Satunnaisia musiikkikysymyksiä jotka eivät omaa topikkiaan kaipaa

Thali

Hobitti
Aloitan nyt tällaisen, kun minulla olisi yksi musiikkiaiheinen kysymys, jolle ei kehtaa ihan omaa topikkiaan aloittaa.

Eli. Leonard Cohenin biisi Hallelujah. Sen on coveroinut mm. Jeff Buckley, mutta nyt olisin kiinnostunut sen suomennoksesta. Onko sellaista? Sillä minulla olisi outo mielikuva, että olisin laulanut tuolla sävelellä jotain biisiä jollain leirillä joskus vuonna nakki ja kaksi. Hermoja raastavaa, kun sävel on tuttu, muttei tiedä sanoja. Vai olenko aivan väärässä? Onko tuota kappaletta edes suomennettu?
 
Hector on tosiaan tehnyt suomennoksen (levylleen Kultaiset lehdet, 1995), googlettamalla löytää kyllä sanat. Ilmeisesti käännös on tehty jo aiemmin (Cohenin biisi on vuodelta 1984), mutta Kultaiset lehdet -levylle suomennosta on uudistettu. Myös Tapani Perttu on esittänyt Hallalujaata (maininta vuodelta 1988), mutta suomennoksen tekijästä ei ole mainintaa. Olisiko kyseessä Hectorin aiempi versio?
 
Oliko Vangeliksen Conquest of Paradise Atlantan olympialaisten "tunnarina" (siis siinä aina kun tv-lähetys alkoi)? Ihan kuin kyseinen kipale olisi tuttu jo sieltä saakka, mutta isäni väitti eilen, etten millään voi muistaa jotain tuollaista. Olenhan silloin ollut jo hurjat kuusi vuotta vanha.

Tai jos ei, niin mikä sitten? Joku samanlainen se kuitenkin oli :)
 
Steelsheen sanoi:
Oliko Vangeliksen Conquest of Paradise Atlantan olympialaisten "tunnarina" (siis siinä aina kun tv-lähetys alkoi)? Ihan kuin kyseinen kipale olisi tuttu jo sieltä saakka, mutta isäni väitti eilen, etten millään voi muistaa jotain tuollaista. Olenhan silloin ollut jo hurjat kuusi vuotta vanha.

Tai jos ei, niin mikä sitten? Joku samanlainen se kuitenkin oli :)
"The Olympiad's official theme, Summon the Heroes, was written by John Williams" Wikipedia - 1996 Summer Olympics]

Vangeliksen käsialaa on kylläkin ollut 1984 Sarajevon talviolympialaisissa teemakappale Chariots of Fire, mutta mitään vahvistusta ei minulle tullut vastaan, että Conquest olisi ollut olympialaisissa tunnussävelenä. Ainakin on monia muistikuvia siitä, miten 1994/1996 olympialaisissa joissakin tv-lähetyksissä kuullut sitten eri taustamusiikkina, vaikkei varsinaisena tunnusmusiikkina olisikaan toiminut niin Vangeliksen tuotantoa kuuluu sitten muuten olympilaisten "soundtrackille".
 
Kiitos kiitos :) Hyvin on kyllä mahdollista, että on sitten ihan muuten ollut taustamusiikkina pyörimässä. Kuten sanottu, olin silloin aika pieni.
 
Steelsheen sanoi:
Oliko Vangeliksen Conquest of Paradise Atlantan olympialaisten "tunnarina" (siis siinä aina kun tv-lähetys alkoi)? Ihan kuin kyseinen kipale olisi tuttu jo sieltä saakka, mutta isäni väitti eilen, etten millään voi muistaa jotain tuollaista. Olenhan silloin ollut jo hurjat kuusi vuotta vanha.

Sano isällesi että höpö-höpö. Minä osaan edelleen lauluja jotka opin seurakunnan kerhossa nelivuotiaana ja joita en ole sen koommin kuullut.
 
Tietääkö kukaan missä tilaisuudessa U2 ja Sting ovat esittäneet yhdessä One-biisin? Tallenteella kuuluva mukana laulava yleisö kuulostaa aika kookkaalta, mutta en ole mistään onnistunut löytämään informaatiota tästä esityksestä - ainoa fileen yhteydessä yleensä pyörivä merkintä on "(best live acoustic ever)" mikä saattaa kyllä hyvinkin pitää paikkansa.
 
Ettei kyseessä olisi jokin nettivirhe? Miten olisi U2 ja Michael Stipe Onen kimpussa?
 
Pikaisella haulla löytynyt U2 & Michael Stipe - One ei ole ollenkaan sama file (yleisökin vain etupäässä huutaa), ja Sting kyllä kuulostaa tällä ihmettelemälläni ihan itseltään.
 
Joku muu on ihmetellyt samaa (?) tiedostoa ja saanut <a href="http://forum.atu2.com/forum.src?Action=Posts&Subject=10582&Topic=3&Start=EOF">vastauksen</a>. Mutta kuulostaako <a href="http://youtube.com/watch?v=VgFQZ3VEyVs">tuo</a> yhtään samalta? "Best live acoustic" näyttää viittaavan myös Peter Gabrieliin U2:n kanssa ja joku jopa Sting/Peter Gabriel/U2-yhteistyöhön.
 
Ei kuulosta samalta ollenkaan, ja on paljon pidempikin. Tämä on vain n. 2 minuuttia pitkä (olen löytänyt kaksi hieman eripituista tiedostoa).

Noh, se ilo tästä penkomisesta ainakin on, että löysin <a href="http://youtube.com/watch?v=nbeaoYbWXzM">videon</a> jolla aivan liian nuori Sting laulaa aivan liian nuoren Bonon (mitä sillä on päässä? :D) kanssa Invisible Sunia. :)
 
*gigatriljoona youtube-videota myöhemmin*

Alan uskomaan ettei tuolla äänitteellä edes ole mitään Stingiä ollenkaan. Bono vaan onnistuu kuulostamaan "Did I disappoint you"-kohdassa kovasti häneltä - lisäksi yleisö vinkuu juuri ennen sitä ikään kuin lavalle olisi juuri tullut joku tms. Ensimmäistä kertsiä laulaa kyllä kaksi ääntä, mikä noiden live-videoiden perusteella on aika harvinaista. Luulen, että joku on vaan *luullut* Stingin olevan mukana ja siksi lisännyt tämän tiedostonimeen. Teoriaa tukee sekin, että verkosta löytää helposti sekä "U2 - One (best live acoustic ever)" että "Sting &U2 - One (best live acoustic ever)"-kapppaleet, jotka ovat kuitenkin sisällöltään täysin samat.

Meh.
 
Tunnistaako joku vertaansa vailla oleva olento kappaleen, joka soi mm. tässä videossa aivan alussa, se pianolla soitettu? Olen miettinyt tätä vuosia! Tulen kohta hulluksi!

//jeejee, mä osaan tehdä url-tagit! Varmaan ensimmäistä kertaa onnistuin!
 
Minen musiikista mitään tiedä, mutta kuulostaa Tsaikovskilta. Ja <a href="http://www.imdb.com/title/tt0249462/soundtrack">IMDB näyttää listaavan</a> "soundtrackille" Joutsenlampea niin että ehkä?


//muoksista päivää! Siirsin tämän kysymyksen musacorneriin, jos täältä löytyisi asiantuntevampia vastauksia. - edelleen Nerwen
 
Kiitos paljon, Nerwen! Itsekin mietin kyllä hiukan Joutsenlampea, mutta kun se Joutsenlammen oboella/millä lie soitettu pääteema soi niin usein Billy Elliotissa, niin ajattelin, että merkintä soundtrackissa viittaisi lähinnä siihen ja että pianojuttu olisi eri teoksesta. Pitää lainata kirjastosta enemmän Tsaikovskia, jos sieltä jostain löytyisi sitten kuitenkin tuo ihastuttava pianoteemakin :grin:
 
En oikein tiedä, passaako tämä tähän topikkiin - paremman topikin (tai näön) puutteessa.

Kaipailisin jotain instrumentaalista/klassista (klassinen = instrumentaalista?) musiikkia, ensisijaisesti "häiritsemättömäksi" taustamusiikiksi mutta varmasti myös voisin sitä syventyä kuuntelemaan.

Aikakaudella ei ole väliä. Haussa on jotain melankolista, kaunista, rauhoittavaa ja rauhallista, kenties mahtipontistakin. Niistä harvoista kappaleista joita tiedän voisin mainita esimerkkinä Händelin Largon. En tarkoita, että haluan vain_juuri_samanlaista musiikkia, olen avoin kaikelle.
 
Ralph Vaughan Williamsia suosittelen itse.
En tiedä saako tähän laittaa juutuupilinkkejä mukaan, mutta poistakaa jos se on kiellettyä?

http://www.youtube.com/watch?v=AZ4bx4r1VeQ
 
Onko CMX:n uusimman levyn kansimateriaaleissa mitään sellaista, että kannattaisi ostaa se fyysisenä kappaleena eikä esimerkiksi iTunesta pelkästään sähköisessä muodossa?
 
Kappaleiden sanat, tyylikästä taustakuvitusta ja bändin uusin promo-poseeraus. Ei mitään erikoista, lähinnä lyriikoiden tarkistamiseen kätevä. Lilithistä tilatussa versiossa myös signeeraukset. :) Sehän on sitte omista arvostuksista kiinni pitääköi noita ominaisuuksia tärkeinä vai riittäisikö sähköinen versio. Minulle fyysinen kopio on vielä tärkeä, tiedostoja ei voi koskettaa.
 
Ylös