vanhan perinteisen.
Olen kuullut, että Rooma on todella turvallinen kaupunkin paitsi varkaiden osalta. Että siellä voi aivan huoletta yöaikaankin kierrellä.
 
Hostelleista en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata. Kertokoot ne, joilla on omakohtaisia kokemuksia.

Viikon lippu on hyvä idea, sillähän pääsee menemään kaikilla julkisilla kulkuvälineillä, mukaan lukien paikallisjuna Ostiaan (jos haluat käydä katsomassa autiota rantaa tai pysähtyä vähän ennen Ostia Antican asemalla ja tehdä retken raunioille).

Rooman ydinkeskusta on tietysti paras käydä läpi kävellen. Nähtävää riittää joka askeleella ja parasta on vähän eksyä - silloin törmää varmasti johonkin mielenkiintoiseen. Hyvä kartta (jossa on kadunnimihakemisto) vain taskuun ja siitä tarkistamaan sijainti siloin tällöin. Paikan päältä, lehtikioskeista yms., saa muuten ATAC:in (paikallinen kaupungin liikennelaitos) reittikarttoja. Kartan kannessa lukee ROMA METRO-BUS ja maksaa kait kuusi euroa.

Jos haluat nähdä antiikkia (ai niin, oletko vielä koskaan ollut Roomassa?) vähällä rahalla, mene kaupungin keskustan keskustaan, Forum Romanumille. Sinne on ilmainen sisäänpääsy. Sitten kannattaa tietysti käydä katsomassa Pantheonia, joka on nykyisin kirkkona, ja jonne myös pääsee ilmatteks sisään. Paikoista saa tietysti eniten irti, jos lukee etukäteen. Äkkiseltään rauniot ovat aika sekasortoisia paikkoja. Suosittelen näitä:

M.-L. Polkunen, Rooma : Suomalainen matkaopas. Kirjayhtymä 1992.
P. Castrén - L. Pietilä-Castren: Rooma : Matkailijan opas. Gaudeamus 1986 (2. korj. p.)

Sitten on vielä käännettyjä Rooman oppaita, joista ulkoasultaan paras on:

O. Ercoli: Rooma. Helsinki Media (Kaupunkikirjat) 1998.

Ja vielä: M. Mehling (toim.): Rooma ympäristöineen. Kulttuurimatkalijan opas. Otava 1989.

Näitä kun selaa, pääsee aika hyvään käsitykseen kaupungin nähtävyyksistä. Polkusen opas on hauskasti kirjoitettu ja siinä on paljon käytännön vinkkejäkin.

Taskuvarkaita kannattaa tosiaan varoa. Ei mitään laukkuja vain toisella olkapäällä. Kaikki tärkeä mieluiten ihoa vasten. Busseissa pidetään omaisuudesta kiinni kaksin käsin. Rosmot eivät ensi töikseen putsaa niitä, jotka ovat ilmiselvästi varuillaan, asiakkaita kun heillä riittää. Tärkeintä on, ettei KOSKAAN mene bussiin numero 64. Linja kulkee Vatikaaniin ja sitä matkustavat kaikki härskeimmät lompakonnappaajat (koska jenkkituristitkin ovat siellä). Muutenkin täpötäysiä busseja kannattaa karttaa. Joskus roistot luovat keinotekoisen ruuhkan bussin takaosaan, josta ihmiset tunkevat sisään. Kun kaikki ovat liiskaantuneina toisiaan vasten, on mahdotonta tietää, kenen käsi ryömii taskuusi.

Pienet mustalaislapset, jotka tulevat kerjäämään tai esittelemään pahvilappuja, joissa lukee jotakin epämääräistä, kannattaa pitää viiden metrin päässä. Jos tulevat kiinni, ala huutaa ja huitoa ja juokse karkuun, muuten alkavat tavarat kadota.

Siinä tärkeimmät jokseenkin epäselvässä järjestyksessä, mutta kysy lisää, jos jokin kiinnostaa erityisesti.
 
Vatikaanin museot ovat aika laaja ja mielenkiintoinen kokonaisuus, mutta tungos siellä on ihan mahdoton, voitti metronkin tungoksen. Itse olin museoissa käymässä heti aamusta kymmenen aikaan, mutta silti siellä oli jo pitkä jono ulkopuolella. Niihin jos haluaa mennä, niin kannattaa kyllä varata aikaa ja malttia. Sekin nyt tietysti riippuu että kiinnostaako antiikin patsaat yms. (tosin siellä ovat ne jotka yleensä ovat komeilleet peruskoulun hissan kirjoissa...) vai haluaako vain nähdä Sikstiiniläiskappelin.

Colosseumille maksoi muistaakseni sisään 10 euroa ja se sisälsi pääsyn myös pieneen museoon siellä, missä on nähtävästi vaihtuvia näyttelyitä, mutta koska Colosseum ei sisältä ole mitenkään erityisen vaikuttavan näköinen (paitsi ehkä klassillisten aineiden opiskelijan silmään), en välttämättä suosittelisi siitä sitä maksamaan.

Itse olin Roomassa vain pari päivää ja yövyin hotellisssa melko lähellä päärautatieasemaa. Sijainti oli muuten ok, koska metrolle ei ollut pitkä matka, ja Forumillekin pystyi ihan vaivatta kävelemään, mutta muuten seutu oli kyllä todella tylsää ja ravintoloitakin sieltä löytyi todella vähän. Tai no ainakaan mitään suht' edullisia ja houkuttelevia sellaisia. :)
 
-Alexandra- sanoi:
Colosseumille maksoi muistaakseni sisään 10 euroa ja se sisälsi pääsyn myös pieneen museoon siellä, missä on nähtävästi vaihtuvia näyttelyitä, mutta koska Colosseum ei sisältä ole mitenkään erityisen vaikuttavan näköinen (paitsi ehkä klassillisten aineiden opiskelijan silmään), en välttämättä suosittelisi siitä sitä maksamaan.

Minulle taas Colosseum oli melkoinen elämys, kun vierailin reilun viikon ajan Roomassa joskus vuonna 1996. Velipoika kävi samalla paikalla pari vuotta sitten ja sai ihastella ehostettua Colosseumia, joka oli kuulemma näkemisen arvoinen. Itseänikin tekisi mieli lähteä Roomaan uudelleen ja nähdä vuotta 2000 varten peruskorjatut ja entisöidyt kohteet.

Omalla reissullani ihastuin kovasti Trasteveren (muistankohan nimen oikein) kaupunginosaan, jossa oli pieniä kahviloita, aukioita ja putiikkeja joka kulmalla. Nyttemmin alue on kuulemma muuttunut melkoisen levottomaksi huumealuueksi, joten en tiedä onko se enää kokemisen arvoinen.

Myös Rooman isoin kirpputori (damn, kun en muista näitä nimiä) oli hulppea paikka. Se oli sen "uuden pyramidin" lähettyvillä, sen tarkempaa ohjetta en valitettavasti osaa antaa. Olihan siellä krääsää, mutta ihan hyvääkin tavaraa sai halvalla.

Tikin suosittelema reissu Ostiaan kannattaa tehdä. Upea ranta ja läheinen rauniokaupunki ovat kyllä kokemuksia. Kun on viikon kiertänyt kulttuurikohteita, lämpimään hiekkaan kaivautuminen tekee nannaa. :)

Reppu kannattaa kääntää aina metroon ja bussiin mennessä masun päälle ja kädet tiukasti sen ympärille. Tuolla taktiikalla onnistuimme ystävien kanssa välttämään taskuvarkaat.

Pietarinkirkon kupoliin on lähes pakko kiivetä. Näkymät ovat silmiähivelevät. Muistaakseni jossain Vatikaanin lähettyvillä oli myös kapusiinimunkkien katakombi, joka on aika hyytävä paikka. Munkit kun tekivät vainajiensa luista taidetta kammioiden seinille. Sinne ei maksanut juuri mitään ja koska paikka on melko huomaamaton, ei pienessä katakombissa ollut juuri muita turisteja tiellä.

Tuolla reissulla yövyimme Hotelli Ranierissa, joka oli kerrassaan sievä perheomistuksessa oleva hotelli. Hinta ei ollut kallis ja sijaintikin kohtuullinen (ei kovin kaukana keskustasta), mutta luultavasti se on kuitenkin kalliimpi kuin hostellit.

Äh. Pahoittelen huonoa muistiani, pitäisi varmaan kaivaa matkapäiväkirja jostain esiin, jotta saisin nimet ja kadut kohdalleen. :)
 
Olin Roomassa 1980, joten en osaa mitään kovin tuoreita vinkkejä antaa, mutta ainakin itselleni yksi mieleen painuvimmista kohteista oli Pietarin kirkon kupoliin kiipeäminen. Samoin katakombit olivat järisyttävä kokemus. Coloseumista jäi mieleen vain kissojen paljous. Espanjalaiset portaat olivat tuohon aikaan aivan täynnä kaikenlaisen tavaran myyjiä.

En tiedä josko Roomasta enää löytyy eläintarhaa, mutta ainakin tuolloin 80 sielä sellainen oli. Näimpähän sielä livenä kirahvin ja pingviinejä. (Ja pari orangia, jotka olivat pikkuorankien tekopuuhissa....)
 
Oi, ihanaa kuulla muiden kokemuksista!
Ja kiitos hyvistä neuvoista myöskin.

Kävellen aion minäkin keskustassa pyöriä ihmettelemässä. Sillä tavalla näkee kaikkein parhaiten ja eksyy mukavasti toisinaan paikkoihin, joihin ei ehkä muuten olisi mennyt edes. Tarkoitus on kierrellä juuri näitä perinteisiä nähtävyyksi ja minua kiinnostaa se Thalinkin mainitsema kapusiinimunkkien kirkko. Sää ei valitettavasti oikein suosi piknikkiä tähän aikaa vuodesta. Siitä olin hieman uneksinut myöskin. Niin, ensimmäistä kertaa olen Rooman menossa.

Yhdestä matkaoppaasta (muutama niitä pyörii täällä :D ) luin että ei kannata ostaa Rooman karttaa, vaan niitä saa turistineuvontapisteistä ilmaiseksi.

Tiedän mitä kirpputoria Thali tarkoitit, olin siitä lukenut enkä minäkään muista sen nimeä. Se olisi varmaan myöskin ihan mielenkiintoinen paikka, vaikkei mitään edes ostaisikaan.

Jonottaminen ja odottaminen ei minua onneksi haittaa yhtään. Otan reissuilla aina sen asenteen, että olen lomalla ja minulla ei ole kiire minnekään. Siinä samalla voi tutkiskellä mitä ympärillä tapahtuu. Ja kirja reissussa on aivan ehdoton. Viime reissulla oli mukanani John Irvingin Kaikki isäni hotellit. Oli hurja tunne lukea kirjasta juuri Wienistä, kun itse istui kaupungin kahvilassa. Tämän reissun kirjaa en ole vielä löytänyt..
 
Ruby sanoi:
--- kapusiinimunkkien kirkko. --- kirpputori ---

Se kuuluisa kapusiinimunkkien kirkko on nimeltään Santa Maria della Concezione, tunnetaan myös nimellä Santa Maria dei Cappuccini ja se sijaitsee melkein Via Veneton Piazza Barberinin puoleisessa päässä (Via Veneto 27), oikealla puolella katua Barberinilta päin tultaessa. Metropysäkki (punainen eli A-linja) Barberini on ihan vieressä.
Kirkko on auki aamuvarhaisesta suunnilleen puoleenpäivään ja taas noin neljästä puoli kahdeksaan. Krypta (joka on se varsinainen nähtävyys) luultavasti 9-12 ja 15-18. Pääsymaksu on ennen ainakin ollut vapaaehtoinen, mutta suositeltava. Kryptan koristelusta ovat huolehtineet edesmenneet kapusiiniveljet, joiden luista on muodostettu mielikuvituksellisia koristeita seinille. Sana "makaaberi" tahtoo pyrkiä mieleen niitä katsellessa. Luurankoja on koristeluun käytetty nelisentuhatta...

Kirpputori on paikassa nimeltään Porta Portese, Trasteveressä eli joen oikealla rannalla. Se on auki joka sunnuntai aamuvarhaisesta iltapäivään saakka. Kirpputori on vallannut suuren määrän katuja Porta Portesesta (siis kyseessä on vanhan kaupunginmuurin portti) etelään Via Portuensen ollessa keskiakseli. Sinne pääsee mm. raitiovaunulla 8 Largo di Torre Argentinalta, päätepysäkki on muuten tismalleen siinä paikassa, jossa vanha kunnon Julius Caesar pistettiin kuoliaaksi) ja bussilla 44 Piazza Venezian kulmilta. Molemmat kulkevat pitkin Viale di Trastevereä. Jää pois ennen Trasteveren rautatieasemaa, ylitä katu ja kävele kohti jokea niin törmäät kirpputoriin. VARO TASKUVARKAITA !!!! Hirmuinen tungos ja turistien suuri määrä vetävät niitä puoleensa kuin, kuin... turistit taskuvarkaita! Mikään ei ole sitä suurempi vetovoima.

Ai niin, oletko käynyt netissä jo Rooman kaupungin kotisivuilla:
www.comune.roma.it
(paljon infoa, myös englanniksi)
Tai Rooman kaupngin liikennelaitoksen sivuilla:
www.atac.roma.it (mm. reittikartta, reittitietoja ja aikatauluja)
 
Itse olin Roomassa viime kesänä ja kun olen myöskin käynyt Venäjällä useamman kerran niin osasin pitää taskuvarkaatkin loitolla, eikä kukaan edes yrittänyt varastaa mitään. Kannattaa tietenkin olla varuillaan varsinkin silloin jos kuvaa jotain. Sellainen ikävä asia kyllä tapahtui, että hotellihuoneemme siivooja (luultavasti) oli vienyt rahojamme hotellihuoneesta, joten jos majapaikassa on joku lukollinen kaappi, kannattaa ehdottomasti laittaa kaikki tärkeät tavarat sellaiseen.

Roomassa saa todellakin parempaa kohtelua jos on pukeutunut siististi, mutta hyvät kävelykengät ovat aivan ehdottomat. Jos hotelli on aivan keskustassa niin kävellen pääsee tutustumaan lähes mihin tahansa Rooman nähtävyyteen. Kun ylittää vilkkaasti liikennöitujä katuja, kannattaa vain kävellä keskelle liikennettä, jos aikoo päästä toiselle puolelle. Autot kunnioittavat jalankulkioita ja pysähtyvät kiltisti. Autoliikenne Italiassa on muuten kai aika hurjaa, me emme käyttäneet taksia, mutta ystäväni jotka tulivat juuri Roomasta sanoivat, että vauhti oli kova ja taksikuski katsoi ainakin joskus tielle. :)
Rooman tiet ovat muuten täynnä skoottereita ja mopoja. Niillä liikkuvat kaikki: naiset korkokengissä, miehet kravaateissa ja hienoissa puvuissa ja jopa vanhukset. Ja Roomassa on vieläkin eläintarha, mutta en käynyt siellä.
Metrot ja bussit ovat myös ihan hyvä tapa liikkua pitempiä matkoja.
Roomassa oli ainakin puoli kahdentoista aihoihin todella rauhallista ja busseissa on silloin melko tyhjää.

Fontana di Trevin ja Espanjalaisten portaiden lähellä oli aivan valtavasti kaikenlaisia rihkaman myyjiä, katutaiteilijoita ja varmaan myös tarkuvarkaita. En pitänyt noista paikoista varmaan juuri niiden takia, mutta olihan nekin hyvä nähdä, kun ovat niin tunnettuja.

Ja vielä lopuksi voisi hehkuttaa Italialaista jäätelöä, joka on aivan taivaallista. Marraskuussa siellä varmaan on viileää, muttta kannattaa silti käydä ostamassa jäätelöä jostain pikkukojusta (en kyllä tiedä miten ne ovat auki siellä talvella). Me näimme jopa sellaisia jäätelöbaareja joissa oli valinnanvaraa loputtomasti ja vuoroa piti odottaa vuoronumeron kanssa.
 
Ah, ihanaa lukea teidän juttujanne Roomasta. Olen aina halunnut sinne, mutta vielä en ole sinne päässyt. Olen kyllä vannonut meneväni sinne joskus. Eniten kuumetta nosti lukio aikaiset latinan tunnit, jossa perehdyttiin Roomaan ja sen historiaan kielen lisäksi. Opiskelin latinaa vain vuoden ja toisena vuotena olisin päässyt ryhmän mukana Roomaas (jos olisin siis jatkanut opiskelua). Kiitos kamalan opettajan, en jaksanut jatkaa. Noh, ehkä menen sinne joskus omia aikojani. Miten paljon Rooman matka suunnilleen maksaa? Ja minkä hintaista siellä yleensäkin on?
 
Ah ja oh ja voi! :)

Olen palannut reissultani ja se oli aivan mahtava!
Rooma oli kaunis myös tähän aikaan vuodesta ja osasin pitää taskuvarkaatkin kaukana. Ainut mitä kadotin oli villasukat, mutta luulen että ne jäivät hostelliin. Ilma oli aika vilakka, vaikka yhtenä päivänä pystyi ihan t-paita päällä olemaan.

Nähtävää oli ylettömästi. Kaikki turistipaikat tuli kyllä nähtyä ja paljon muuta. Trevin lähde oli isompi ja Espanjalaiset portaat pienemmät kuin kuvittelin. Colosseum oli mahtava ja oma henkilökohtainen suosikkini oli Pantheon. Kapussiinimunkkien kirkko oli suljettu korjausten vuoksi, oli ollut sitä tammikuusta lähtien. Ainut minkä missasin oli Vatikaani, mutta olen varma että menen samoille seuduille vielä uudestaan joten ensi kerralla sitten. Piazzoja ja patsaita toinen toisensa jälkeen. Hienoja gallerioita ja kirkkoja riitti melkein kyllästymiseen saakka. Gianicolon kukkulalta löytyi Rooman hienoimmat maisemat ja kaikki tämä vain kävelemällä päivät ympäriinsä. Minä olin myöskin yksi niistä 200 000 ihmisestä, jotka olivat katsomassa Colosseumilla MTV music awards- konserttia.

Yksin matkustamisessa ei ollut mitään ongelmaa. Päinvastoin, aion sitä harrastaa ehdottomasti vielä uudestaan. Tapasin niin mahtavia ihmisiä ympäri maailmaa, ettei ole tosikaan. Hostellit ovat siitä hyviä paikkoja, että sieltä löytyy aina yksinmatkustavia ja hyvin erilaisia ihmisiä. Tapasin australialaisen lääkärin, Harvardin lakiopiskelijan, opettajan Ohiosta sekä uusiseelantilaisen sairaanhoitajan, joka oli tulossa juuri Afganistanista. Sitten siihen päälle vielä minä, Suomi-tyttö ainoana edustamassa Eurooppaa. :)

Viikonloppuni italialaisessa perheessä pienessä kaupungissa oli aivan ihana. Tapasin siis ensimmäistä kertaa tytön, jonka kanssa ollaan ystävystytty netissä ja pidetty eri tavoin yhteyttä kolme vuotta. Paikallinen perhepäivällinen on todellakin kokemisen arvoinen, varsinkin jos kaikki muut puhuvat italiaa ja sinulle. :D

Olen iloinen, että näin myös muunlaisen Italian kuin vain Via del Corson boutiguet ja turistinähtävyyksien kulmat. Pienemmissä kaupungeissa on aivan omanlaisensa tunnelma.

Liikenne Roomassa oli toisinaan kaaos, mutta kuten Inessa sanoi toisin kuten täällä jalankulkijaa kunnioitetaan ja väistetään. Joten piti vain uskaltaa mennä väliin. (Walk and pray, walk and pray!) Hyvät kengät olivat kultaa kalliimmat, koska minäkin kävelin toisinaan melkein 9 tuntia päivässä.

Ruoka oli hyvää ja jäätelö taivaallista. Palvelu kaupoissa ja muualla oli Roomassa aika ajoin todella törkeää, mutta siihenkin tottui. Via del Corsolta löytyi Dieselin liike, josta löytyi kaikkea suomalaista. Siinä sitten käänsin suomenkielisiä tekstejä aussille keskellä muodin mekkaa. :D

Mutta nyt pesemään vaatteita ja tyhjentämään rinkkaa.
Asteikolla 1-5 matkani oli ehdottomasta vähintään 12.
Suosittelen.
 
Ohoh täällä oli tällainenkin. Minä olen menossa Roomaan kesäkuun lopussa- olen halunnut sinne siitä asti kun aloin opiskella latinaa lukiossa 4 vuotta sitten. Olen myös (toivottavasti) tuleva historian, arkeologian ja klassillisten kielten opiskelija, joten voitte kuvitella kuinka innoissani olen. Aikaa on kuusi päivää ja siinä ajassa toivon näkeväni mahd. paljon historiallisia kohteita sekä Ostia Antican. Suurin pelkoni on, että ihmismassat alkavat ahdistaa tai että paikalliset ovat häijyjä.
 
Se kokemus mikä minulla on paikallisista, joiden luona yövyin muutama vuosi sitten, oli että sen sydämellisempiä ihmisiä saa hakea. Ihmisiäkin on ihan siedettävästi, paitsi nyt jossain Piazza della Spagnialla (kirjoitettiinko se noin?), missä kaikki Loman Roomassa nähneet haluavat tulla kuvatuksi. Tai siis, kyllä jossain isoimpien kohteiden luona on porukkaa, mutta sitten ihan lähellä on kivoja sivukujia minne taas ei kukaan eksy. Ah, Rooma on ihana <3 <3
Haluan joskus asumaan vähäksi aikaa. Ja silloin haluan tehdä perusteellisen tutkimuksen tämän ( http://www.youtube.com/watch?v=NrLW-rPHx6g&feature=related ) paikan tarjonnasta. Mielellään mahdollisimman monia yhdistelmävariaatioita ^.^ Siellä voisi viettää koko ikänsä ja aina olisi uusia yhdistelmiä ja makuja :p
Tämä paikka siis löytyy pari korttelia Pantheonista pohjoiseen. Kysytte vaan joltain paikalliselta Gelateria della Palmaa, se on sen verran iso että kuvittelisi jonkun tuntevan. :D
 
Minustakaan italialaiset/roomalaiset eivät ole mitenkään erityisen "häijyjä", jos nyt miettii vaikkapa palvelukulttuuria. (Liikenteessä ovat tietysti melkoisen aggressiivisia.) Mutta sen olen huomannut, että ehkä palvelu on parempaa, jos osaa italiaa, kun ihan hirveän hyvin Italiassa ei minusta englantia puhuta - tämä tuntuma muutaman päivän Rooman-reissun ja muutaman päivän Milanon-reissujen perusteella. Roomassa toisaalta on myös sellaista lipevyyttä, kun yritetään saada ihmisiä pysähtymään ravintolaan jne, kun huomataan, että ollaan turisteja.

Ja ihmisiä on pirusti enimmäkseen siellä Piazza di Spagnalla sekä sitten Vatikaanissa. Mutta kannattaa vaan asennoitua niin, että nyt jonotetaan, jos jonkun tietyn nähtävyyden esim. haluaa nähdä.
 
Minun muistikuvani roomalaisten kielitaidosta on peräisin 14 vuoden takaa. Silloin tuntui, että todella harva puhui muuta kuin italiaa, mutta kaikissa liikkeissä oltiin todella ystävällisiä ja avuliaita ja parhaassa tapauksessa muutkin asiakkaat osallistuivat innolla hauskaan leikkiin nimeltä "arvaa mitä kielitaidoton turisti yrittää huonolla englannillaan ja elekielellä selittää".
 
Roomassa en ole käynyt, mutta Milanossa, Venetsiassa ja Monzassa kylläkin. Jos on kiinnostunut kulttuurista niin suosittelen käyntiä Milanon Il Duomon tuomiokirkossa sekä Da Vinci museossa. Venetsian kanaalit on Italian matkaajalle ehdoton matkakohde Garda-järvi tietenkin myös. Monzan Parco di Monza. Minustakaan italialaiset eivät ole häijyjä, ainoa huono puoli on että suuri osa ei puhu hyvää englantia.

Venetsiassa käydessä suosittelen Basilica di San Marcoa, ja Dogen palatsia. Myös Piazzo San Marcoa suosittelen. Venetsiasta ei voi lähteä ilman Muranon lasista valmistettuja tuotteita. Hienoja, vaikkakin kalliita.

Monzassa kannattaa käydä myös. Monzassa suosittelen Parco di Monzaa ja historiallista Autodromo Nazionale Monzaa. Myös Monzasta löytyvät pienet kirkot ovat näkemisen arvoisia. Monzassa kannattaa käydä, koska se sijaitsee vain 15km Milanosta.

Tuossa oli vähän Italiassa matkusteleville tietoa. Ja miten tämä kaikki liittyy Roomaan, joka on keskustelun otsikko? Hyvä kysymys.
 
Kielitaidosta sen verran, että kielitaidottomuudestaan huolimatta suuri osa italialaisista on kommunikoinnin mestareita. Kun suomalainen edes vaivautuu yrittämään käyttää englantiaan viiden vuoden opiskelun jälkeen, pärjäävät italialaiset kourallisella englantia, aimo annoksella "globbishia" ja sitten ihan italialla, josta on itse asiassa aika helppokin tunnistaa sanoja, kiitos latinan, joka on vaikuttanut sekä englantiin, että tietenkin italiaan.
Muistelen lämmöllä erään toscanalaisen maatilan isäntää, jolta vuokrasimme asunnon, kun hän pelkällä italialla selitti ummet ja lammet maataloudesta, tupakanviljelystä ja lapsistaan, jotka mokomat ovat kiinnostuneempia konttorityöstä kuin maatilan pitämisestä. Sanakirja tosin auttoi vähän, mutta suurin syy oli isännän hämmästyttäviin mittasuhteisiin ulottuva kyky käyttää sanoja, jotka ovat suurin piirtein samoja muilla kielillä, sekä tietenkin elekieli ^_^
 
Aivan totta! Italialaisethan tunnetaan siitä, kuinka he huitovat käsillään, kuten espanjalaiset myös. Muistan, kun saavuimme hotelliin, ja tulkkina toiminut serkku (kukaan perheestäni ei puhu italiaa) alkoi selittää hotellin isännälle jotain. Ja alkoi heti naurattaa juuri tuo "elekieli". Ja kun olimme eräässä italialaisessa pizzeriassa syömässä, tarjoilijat vahtivat koko ajan kadulla käveleviä pummeja. Ja heti kun joku pummi erehtyi tulemaan liian lähelle, joku tarjoilijoista käytti "elekieltä", eli alkoi huitoa käsillään höpöttäen samalla jotain italiaksi, ja näin pummi ajettiin pois pizzerian lähettyviltä (pummi parka). Sitten kerran kun olimme ostamassa jotain katukauppiaalta, tätini kysyi kauppiaalta englanniksi että missä tämä asuu? Kauppias vastasi viisoen eri suuntiin ja sanoen: i live there and there and there too. Actually i live everywhere. Se meitä sitten nauratti :D. Italialaiset on sitten hauskoja, huitovat käsillään kuin tuulimyllyt. :D
 
Ylös