Rubikin kuutio

Roark

Hobitti
Onkos tämä pulmapelien kuningas kuinka tuttu Kontulaisille? Osaatko ratkaista sen? Oletko ottanut aikaa? Käytätkö ohjeita vai miten opit?

Meillä oli lapsena kotona yksi kuutio. Taisi olla isän alunperin. Isäukko osasi sen vielä kootakin, tietyllä tavalla yllättävää, hän oli kuitenkin olemukseltaan enemmän työn raskaan raataja kuin älykkö. Pitäisi oikeastaan ottaa isän kanssa jossain vaiheessa puheeksi että miten hän se oli oppinut kokoamaan, on sen verran rakettitiedettä kuitenkin. Minä itse pyörittelin pentuna tunteja sitä kirottua kuutiota kykenemättä ratkaisemaan sitä. Sitten koko juttu jäi vuosiksi ja taas vuosiksi.

Nyt olen sitten ottanut tuon kuution haasteekseni, muutaman kerran ratkoin sen noudattaen orjallisesti vaniljaohjeita (eli kerros kerrallaan) mutta koin ne hirveän hölmöiksi joten etsin toista tapaa ja löysin sellaisen missä rakennetaan ensin 2*2*2 ja siitä sitten 2*2*3 kautta 3*3*2 ja lopuksi viimeinen kerros. Enkä katsellut niitä niitten kääntelysarjoja, katsoin vain mitä pitää saada missäkin vaiheessa lopputulokseksi ja sitten pyrin siihen oman tutkimuksen kautta. Opettaa paljon paremmin kuution sielunelämästä näin.
 
Vaarilla oli aikoinaan tuo kuutio ja kun siellä pienenä aina vietettiin kesät niin tuli jonkun verran pyöriteltyä. Muistaakseni joskus jopa puolivahingossa ratkesikin.
Mutta sitten pikkuveli keksi, että siitä saa palikat irti ja ne sai kasattua uudestaan järjestykseen. Ja sen jälkeen en muistaakseni ole kyseiseen palikkaan lähemmin tutustunut. Siitä hävisi jotenkin se idea ja mielenkiinto samalla.
 
Meiltä ei kotoa löydy ja siihen vetoankin, kun joudun tunnustamaan, etten ole koskaan ratkaissut pulmakuutiota. Kesällä maailmanjamboreella unkarilaisilla oli jossain merkissään kuutiologo.

Leikin 6-vuotiaana kuutiolla eestiläispojan kanssa, kun meidän perhe vieraili äidin opettajakaverin luona etelänaapurissa, eikä meitä huvittanut lähteä kävelylle katsomaan kouluja. Kielimuuri? Mikä se on? :p
 
Meillä on kuutio. En osaa ratkaista. Ohjeita en ole lukenut. Yritän saada ensin kulmat "oikein", Keskiosaahan voi väännellä siitä riippumattomasti. Kerran olen saanut ratkaistua niin, että kaikissa sivuissa oli 1 väärä. Yritykseni edetä tästä särki kuitenkin kokonaisuuden. Ja se siitä sitten.
 
Aku Ankassa oli Burikin kuutio ja se oli kooltaan 4x4x4. Siinä lehdessä on ollut muitakin tuttuja juttuja. Yhden kapakan kyltissä oli kaksikyttyräinen kameli. Paikan nimi oli Twin Peaks.

Nöösipoikana kokosin minäkin Rubikin kuutiota ensin hajottamalla sen palasiksi. Oikeaoppisesti en päässyt yhtä tahkoa pitemmälle ilman ohjeita.
 
Minä olen Rubikia kokeillut ratkaista tasan kaksi kertaa: koulussa kuviksen tunnilla opettaja toi kuution räplättäväksi, mutta kukin sai leikkiä sillä noin viisi minuuttia. Siinä ajassa tuskin viitsii edes yrittää! Toisen kerran tapasin rubikin kuution kirpputorilla. Pidin sitä hienonakin löytönä ja aloin heti pyöritellä, kun huomasin että kolmasosa värilaatoista puuttui ja loput olivat irtoamaisillaan. Juuri kun luulee löytäneensä kirpparilta jotain oikeasti ostamisen arvoista :x Hetken jo meinasin ostaa sen silti ("voisin liimata palat takaisin!"), kun tajusin, että kaikki palat ei välttämättä ole tuossa pöydällä, ja jos ne liimaa väärässä "järjestyksessä", ehkä sitä ei voisikaan ratkaista?

Jos saisin Rubikin kuution omakseni, ehdottomasti sen ratkaisisin, vaikka menisi kaikki yökaudet ja ranteille kehittyisi pakkoliike. Tosin, se saattaisi pari kertaa lentää nurkkaan... Mutta varmasti sen ratkaisisin!
 
Siispä, KIPA ja Suomalainen kirjakauppa niitä myyvät. ;) Ihan näin Dracaenalle ja muitakin kuutiota kaipaaville tiedoksi.
 
Dracaena sanoi:
Hetken jo meinasin ostaa sen silti ("voisin liimata palat takaisin!"), kun tajusin, että kaikki palat ei välttämättä ole tuossa pöydällä, ja jos ne liimaa väärässä "järjestyksessä", ehkä sitä ei voisikaan ratkaista?

Noh, jos sen kokoaa "ratkaistuksi" eli sellaiseksi että jokainen sivu on kokovärinen niin vaaraa ei ole. Mutta jos lähtee kokoamaan fiilispohjalta niin mahdollisuudet saada se oikein on... pienet... :)
Jos saisin Rubikin kuution omakseni, ehdottomasti sen ratkaisisin, vaikka menisi kaikki yökaudet ja ranteille kehittyisi pakkoliike. Tosin, se saattaisi pari kertaa lentää nurkkaan... Mutta varmasti sen ratkaisisin!

Omani ostin Myyrmannin Citymarketista, leluosastolta.


En ole vieläkään oppinut "oikeasti" ratkaisemaan kuutiota. En tosin ole hirveästi muistanut harjoitella tai edes kokeilla. Kaippa pitäisi taas alkaa.
 
Rubikin kuutio - se on peräisin itse paholaisesta. Mieheni sai kauan sitten sellaisen lahjaksi serkultaan. Saimme sekoitettua sen kahdessa sekunnissa ja emme ikinä onnistuneet saamaan siitä koottua kahta sivua enempää. Kukaan perheestämme ei onnistunut siinä.

Poikamme ratkaisi "ongelman" niin, että hän väänsi väkisin irti kaikki osat ja kokosi kuution sen jälkeen uudelleen. Sen jälkeen sitä ei ole enää sekoitettu.

En tiedä minkä lajin älykkyyttä sen kokoamiseen tarvitaan, mutta meidän perheessä sitä lajia ei löydy...
 
Centaurea, tuo poikasi tapa ratkaista Rubikin kuutio muistuttaa jollakin tapaa erään makedonialaisen sotapäällikön suhtautumista tiettyyn hankalaan solmuun. Ei siis välttämättä väärä tapa koota kuutio, joskaan ei tavanomainen.
 
Kävin Suomalaisessa kirjakaupassa, Tiimarissa ja Citymarketissa etsimässä Rubikin kuutiota, enkä löytänyt. Suomalaisessa niitä oli kuulemma ollut jouluna, mutta ei enää, eikä niitä vähään aikaan ole tulossa. Siispä lainasin kaverilta kuution (jonka värit ovat vähemmän tavanomaiset: turkoosia, oranssia, kahta violettia ynnä muuta). En ole tässä parissa päivässä onnistunut vielä kokoamaan edes yhtä seinää, joten täytynee kuitenkin ostaa se oma, ellei se nyt yllättäen ratkea. Kaveri nimittäin kerjää jo sitä takaisin :grin:
Sitten sain neuvoa, että se kannattaisi ratkaista rivi riviltä, mutta ei minun aivoni riitä vielä siihenkään.
 
Meillä on sellainen 2x2x2 kokoinen kuutio. Nimeä sille en tiedä, mutta sen olen saanut yhden kerran ratkaistuksi ihan ilman mitään apuja. Eikä tarvinnut edes koota sitä väkivaltaisesti!:D En tiedä onko pienempi kuutio jollain tavalla helpompi kuin oikea rubikin kuutio, mutta aikaa siinäkin meni! Toinen sisko kuitenkin tuhosi valtavan työni tulokset lähes heti. :x Mikäköhän muuten mahtaa olla kyseisen kuution nimi?
 
Pocked Cube.

Tuo 2*2*2 on kyllä selkeästi helpompi viritelmä eikä moni siinä toimiva tekniikka toimi normaalissa kuutiossa ja toisin päin. Eli se on oikeastaan aivan oma pelinsä. Kiinnostava ehdottomasti sekin. Pitäisi melkein hankkia.
 
Ihan ei meikäläisellä taida älynlahjat riittää tuon kuution ratkaisemiseen. Meillä oli kotona yksi rubik, mutta ennen kuin ennätin kouluikään, se hukkui. Sittemmin sain lahjaksi sellaisen hassun kulmittaissuunnassa liikuteltavan version, jossa jokaisella tahkolla keskellä on vinoneliö ja kulmat ovat kolmioita. Kuulemma rubikia vaikeampi. No, eräs matemaattisesti lahjakas tuttuni, joka ratkaisee rubikin kuution nopeimmillaan 5 minuutissa, mutta jolla ei ole viimeisten kulmapalojen keskinäisen järjestyksen ratkaisemiseen oikeaa kaavaa (eli palat vaihtuvat vähän arvalla), on saanut tuon melkein valmiiksi. En ole uskaltanut kuin ihailla tämänhetkistä tilannetta.

En myöskään parin minuutin opetuksella oppinut rubikin kuutiosta kuin alimman kerroksen ratkaisemisen. Senkin olen jo tainnut unohtaa, kun ei ole tullut vuoteen räpellettyä sitä kuutiota.
 
Haelvae sanoi:
Meillä on sellainen 2x2x2 kokoinen kuutio.

MITÄ? 2x2x2? Mut mut mut selittäkää nyt joku, miten tuo on mahdollista. 4x4x4 ymmärrän kyllä joo, mutta miten se on mahdollista olla 2x2x2, sillä nyt olen tehnyt paperille hahmotelmia enkä vaan millään keksi, miten se voi olla vain kaksi palikkaa per sivu. Tai väri. Lyhykäisyydessään: jotain meni nyt ohi. Tai sitten tämäkin ihmettely todistaa geometrian ymmärrykseni vähäisyyden :urg:
 
No eihän se meinaa sitä että olisi kaksi palikkaa per väri, vaan että yhteen suuntaan on aina vierekkäin 2 palikkaa. Tavallisessa rubikin kuutiossahan (3x3x3) on jokaisella tahkolla eli jokaisessa värissä 3x3 palikkaa, eli yhtä väriä on yhteensä 9 palikassa. Tuo 2x2x2 on sitten vaan sellainen, jossa on yhteensä 4 samanväristä palikkaa. Toisin sanoen tuossa pienemmässä vempuleessa on yhteensä 4 eri kuutiota joita väännellään.

Kahtohan kuvasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rubikin_kuutio
 
Rubikin kuutiohan on sellainen kappale, joka on aina ratkaistavissa; siinä ei tavallaan edes voi syntyä oikeastaan sellaista tilannetta, jossa sitä ei voida ratkaista, koska palojen mahdollisia konfiguraatioita on aina rajoitettu määrä. :)
 
Tack, ghâsh. Ymmärrykseni laajeni huomattavasti. Ihan höpöjähän minä puhuin tuossa aiemin :hups: Olisiha minun tuo pitänyt tajuta, kun itse olin sitä yleisintä eli 3x3x3 kuutiota ratkonut.

Siis yrittänyt ratkoa. En saanut kuin yhden sivun valmiiksi, mutta idea valkeni minulle aivan, joten jos nyt vain olisi se oma kuutio... Jonain päivänä minä sen ratkaisen!!!! (Tai kuolen yrittäessäni)
 
Hahaa!
Nyt minulla on ihan ikioma Rubikin kuutio! Saan siitä kiittää yli-ihkua ystävää. En ole vielä sitä sotkenut, mutta ehkä kesällä. Eihän sitä voi ratkaista sotkematta! Mukana tuli sellainen seitsemän vaiheen vinkkivihkonen, ja siinä kerottiin (vai oliko se paketissa?) että se voi olla 43 kvintiljoonassa eri asennossa. Voiko sen laskea samantyylisellä puumallitylillä, mitä juuri opetettiin koulussa? Siis että montako paikkaa siinä on, yksi nappula voi olla niin monella tavalla ja seuraava yhtä vähemmällä tavalla jne ja sitten ne kerrotaan keskenään? Veikkaan vähän, että menisin laskuissa sekaisin, jos kokeilisin laittaa sen neljäänkymmeneenkolmeen kvintiljoonaan asentoon. Menisin ehkä kahdenkymmenen jälkeen.
 
Ylös