Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Itse vinkkaisin keravanjoen/vantaanjoen rantoja/rantapusikkoja. Siellä päin oli aika paljon. Huono puoli tietysti on se, että vesi on aika korkealla, joten rannatkin ovat aika mutaiset (ja jyrkät ainakin siellä missä minä kuljeksin), jolloin on voimassa liukastumis- ja molskahdusvaara.
 
Nyt lyö ihan tyhjää. Pitäisi keksiä liuta mielenkiintoisia moraalikysymyksiä protuleirin janoja varten, mutta olen saanut aikaan vain yhden:
"Jos maamme väestöä uhkaisi pandemia, johon olisi saatavilla vain rajoitettu määrä rokotetta, niin pitäisikö lapset ja työikäiset rokottaa ensin?"
Janakysymyksenä tuo on kehnonlainen, sillä janan ideana on vastata liukuvalla asteikolla kahden ääripään välillä, ei yksinkertaisesti kyllä tai ei. Janassa kuljetaan halutulle kohdalle, jolloin ihmisten paikoista selviää heidän mielipiteensä keskustelua varten.

Mitä muita kysymyksiä voisin esittää? Ne voivat olla taivaan ja maan väliltä, kunhan ne käsittelevät oikeaa ja väärää.
 
Tässä nyt jotain mitä mieleen pätkähti. En oikein tiedä niiden sopivuudesta tai kiinnostavuudesta. Näissä ei myöskään kaikissa välttämättä ole selkeästi oikeaa tai väärää vastausta.

Jos sinulla olisi valta säädellä säätä ja sinulla olisi kavereidesi kanssa suunnitelmissa rantapäivä ja yöpyminen ulkona, mutta vanha isoäitisi kärsii pahasti kuumasta ilmastoimattomassa asunnossaan niin millaisen sään valitsisit viikonlopulle?

Vaateostoksilla halpa intialainen vai kalliimpi kotimainen?

Kassajonossa takanasi on tyttö jolla kuulet alkaneen kuukautiset ja hänen pitäisi päästä heti vessaan ostamiensa siteiden kanssa. Jos päästät hänet ohi, myöhästyt koulusta/työstä/harrastuksesta. Miten todennäköisesti päästät ohi?

Ystävä pyytää sinulta palvelusta, mutta olet jo varautunut viettämään leffailtaa. Autatko?

Lahjoitat rahaa hyväntekeväisyyteen. Autatko kehitysmaan lapsia vai löytöeläimiä?

Kumpaan Suomen pitäisi panostaa, oman maan ongelmiin vai maailmanlaajuisiin kriiseihin?

Tulisiko alkoholin ja tupakan ikärajoja nostaa tai laskea?

Yksilön etu vai yhteisön etu?
 
Otetaan klassikko: Matti Meikäläisellä on sairas Maija-vaimo, ja apteekki myy lääkettä tämän hengenvaaralliseen sairauteen. Matilla ei ole kuitenkaan rahaa kalliiseen lääkkeeseen. Saako hän varastaa lääkkeen?
 
En jaksa miettiä kysymyksen muotoilua, mutta pari mieleen noussutta:

Valkoinen valhe, aiheuttaako omantunnontuskia vai onko tarkoitus säästää valheen kohdetta?

Luovuttaisitko verta syvästi vihaamallesi ihmiselle, jos tämä olisi välittömässä hengenvaarassa ja olisit ainoa jonka veriryhmä sopii?

Onko uteliaisuus kohteliaisuutta vai tungettelua?

Eläimen arvo suhteessa ihmisarvoon?

Individualismi vastaan yhteisön etu?

Ja viimeisenä Barks-klassikko: rahat vai kolmipyörä?
 
Hmm, ääripäiden ei tosiaankaan tarvitse olla "kyllä" ja "ei" tai "hyväksyttävää" ja "ei hyväksyttävää", vaan niille voi antaa kysymyksen ajaksi omat arvonsa, kuten Huskyn uteliaisuus-kysymyksessä: toisessa päässä kohteliaisuus, toisessa tungettelevaisuus.

Kiitos, nämä ehdotukset saivat harmaat aivosoluni liikkeelle!
 
Pitäisi keksiä liuta mielenkiintoisia moraalikysymyksiä protuleirin janoja varten

Elintasoerot ja sosiaaliturva ovat teemoja, joihin liittyviin kysymyksiin on tarjolla monta "oikeaa vastausta".


Tästä voisi askarrella janan, jossa yhdessä päässä kaikille ihmisille taataan täysin vastikkeeton toimeentulo ja kaikki kansalaiset saisivat saman summan rahaa joka kuukausi riippumatta siitä miten paljon he tekevät (tai kykenisivät tekemään) töitä.
Vapaalle heittäytyminen tietysti tarkoittaisi että muut kansalaiset joutuisivat tekemään vapaamatkustajankin työkuorman.
Tässä ääripäässä kaikilla on melko vaatimattomat olot, mutta kellään ei ole varsinaista puutetta mistään.
Tässä ääripäässä ahkerat eivät saa mitään palkintoa työstään (elleivät koe osallistumista itsessään palkitsevana).

Janan toisessa päässä ei ole lainkaan sosiaaliturvaa ja ihmiset olisivat ainoastaan oman onnensa nojassa.
Tässä ääripäässä menestyvillä ihmisillä on erittäin korkea elintaso kun taas heikoimassa asemassa olevat saattavat jopa kuolla kylmään tai nälkään.


Nälänhätää kärsivien auttamisen moraalikysymyksistä voisi olla mahdollista askarrella myös jokin jana.
Vastaajalla pitäisi olla jotain punnittavaa.
Tehdään vaikka skenario, jossa maailmassa kuolee jatkuvasti hyvin suuri määrä ihmisiä nälkään.
Vastaaja ei omilla toimillaan kykene kokonaistilannetta muuttamaan miksikään, mutta ihmisyksilöitä vastaaja voisi mahdollisesti auttaa.

Yhdessä ääripäässä vastaaja ei anna mitään omasta hyvinvoinnistaan (perusteluna esim. koska kokonaistilanne ei siitä kuitenkaan miksikään muuttuisi).

Toisessa ääripäässä vastaaja lahjoittaa pois kaiken tulonsa mitä ei itse välttämättä tarvitse hengissä pysymiseen (eli auttaa niin paljon kuin kykenee).
 
Omg olen menossa huomenna häihin ja ostin kortin jossa lukee "Onnea kihlaparille". Olisiko pitänyt ostaa kortti, jossa lukee "Onnea hääparille"? Vai onko tuolla väliä??? :D Minen ymmärrä.
 
Saako jostain irtona polkupyörän tukijalkaan "tassuja"? Omassani ei ole sellaista koskaan ollut, ja hiljalleen alkaa ärsyttää kun pyörä ei pysy pystyssä muualla kuin asfaltilla. Missään markettien pyörätarvikeosastoilla en ole noita nähnyt ja alan liikkeisiin en uskalla mennä kysymään kun en tiedä myydäänkö niitä ollenkaan :D
 
Polkupyöräilevä avomussu arveli, että pelkkiä tassuja ei välttämättä myydä mutta uusi tassullinen tukijalka varmasti löytyy, alle 10 euron hinnoissa on jo paljon valikoimaa.
 
Sattuuko kukaan tunnistamaan lautapeliä tästä Luigin kuvauksesta? Siinä on aika iso lauta (ainakin kuusivuotiaan silmin), joka esittää ilmeisesti maatilaa, laudalla on pahvista tehty talo (vain koristeena, jos oikein ymmärsin), ja peliä pelataan niin, että käännetään kortteja, joissa on erilaisia tavaroita, ja ne tavarat pitää sitten osata yhdistää oikeaan maatilan eläimeen. Esimerkiksi jos kortissa on porkkana, se kuuluu hevoselle.

Luigi on pelannut tätä päiväkodissa ja haluaisi nyt meille kotiin saman pelin. En kuitenkaan edellä mainittujen vinkkien perusteella googletellen löytänyt oikeaa peliä, joten käännyn nyt kontulaisten kollektiivisen pelitietouden puoleen. Päiväkoti on kesän ajan suljettu, joten sieltä ei voi toistaiseksi vinkkiä kysyä.
 
Olisikohan kyse tästä pelistä? Etsin ensin Boardgamegeekistä hakusanalla 'farm' ja löysin lupaavasta tuloksesta suomenkielisenkin nimen.
 
Esittelin linkin takana olevan kuvan lapselle, ja kuulemma juuri tuo peli on kyseessä. Paljon kiitoksia avusta! Löysin itse googletellessani kyllä tuonkin pelin kansikuvan, mutta kun se ei herättänyt mitään muistikuvia lapsessa, en tajunnut etsiä kuvia itse pelilaudasta.
 
Osaisiko joku suomentaa minulle sanan "youthpass"? Netin sanakirja ei sitä ymmärtänyt vaan yritti erottaa nuo sanat kahdeksi eri sanaksi.
 
Sitten mietin miksi minulta kysellään tietoja nuorisopassia varten ja mikä se käytännössä mahtaa olla...
 
Sitä kannattaa varmaan tiedustella itse kysyjältä, mutta tuo Klubitalojen pamfletti antaa osviittaa (kohta 4.5.1) :

Nuorisopassi eli Youthpass-todistus on osa Euroopan komission strategiaa edistää epävirallisen oppimisen tunnustamista. Sitä voi käyttää hankkeissa, jotka ovat saaneet rahoitusta muun muassa Erasmus+ Youth in Action - ohjelmasta (2014–2020). Se auttaa kirjaamaan ja tunnustamaan oppimistuloksia ja samalla toteuttaa strategiaa käytännössä ja tuo käytäntöä politiikkaan:
  • Laatiessaan Youthpass-todistusta yhdessä tukihenkilön kanssa hankeosallistujat voivat kuvata mitä he ovat hankkeessa tehneet ja millaisia taitoja he ovat hankkineet. Youthpass tukee siten henkilö- kohtaisen epävirallisen oppimisen ja oppimistulosten arviointia.
  • Euroopanlaajuisena, nuorisoalan epävirallisen oppimisen tunnustamisvälineenä Youthpass tukee osaltaan nuorisotyön yhteiskunnallista asemaa.
  • Hankkeen tuomaa lisäarvoa kuvatessaan Youthpass tukee nuorten ja nuorisotyöntekijöiden aktiivista eurooppalaista kansallisuutta.
  • Youthpass-todistuksen tarkoituksena on myös tukea nuorten ja nuorisotyöntekijöiden työllistymistä kirjaamalla näiden hankkimat avaintaidot.
 
Tuo antoi osviittaa. Kiitos :) Yritin kysyvältä taholta tätä tiedustella muodossa että mihin tarvitsevat tiettyjä tietojani, mutta minulle ei annettu muuta vastausta kuin että tuota passia varten. Passin tarkoitus oli minulle mysteeri.
 
Sattuuko kukaan tietämään Helsingissä kivaa kommuunia tai yksittäistä ihmistä, joka olisi yhteisasujaa vailla? Mitä kiltein ja herttaisin, kasvissyövä, savuton, eläimetön, tunnollinen, luotettava, vähän päälle parikymppinen muusikkonainen on joutumassa kodittomaksi ja etsii kiireellä uutta kattoa päänsä päälle 1.10. alkaen järkevän kulkuyhteyden päässä Helsingin keskustasta. Kämppisten mahdolliset eläimet eivät ole ongelma.
 
Ylös