Sanomalehdet

Vána sanoi:
Hesari on miellyttävän monipuolinen ja kulttuurisivut ovat kyllä kattavat ja mielenkiintoiset, mutta Hesarin toimituskin syyllistyy valitettavasti puolueellisuuteen tietyissä asioissa. Koitin miettiä esimerkkejä ja mieleeni ei tule muuta kuin joskus presidentinvaalien alla ollut juttu jonka kuvassa oli Sauli Niinistö luihun näköisenä kurkkimassa ikkunasta ulos. Se loi lukijalle väistämättä negatiivista kuvaa Saulista. Vaikka en kuulukaan Saulin tukijoukkoihin, häiritsi minua tuo kuva.

Minullekin tulee Hesari opiskelijatilauksen voimin. Hesari on tosiaan sen verran laaja että sitä ei välttämättä ehdi ihan sanasta sanaan tavata joka päivä, mutta pidän siitä että saan aamukahvin kanssa jonkinlaisen kuvan siitä, mitä maailmalle kuuluu. Ihan tyytyväinen olen ollut, monipuolinen lehti.
Huomasin itsekin tuon presidentinvaalien alla esiintyneen Tarja Halosen kannatuksen lehden sivuilta. Sen pystyi rivien välistä lukemaan melko selvästi. Taisi onneksi olla kuitenkin kertaluontoinen tapaus, koska sen jälkeen en ole huomannut yhtä silmiinpistävää puolueellisuutta.
 
Samooja sanoi:
Sen pystyi rivien välistä lukemaan melko selvästi. Taisi onneksi olla kuitenkin kertaluontoinen tapaus, koska sen jälkeen en ole huomannut yhtä silmiinpistävää puolueellisuutta.

Minua huolestuttaa sanomalehdissä tuo puolueellisuus. Aikoja sittenhän on todettu, ettei tietoa pysty välittämään täysin objektiivisesti: kaikki tieto on aina jollain tavalla värittynyttä. Mutta ei se minusta tarkoita sitä, että pitäisi sen sijaan pyrkiä puolueellisuuteen! Vaikka objektiivisuus ei ole mahdollista, sanomalehdet voisivat sentään pitää sitä ihanteenaan. Nyt tuntuu, että sanomalehdet ovat puolensa valinneet ja puffaavat omaa asiaansa täydellä höyryllä. Kun ei kerran voi olla puolueetonkaan. Minusta se on väärää kehitystä. Haluan tietoa asioista, en lehden mielipidettä siitä, miten asiat tulisi hoitaa.
 
fanye sanoi:
Lienee jokaisen suomalaisen lehden "siunaus ja kirous", että mielipidekirjoitussivua, etenkin tekstiviestejä, ei kannata lukea ellei jo etukäteen päätä vain nauraa kaikelle.

Joo ja kuinkas sitten kävikään, lähetin tänään viestin tekstaripalstalle! :D En tosin ollut mitenkään provokatiivinen, joten viestiä tuskin julkaistaan. :wink: Jos niin kuitenkin käy, ei välttämättä ole kovin vaikeaa tunnistaa Käärme-keskustelujen perusteellakaan mikä on se minun lähettämäni.
 
fanye sanoi:
Lienee jokaisen suomalaisen lehden "siunaus ja kirous", että mielipidekirjoitussivua, etenkin tekstiviestejä, ei kannata lukea ellei jo etukäteen päätä vain nauraa kaikelle.
Ai että, tekstaripalstat... Pohjalaisen tekstaripalstasta riittää hupia moniin keskusteluihin päivien mittaan :) Kun oman paikkakuntani Alko siirtyi omista liiketiloistaan S-marketin yhteyteen, oli varmaan kuukauden ajan joka ikinen päivä kirjoitusta siitä kuinka nyt ihmiset eivät kehtaa käydä alkossa kun marketin kassajonosta näkee suoraan sinne.. Joskus sitä ihmettelee että kuinka aikuiset ihmiset jaksavat vouhottaa :D
 
Ilta-Pulua ja sen kaveria ei oikein viitsisi sanomalehdiksi edes nimittää, mutta olkoot, jotta voin jatkaa tähän ketjuun.

Olen alkanut entistä enemmän suivaantua niiden kahden - eritoten Iltalehden, sen kehnomman - lööppeihin, jotka entistä useammin elleivät lähes aina ovat tyyppiä "Nämä oireet voivat kertoa että kuolet huomenna", "Mene heti lääkäriin jos sinulla on tällainen näppylä tai jos yskit ainakin kerran viikossa", "Miljoona suomalaista sairastaa tietämättään tätä hengenvaarallista tautia". Olen pohtinut syytä moiseen taudeilla pelotteluun ja mielessäni on kaksi vaihtoehtoa joista jälkimmäinen saattaa mennä salaliittoteorioiden kategoriaan, mutta menköön:

1, ikävä syy) Nämä jutut on vain nähty niin kansaan meneviksi ja myyntiä lisääviksi, etteivät edes Putinin salarakkaat yllä samalle tasolle; lisäksi ei tarvitse lainkaan välittää maailman tapahtumista, vuodenajoista tai jääkiekosta: milloin tahansa voi löytää ja julkaista uuden terveyteen liittyvän huolenaiheen.

2, huolestuttava syy) Yksityiset lääkäriasemat (a) omistavat pitkän siivun Iltalehdestä, (b) maksavat sille maltaita, minkä seurauksena mainitun kaltainen ""uutisointi"" (yhdet lainausmerkit eivät riitä).
 
Ylös