Ropecon

WhiteWolf

Hobitti
Ropecon on taas ihan nurkan takana ja Suomi on jälleen kuhisemassa tästä suuresta tapahtumasta. Alansa suurin tapahtuma Suomessa sentään. Perinteisten pöydän ääressä pelattavien roolipelien lisäksi Ropeconissa on tarjolla larppeja, kortti-, lautapeli- ja figuturnauksia sekä maalausopetusta ja vapaita pöytiä ihan muuten vain pelaamiseen. Harrastuksen eri puolia käsitellään esitelmissä, keskusteluissa ja työpajoissa. Tokihan hienoja taistelunäytöksiä, tanssia ja bufferiturnee. Ropeconin teemat vuonna 2007 ovat romantiikka ja yhteistyö.

Kukas on tulossa mukaan ja mimmoisia aikaisempia kokemuksia? Keskustelua siis tapahtumasta, asuista ja kaikesta niihin liittyvistä.

Viime vuonna olin ensimmäistä kertaa duunissa siellä, ja saunatuvalta löytyi uusia kamujakin sitten. Hulluja on moneen lähtöön sillä siellä jopa larpattiin saunomista kun saunaa ei oltu pistetty päälle jostain syystä. Tänä vuonna päivystän rantasaunalla lauantaina. Jotta tunnistaminen olisi helppoa niin minulla on työvoiman paita päällä jossa lukee WhiteWolf. :D
Viime vuonna oli todella hienoja asusteita siellä ja upeita taistelunäytöksiä myös. Kuvia löytyy: http://www.ropecon.fi/historia.php

Ja Espoon Dipolissahan se on kuten aina ennenkin.
Ohjelmaa: http://www.ropecon.fi/ohjelma.php
 
<3

Kovinpa hiljaista täällä sitten onkin. Eikö kukaan uskalla mitään tapahtumista kertoa?

TÄNÄÄN SE ALKAA! Kaikki mukaan vain rohkeasti. :)

Tänään sitten kameran kanssa ajattelin lähteä Ropeconiin heti kun vain ovet virallisesti aukeavat (tai ehkä duunarina pääsen jo aiemminkin sisään). Tänä vuonna en kyllä jää ilman ilmaispaitoja jos joku putiikki semmoista jakaa siellä. Viime vuonna olin hyvin suruissani kun en saanut Darkportal-paitaa. Monilla oli semmoinen hieno paita päällä.. :/

Perjantaina en tiedä olenko paikalla kuinka paljoa, mutta tokihan kaikkia tuttuja pitää siellä käydä tervehtimässä ja änkeytyä joidenkin tuntemattomien kanssa pelaamaan jotain ihan outoja pelejä. Tokihan nimikoitu työvoimapaitakin pitää käydä hakemassa heti kun mahdollista. Toivottavasti en tänä vuonna erehdy ostamaan jotain turhaa veistä/puukkoa sieltä. Löytyy jo heittoveitsi ja joku koristeltu metsäpuukko (tosin tuo toinen ei ollut edes kunnolla terävä). Viime vuonna meinasi myös muutamia animeleffoja tarttua mukaan, mutta onneksi ne hinnat olivat liian pahoja pihille minälleni. Todella hienoa tavaraa aina myynnissä. :)
 
WhiteWolf sanoi:
Kukas on tulossa mukaan ja mimmoisia aikaisempia kokemuksia? Keskustelua siis tapahtumasta, asuista ja kaikesta niihin liittyvistä.

Ropeconissa tuli hypättyä aikaisemmin ihan säännöllisesti, mutta nyt se on jäänyt. En ole käynyt varmaan yhdessäkään Ropeconissa 2002 jälkeen (ja sitä ennenkin oli parin vuoden tauko).

Minä olen liian vanha Ropeconille. En jaksa innostua larppaamisesta sillä tasolla, millä "pitäisi" (vaikka tykkään larpata, en jaksa harjoitella tansseja/miekkailua/ompelemista). Pelaan kortti- ja lautapelejä, mutten halua kilpailla. Roolipelaamista taas harrastan mielummin ystävien kanssa oman kotini rauhassa. Esitelmät eivät ole koskaan juuri kiinnostaneet, aiheet eivät ole olleet mielenkiintoisia.

Mutta: olihan siellä hauskaa silloin kun siellä tuli käytyä. Ihan ekassa Ropeconissani istuin Suomen Tolkien-seuran pöydän takana koko viikonlopun, mikä oli ihan hyvä valinta: en kuitenkaan edes roolipelannut silloin. Seuraavana vuonna pelasin koko viikonlopun (4 eri peliä), sitä seuraavana taas seisoin narikkatiskin takana. Sama ongelma minullakin on ollut kuin WhiteWolfilla: rahaa menee ihan käsittämättömästi kaikenlaiseen mitä ehkei ihan oikeasti tarvitse. Mutta voiko roolipelaajalla olla liikaa noppia/noppapusseja? Ja kirjoja ei voi koskaan olla liikaa, eihän?

Kyllä Ropeconista on hienoja muistoja. Keskiyöllä pelattu humoristinen free-form rope, jossa etsittiin Kultaista Alusastiaa (aka Demoninen Potta). Nukkuminen Paasitornin ylimmässä kerroksessa. Pukeutumiseen en ole yleensä jaksanut panostaa, tosin yhtenä vuonna pääsin lauantain pukukilpailun finaaliin entintaimi-puvullani (mikä oli yllätys, sillä puku ei ollut kovin hieno). Joo, kyllä Ropeconista mukavia muistoja on, vaikken enää jaksa siitä innostua.
 
d( Ó.ò )b

Ksu sanoi:
Sama ongelma minullakin on ollut kuin WhiteWolfilla: rahaa menee ihan käsittämättömästi kaikenlaiseen mitä ehkei ihan oikeasti tarvitse. Mutta voiko roolipelaajalla olla liikaa noppia/noppapusseja? Ja kirjoja ei voi koskaan olla liikaa, eihän?
Heeetkonen, en koskaan sanonut, että rahaa menee kauhiasti siellä. Normistihan ostan vain puukon tai veitsen. Tänä vuonna kyllä voisi himottaa joku sormus tai koru, mutta ainakaan vielä en löytänyt tai kerennyt semmoista hommaamaan.. Siellä oli myös ihania epämuodostuneita pehmoleluja.

Eli siis, ensimmäinen päivä takana ja paljoa kaikkea kerkesi tapahtua vaikka en oikeastaan esitelmiä enkä pelejä kerennyt kokeilla. Muutamia vanhoja kamuja sieltä löytyi ja muutamiin uusiinkin tutustuin (tosin en kunnolla, satuin vain olemaan oikeassa paikassa). Kuviakin lähti mukaan ihan kiitettävästi vaikka alussa en pahemmin edes kuvaillut. Kuvauksiani voi ihailla ja kauhistella täällä. Seuraava päivitys sitten sunnuntaina. Twisteriä ja hienoa näytösotteluakin kerkesin kahtelemaan. :)

Omat henkilökohtaiset suosikkini asuissa olivat kapteeni Jack Sparrow (Pirates of the Caribbean) ja Jill Valentine porukoineen (Resident Evil). Sparrow liikkui ja käyttäytyi muutenkin aivan kuten leffasankarimme, joten tästä lisäbonuksia. Valentinella taitaa olla tuo baretti hiukan tosin vinossa.. Pikkuhobitit olivat ihan ihkuja, mutta valitettavasti niitä kerkesi jo viime vuonna ihan liikaa ihastella. Hohto jotenkin jo kadonnut ja uutta olen aina etsimässä. Kaunis pari oli myös Misty(?) Rakettiryhmän jäsenen kanssa (Pokémon). Bongasin myös Mortal Kombatin SubZeron ja Scorpionin. Paljon tuli vastaan ninjoja, kalpeita epäkuolleita ja vampyyreitä.

Kokonaisuudessaan ihan mielenkiintoinen ensimmäinen päivä. Paidan saadessani hiukan petyin kyllä, koska nimi on pienellä edessä ja värimaailma aika kauhia. Hienompi olisi ollut isolla tekstillä selässä. Paikan päältä sai myös ilmaisia "leikkitatuointeja" (jonne sinnekkin saavuin liian myöhään eikä enää tehneet ilmaisia). Positiivisin hetki kyllä oli se, että kun pääovelle oli piiitkä jono niin työntekijät pääsivät takaovesta jonottamatta.

Staffi vai ei staffi, siinä pulma: Jalompaa onko työläisen kärsiä kaikk' kummat conitean metkut sekä juonet vai käydä bofferein kävijöiden merta vastaan. Hoitaa kaikki? Narikka? Info? Ei muuta. Luulla, ett' sunnuntaiksi riittää tuhannet nallekarkit nuo ja tervakahvi - Nuo takahuoneen perinnöt.

Jospa sitä sitten menisi nukkumaan, näkemään unta noista ihanista neitosista.. :)
 
Se on ohi ny..

Dodih, se ois sitten pulkassa tämä rankka Ropecon-vkl. Paljon tuli uusia tuttuja, muutamia vanhojakin tapaisin. Minulla oli myös kunnia jutella todellisten HC Ropeconittajien kanssa (tulivat Rovaniemeltä Espooseen, 12 tuntia automatkaa).

Lauantai meni pääasiassa rantasaunalla koko päivä, 16-22. Puusaunan sytyttämisen kanssa oli vähän ongelmaa kun en moista ollut vuosiin tehnyt, ja toinen ongelma sitten tuli siitä, että joku viisas ei ollut muistanut pistää isoa saunaa päälle ajoissa (etäkäynnistys, sähkösauna). Todella hyvä homma kokonaisuudessaan, koska kaikki tiesi miten homma toimii ja sain itse uida sekä saunoa muiden mukana. Pyyhe ympärilläni siellä pääasiassa vieraita viihdyttelin, harmi vain kun oli semmoinen äijäenemistö. :D Saunomisen jälkeen sain vielä miitata rakkaat treläiset kamuni sekä ihanan irkkituttuni.

Sunnuntaina tuli oltua koomassa vähän enemmän huonosti nukutun yön jälkeen. En tiedä miksi en vain saanut nukuttua yöllä vaikka ihan kotona siis olin. Tutustuin arkkuneitoihin sekä vampyyrikaksikkoon. Kissaneitonen kerkesi kadota ennen kuin suoritti lupaamansa kuorolaulun kamuineen.

Kokonaisuudessa todella mukava Ropecon ja paljon kuvia muistona. Uusia tuttavuuksia on tullut, vanhoja elvytetty. Olen myös jälleen rekrynnyt ihmisiä irkkailemaan #fantasia @ IRCnet, kuten satuin tekemään viime vuonnakin. Tosin viime vuonna sinne lopulta tuli vain yksi saunalarppaaja. Vaikka ainahan se laatu on parempaa kun se määrä. Ihmiset muuten kyselleet jopa sitä, että voisivat ottaa kuviani omaan käyttöönsä. :)

Suuret kiitokset kaikille, ja erityiskiitokset vampyyreille, jotka minulle tekivät runon.

Hehkut keskellä kiveä,
luolasi pimeää,
valkeaa unen valoa
hentoa hämärää

Petoni, jatka vielä
unesi viattomuutta,
pian kylmässä yössä
etsit uhria uutta


Mimmoisia kokemuksia muilla?
 
Kävin riehumassa allnighterin. Ilman unta siis mentiin. En kuitenkaan ollut se "olen Obelix" -mies, joka yölä rapisteli pensaissa.. Sen sijaan olen se, joka kävi pullonpyörityskysymykseen vastailemassa Jeesuksesta (edes vanhoilliset ei pidä pahana) ja Chris Owenista (virallisesti joskus kuitenkin ollut nainen) kun se yksi ei suostunut vastaamaan siihen homokysymykseen. Toivottavasti mursi jään... Annoin sille yhdelle tyypille köyttä. Se oli värkännyt ittelleen punkan penkeistä, ja katoin että tuo ei kasassa pysy. Herätin ja annoin köyden. Toivottavasti auttoi. (Tosin kävi mielessä myös sitoa se tyyppi kiinni niihin penkkeihin herättämättä. Mutta se olisi ollut ilkeää, eikä tyyppi ollut minun kaveri, joille tuollaisia ilkeyksiä voi tehdä kun ovat niihin tottuneet...)

Kyselin myös pantomiimiköydenvetäjiä. En saanut suostumaan..

Tuli aika paljon nähtyä vanhoja tuttuja. Pelaaminen jäi vähälle, kun eihän ropeconissa voi ropettaa. Käytiin tosin välissä kalliokiipeilemässä laajalahden lähellä ja sitten käytiin K -raudan kautta ja inspiroitiin bofferit. Oli turvallinen, testasin sitä toistuvasti hakkaamalla sillä itseäni päähän. Oli hauskaa pitää meteliä pitkästä aikaa. (Pinkki paita. Ankkasauva. Kova ääni. Joo, se olin minä.)

Minusta parhaita oli bubble - bobble -pariskunta, joilla oli bubblebobblemusiikki taustalla ja jotka puhalsi isoja saippuakuplia joiden päälle ne hyppi.. Toinen jotka pisti silmään oli ne mortal combat -tyypit (scorpions ja sub zero ne yhteen soppii, huomenna pistetään...)

Kiusasin muutamaa satunnaista ihmistä ja kävin tietty kaikissa uskonto -aiheisissa keskusteluissa ja jutuissa joita siellä oli. Tuli niistä pari ideaakin. (Tosin priistit ei hiilaa 3d6 vaan 3d8. Tuli moka. Sori.)

Ostin saiparin. Ihan hieno. Tosin yllättävän erilaista niiden pyörittely (minähän en nykyään varsinaisesti piekse, vaan pyrin tekemään jonkinlaista contact jugglingia, jossa ei heitetä vaan lelu on koko ajan "iholla") on verrattuna esim. miekkaan tai veitsiin.

Kaiken häröilyn jälkeen väsyttää. Ja sen kyllä huomaa!
 
d( ó.ò )b

squirrel sanoi:
Toinen jotka pisti silmään oli ne mortal combat -tyypit
Mortal Kombat! :) Minäkin niin olisin ensin pistänyt tuon C:n, mutta sitten muistin todellisuuden.

squirrel sanoi:
Tosin priistit ei hiilaa 3d6 vaan 3d8.
Onko tämä aina standardi vai riippuuko se pelistä?

squirrel sanoi:
Kaiken häröilyn jälkeen väsyttää. Ja sen kyllä huomaa!
Todellakin. Kumman huonosti on nyt sitten pari yötä nukuttu. Mikäköhän siinä lienee kun vielä omassa punkassa kuitenkin nukkumassa. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta ei ole kiva lähteä yövuoroon näin väsyneenä. :D Ehkä näen vain Ropecon-painajaisia pitkin yötä muistamatta..
 
Tänä vuonna tuli mentyä koniin huomattavasti pienemmällä innostuksella kuin aiempina kertoina. Vaikka tapahtuma järkätäänkin kerran vuodessa, siinä ei ole enää mitään uutta eikä erityisen ihmeellistäkään. Mutta ehkä tuo odotusten puute oli ihan hyvä asia, koska ainakaan kolmen vuoden takainen fiasko ei päässyt toteutumaan. Vaikka käteen ei jäänyt mitään superhypermahtavaa, niin ei jäänyt huonoakaan vaan viihdyin tasaisesti läpi koko tapahtuman. Luennoilla en käynyt, paitsi seurasin kavereita siihen yhteen, jossa miekkailtiin, mutta lähdin viiden minuutin päästä pois. Osallistuin kahteen peliinkin, jotka olivat hyviä ja joista toinen oli Ville Vuorelan vetämä. 8)

Näin minä aina välillä teitäkin. :)
 
mortal Kombat. WTF? Lukihäiriöinen todellisuuskäsitykseni romahti! Lisäksi sulla oli niistä aika hieno kuvakin. Tappioni ja kateuteni on pohjaton :wink:

Mainitsin erikseen DeDdun sen 3d6:den yhteydessä. Ei tosin taida olla mikään standardi. (Tekeekö pitkä miekka aina 1d8 läimyä? Ehkä se on "lähempänä standardia"..)
 
^_^

squirrel sanoi:
mortal Kombat. WTF? Lukihäiriöinen todellisuuskäsitykseni romahti!
Heh. Kaikki ei selvästikkään ole mitä pitäisi olla. Tuo kuvaukseni muuten päätyi tuon Scorpionin Galtsukuvaksi. :) Käväsi jopa myös irc-kanavallakin. Todella hienoja asuja aina joka vuonna kyseisellä tapauksella ollutkin. Kerkesin sieltä tosiaan poimimaan monia kuviin. Harmittaa lähinnä se, että en saanut Jackistä toista kuvaa enkä kerennyt nappaamaan haltiajoukkueesta enkä kissanaamasta kuvia.
squirrel sanoi:
Mainitsin erikseen DeDdun sen 3d6:den yhteydessä. Ei tosin taida olla mikään standardi. (Tekeekö pitkä miekka aina 1d8 läimyä? Ehkä se on "lähempänä standardia"..)
En tiedä henk.koht. mitään noista "todellisista" peleistä, osaan vain lätkiä korttia (sitäkin huonosti) ja pelata konsoleilla / tietokoneella (siellä ainakaan ei mikään koskaan ole standardia). Mieleni halajaisi larppeihin, mutta ei ole vielä ollut ketään vetämässä semmoiseen. Tutkiskelin siellä rantasaunalla larpin loppupuheita, mutta sen lähemmäs en päässyt.
Hilgaria sanoi:
Näin minä aina välillä teitäkin. :)
Miksi et tullut sitten tervehtimään tai moikannut vaikka vähän kauempaa? :)
 
Re: ^_^

WhiteWolf sanoi:
Miksi et tullut sitten tervehtimään tai moikannut vaikka vähän kauempaa? :)
Koska muistan nimiä suunnilleen yhtä huonosti kuin kasvoja enkä siksi osaa yhdistää niitä toisiinsa.

D&D:n vahinkosysteemi on huono. Praedorin on hyvä, koska siinä ei ole ylärajaa (onnistumisen asteesta riippuen heitetään tietty määrä vahinkonoppia, jotka kaikki ovat d6. Kolmas ja paras onnistumisen aste tuottaa kolme vahinkonoppaa. Jos joku noppa antaa silmäluvukseen kuusi, se heitetään uusiksi, tarvittaessa ad infinitum. Näin ollen puukkoonkin voi kuolla aivan kuten oikeassa elämässä).
 
DD on sankarinrakennusta. Osa tykkää munchaamisesta. Ainakin minulle RPG on todellisuuspakoa = Deddu on ihan jees sellaiseen. Okei, yybermahtimiehet on yybermahtimiehiä ja siksi epärealistisia, mutta hei - jos tuota tietä jatkaa, pitäisi esim. maagit kieltää..
 
Praedorissa maagin pelaaminen onkin kiellettyä. :D

Mutta ymmärrän kyllä, että D&D:llekin on paikkansa universumissa.
 
Mihin Rolemaster on kadonnut? Kyllästyivätkö pelinjohtajat viimein taulukoiden plaraamiseen? D20 vaikuttaa vähän rajoittuneelta systeemiltä. Esimerkki kertoo, ettei kannata yrittää mitään hienoa manööveeriä taistelussa vaan ihan silkkaa perushyökkäystä. On ihan sama ampuuko mûmakia päähän vaiko varpaaseen, vahinkoa tulee yhtä paljon.

Praedorissa ei saa olla maagi... hmmm... muistaakseni sarjakuvissa magia oli yläluokkien tiukasti rajattu etuoikeus. Siksiköhän?
 
Juuri siksi. Jaconiassa (Praedorin maailma) on ainoastaan noin tuhatkunta velhoa, jotka ovat kaikki kuolemattomia ja steriilejä. Kuolemattomuuden eliksiiri tappaa ilmeisesti siittiöt, joten velhon on lisäännyttävä ennen eliksiirin nauttimisen alkamista. Koska eliksiiri on vain velhojen etuoikeus, kaikenlaista ei-velhojen velhoilua katsotaan hyvin, hyvin pahasti.

Sarjakuvat käsittelevät kyllä erittäin hyvin ihmisluontoa ja yhteiskunnallisia juttuja.
 
Minä olin conissa ^^/

Lähinnä tuli haahuiltua ympäriinsä, ihasteltua pukuja ja juteltua uusien ja vanhojen tuttavuuksien kanssa. Spekulatiiviset roolipelit-luennon kävin kuuntelemassa, ja jäin vielä sen jälkeen katsomaan Sumunkin. Upeat musiikit~

Kontulaisiinkin tuli törmäiltyä jonkin verran, mutta moni jäi varmasti myös tunnistamatta, kun ei ole tullut selvitettyä, että miltä kukakin Kontulainen näyttää. Galleriasta löytyy kuvia asustani Celebsul-nickillä, jos joku haluaa käydä kyyläämässä. :>
 
Minäkin olin conissa.
Haltiana siellä pyörin, ja jäi kiinnostamaan, että olimmekohan me tuo Whitewolfin mainitsema haltiakomppania... Tolkienin haltioiksi olimme kuitenkin pukeutuneet. 8) Itse olin Saelbet vaaleanharmaassa kaavussa + tummanharmaassa liivissä, ystäväni oli pukeutunut Erestoriksi tummansinisessä kaavussa ja mustassa päällyskaavussa aina mustaa peruukkia myöten ja hänen miehensä oli Glorfindel - blondissa peruukissa ja vihreässä kaavussa. Mukanamme pyöri myös yksi naispuolinen hobitti/majatalonemäntä.

Olimme conissa lähinnä lauantain, sillä Turusta/Seinäjoelta/Jyväskylästä on hiukan pitkä matka ajaa, etenkin jos pääsee lähtemään vasta töiden jälkeen. Oli kuitenkin hauskaa.
 
Haltioita

Lumisusi sanoi:
Haltiana siellä pyörin, ja jäi kiinnostamaan, että olimmekohan me tuo Whitewolfin mainitsema haltiakomppania...
Kyseisessä porukassa oli naamamaalattuja tapauksia myös mukana, hyvin värikäs kokonaisuus kun monia eri värejä oli porukassa mukana. Lauantaina kuvasin porukan kerran, mutta kaunein heistä oli kääntyneenä pois ja tämä pilasi koko kuvan sitten varsinkin kun hän oli eturivissä kävelemässä. :D En sitten vain jaksanut juosta enää perään kyselemään uusintakuvia.

Miksei sulla oo profiilissa linkkejä ja kuvia? Kuitenkin niin ihana.. :)
 
Re: Haltioita

WhiteWolf sanoi:
Miksei sulla oo profiilissa linkkejä ja kuvia? Kuitenkin niin ihana.. :)

Jos minulta tuota tiedustelet, niin yksinkertaisesti siksi, että en ole vielä ehtinyt saamaan käsiini yhtään kuvaa jossa olisin itse mukana. Viihdyin nimittäin paremmin kameran takana kuin edessä. Irc-galleriassa taitaa löytyä jopa yksi kuva johon minäkin päädyin mukaan... Eli pitänee odotella että tuo ammattikuvaaja ehtii saada kuvat nettiin, että saan käsiini a. omat kuvani ja b. meidän yhteiskuvat.
 
..?

Lumisusi sanoi:
Jos minulta tuota tiedustelet, niin yksinkertaisesti siksi, että en ole vielä ehtinyt saamaan käsiini yhtään kuvaa jossa olisin itse mukana.
En ole ammattilainen kasvotulkinnassa, mutta eikös tämä ole aika lähellä? Hiukan ainakin samaa näköä löytyy.. Ei kyllä haltialta näytä, mutta metsästäjältä kuitenkin.
ANTEEKSI, jos erehdyn (tosin kerta se olisi ensimmäinenkin). :]

Kivoja koiruleita muuten.

Hilgaria sanoi:
Koska muistan nimiä suunnilleen yhtä huonosti kuin kasvoja enkä siksi osaa yhdistää niitä toisiinsa.
Siksi voitkin tervehtiä nimettä. Ei kukaan kai kysele ekana, että "muistatkos nikkini" vaan tervehtii takaisin kysellen sinun nikkiäsi ellei satu sitä tietämään. Oma persus turvattuna. :)
"Heei, siehä oot Loharin väkee, eikös?" "Joo, kukas sinä oot?" "No miehä oon Hille tietty, kylhä sun pitäs tietää"
 
Ylös