Satunnaisia Tolkien-huomioita kotimaassa

Ylen sivuilla on juttu Turun TSH näytelmästä ja myös Ryhmäteatterin versiosta.

"Kirjat sopivat elokuvia paremmin lähtökohdaksi teatteriin. Elokuvissa ihannoidaan taistelemista ja taistelun eteen itsensä uhraamista, mikä mielestäni ei ole kirjan ydinviesti. Halusin tehdä enemmän henkilöihin keskittyvän version, linjaa Keski-Vähälä."
"Fantasiasaaga vaatii paitsi näyttäviä lavasteita ja tehosteita, myös 150 pukua, 60 peruukkia, 30 örkin naamaa ja 8 paria hobitin karvaisia jalkoja. Katsojiakin kannustetaan pukeutumaan näytöksiin Keski-Maan hengessä."

Itselleni oli uusi tieto tuo että TSH olisi esitetty Turun kaupunginteatterissa jo 1987.
 
...
Itselleni oli uusi tieto tuo että TSH olisi esitetty Turun kaupunginteatterissa jo 1987.

Kyseessä oli käsittääkseni mainitun Turun Nuoren Teatterin (K+18, ;)) esitys, En tuolloin asunut Turussa niin en päässyt paikalle.
 
Last edited:
En tiedä oikein mihin tämän tuppaisi, mutta laitetaan nyt tänne, kun kerran ylen näyttämän sarjan jaksoista on kyse.
Tolkienin teoksiin ja niistä tehtyihin elokuviin viitataan uusiseelantilaisen Murhia ja kantrimusiikkia (Brokenwood Mysteries) -rikossarjan kahdessa yhtenäisen tarinan muodostamassa jaksossa, jotka on näytetty TV1:llä eilen ja tänään. Paikallinen yrittäjä rahastaa leffojen maineella, kierrättämällä turisteja muka kuvauspaikoilla.
Musta leski -nimiset jaksot voi katsoa areenasta:
1/2 https://areena.yle.fi/1-4165803
2/2 https://areena.yle.fi/1-4165805
 
Laitan tämän nyt kotimaisiin huomioihin, koska tässä tutkitaan Tolkien-faneja eri maissa, eli suomalaista näkökulmaa siis haetaan :)

Auttakaa Tolkien-faneja tutkivaa väitöskirjan tekijää ja vastatkaa lyhyeen englanninkieliseen kyselyyn! Kyselyn täyttäminen kestää n. 3 minuuttia. Kaikki kerätty tieto on anonyymia, ja sitä käytetään vain tieteellisiin tarkoituksiin.

Mina Lukic: "Heritage of Fictional Worlds in the Era of Participatory Culture: Modes of Remembering J. R. R. Tolkien’s Fictional World"
https://www.surveymonkey.com/r/WPF3WKN
 
Last edited:
Ylen "Kulttuurivieras" -sarjassa ainakin kaksi suomalaista julkisuuden henkilöä on muutaman viikon aikana kertonut Tolkien-harrastuksestaan, molemmat tosin asian tiimoilta ennestään tunnettuja.
Kulttuuriministeri Sampo Terho https://yle.fi/uutiset/3-10131786
ja Nightwish -yhtyeen Tuomas Holopainen https://yle.fi/uutiset/3-10138864

(Terho)
Vapaa-ajallaan ministeri vaihtaa puvun farkkuihin.
Sitten hän lähtee brittiläisen kirjailijan J. R. R. Tolkienin matkassa fantasiamaailmaan. Siellä hän irtautuu maallisista ongelmista, kuten sote-uudistuksen yksityiskohdista.
– Se rentouttaa aivan suunnattomasti. Tolkienin maailmassa ongelmat ovat huomattavasti selkeämpiä, Terho sanoo.
Brittikirjailijan tarinoihin Terho tykästyi jo teininä.

Hän puhuu Tolkienin bestseller-romaanin, Taru sormusten herrasta, maailmankuvasta, jota on arvosteltu hyvän ja pahan yksinkertaistamisesta.
– Näin osittain on, mutta se on myös todella rentouttavaa, Terho sanoo
.

(Holopainen)
Tuomas Holopainen oppi lukemaan Aku Ankka -lehdistä jo alle kouluikäisenä. Ensimmäisellä luokalla hän ahmi Taru sormusten herrasta -fantasiakirjan, joka löytyi Kiteenlahden ala-asteen kirjastosta.

– Se muutti jotain tuolla aivojen kemioissa ja käsityksen siitä, minkälaisia fantastisia maailmoja tästä maailmasta löytyy. Se oli mullistava kokemus.

...
viime vuonna... hän kävi Nightwish-rumpalin Jukka Nevalaisen kanssa vaeltamassa 70 kilometriä pitkän reitin Englannissa. He nauttivat Taru sormusten herrasta -tyyppisistä maisemista pienissä pätkissä.
...

[Holopainen yhtyeensä ensimmäisistä kappaleista vuosien jälkeen kuunneltuina]...Kuuntelin ulkopuolisena, että mikä tuo bändi on, joka soittaa. Kuka teki tuollaiset lyriikat. Siellä lämmitetään saunaa ja seikkaillaan Bilbon, Frodon, kotitonttujen ja kaikkien örkkien kanssa. Voi hyvänen aika kun on lutusta, Holopainen nauraa
 
Hesarin jaarittelevassa Selviytyjät-”uutisessa” (tänään) kerrotaan, että erästä kilpailijaa sanotaan Klonkuksi (pelitapansa vuoksi) ja sitten selitetään pitkästi (no, pitkästi ja pitkästi, tiedä tuota) Sormuksesta, Bilbosta ja Frodosta. Jaarittelun päätteeksi todetaan, että Frodo on Bilbon jälkeläinen. Enpä tätä tiennytkään. Kyllä Hesarin lukeminen sivistää, sano.

En kyllä suosittele lukemaan tätä soopaa. Siitä huolimatta, itseäni ja etenkin teitä muita kiduttaakseni (cruciatus!) seuraavaksi annettakoon ihalitavaksenne mainitun "uutisen" muhkea otsikko ja linkki siihen, "uutiseen" siis. Tiedä sitten toimiiko, linkki siis.

Selviytyjät lähestyi tylsyyden multihuipennusta – Tugawen voimakolmikon käsikirjoitus pitää edelleen, vaikka Ilari Sahamies yllätti

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005662321.html?share=ee308569b02eab71e47e996f4946f93f

Tjaa, vempautettaan vapun kunniaksi puheena ollut sitaattikin tähän, dzhurnalismin oppitunniksi meille nörttilurjuksille:

"Sampo on Klonkku", totesi etsinnöissä mukana ollut Vehviläinen.

Hän viittasi tällä J. R. R. Tolkienin hahmoon, joka löysi ja kadotti näkymättömäksi tekevän Valtasormuksen.
Hobitti-teoksessa sormuksen löyi [sic!] Bilbo Reppuli, ja hänen jälkeläisensä Frodo Reppuli lähti Tarussa sormusten herrasta sormuksen tuhoamisretkelle.
P.S. Huomatkaa, että juttu on osastossa "Kulttuuri". Tähän on tultu. Paetkaa kun vielä voitte. Tai... on jo liian myöhäistä, unohtakaa kaikki, ostakaa vokaali ja syökää sipsejä.

P.P.S.S. Jutun lopussa sentään todetaan disklaimerinomaisesti, että Nelonen ja Helsingin Sanomat kuuluvat samaan konserniin. Alkoiko jotakuta hävettää vai mitä?
 
Last edited:
Jospa siellä tarkoitettiin sukulaista, serkkua kahta eri reittiä, elämäntyön jatkajaa ja laillista perijää. Sana vain hukassa. Näitähän sattuu ihmisille jatkuvasti. Erityisesti tuo perijä = jälkeläinen kuulostaa tuiki tavalliselta ajatusten sekaannukselta.

P.S. Kirjoitin tänne seitsemisen päivää sitten viestin ns. nimimerkittömällä nimimerkillä Mattihenkilö. Olen sama kuin se. Nyt siis mukana rekisteröityneenä käyttäjänä Estas Reebok Nike.
 
Toivottavasti ei tarkoitettu, sillä siinä tapauksessa toimittajan kielentajussa on vikaa. Huolimattomuus jutun kannalta sivuasioiden faktojen tarkistamisessa puolestaan ei olisi mitenkään uutta nykymediassa (kiire).
 
Inferno-lehti levittää tietoa:

"Jo viime vuosituhannen loppupuolen demokasoista tuttu Druadan Forest heräsi henkiin viime vuoden puolella julkaisemalla uransa ensimmäisen kokopitkän. Pikaista jatkoa seuraa The Lost Dimensionin muodossa.

Useammankin eri yhtyeen parissa operoivan hyvinkääläisen V-Khaozin luotsaaman projektin musiikillinen näkemys on jokseenkin soundtrackmäinen. Pääosin koskettimilla luotu äänimaailma tavoittelee tolkienmaisia ulottuvuuksia, ja kaiken mahtipontisen pullistelun seassa surisevat black metal -vaikutteet katsovat haikein silmin Summoningin suuntaan. Mistään omaleimaisesta ilmaisusta on turhapuhua, mutta Druadan Forestin tapauksessa tästä ei ole juuri haittaa.

The Lost Dimensionin ydin on oikeanlaisten tunnelmien ja mielikuvien välittämisessä, ja ne löytävätkin maaliinsa välillä jopa todella hyvin. Tällaisen musiikin parissa viihtyy helposti pidemmänkin tovin, ja kun Druadan Forestin maailmaan on helppo upota ilman kattavaa larppaushistoriaakin, albumia uskaltaa suositella varauksetta kaikille eeppisen ”mustan metallin” ystäville."
 
Vuoden 2019 Finnconissa yhtenä kunniavieraana meidän oma Kersti Juva! Ja Tolkien-teemaa ilmeisesti muutenkin, Finncon 2019 siis Jyväskylässä pe 5.7. - su 7.7.2019. Kunniavieraina Kersti Juvan lisäksi Raine Koskimaa, Cheryl Morgan ja Charles Stross! Tässä twittertieto, ja siitä näppärästi tapahtuman twitter-tili samalla seurantaan :)
 
Tämä anarkisti Antti Rautiaisen kirjoitus. Alun pohdinta on tuttua tai siis samaa teemaa on käsitelty täällä Käärmeessä useammassa topicissa: Tolkienilla hyvä edustaa feodalismia ja hierarkioita; paha tasa-arvoa ja modernismia. Mutta mielenkiintoinen on myös tuo lopun kysymymys Nazgulien mahdollisesta seksielämästä: fantasiahahmojen kierouttaminen on helpompaa kuin näiden maailmoiden taloudellisiin riistosuhteisiin puuttuminen, genren uusintaminen näiltä osin.
 
^ Paha edustaa Tolkienilla tasa-arvoa ja modernismia, eli Sauron on kenties parlamentarismin kannattaja? Minusta on aika kyseenalaista pitää marxilaisen historiaa olennaisena tulkintakehikkona kaunokirjallisille teoksille, sillä se on kuitenkin aikamoinen yksinkertaistus ihmiskunnan kehityksestä. Huomattavasti paremmat tavat liittynevät psykologiaan ja kulttuurintutkimukseen. Jos kuitenkin historialliselle linjalle mennään, niin mielestäni Sauronin valtakunta viittaa enemmän keskiajan lopulla valtaansa nopeasti kasvattaneisiin ottomaaniturkkilaisiin, joita hallitsi yksinvaltainen sulttaani apunaan orjista ylennetyt kuvernöörit. Turkkilaiset olivat edelläkävijöitä tuliaseiden, ja erityisesti tykistön käytössä, mutta heidän talousjärjestelmänsä oli varsin taantumuksellinen. Lännen ja Sauronin taisto viittaisi täten niihin vuosisatoihin, joina itämaiseen jähmeään yksinvaltaisuuteen verrattuna hajautettu ja dynaaminen läntinen järjestelmä oli uhattuna. Ottomaaniturkkilaisten lisäksi vertailua voi tehdä Tsingis-kaanista käynnistyneeseen mongolien maailmanvaltaan sydänkeskiajalla, ja erityisesti näiden tekemään Venäjän nopeaan alistukseen 1200-luvun alkupuolella.

Yksi toinen tapa hahmottaa TSH:a on hobittien pitäminen kulttuurillisen vallankumouksen (en viittaa Maoon) ruumiillistumana: Samvais Gamgi, puutarhuri Konnusta lähtee matkalle tuntemattomaan ja näkee tuhon, jota kohti maailma kiitää. Hän ei pakene vääjäämätöntä, vaan kohtaa pelkonsa silmästä silmään ja selviytyy voittajana. Konnusta lähtiessään hän oli Frodon palvelija, mutta isäntä menettää elinvoimansa matkan aikana, jolloin rengistä tulee uusi johtohahmo: kunnioitettu pormestari ja perheenisä. Tässä voisi nähdä kuvauksen demokraattisten arvojen puhkeamisesta kukkaansa.
 
[EDIT: kas, myös Keski-maa-roolipeli-esitelmä, lisäsin vikkelästi senkin]
Tänään lauantaina Ropeconissa Helsingin Messukeskuksessa on:

* klo 17.00-17.45 salissa 206 Sampsa "taivaansusi" Rydmanin esitelmä "Lindëfirion 20 vuotta". Kuvaus kuuluu näin:

16 pelaajaa. 27 hahmoa. 1489 sivuhahmoa. 86 sessiota. 332 006 sanaa kirjoitettua tarinaa. 23,7 gigatavua oheismateriaalia ja grafiikkaa. Larppi, fanitaidetta, sävellettyä musiikkia. Keski-Maan tulkintaan sijoittuva Lindëfirion-roolipelikampanja täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Tule kuulemaan, miten manageroidaan eeppisen mittakaavan maailmasimulaattoria, millaiseen teoreettiseen viitekehykseen se pohjautuu, ja mitä siitä on mahdollisesti opittavissa.

* klo 19.00-19.45 salissa 206 Lotta Laajalahden esitelmä "Women power in Middle-earth". Joku saattaa muistaa Laajalahden tutkimuksen kyselylomakkeen, jota jossain seuran viestintäkanavassa muistaakseni taannoin jaoimme :) Ohjelman kuvaus on seuraavanlainen:

What kind of active female characters are in The Lord of the rings and The Hobbit movie trilogies? Are they suitable as role models to a modern audience? This lecture is based on the lecturer's dissertation scrutinizing these questions. The lecture will show the survey created for the topic and the analysis of results and will be also introducing lightly four active female characters and their most important moments in these trilogies. At the end there is a possibility to discuss with the results and disclose your own opinion of the topic.
 
^Äh, Laajalahti muuten pitää jo klo 14 (eli ihan kohta) suomenkielisen version samasta aiheesta. Sali 206, Naisvoimaa Keski-Maassa.
 
"Haluaisin keskustella kasvokkain kirjailija J.R.R. Tolkienin kanssa, joka hänkin on jo pois keskuudestamme. Kiittäisin häntä elämäni voimakkaimmasta lukuelämyksestä."

Tatu ja Patu -albumien toinen luoja, Sami Toivonen. Toisen, Aino Havukaisen, valinta oli Rene Goscinny. Yhteishyvä 4/18, s. 18.
 
Last edited:
Ylös