Sää

Ostin reilu vuosi sitten jostain alesta verkkokuosiset villavaatteet alimmaksi kerrokseksi. Olen ollut todella tyytyväinen! Aiemmin minulla oli ollut keinokuituinen "hopea" verkkoalusasu, mutta lupauksista huolimatta se alkoi dunkata muutaman käyttökerran jälkeen. Tosin oli päällä retkuillessa, joten se hiostui ja kuivi useamman päivän ajan ennen pesua. Villaverkon kanssa tätä ongelmaa ei ole ollut. Aclima woolnet on nimi.
 
Mennään jo joulukuuta ja ajelen yhä kesärenkailla. Olen kaivannut nastarenkaita pyöräni alle vain parina päivänä viime aikoina. Kerran oli satanut aika paksulti lunta ja oli tulossa plusasteita. Naivisti odotin, että lumi vain sulaisi vumpsis hetkessä, mutta ensin oli loskaa ja sitten jäätä. Suurin osa työmatkasta oli sileää ja renkaat kulkivat pienimmän vastuksen suuntaan eli suoraan eteenpäin. Parkkipaikalla kuitenkin oli autojen renkaiden myllertämää jäätä ja yhtäkkiä eturenkaani päätti, että pienin vastus oli suoraan sivulla. Pyörä alkoi kaatua, mutta tein trimaraanitempun, eli pudotin molemmat jalkani polkimilta maahan. Usein tämä merkitsee kivuliasta kontaktia nivusten ja pyörän rungon kohdatessa, mutta sattuneesta syystä väliä jäi runsaasti ja vältyin loukkaantumiselta. Nilkkanikaan eivät vääntyneet ja pysyin pystyssä.

Katselin sitten viime postauksen jälkeen työtakkeja, mutta niissä oli kaikissa sama vika: muuten telttamaisissa takeissa oli liian lyhyet hihat. Niinpä suuntasin Dressman XL -liikkeeseen, jossa oli peräti valinnanvaraa talvitakkien suhteen. Päädyin etäisesti Padded Armor -tyyliseen takkiin, jossa oli runsaasti isoja taskuja. Hihat ja kaulus vain olivat varsin väljät, joten jouduin ostamaan uudet, pitkävartisemmat käsineet ja villakaulurin.
 
Last edited:
Ilmatieteen laitoksen sivujen mobiiliversio näyttää tällä hetkellä ainakin Tampereen säätiedotuksessa viiden päivän sään niin, että torstaista hypätään suoraan sunnuntaihin. Kohtuullisen omituista.
 
Itseä ketuttaa kun ei ole lunta. Tahtoo hiihtämään! Tahtoo lumikenkäseikkailemaan! Tahtoo järvelle luistelemaan!
 
Enttinen on kysellyt jo monena viikkona, että millon vesisade loppuu ja päästään tekemään lumiukkoja. Sen kun tietäisi. Sekin lumi mitä täällä Etelä-Suomessa hetkellisesti on ollut oli niin vähäistä ettei siitä lumiukkoa saanut. Pidemmän ajan sääennuste näyttää ainakin viikoksi eteenpäin lähinnä plussaa ja vesisadetta.
 
Kävin tänään työkeikalla Hki-Turku-Hki. Todella masentava ajosää: pimeää jopa päivällä ja rännän sekaista vesisadetta. Säätiedotuksessa kerrottiin päivällä että sää lauhenee taas ja lunta tulee etelässä ehkä vasta vuodenvaihteen jälkeen.
 
Ulkoilutin koiraa kuudelta aamulla, katselin hiljaista tietä ja ajattelin, että tämä ei ole tottakaan. Olen yhä unessa. Ihan paljas maa, vähän jäinen ja lunta vain satunnaisissa pienissä kasoissa. Siinä missä Hanna ja Ville kisailevat kaamoksessa uppohangessa, haistellaan täällä kylmää ruohoa.
 
Eikä täälläkään ole lunta. Ilmastoahdistus tunkee taas osaksi päivärytmiä ja vaikka kuinka yritän rauhoittua, vilkaisu ulos vakuuttaa minut uudelleen siitä että en tule mukamas enää koskaan ikinä näkemään kunnon talvea. Koska näinhän se aivojen mukaan menee. Minnekkä tästä pitäisi oikein muuttaa että saisi talven! Jyväskylässä sitä lupailtiin, ja osittain siksi valitsin tämän yliopiston hakukohteeksi ykkönen. Varmaan kohta olisi aika hakea Lapin yliopistoon, jos siellä vain olisi minua kiinnostavia aloja. Tai siis jos olisi, olisin jo hakenut ja varmaankin päässytkin sinne. Talvifania kohdellaan nyt huonosti!
 
Lumensyvyyden kartalla näkyy mielenkiintoinen piikki suurinpiirtein Kajaanin ja Iisalmen välillä. Kaupungeilla on vain satakunta kilometriä etäisyyttä, mutta lunta on Kajaanin lähistöllä puoli metriä enemmän!
 
Tämä on kyllä viheliäinen talvi. En ole ennen moista elänyt. Täällä Turun ympäristössä ei pahus vie tuo lumi jaksa näyttäytyä. Olin itseasiassa riemuissani, kun illalla katsoin ikkunasta ulos ja maisema näytti valkoiselta. Tänne oikeasti satoi lunta ja tämä päivä pysyy pakkasella! Arvatkaas kuka lähtee tänään aikaisin töistä ja menee ottamaan valokuvia. Hehee. Täytyy ottaa nyt ilosta irti kaikki, sillä aivan nurkan takana vaanii pluskeli ja törkeästi vesisadetta. Tässä odottelen pääsiäistä ja lomaa, jolloin laitan sukset jalkaan lumirajan tuolla puolen ja yritän pysyä niillä pystyssä. Kun lunta ei nää talvella, sitä täytyy sitten oikein lähteä katsomaan kun täälläpäin on kevät on vauhdilla alkamassa.
 
Eilen (ja toissailtana) satoi lunta noin sentin verran. Näillä leveysasteilla on maa pitkään ollut paljaana, joten vähäinenkin lumipeite on tervetullutta vaihtelua. Koira varsinkin tykkäsi ja peuhasi ulkona kuono lumessa. Työmatkalla näin vain kahdet tuoreet renkaanjäljet suuntaansa. Ne mutkittelivat niin kuin polkupyöräilijöiden jättämät jäljet tapaavat tehdä: kun pyöräilijä kallistuu toiselle puolelle, ohjaa hän vaistomaisesti samaan suuntaan, jotta keskipakoisvoima nostaisi hänet taas pystyyn. Sitä tehdään automaattisesti enempiä ajattelematta ja juuri se vaistomaisuuden iskostaminen on aloittelevalle pyöräilijälle niin hankalaa. Lapsi tarvitsee apupyöriä, koska hän ei kallistuessaan tule ohjanneeksi pyörää kaarevalle radalle kallistussuuntaan. Minulla ei lapsena apupyöriä ollut, vaan kaaduin pyörällä moneen kertaan harjoittelupaikkana olleella polulla, kunnes opin kikan. Jarruttamista en tosin hallinnut pitkään aikaan, vaan jarrutin sandaalieni kärjillä. Ne kuluivat pahan kerran. En osannut myöskään solmia rusettia, joten lenkkareiden sijaan käytin sandaaleja. Olin aika onneton lapsena(kin).

Töistä lähtiessäni hämmästyin, koska maa oli taas paljas. Piti oikein tehdä reality check siltä varalta, että olin näkemässä jotakin hyvin tylsää unta. Ei, olin hereillä ja aamuisesta lumesta oli jäljellä vain joitakin länttejä. Tänä aamuna lunta satoi taas, mutta vähemmän kuin eilen. Tuskinpa siitäkään on enää mitään jäljellä iltapäivällä.
 
Toukokuussa saatiin vielä oikein lumipeite, joskin vain vähäksi aikaa. Nyt on hellekeli menossa. Aamulla ekaa kertaa tänä vuonna uskaltauduin liikkeelle ilman takkia, vaikka olen nähnyt lapsia viuhtomassa pyörällä kouluun kahdentoista asteen lämmössä t-paidassa ja sortseissa. Uimavesikin on parikymmenasteista. Näyttää siltä, että traditio rikkoutuu, eikä juhannusta tarvitse viettää huppu tiukasti päässä irvistellen. Varjopuolena on odotettavissa ennätysmäärä hukkumiskuolemia.
 
Hukkumisia on tänä vuonna ollut viime vuosiin verrattuna paljon, ehkä koronan aiheuttaman retkeilyn lisääntymisen ja heikkojen jäiden takia. Luultavasti tahti ei hiljene, jos sää on helteinen. Varusteleka muistuttaakin aiheesta bingolla(arvonta), jonka palkinto on jopa 1000 euroa. Säännöissä on hyvä tarkennus kilpailun reiluuden säilyttämiseksi.
"Hukkuneiden määrään saa itse vaikuttaa pelastamalla hukkuvia, mutta toisten hukuttaminen tai itse hukkuminen kilpailun voittamiseksi on ankarasti kiellettyä. Jos makaat arvonnan jälkeen tutkintavankeudessa taposta/murhasta/avunnannosta hukkumiseen tai ruumishuoneella, suoritetaan arvonta uudestaan."
 
Nyt kun taloyhtiön toimien kiireiset kuukaudet on ohi, niin totta kai alkaa sateet. Lähinnä tämä vaikuttaa liikuntaan, ei hirveästi nappaa lähteä jatkamaan Mordorin matkaa Krikkolosta kun ei voi olla varma pyöräretken osumisesta siihen päivään jolloin Kultamarja ei pyykkää.
 
Pyöräillessä Kultamarjan pyykkipäivä onkin varmaan harmillisempi. Sen sijaan sateessa on välillä oikein hauska kävellä. Varsinkin nyt kun minulla on retkeilyhousut jotka pitävät vettä ja takki joka on vahattu niin ettei heti kastu läpi. Hiostavien kumihousujen ja takkien kanssakin nautin saderetkeilystä, mutta silloin se vaati vähän viileämpiä sadepäiviä.
 
Tällä viikolla sää on selkeästi kylmentynyt. Maanantaina jouduin melkein heti työmatkalle lähdettyäni pysähtymään pukeakseni takin päälle, ja eilen vedin sen säätilaa sen kummemmin testaamatta niskaani paitsi aamulla myös kotimatkalle lähtiessä. Tänä aamuna kaivoin vielä pyöräilyhanskatkin repun pohjalta käyttöön, kun näpit meinasivat eilen jäätyä.

Sään muutoksen huomaa myös siitä, että pyöräily väsyttää enemmän kuin ennen. Kylmempi ilma saa hengästymään nopeammin, ja reisilihakset kipeytyvät herkemmin. Lisäksi työmatkareitilläni on alkanut tuulla kovaa varsinkin iltapäivisin. Taidan viikonloppuna etsiä jostain varastokaapin uumenista reisitaskuhousujeni tilalle ihan viralliset viileän sään pyöräilyhousut, joissa on muistaakseni mukava lämmin vuorikangas. Ehkä niihin pukeutuminen helpottaisi edes vähän jalkalihasten urakkaa tässä kylmenevässä syyssäässä.
 
Last edited:
Tampereella on säätiedotuksen mukaan luvassa tasaista lämpötilaa: muuttumattomat 10 astetta klo 13-24! Harvinaista, en muista tällaista huomanneeni aikaisemmin.
 
Ylös