Sanoilla merkitystä?

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Minua on syytetty siitä että kuuntelen liikaa sitä millä sanoilla asia esitetään enkä sitä mitä sanojen taakse kätkeytyy.
Nyt kun olen kertonut asian joka oikeastaan herätti ajatuksen tämän keskustelun aloittamisesta niin esittelenkin kaksi esimerkkihenkilöä. A ja B ovat identtiset kaksoset. He luonnollisesti ovat täysin toistensa näköiset. Sen lisäksi he käyttäytyvät samoin, he ajattelevat samoja asioita, he puhuvat samoilla painotuksilla ja tarkoittavat sanomisillaan samoja asioita. Heillä on yhteiset päämäärät. Heidän ainut eronsa on että he käyttävät eri sanoja. Kun A istuu pöydässä ja tahtoo maidon joka on pöydän toisella puolella hän sanoo Haluan maitoa. B taas sanoo, Ojentaisitko maidon? Kumpikin tekevät tahtonsa selviksi tiuskimatta tai tarkoittamatta olla epäkohteliaita.

Meille opetettiin opiskeluaikaan että sillä on merkitys miten asioita esittää. Meille kerrottiin siitä miten tärkeää on kommunikoidessa tehdä ero omien ajatusten ja tuntemusten sekä faktojen välillä.
Esimerkkitilanteessa A sanoo: Sinä olet tosi ärsyttävä koska et koskaan siivoa jälkiäsi etkä ikinä ajattele miltä minusta tuntuu.
B taas sanoo: Minua ärsyttää kun sinä et siivoa jälkiäsi ja minusta tuntuu ettet sinä ajattele miltä minusta tuntuu.
Esimerkkihenkilömme ovat kipeinä ja haluaisivat saada kaupasta herukkamehua.
A: Minua sattuu kurkkuun, hae minulle kaupasta herukkamehua.
B: Minua sattuu kurkkuun ja herukkamehu voisi tehdä hyvää. Jaksaisitko hakea sitä kaupasta?

Luulen että tämä pätee moneen muuhunkin, mutta saa toki korjata jos olen väärässä. Minun on paljon helpompi ottaa vastaan pyyntöjä kuin käskyjä. Suora käsky normaalissa arkitilanteessa saa minut nostamaan suojamuurit. Se on osoitus siitä että minua ei kunnioiteta ja minua ei oikeastaan huvittaisi pahemmin tehdä käskettyä asiaa vaikka se ei vaatisi minulta juuri mitään. Jos taas saman asian esittää pyyntönä niin siitä on aika vaikea kieltäytyä ilman hyvää syytä tuntematta itseään laiskaksi ja itsekkääksi. Isi-muoto tai kysymysmerkki muuttaa lauseen heti toisenlaiseksi ja paljon pehmeämmäksi.

On toki paikkoja joissa käskymuoto on paikallaan. Onnettomuuspaikalla esimerkiksi se joka tietää miten toimia on se joka käskee yhden soittaa ambulanssian ja toisen katsomaan yhden loukkaantuneen perään. Suuria joukkoja liikuteltaessa käsky on paljon tehokkaampi. Lasten kanssa myös jos oikeasti jotain on tapahduttava niin kysymysmuoto on liikkumista heikoilla jäillä. Kun kysyy tai pyytää niin tarjoaa toiselle tilaisuutta kieltäytyä kun taas käskiessä ei omalta puoleltaan anna muuta vaihtoehtoa kuin totella.

Sillä on aina merkitystä miten asioita tuodaan esille. Esimerkkihenkilöidemme ystävä on hiukan kömpelö ja hänelle on annettu tehtäväksi tiskata.
A: Äläkä sitten taas tiputa niitä lautasia.
B: Yritä olla varovainen niiden lautasten kanssa.
Vaikka äänensävy olisi molemmissa neutraali niin pelkillä sanavalinnoilla välittyy tietynlainen asenne toista kohtaan.
Oletko sinä törmännyt tilanteisiin joissa joku olisi pelkästään paremmilla sanavalinnoilla voinut välttää riidan kanssasi?
Oletko itse joskus huomannut valinneesi sanasi todella huonosti ja kenties tahtomattasi loukannut jotakuta?
Ajatteletko sinä mitä sanoja käytät tai onko niillä merkitystä sinulle?
Onko sillä ylinpäätään mitään merkitystä miten asiat ilmaisee kunhan asia tulee selväksi?
Ajattelevatko ihmiset mitä sanovat?
 
Puhut täyttä asiaa. Itse en ole taitava puhuja, mutta tietoinen pyrkimys olisi päästä tuollaiseen kohteliaaseen puheenparteen. Pienet asiat, kuten miten ajatuksensa esittää, ovat lopulta ne tekijät mistä ihmissuhteemme muotoutuvat - ja sitä myöten iso osa elämänlaadustamme.

Jotenkin noista antamista esimerkeistäsi jäi sellainen päälimmäinen olo, että omalla puheellaan toiselle voi antaa vapauden olla itsenäinen toimija jonka teoilla on tärkeä vaikutus ympäristöön, myös puhujaan. Jos sinulle esitetään pyyntö, saat sen ilon että voit halutessasi tehdä jotain hyvää helpottaakseen toisen ihmisen oloa. "Minua ärsyttää" vs. "sinä olet ärsyttävä" jättää toiselle vapauden olla muutakin kuin minun kokemuspiirissäni oleva negatiivisesti tai positiivisesti latautunut objekti; toinen on se aktiivinen tekijä joka voi valinnoillaan vaikuttaa minun olooni ja keskinäiseen suhteeseemme. Oikeastaan minä puhujana asettaudun heikkoon rooliin ja myönnän oman hyvinvointini olevan riippuvainen sinusta. Tällainen epäsuora arvonanto herättää halua tulla myös puolestaan vastaan ja tehdä yhteistyötä ja kompromisseja.

Äidilläni oli tapana opettaa meille lapsille, kuinka tärkeää on osata puhua niin ettei leimaa toista. Ei sovi sanoa "sinä olet" tai "sinä aina", "sinä et koskaan". Me emme ole mitä teemme. Jos alamme uskoa olevamme, muutoksesta tulee mahdoton. Tästä samasta meille on sittemmin opetettu opistossa. Potilaamme ei ole juoppo, vaan ihminen joka juuri nyt muiden asioidensa ohella juo mutta joskus tulevaisuudessa kenties ei juokaan.

(Tekisi mieleni jatkaa riitelemisen jalon taidon puolelle, mutta se ei sovine toiveeseesi siitä miten tämä keskustelu jatkuisi? [;)] Voin luoda aiheelle omankin ketjunsa.)
 
Sanat ja tavat sanoa

En pystyne kovinkaan syvää analyysia antamaan aiheeseen,
mutta väittäisin kirjoittajana, että mietin sanoja
paljon. Tosin se eniten rajoittuu juuri kirjoittamiseen
eikä niinkään jokapäiväiseen elämään. Vaikka jossain
määrin teen sitäkin.

Olen Jaamarin tavoin huono vastaanottamaan käskyjä ja
siksi olen kiitollinen, että olen vapautettu armeijasta.
Koko tupa olisi ollut jatkuvasti pulassa, koska olisin
kyseenalaistanut jokaisen käskyn. Jossain määrin tämä
juontaa juurensa lapsuuteeni, jossa isäni ei koskaan
pyytänyt mitään ja kaikki toimi käskyillä. Minusta on
tullut ristiriitainen olento. Vihaan käskytystä, mutta
käytän sitä itse niinkin sujuvasti etten aina edes
huomaa asiaa.

Sanojen, tyylin, äänenpainojen ja piilomerkitysten
kanssa joutuu jatkuvasti tasapainoilemaan, ainakin jos
on yhtä...uhrautuva kuin minä. Teen kaikessa kaikkeni
etten loukkaa toista osapuolta kunnes koen tämän toisen
olevan turvassa, jonkun muun vastuulla kuin minun.

Tämä kummallinen yksityiskohta vaikuttaa hyvin paljon
siihen, miten sanon asioita. Kaikki ne, joista olen
jollain tasolla huolissani, kuulevat minussa äänen
joka on ystävällinen, huolehtiva ja pahimmillaan jopa
ylisuojeleva. Jos tilanne ns. tasoittuu ja minun ei
tarvitse enää varoa sanojani niin olen enemmän oma
rehellinen itseni kuin koskaan ennen, vaikka koitan
välttää suoranaisen valehtelijan mainetta. Kun koen
että toinen osapuoli on turvassa ja hänellä on joku
johon turvata (joka en siis voi olla minä), olen
rehellisempi, suorempi ja sitä myöten ikävempi
keskustelukumppani.

Jos mahdollista, sanon asiat suoraan, ilman että annan
henkilökohtaisen mielipiteeni vaikuttaa liiaksi. Se on
pyrkimykseni.

Minulle - niin paradoksaalista kuin se onkin - eivät
sanat ole kaikki kaikessa vaan se miten ne sanotaan
ja mitä siellä taustalla on. Juuri siksi en pidä
internetkeskusteluista. Et voi kuulla ironiaa,
sarkasmia tahi muita vivahteita, jotka ääni tuo esiin.
Jos taas joku ei osaa tulkita äänenpainoja tai kuule
sanojen taakse, en voi syyttää siitä ketään. Voin vain
sanoa, että kun kunnolla tuntee toisen ihmisen, kuulee
ne pienet vivahde-erot.
 
Valië Nienna sanoi:
(Tekisi mieleni jatkaa riitelemisen jalon taidon puolelle, mutta se ei sovine toiveeseesi siitä miten tämä keskustelu jatkuisi? [;)] Voin luoda aiheelle omankin ketjunsa.)
En tiedä millä tavalla ajattelit riitelemistä käsitellä, mutta useinhan riitelyssäkin käytetään sanoja. Ja jos ei sano mitään niin silläkin voi olla merkityksensä. Minulla ei ole suurta suunnitelmaa keskustelun varalle joten harkitse itse.
Erityisesti riidellessä minusta sanojen merkitys korostuu. Mitä olen ymmärtänyt niin nimenomaan se että riidassa tuo esille omia tuntemuksiaan eikä muuta tunnetilaansa faktoiksi on erityisen tärkeää.

Toisin kuin Incanus, minä olen aika huono lukemaan piiloviestintää sanojen takaa jos sitä ei tuoda melkein lautasella nenän alle. Kait siksi minun päiväni onkin niin helppo pilata ja arvoni viedä pelkästään väärillä sanavalinnoilla. Minä tulkitsen aina sanoja jos äänenpaino ei selvästi riitele niiden kanssa. Osittain varmasti luonnekysymys, mutta tässä voi olla taustalla myös se että töissä joudun jatkuvasti tulkitsemaan lasten sanomisia. No lapset eivät tietenkään osaa hienosti valita sanojaan, mutta osaavat liioitella tunnetta jolla asiat sanotaan. Riitatilannetta selvitettäessä lapset voivat esittää niin surkeaa ja lopulta olla kuitenkin itse niitä jotka ovatkin tehneet virheen. Näissä tilanteissa joudun siis yrittämään oikeudenmukaisuuden nimissä katsoa suoraan faktoihin (tietysti asian selvittyä voi sitten lohduttaa ja olla mukana mukana molempien osapuolten tunnetilassa, mutta saadakseen selville mitä todella tapahtui ei voi kuunnella liioiteltua itkua tai turhautumista).
 
Käytän itse paljon omaperäistä pokerihuumoria, missä sanon asioita vakavin ilmein ja äänenpainoin tarkoittamatta mitä sanon. Olen oppinut tämän taidon isältäni, jonka tyyliä äitini ei ole vieläkään oppinut täysin ymmärtämään huolimatta kolmen vuosikymmenen yhteisestä vaelluksesta. Tämän lisäksi suosin sarkasmia ja (itse)ironiaa. Ei siis mikään ihme, että joudun säännöllisin väliajoin hankaluuksiin asian tienoilta. Pystyn kuitenkin peräytymään ja pyytämään vilpittömästi anteeksi, mikä auttaa korjaamaan puhetapani aiheuttamia tuhoja.

Yhtenä esimerkkinä tutustuessani uuteen ihmiseen kuulin hänen olen (naispuolinen) mekaanikko. Tästä innostuneena heitin jotain ironista sukupuolisiin stereotypiöihin liittyvää läppää, jonka kyseinen henkilö otti itseensä. Hän lähti hyökkäyslinjalle, jota yritin rauhoittaa itseironialla. Tämäkään ei uponnut keskustelukumppaniini, vaan se oli vain bensaa liekkeihin. Lopulta jouduin pyytämään anteeksi ja kysymään, mistä tämä vihollisuus sai alkunsa, ja sen jälkeen pyytämään uudelleen anteeksi ja selittämään, että olin ainoastaan yrittänyt olla fiksu ja hauska. :roll: Tämä sitten riittikin, ja loppuilta sujui ystävällisissä merkeissä.

Sen lisäksi, että usein sanon mitä en tarkoita, olen yleisesti ottaen epämiellyttävän rehellinen niin itseäni kuin läheisiänikin kohtaan. Kerran kutsuin iltaa istuessani hyvää ystävääni fasistiksi ilman että tilanteeseen liittyi mitään riitaa. Hän totesi jotain sen suuntaista, että jos kuka hyvänsä muu kutsuisi häntä fasistiksi, hän suurin piirtein kouraisisi tätä turpaan, ja että saisin selittää/perustella lausuntoni. Tein työtä käskettyä olemalla samalla myös itseäni kohtaan armottoman rehellinen, eikä tilanne riitaantunut.

Kuitenkin kaikkea aiemmin sanomaani pehmentää se, että olen selvinpäin melko ujo ja kohtelias. Lähinnä alkoholin vaikutuksen alaisena alan soveltaa omaleimaisia kommunikaatiotapojeni ja hankkiudun vaikeuksiin. Että seuraavaa konkarimiittiä odotellessa... ;)
 
Valië Nienna sanoi:
(Tekisi mieleni jatkaa riitelemisen jalon taidon puolelle, mutta se ei sovine toiveeseesi siitä miten tämä keskustelu jatkuisi? [;)] Voin luoda aiheelle omankin ketjunsa.)

[Ohvia]Ei tarvitse. On jo olemassa: Riiteleminen Pyöreässä Pöydässä.[/Ohvia]
 
Kointähti sanoi:
Yhtenä esimerkkinä tutustuessani uuteen ihmiseen kuulin hänen olen (naispuolinen) mekaanikko. Tästä innostuneena heitin jotain ironista sukupuolisiin stereotypiöihin liittyvää läppää, jonka kyseinen henkilö otti itseensä.

Ironiseksi tarkoitetun läpän heittäminen jonkun ihmisen ammatista, sukupuolesta, kotipaikasta tms. ei minun mielestäni ole erityisen hyvä keskustelunavausstrategia. Vanhojen kavereiden kesken se ehkä toimii.

Tähän jollain tapaa liittyen: Usein joku sanoo esittävänsä provosoivan kannanoton (kirjoituksen, tms.) "herättääkseen keskustelua". Minun epäilykseni tällöin on se, että provosoija ei todellisuudessa halua minkäänlaista keskustelua, ei ainakaan tasaveroista keskustelua provokaation kohteeksi joutuneen henkilön (henkilöiden) kanssa.

Eräs aiemmin mainittu asia. Nykyään sanotaan usein ettei saa sanoa toiselle "sinä olet ärsyttävä koska..." vaan pitää sanoa "minua ärsyttää koska...". Ilmeisesti ajatellaan että on hyvin tärkeä periaatteellinen ero väitetäänkö ärsyttävyyden sijaitsevan ontologisesti toisen persoonassa vai omassa kokemuksessa siitä. Itse epäilen onko tämäntapaisella muotoiluerolla kovin suurta väliä keskustelun käytännön lopputuloksen kannalta, jos keskustelun sävy on muuten sama. Eiväthän ihmiset useinkaan tarkkaan huomioi yksittäisiä sanamuotoja, mutta äänensävyn ja puhetavan ilkeys tai kiukkuisuus huomataan kyllä yksittäisistä sanoista riippumatta.
 
Telimektar sanoi:
Tähän jollain tapaa liittyen: Usein joku sanoo esittävänsä provosoivan kannanoton (kirjoituksen, tms.) "herättääkseen keskustelua". Minun epäilykseni tällöin on se, että provosoija ei todellisuudessa halua minkäänlaista keskustelua, ei ainakaan tasaveroista keskustelua provokaation kohteeksi joutuneen henkilön (henkilöiden) kanssa.

Riippuu kai aika lailla provokaation asteesta. Jos mennään heti kättelyssä alimmalle mahdolliselle keskustelun tasolle, niin tuskin se tulee sieltä nousemaankaan. Mutta ehkä suoraan asiaan menevä kysymyksenasettelu hieman tunteita nostattavasta aiheesta....? Tai sitten ollaan vain laiskoja tai pahantahtoisia.

Telimektar sanoi:
Nykyään sanotaan usein ettei saa sanoa toiselle "sinä olet ärsyttävä koska..." vaan pitää sanoa "minua ärsyttää koska...". Ilmeisesti ajatellaan että on hyvin tärkeä periaatteellinen ero väitetäänkö ärsyttävyyden sijaitsevan ontologisesti toisen persoonassa vai omassa kokemuksessa siitä.

Mutta siinä on tärkeä ero. On hyvin loukkaavaa kuunnella, kuinka joku henkilö laskeutuu korkeuksistaan kertomaan minulle, kuka ja mikä minä olen. Tämä henkilö voi supistaa minut ja minun elämäni muutamaan halventavaan ilmaukseen, koska hän on minun yläpuolellani ja sivustakatsojanakin pystyy helposti määrittelemään minut ihmisenä.
 
Telimektar sanoi:
Kointähti sanoi:
Yhtenä esimerkkinä tutustuessani uuteen ihmiseen kuulin hänen olen (naispuolinen) mekaanikko. Tästä innostuneena heitin jotain ironista sukupuolisiin stereotypiöihin liittyvää läppää, jonka kyseinen henkilö otti itseensä.
Ironiseksi tarkoitetun läpän heittäminen jonkun ihmisen ammatista, sukupuolesta, kotipaikasta tms. ei minun mielestäni ole erityisen hyvä keskustelunavausstrategia. Vanhojen kavereiden kesken se ehkä toimii.
Alkoholilla oli osuutta tapahtumiin... :oops:
 
Valië Nienna sanoi:
Telimektar sanoi:
Nykyään sanotaan usein ettei saa sanoa toiselle "sinä olet ärsyttävä koska..." vaan pitää sanoa "minua ärsyttää koska...". Ilmeisesti ajatellaan että on hyvin tärkeä periaatteellinen ero väitetäänkö ärsyttävyyden sijaitsevan ontologisesti toisen persoonassa vai omassa kokemuksessa siitä.

Mutta siinä on tärkeä ero. On hyvin loukkaavaa kuunnella, kuinka joku henkilö laskeutuu korkeuksistaan kertomaan minulle, kuka ja mikä minä olen. Tämä henkilö voi supistaa minut ja minun elämäni muutamaan halventavaan ilmaukseen, koska hän on minun yläpuolellani ja sivustakatsojanakin pystyy helposti määrittelemään minut ihmisenä.
Minustakin ero on ihan selvä. On täysin eri asia leimata toinen ihminen ärsyttäväksi, tyhmäksi tai huonoksi kuin kertoa miltä itsestä tuntuu. Yleensä tuota ensimmäistä vaihtoehtoa kutsutaan haukkumiseksi tai nimittelyksi ja jo lapsenahan opetetaan että niin ei saa tehdä ;) Myönnän kyllä ehkä keskivertoa enemmän katsovani miten asiat sanotaan, mutta kai se kuuluu kuitenkin yleisesti hyviin tapoihin ettei toista ihmistä haukuta päin naamaa.
 
Mie käytän käskymuotoa vaan silloin, kun pitää esittää asia napakasti, eli kun muu ei niin sanotusti auta. Ja kyllä joskus esim. koulun kahvilassa jos kaveri menee hakemaan vaikka nyt lusikkaa, niin saatan sanoa, että "Tuo miulleki.". Toki useimmiten sanon, että "Tuotsie miulleki?".
Ja siitä tulikin mieleen, että itse en kiinnitä huomiota niinkään siihen, onko käsky vai pyyntö, vaan äänensävyyn. Se vaikuttaa paljonkin. Eli saatan totellakin käskyä, jos se on normaalilla / ystävällisellä äänellä sanottu, mutta muunlaista käskyä en kuuntele.
 
Tuli tästä aiheesta mieleeni, että pitäisikö tuollaista epäystävällistä puhetapaa teidän mielestänne sietää, jos se on ihmisen itsensä mukaan hänen perusominaisuutensa (ja jos meinaa hänen kanssaan tekemisissä olla niin se pitäisi hyväksyä)?
 
Jos hän ei tarkoita sitä pahalla, vaan se on vain hänen suorasukainen tapansa ilmaista itseään, niin kyllä. Jos se on kuttuilua tai pomottamista niin ei.
 
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että se on näiden kahden ihmisen välinen asia. Jokainen on yksilö ja jokainen kahden ihmisen välinen suhde (en tarkoita nyt parisuhdetta vaikka kyllä sekin sisältyy tähän) on ainutlaatuinen ja siksi tähän ei voi antaa suoraa vastauta.
Jos epäystävällinen puhetapa ei aiheuta kummallekaan liiaksi pahaa mieltä tai hankaluuksia niin mitäpä sitä suotta rakentamaan ongelmia joita ei ole. Asia on toinen jos puhetapa aiheuttaa väärinymmärryksiä, riitoja tai muuten pahaa mieltä. Silloin sitä ei minun mielestäni tarvitse sietää. Perusteluna juuri se että asialliset keskustelutavat kuuluvat peruskohteliaisuuteen ja toisen kunnioittamiseen. Myös niiden kaikkein läheisimpien kanssa. Sitten punnitaankin kyseisen ihmissuhteen arvo sillä jos toinen on sitä mieltä että se on ominaisuus jolle ei voi tehdä mitään ja toinen taas pahoittaa jatkuvasti mielensä niin kukaan ei jaksa sitä loputtomiin.
Sanojen käyttö on kuitenkin asia jota ei opi hetkessä. Jos on koko elämänsä käyttänyt tiettyjä sanoja ja puhetapaa niin siitä ei pääse sormia napsauttamalla vaan sen eteen täytyy tehdä töitä. Minähän olen siis opetellut tuolloin opiskeluaikaan käyttämään nimenomaan tuota omien tuntemuksien kautta asioiden ilmaisemista. Kun sen oppii niin se tulee melkein luonnostaan helpommin kuin toisen suora mollaaminen (ja sitä myötä tuli myös se että suora mollaaminen sattuu enemmän kun sitä ajattelee eri tavalla mitä toinen oikeasti sanoo). Ja tietysti sen miten töissä käytän sanojani on harkitumpaa. Enkä sano ettenkö itsekin käyttäisi käskymyuotoa koskaan "väärin", en vain tykkää yhtään kun sitä käytetään minuun. Enkä normaalissa arjessa pahemmin ajattele mitä sanoja käytän. Kunhan auon suutani ja sieltyä tulee asioita. En minäkään siis kummallista kyllä ole täydellinen (vaikka pitäisi olla) ;). Mutta siis ei kenenkään tarvitse minun mielestäni arjessa ja kotona mitenkään täydellisesti osata keskustella. Kunhan on peruskohtelias. Jatkuvaa päänsäaukomista ei kenenkään tarvitse sietää.

Meni ehkä vähän ohi aiheen jossain paikoin (ehkä...), mutta aihe herättää minussa tietynlaisen tunnereaktion.
 
Humalassa tulee sanottua yhtä ja toista. Entinen opiskelukaveri sanoi kuppilassa professorilleen: "Miten sinusta on voinut tulla aikuiskasvatuksen professori, kun sinä et tiedä aikuiskasvatuksesta yhtään mitään?" Proffa katsoi tyyppiä vähän hitaasti, mutta meni sitten sanaakaan sanomatta vessaan. Aika riskialtista puhetta sellaiselle, joka viime kädessä päättää opiskelun menestymisestä. Minäkin erehdyin humalassa kertomaan Haltille rehellisen mielipiteeni hänestä. Se taisi sattua ensimmäisessä konkarimiitissä. Mielipiteeni oli positiivinen, mutta kyllä sellainen suorapuheisuus silti hävettää jälkeenpäin. In vino veritas.

Joiltain ammattikunnilta tiettyä tylyyttä osaa odottaakin. Eräs toimittaja teki juttua yöllä valvovista ihmisistä ja painoi poliisilaitoksen ovisummeria. Kaiuttimesta kuului: "Poliisi. Mitä asiaa?" Kun toimittaja oli selvittänyt asiansa, kaiuttimesta kuului: "Tule sisään." Omassa työssäni röntgenhoitajana joudun usein kyselemään ihmisiltä heidän asiaansa, koska monesti he olettavat minun ilman muuta tietävän heidän henkilöllisyytensä ja asiansa. Olihan lääkäri juuri äsken kehottanut heitä menemään röntgeniin varaamaan aikaa tutkimukseen. Eikö lääkäri ole soittanut? Ei, meillä ei tavallisesti ole sellaista käytäntöä. Voisitteko kertoa nimenne? Xvyyzeg Hompbsth. Mikä on syntymäaikanne? Entä loppuosa? Poliisi Totti Karpela luennoi kerran, että jos asiakaspalvelijan mieleen tulee jotain nasevaa sanottavaa, niin on parempi olla sanomatta sitä, varsinkaan jos asiakas on humalassa ja aggressiivinen. Niinpä en vielä ole sanonut kenellekään, että ajatustenlukutaito ei kuulu ammattini vaatimuksiin.

Tapaan antaa näennäistä valinnanvaraa potilaita käskyttäessäni. "Vetäkääpä keuhkot täyteen ilmaa." Jos hän päättääkin olla täyttämättä keuhkonsa ilmalla, kuva on otettava uudestaan. Ilma toimii thorax-kuvissa kontrastiaineena ja sen ansiosta keuhkokudokset ylipäätään erottuvat. Vatsan puolelta ei näe mitään, ellei siellä ole suolikaasua. Näen itseni ja potilaani suhteen sellaisena, että me olemme yhteistyössä hänen terveytensä puolesta. Paha vain, että yhteistyö yleensä tarkoittaa sitä, että minä määrään ja potilas tottelee. Yritän silti pehmentää käskyjäni ja keventää tilannetta huumorilla. "Sitten pitäisi halata tätä jääkylmää levyä." – "Ottakaapa uimahyppääjän perusasento, keskivartalosta kallistusta eteenpäin." – "Irvistäkää kunnolla, että näen asetteluvalon... noin, ei tarvitse enää irvistää, ellette halua." – "Aika on herätä, nousta ja lähteä."
 
Pagba, tuttu tunne tuosta "yhteistyöstä". Mutta se on myös lähtöisin paljolti potilaista, jotka odottavat että heille kerrotaan mitä heidän pitäisi tehdä. He myöskin odottavat ammatillisuuden ulkoista ilmenemistä jonkinasteisen etäisyyden ja auktoriteetin säilyttämisenä. Ja kuitenkin pitäisi olla lähestyttävä ja saada potilas puhumaan itse tunnoistaan ja toiveistaan. Se on melkoista tasapainoilua.

Jaamar sanoi:
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että se on näiden kahden ihmisen välinen asia. Jokainen on yksilö ja jokainen kahden ihmisen välinen suhde (en tarkoita nyt parisuhdetta vaikka kyllä sekin sisältyy tähän) on ainutlaatuinen ja siksi tähän ei voi antaa suoraa vastauta.

Ei vastausta, mutta neuvon, kun sitä kerta pyydettiin. ;)
 
Keskustelun alkupuolelle palatakseni, minäkin näen suuren arvon sillä, että minua ei sanota ärsyttäväksi, vaan että toinen on ärtynyt.

Tilanne juuri sillä hetkellä saattaa ratketa ihan samalla tavoin, käytettiin kumpaa ilmaisua tahansa, mutta jos joku sanoo minua ärsyttäväksi eikä pyydä anteeksi tai edes pyörrä sanojaan, muistan kyllä myöhemmin olevani hänen silmissään ärsyttävä, ja se varmasti vaikuttaa suhteeseemme. Jos taas minulle sanotaan "olen ärsyyntynyt" tai "tämä tilanne on ärsyttävä", asia on loppuunkäsitelty kun tilanne on ohi.

Mitä tulee asiakaspalveluun, minun tapanani on ollut ensin kertoa mitä seuraavaksi tapahtuu. Esim. "tunnustelisin sitten sitä vatsaa". Sen jälkeen mielestäni on ihan luontevaa melko suoraviivaisesti kehottaa käymään tutkimuspöydälle ja nostamaan paitaa - potilas jo tietää mitä tapahtuu, mutta saattaa tarvita ohjeita miten siihen päästään. Toki silti käytän kohteliaisuuslisiä sanoihin, kuten "kävisittekö tutkimuspöydälle" tai "ottakaapa sitten kengät ja sukat pois". Yleensä teitittelen kaikkia yli 55-60-vuotiaita vastaanotolla.
 
Ylös