Sää

Vaikka pyöräily lumisateessa toukokuussa ei ole yhtään sen kurjempaa kuin pyöräily lumisateessa loppu-maaliskuussa, yöpakkaset huolestuttavat kuitenkin näin wannabe-entvaimoilijan näkökulmasta. Hain eilen postista tilaamiani taimia (osittain koristekasveja, yksi pieni marjapensaan alku), jotta eivät kuivu siellä hyllyllä, mutta en niitä vielä eilen halunnut istuttaakaan. Toisaalta nyt näyttäisi olevan enää muutama pakkasyö ennen todennäköistä lämpenemistä - selvinneisivätköhän harson suojissa? Perjantaina vielä lähdetään mökille melko suoraan töiden jälkeen, eli sinä päivänä en enää oikein ehtisi pihahommiin.
 
Äitienpäivänä 1994 (tai '95, ihan kuin minä mitään mistään muistaisin) tuli kunnolla lunta, ja niitä valokuvia on meillä kerta toisensa jälkeen ihmetelty. Jotenkin tänä vuonna niiden kuvien muisteleminen huvittaa erityisen paljon. Itse en ikinä hahmota sitä, milloin joku vuodenaika on ajoissa tai myöhässä, tulee sitten kun tulee, mutta hämmentää kun joka kerta ikkunasta ulos vilkaistessa sää on enemmän tai vähemmän selvästi muuttunut.
 
Alkutalvi oli pitkään leuto ja lumeton. Oli jännittävää ajaa pyörällä aivan pimeässä melkoista kyytiä. Sinä päivänä kun lumimyräkkä viimein tuli, vaihdatin pyörään nastarenkaat. Oli vähemmän jännittävää polkea ykkösvaihteella mäkeä alas lunta puskien. Lunta on nyt ollut maassa muutaman viikon verran ja joulukin oli valkoinen. Tänään lämpötila oli plussalla ja kaupan pihalla oli tiiviiksi pakkautunutta lunta ja vettä sen päällä. Pyörällä pystyi ajamaan sillä ihan hyvin jos ei vain tehnyt mitään uhkarohkeaa, kuten kääntynyt tai jarruttanut.

Ihmiset ovat jo löytäneet talvijalkansa, mutta en ihmettelisi, vaikka tänään röntgeniin tulisi tavallista enemmän kalpeita potilaita rannettaan pidellen. Liukkaan kohdan pitäisi olla läpikuultavaa jäätä, ei kovaksi pakkautunutta lunta. Moni ei pääse upouusissa Reinoissaan edes postilaatikolle asti ennen kuin löytää itsensä selällään maasta. Siinä sitä voi sitten köllötellä taivasta ihmetellen ja muistella, kuinka mukavaa oli ihan hetki sitten kun ranteeseen tai nilkkaan ei sattunut älyttömästi.
 
Last edited:
Minut on tänä talvena jo monta kertaa yllättänyt (onneksi ei nurin saati rikki asti) jää, joka jäisen ja liukkaan sijasta näyttää, no, sulalta asvaltilta. Autoilijana olen kyllä kuullut varoittelua mustasta jäästä vaikka kuinka monta kertaa, mutta jalankulkijana en oikein koskaan. Ehkä olen niin maalta että jos siellä joskus asvalttia näki, saattoi luottaa sen olevan jalan alla pitävää, ja ehkä ennen oli niin kunnollista että ei ollut tällaisia epätalvia.
 
Minut on tänä talvena jo monta kertaa yllättänyt (onneksi ei nurin saati rikki asti) jää, joka jäisen ja liukkaan sijasta näyttää, no, sulalta asvaltilta. Autoilijana olen kyllä kuullut varoittelua mustasta jäästä vaikka kuinka monta kertaa, mutta jalankulkijana en oikein koskaan. Ehkä olen niin maalta että jos siellä joskus asvalttia näki, saattoi luottaa sen olevan jalan alla pitävää, ja ehkä ennen oli niin kunnollista että ei ollut tällaisia epätalvia.
Tuota on täälläkin päin riittänyt, vielä en ole kävellessä nurin mennyt mutta pyörällä kyllä. Illan hämärtyessä ilmestyy jäätävä sumu joka peittää kaiken puolen millin jääkerrokseen. Olen joutunut suolaamaan talon portaat jo kertaalleen kun ei tuota vaan saa harjalla pois ja tuo talttateräinen tuura on liian järeä kalu puuhun.
 
Last edited:
Ehkä olen niin maalta että jos siellä joskus asvalttia näki, saattoi luottaa sen olevan jalan alla pitävää, ja ehkä ennen oli niin kunnollista että ei ollut tällaisia epätalvia.
Veikkaisin enemmän tuota jälkimmäistä. Maalla on kyllä varmasti vähemmän tuollaisia liukkaita asfalttiosuuksia, mutta ennen oli myös oikeasti pakkasta ja sitä påakkasta oli helposti monta viikkoa putkeen. Nyt tuntuu että tulee lunta, sitten se sulaa ja sataa vettä ja sitten tulee taas pakkanen ja kaikki on vaan liukasta ja sitten siihen päälle tulee lunta ja sitten taas tulee plussaa ja sataa vettä ja lumi muuttuu sohjoksi ja jääksi ja sitten taas jäätyy jne. Sellaista oikeaa kunnon talvea ei tule. Isäni juuri manasi sitä ettei pääse mökilleen saareen kun ei ole kunnon talvea että saisi tehtyä jäätietä.
Lumen valaisevan vaikutuksen suhteen tämä talvi on ollut ihan ok. Kun "kunnon" lumet tuli nioin ne eivät ole kertaakaan kokonaan sulaneet, mutta en nyt silti osaa sanoa tätä oikeaksi talveksi.
 
http://blogi.foreca.fi/?_ga=2.66646700.343382776.1515173862-1629100696.1498797382 sanoi:
Sunnuntaina muutos alkaa jo näkyä etelässä ja lännessä, jossa taivas selkenee ja kylmä viima puhaltaa. Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä maan eteläosaa viistää sadealue, jonka liikkeistä riippuu, vietetäänkö tulevaa korkeapainesäätä etelässä valkoisessa vai mustassa ympäristössä. Mikäli sadealue ohittaa Suomen, uutta lunta ei ole odotettavissa ennen korkeapainetta, mutta on myös mahdollista, että etelään tupruttaa aimo annos lunta. Ei auta kuin odottaa, mihin suuntaan ennuste kehittyy.
Toivotaan että tupruttaa lunta ja että se yltää tännekin asti. Tai jos etelänimmeiset ei lunta itselleen toivo niin minulle kelpaa jos lunta tupruttaa paikallisesti vaikka vaan Janakkalaankin.
 
Toivotaan että tupruttaa lunta ja että se yltää tännekin asti. Tai jos etelänimmeiset ei lunta itselleen toivo niin minulle kelpaa jos lunta tupruttaa paikallisesti vaikka vaan Janakkalaankin.

Hiukan töissä naureskeltiin tuolle koko maahan luvatulle kylmälle pakkasjaksolle. Etelän pakkaset pysyttelevät nippa nappa siinä asteen parin tuntumassa. Sepäs onkin järkyttävän kylmää? Minä toivon pysyvää pikkupakkasta ja ison kasan lunta. Onnistuisi helmikuisen lumikenkäilyn vetäminen hippasen paremmin lumella kuin ilman sitä. ja lumi piristäisi mielialaakin. Tällanen pimee sateenlotina on erittäin rasittavaa kun sitä vain jatkuu ja jatkuu päivästä toiseen ja viikosta toiseen. Olisi kiva lumimäärä, jos olisi lumena satanut.
 
Ekaa kertaa tänä talvena jouduin tänään kävelemään töihin kireän pakkasen vuoksi. Ajoviima ei tee lainkaan hyvää kasvoille, jos on kovin kylmää. Unohdin vain kiinnittää hupun takkiini. Siitä huolimatta pärjäsin ihan hyvin ja perillä oli vähän hikikin.

Lähipäivinä lämpötila kuitenkin nousee kovasti, jossain pohjoisempana jopa 25 astetta. Vettä sataa kovaksi tallatun lumen ja jään päälle. Liukastelu tulee taas muotiin. Jäätyneet vesiputket sulavat äkisti ja halkeilevat. Raskas lumi painaa sähkölankoja poikki. Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.
 
Tänään on talven kylmin päivä, mikä on aika tavatonta helmi-maaliskuun vaihteessa näin etelässä. Napapyörre lienee jakautunut kahtia ja vetää kylmää ilmaa Siperiasta pitkin Eurooppaa. Tuolla ulkona on parikymmentä astetta pakkasta ja kylmä viima korostaa vaikutusta. Täydellinen päivä olla sisällä hiihtolomaa viettämässä - ellei uusin AR-pelini rohkaisisi kävelemään kaduille keräämään alkemistisia ainesosia. Pelissä on vain tämän päivän kestävä lisäominaisuus, joka tehostaa ainesten keräämistä. Taidan siis pistää kemiallisen lämmittimen hanskan ja puhelimen väliin, jotta jälkimmäinen ei hyytyisi pakkasessa niin nopeasti.

Loskakelejä ei ole ollut pitkään aikaan, mikä on helpottanut talvipyöräilyä. Paras lämpötila olisi pari astetta nollan alapuolella. Olen nyt uskaltautunut pyörän selkään paljon kylmemmällä säällä, mutta nämä asteet ovat jo liioittelua. Niinpä vein pyörän eilen kausihuoltoon ja haen sen ylihuomenna kun pitäisi olla leudompaa.
 
Kevät oli keskimääräinen tai hieman tavallista lämpimämpi. Näin luki ilmatieteenlaitoksen sivuilla, mikä äkkiseltään voi yllättää, jos ei muista alkukevään olleen varsin kylmä. Mutta ennen kaikkea nyt on ollut kuivaa. Joka paikassa on pölyä, sillä kaikki paljas multa ja hiekka ynnä muu pöly nousee jatkuvasti ilmaan. Keväällä kaupungissa puhutaan katupölystä, mutta vieläkö siellä pölyää? Täällä välillä kova tuuli nostatti sitä ilmaan maasta, mutta toisaalta tyynemmällä rekka nostatti niin paljon pölyä ilmaan, että vartin verran maisema näytti aivan savuiselta.
 
Sitten on taas vaihtelua. Eilen sääenusteessa ei ollut vielä mitään sateista tälle päivälle vaan vasta aatoksi. Ehdittiin jo suurinpiirtein siirtää grillaus lauantaille. Kai sieltä on sitten tulossa useampi rintama peräkanaa, ja ajoitus mennyt pieleen. Pitääkö perjantain peruutus peruuttaa vai ei. Ainakin tuo ennuste sai aikaan sen että leikkasin 'nurmikon' mahdollisen tulipaikan vierestä nyt aamulla. Pääseekö tänään uimaan, ukkosella se touhu ei oo kivaa?
 
Meillä oli toissapäivänä mahtava sää: ensin hurja raesade, joka iski maahan sellaisella intensiteetillä, ettei katto kolissut vaan jyrisi tasaisesti. Sitten hetken hengähdystauko, jonka aika tummat pilvet nousivat päälle, ja sen jälkeen ukkonen, jota seurasi pitkä ja kiivas kaatosade. Lopulta kaiken kruunasi upea kaksoissateenkaari, jonka alempi kaari vielä näytti välillä tuplaavan itseään. Olimme kuopuksen kanssa molemmat aivan täpinöissämme, ja mukelo pääsi pitkästä aikaa harrastamaan myös yhtä lempipuuhaansa eli hyppimistä alasti sateessa.
 
Last edited:
mukelo pääsi pitkstä aikaa harrastamaan myös yhtä lempipuuhaansa eli hyppimistä alasti sateessa.
Muistan, että lapsena oli hauska leikkiä, jos tuli kunnon sade, hiekkakasan vierestä kun virtasi silloin katolta tulevat vedet. Ainoa vain, että usein kunnon kesäsateisiin liittyi ukkonen, jolloin kiellettiin menemästä leikkimään.

Kymmenen milliä satoi toissapäivänä ja huomiseksi lupaavat toisen mokoman. Tietysti, jos sattuisi rankempi kuuro, saisi enemmän sadetta, mutta ehtiiköhän sellainen sitten imeytyä.
 
Toukokuussa oli helteitä ja niin on nytkin, mutta tällä kertaa voi iskeä trooppinen yö: lämpötila ei laske alle kahdenkymmenen asteen. Päiväsaikaan voi elohopea (jota ei enää lämpömittareissa käytetä) nousta kolmenkymmenen asteen hujakoille. Ulos kun menee, on kuin astelisi huonosti lämmitettyyn saunaan. Töissä on ilmastoinnin ansiosta mukavan viileää, mitä ei voi kotioloista sanoa. Siksi on helleaikana erityisen mukavaa, kun ei ole lomaa. Vastaavasti toivon runsaita sateita ja koleaa ilmaa lomieni ajaksi, kun ei tarvitse lähteä polkemaan töihin.
 
Saatan nukkua ensi yön parvekkeen ovi sepposen selällään ja itse sen edessä patjalla makoillen. Onneksi ikkunani yhtä lukuunottamatta antavat pohjoiseen, joten täällä ei ole ollut vielä kovin tukalaa. Kuitenkin erehdyin eilen yhden-kahden maissa kauppareissulle, joka tuntui läkähdyttävältä. Tänään olin viisaampi ja kävin kaupassa jo kahdeksalta.
 
Miksi et Kointähti nukkuisi parvekkeella? Nukuin tyttöjen kanssa yhden yön siellä ja molemmat neidit nukkui tosi hyvin. Itsekin kohtalaisesti.
Minä en valita helteistä. Niin paljon olen pyytänyt kunnon pakkasia ja lumisateita talveksi ja kunnon lämmintä kesäksi. Nautin sen minkä pystyy ja kun ei pysty niin sitten ei pysty. Kuitenkin auringonpuoleinen ovi on kiinni ja verhot edessä että sisällä pysyisi vähän viileyttä. Huomenna uimaan naapurinlasten ja omien lasten kanssa. Kyllä sitä kylmää ehtii tulla mylhemminkin.

Toisaalta ymmärrän myös hyvin kuumuuden aiheutaman tukaluuden ja sen että jos on jotain terveydellisiä ongelmia niin kuumuus voi olla kropalle hurjan raskasta ja vaarallistakin.
Saisi kyllä tulla välissä joku kunnon ukkoskuuro joka hetkellisesti (ehkä) viilentäisi vähän. Silti en toivo että helteet vielä loppuisivat.
 
Parvekkeella on tuolit ja pöydät, niin ei sinne oikein enää patja mahdu, se on kahden hengen mallia. Sitä paitsi parvekelaudoista voisi tarttua jotakin tekstiileihin.

Mummoni menee vanhempieni luo hellettä pakoon, näillä onkin oikein kunnon ilmalämpöpumppu, jonka saa luonnollisesti käännettyä viilennykselle. Varmasti hyvä ratkaisu, onhan mummo jo lähemmäs yhdeksääkymmentä.
 
Omassa mittarissa on 32,3, alkaa olla kuuma. Pitää laittaa verhot avoimen ikkunan eteen että pysyy edes hiukan viileämpänä. Lattialla nukkuminen vois olla mutta kadun puoleista ikkunaa en auki yöksi jätä.
 
Ylös