Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Katla voiskin olla aika hyvä! Puff on pyörinyt mielessä, mutta se on vähän hankala taivuttaa. Tai tuntuu jotenkin hassulta jos sitä lähtee taivuttelemaan. Sanaa siis, ei lohikäärmettä :D
 
Mutta Katla on niin häijy ja hirmuinen peto! Miten olisi Lumotun metsän kronikoiden Kazul, se viisas ja avulias lohikäärme, joka otti Cimorenen omaksi prinsessakseen, kun Cimorene ei halunnut mennä minkään tyhmän prinssin kanssa naimisiin?
 
Kazul on minulle aika tuntematon tapaus. Tuo on kyllä totta että Katla on aika häijy. Nimi vaan on kiva.
 
Haa mutta nyt keksin loistavan:

Miten olisi maailman söpöin pelilohikäärme, Spyro?

102ce1ae33c07f71305d534f5515ad51--spyro-the-dragon-dragons.jpg


Muita vaihtoehtoja joita tulee mieleen:

-Pottereiden Norbert(a)
-Drontti Edvard
-Fafnir (skandinaavisesta mytologiasta)
 
Last edited:
On. Se on siis lohikäärme kirjasta Tarina vailla loppua. Voi olla käytössä vähän hankala taivuttaa sekin, mutta minusta se on söpö nimi ja oli myös hieno lohikäärme.
 
Spyro :heart: Luulen että se se on! En usko että parempaa vaihtoehtoa voisi löytyä. Minulle tuttu ja rakas, mutta jotenkin unhoon jäänyt pikku lohikäärme.
Kiitos ehdotuksista. Valitettavasti Fuhhuur on minulle myös vähän tuntemattomampi tapaus myös. Pitää selkeästi vielä päivittää lohikäärmeyksilöiden tuntemusta.
 
Olisiko Fafnir hyvä? Kyseessä siis skandinaavisen mytologian kääpiö, joka muuttuu lohikäärmeeksi pystyäkseen paremmin vartioimaan aarrettaan. Tässä tulisi kasvutarina samalla.
 
Minun ehdotukseni olisi ollut Ruth. Pern-planeetan kaikkien lohikäärmeiden nimet päättyvät -th ja ne ilmoittavat nimensä kuoriutumisen jälkeen valitsemalleen ratsastajalleen, johon luovat kuolemaan asti kestävän telepaattisen yhteyden. Ei siis aivan yksi yhteen ihmisvauvan ja hänen äitinsä välillä, mutta tunneside ainakin kestää. Kaikista Pernin lohikäärmeistä Ruth on ainoana valkoinen (joskin sen nahassa on erityisesti pesun yhteydessä havaitsevinaan kaikkia sateenkaaren värejä, joten Ruth ei välttämättä ole Valkoinen, vaan Monivärinen) ja nykyisistä lohikäärmeistä se on kaikkein pienin. Se jaksaa silti kantaa ratsastajaansa lordi Jaxomia selässään ja tarvittaessa ottaa pari muutakin kyytiläistä. Jaxom on valtavan ylpeä omasta lohikäärmeestään ja pitää sitä (eikä täysin perusteetta) koko Pernin parhaimpana ja älykkäimpänä lohikäärmeenä. "Ruth always knows when he is!"
 
Pagban kuvailema lohikäärme kuulostaa kyllä aika hienolta. Varsinkin kun oikeasti nimenomaan valkoinen lohikäärme on se minun juttuni, vaikka avassa tällä hetkellä onkin vihreä (voisikin vaihtaa syksyisempään versioon).
Mutta se olisi nimenomaan minun juttuni, eli sopisi paremmin varmasti minulle.
Bindle samoin kuin Fafnirkin ovat minulle sen verran vieraita etten uskaltaisi heidän mukaansa nimetä tutustumatta heihin vähän tarkemmin
Spyrona hänet siis tunnettakoon Konnussa tästä eteenpäin siihen päivään kun hän ehkä itse ilmoittaa toivovansa jotain muuta :)
 
Jos haluaa hankkiutua eroon monesta laatikollisesta vanhoja kirjoja, mikä on oikea jätehuollon taho? Ilmeisesti paperinkeräykseenhän kirjoja ei tule laittaa, ainakaan kansineen, ja nyt ei ole intoa alkaa repiä sadoista kirjoista kansia irti. Kippaisiko kuivajätteeseen, energiajätteeseen, veisikö jonnekin jäteasemalle suoraan?

Ja ennen kuin kauhistutte, niin näitä kirjoja on todellakin satoja ylimääräisiä eikä niillä enää ole arvoa. Arkistokappaleet ovat tallessa. Näin monelle ei löydy kysyntää askartelutarpeena, on kysytty. Ottajia ei ole riittävästi vaikka ilmaiseksi kadulla jakaisi. Kirjat on kivoja, mutta kaikki niistä eivät ole ollenkaan säilyttämisen arvoisia.
 
Ei siitä oikeastaan ollut apua, koska monet noista (muuten kyllä erinomaisista) vaihtoehdoista on joko käytetty tai epäkäytännöllisiä ja epärealistisia tässä tilanteessa. Tosiaan kirjojen kierrätyksestä olemme nyt parin vuoden vatvomisen jälkeen luopuneet ja viime aikoina on ideoitu lähinnä kirjarovioita – mutta siltä varalta, että se herättäisi ikävää näkyvyyttä ja olisi hankalaa järjestää, pitäisi nyt keksiä se oikeanlainen roskis.
Ilmeisesti oikeanlainen roskis olisi nimenomaan energiajäteroskis?
 
Olen käsittänyt, että turvakaukalo on ainoa tapa miten pientä vauvaa saisi kuljettaa kaukoliikenteen busseissa, kun sen saa kiinni turvavöihin. Mutta miten sitten kun matka jatkuu lähiliikenteen bussissa? Esimerkiksi Helsingissä bussit ovat usein täynnä ja joutuu seisomapaikalle. Lasketaanko kaukalo sitten vain lattialle ja toivotaan ettei tule äkkijarrutuksia? Osassa kaupungeista rattaiden kanssa saa alennusta tai ilmaisen matkan, mutta se ei taida koskea turvakaukaloa. Pitääkö kaukalosta maksaa oma hintansa kun se oletusarvoisesti vie yhden istumapaikan (lähi/kaukoliikenne)?
 
^Helsingissä ainakin 0-6v lapset pääsevät ilmaiseksi lähiliikenteen kyytiin, vaikka veisivätkin paikan. Muihin kysymyksiin en kyllä tiedä vastausta :/
 
Teillä ei varmaan ole rattaita joihin kaukalon saisi kiinnitettyä? Sehän ratkaisisi asian helposti. Ylipäänsä kaukalon kantaminen pitkiä matkoja on ihan painajaismaista kun koko hökötys on niin painava jo ilman lasta ja yleensä vielä täydellisen epäergonomisesti suunniteltu kantamista ajatellen.
Jos rattaat on poissuljettu juttu ja pitää kaukoliikenteen bussiin ottaa turvakaukalo (mikä tietysti on turvallisinta riippumatta siitä onko se pakollista) niin bussista poistuessa nappaisin lapsen johonkin kantovälineeseen ja kantaisin mieluummin tyhjää kaukaloa. Silloin kannattaa lähiliikenteessä huomioida että mikäli mahdollista istuu paikassa jossa ei ole toinen penkki heti edessä tai sitten istuu käytäväpaikalle sivuttain. Seisoessakin tuntisin oloni varmemmaksi kun lapsi olisi rinnalla verrattuna siihen että hän keikkuisi irrallaan olevassa kopassa bussin lattialla. (Nämä huomiot perustuvat enemmän lukemiini kokemuksiin eivät omakohtaisesti koettuihin juttuihin.) Vaikka kaukalo tietysti suojaa lasta jonkunverran varmasti myös irrallaan, mutta lapsi liinassa/repussa moni on kertonut vaistomaisesti suojanneensa lasta kaatuessa kääntämällä omaa kroppaa niin ettei lapsi jää alle ja pääse litistymään.
 
Ylös