Satunnaisia kysymyksiä aivan kaikesta

Kirjailija itse on neuvonut: Of my books to date, six are set in the same “Revelation Space” universe. The reading order isn’t that critical, in my view, but it probably improves things to read REVELATION SPACE, REDEMPTION ARK and ABSOLUTION GAP in that sequence. THE PREFECT (AURORA RISING) and ELYSIUM FIRE may be read alone or jointly, but should best be read in the above order. CHASM CITY, as well as the collections DIAMOND DOGS, TURQUOISE DAYS and GALACTIC NORTH, can be read at any point.

Linkin takana kerrotaan muistakin kirjoista ja niiden kytköksistä.
 
REVELATION SPACE, REDEMPTION ARK and ABSOLUTION GAP
Ja tää olis hyvä tehdä järjestyksessä. Muut kirjat sijoittuu niin kauas toisistaan/käsittelee toista asiaa että niillä ei oo niin väliä. Poseidonin lapset on myös järjestyksessä luettava setti. Ja samoin tää Kostajasta alkava setti (kostaja, varjokapteeni, luiden hiljaisuus, sen verran vauhdikas ja helppo että enemmän kai teini-ikäisille)
 
Last edited:
Joo huomasin tämän koska luin Poseidonin lapset järjestyksessä 3, 1 ja 2 (joka on kesken). Ehkä huonoin mahdollinen lukujärjestys.
 
Tarvitseeko metsästyskorttia jos ampuu jousella tai virittää ansalangan? Tääl on nimittäin sen verran jänöpupuja sekä fasaaneja et niitä vois vähentää kuin Klonkku ja tehdä niistä pataa kuin Sam.
 
@Vohobitti Langalla metsästäminen on kiellettyä, jousimetsästykseen puolestaan tarvitsee tosiaan sen metsästyskortin, oikeanlaisen jousen jne. Lisäinfoa aiheesta löytyy täältä. Hyödyllinen tieto on sekin, että luvallinen pupustuskausi alkaa vasta syyskuun ensimmäisenä päivänä ja päättyy helmikuun viimeisenä päivänä.
 
Erilaiset metsästystä rajoittavat säädökset ja viranomaiset olivat kyllä maaseudun pieneläjien riesana jo keskiajalla. On vaikea uskoa että niistä päästäisiin eroon missään nykyaikaisessa systeemissä.
 
Missä olisi saatavilla kontulaisen Sänkimies-sovituksen sanat? Ne taisivat olla jossain lauluvihkosessa, jonka annoin piano-opettajakaverilleni... 🙃
 
Mix Cthulhu ois palannut vapaaehtoisesti vankilaansa kun R’lyeh vajosi takasin meren alle, eikä alkanut riehumaan maanpinnalla, kuten Francis Wayland Thurston väittää. Kaiken järjen – tai oikeammin järjettömyyden – mukaan Cthulhu on niin mahtava et kun kerran pääsee vapaaksi kuten vuonna 1925 tapahtui, ei häntä enää mikään pysäytä.

Toisaalta onko Cthulhu yksi olento vai rotu, cthulhu, kuten William Dyer esittää?
 
”Kuten F.W.T. väittää.” Niinpä. Mutta kun katsoo ympärilleen…
 
Oli lapsen kanssa puhetta muovia syövistä toukista ja keskustelu päätyi lopulta pohdintaan että miten kuoriutuvat toukat voi tietää että mitä ne voi syödä ja mikä määrittää millanen bakteerikanta ylipäänsä on vatsassa ruokaa pilkkomassa ja mistä se sinne ilmestyy. Paljoakaan asiasta tietämättä arvelen että bakteerikannan saanti olisi helpompi nisäkkäillä raskauden ja imetyksen mukana, mutta miten se toimii munivilla olennoilla? Perhoset kai koittavat munia ravintokasveille, jotta toukilla olisi helppo alku, mutta mitä jos nokkosperhonen muniikin vaikka haapaan? Pystyvätkö toukat syömään sitä vai onko niiden lähdettävä ravinnonhakuun? Sen olen jostain lukenut, että ihmisellä ruokavalion muutos vie vatsan bakteerikannalta noin 2-6 viikkoa muuttua.
 
Mutta muniiko nokkosperhonen haapaan? Vai voiko se sopivan munintakasvin puutteessa siirtämään munintaansa?
Wikipediassa sanotaan toukista näin
Nokkosperhosen toukat ovat monofageja ja ne syövät nokkosta (Urtica dioica)
Tosin minä en löytänyt mistään tietoa mitä monogafi ihan oikeasti ja virallisesti on. Oma tulkintani oli, että ne syövät vain nokkosta, mutta olisin halunnut varmistaa asian.
 
@Jaamar , pikainen kurkkaus latinan sanakirjaan kertoi, että fagi tulee latinan sanasta phagus, joka tarkoittaa ahmattia. Fagi taas tarkoittaa syöjää. Mono-etuliite tuohon yhdistettynä kertoo, että nokkosperhosten toukat todellakin syövät vain yhtä kasvia, nokkosta.
 
Olen 30-vuotias nainen, ja minua ärsyttää ja häiritsee joka kerta, kun joku (lähes aina mies tai mieheksi olettamani) kutsuu minua tytöksi.
Mikä olisi hyvä ja asiallinen tapa huomauttaa asiasta tytöttelijälle? Ilman, että se kääntää keskustelun täysin raiteiltaan tai saa tytöttelijän aivan puolustuskannalle jankkaamaan aiheesta? Mutta kuitenkin auttaisi siihen, että ei aikuisena tarvitsisi tulla kutsutuksi tytöksi, koska se tuntuu siltä, kuin päälle taputeltaisiin ja poskea nipistettäisiin? Ja miten sellaisen asiallisen vastauksen saa sanottua, kun 1) ärsyttää ja 2) ei ole tottunut ojentamaan keskustelun vastapuolia?
 
Tytöttelijä itse harvoin pitää puhuttelutapaansa hyökkäävänä, vaan ystävällisenä. Jos häntä kutsuisi vastavuoroisesti pojaksi tai taaperoksi?

Miksi fluori on hyväksi hampaille? Eikös se ole voimakkaasti syövyttävä alkuaine?
 
Mikä olisi hyvä ja asiallinen tapa huomauttaa asiasta tytöttelijälle?

Omalla kohdalla auttoi kerran jo se, että käänsin tytöttelijään hyvin ällistyneen katseeni (olin siis ollut kaivamassa hänelle jotain hänen pyytämäänsä postia). Myös se, että on rauhallisen huvittuneesti huomauttanut olevansa kyllä ihan aikuinen jo, on tuntunut auttavan. En tosin ole itse törmännyt tytöttelyyn kovin usein. Viimeksi siihen sortui puolalainen rekkakuski, joka toi tavaraa työkohteeseeni, mutta koska meillä ei ollut yhteistä kieltä (djevotchka oli suunnilleen ainoa sana, jonka hänen puhetulvastaan ymmärsin, kun hän selitti puhelimessa työnantajalleen lastin purkamiseen liittyvää ongelmaa ja vilkaisi minuun, joka seisoin siinä vieressä), en jaksanut edes yrittää puuttua asiaan.

Ylipäätään kai se, ettei suutu, vaan samalla tavalla kuin virheen tehneelle lapselle selittää ystävällisesti ja kärsivällisesti, että näin ei toimita.
 
Ylös