Sarjakuvat

muistui mieleen myös Valhalla-sarjakuva, josta samoin pidin teininä. Googlen kautta löysin tiedon, että se on alkujaan tanskalainen ja siinä on kaikkiaan 15 osaa, mutta vain viisi ensimmäistä niistä on koskaan suomennettu.

kaikki 15 alkuperäisosaa on julkaistu ruotsiksi viisiosaisena kokoomasarjana ja koko sarja on lainattavissa Helmetistä!
Tämä muistutti minua toisesta pohjoismaisesta Valhalla-tulkinnasta. Se sisältyy islantilaisen Hugleikur Dagssonin sarjakuva-albumiin Perimmäinen Pohjola. Tarina sisältää kyllä monia muitakin aineksia kuten ihmisten maailmassa toimivan metallimusiikkiyhtyeen.

H. D:n huumori ei varmasti puhuttele kaikkia. Minulle oli aikanaan kohtalainen yllätys, että se voi toimia pitkän tarinan muodossa jopa paremmin kuin yksittäisinä pilapiirroksina. Jaksoin mainiosti lukea loppuun asti. Pilapiirroskirjasia olin vain lueskellut selaillen, joskaan eivät ne minua pitkästyttäneet. Dagssonin tikku-ukkotaide on hämmästyttävän ilmeikästä, ja minun näkökulmastani katsottuna hän tasapainotaiteilee sen rajamailla, onko kysymyksessä pelkkä rajojen rikkominen rikkomisen vuoksi vai tavattoman oivaltavat sivallukset. (Vertailun vuoksi: Ralf Königin sarjakuvista pidän niitten piirrostyylistä huolimatta, en sen ansiosta. Sen sijaan jaksan yhä uudelleen ihmetellä, miten Hugleikurin ja etenkin Randall Munroen taide aidosti viehättää silmääni.)

Suomen oma salaperäinen hugleikur, joka käyttää nimimerkkiä Pieruperse, sen sijaan kärsii pahoin jo pilapiirrosten venyttämisestä pitkiksi stripeiksi. Tai ehkä hän on muutenkin väsähtänyt? Tunnen PP:n tuotantoa pääasiassa, joskaan en ainoastaan, kahden painetun kirjasen välityksellä, enkä ole niitäkään lukenut kokonaan. Mitä hänen Instagram-rintamalleen mahtaa edes kuulua tätä nykyä?
 
Last edited:
Ylös