Satunnaista nippelitietoa ja satunnaisia korjauksia

Hathaldir sanoi:
Ovatko kyseessä kenties vapaaehtoisten ruotsalaisten Suomen armeijassa saavuttamat ilmavoitot? Vai ovatko svedut vain ruimineet itsepuolustukseksi ilmatilaansa eksyneitä sotaa käyvien maiden koneita?

Jep. Talvisodan ruotsalainen vapaaehtoislaivue F19 Lapissa kirjasi nuo voitot tililleen. Ruotsalaisten hävittäjät olivat muistaakseni Gloster Gladiator -kaksitasoja.

Ruotsalainen ilmatorjunta kyllä paukutteli ilmatilaansa eksyneitä sotaa käyvien maiden koneita kohti - ei tosin pudottaakseen vaan karkoittaakseen, ja tiettävästi paljon innokkaammin liittoutuneiden kuin saksalaisten koneita...

Aiheeseen liittyvää triviaa: Suomen ilmavoimien vuosiin 1944 - 45 saakka käyttämän hakaristitunnuksen keksi ruotsalainen aatelismies, joka lahjoitti sisällissodan aikana valkoisille näiden ensimmäisen lentokoneen. Sitä pidettiin ja pidetään kai vieläkin Suomen ilmavoimien ensimmäisenä koneena (koska muutamia punaisten sisällissodassamme käyttämiä lentokoneita ei jostain syystä lasketa...)

Vampyyreistä: eräs vampyyreitä harrastava tyyppi väitti minulle kerran, että on olemassa harvinainen perinnöllinen tauti, jonka oireita ovat mm. hampaiston epämuodostumat, kalpeus, ruoansulatushäiriöt (pystyy syömään vain nestemuotoista ravintoa) ja kalpeus. Lisäksi tätä tautia sairastavat ihmiset ovat usein epäsosiaalisia ja eristäytyviä. Kaiken lisäksi sairaus on Kaakkois-Euroopassa hieman yleisempi kuin muualla...

...eli voi hyvin arvata, minkälaisia epäilyksiä tuota sairautta poteviin ihmisiin kohdistui ympäristössä, jossa yleisesti uskottiin vampyyreihin! Edellyttäen että juttu on totta: tyyppi kyllä mainitsi sairaudelle hienon, latinalaisperäisen nimenkin, mutta olen valitettavasti unohtanut sen.
 
Theoderic sanoi:
Sitä pidettiin ja pidetään kai vieläkin Suomen ilmavoimien ensimmäisenä koneena (koska muutamia punaisten sisällissodassamme käyttämiä lentokoneita ei jostain syystä lasketa...)

Jos haluatte retorisesti politisoida Suomen puolustusvoimat, liittäkää vain eteen sana valkoinen. Kuulostaa aivan erilaiselta kun puhuu Suomen valkoisesta armeijasta. Se saa miettimään, onko armeija puolueeton instituutio vai ajaako se kuitenkin jonkin erityisryhmän tai luokan etuja?
 
Hathaldir sanoi:
Kyllä ne ihan oikeasti kasvavatkin vielä vähän aikaa kuoleman jälkeen. Ennen kuolemaansa partansa ajaneella on sänki päivän tai pari kuoleman jälkeen.
Aina oppii uutta.
Hattis sanoi:
Tämä lienee hyvä uutinen Sänkimiesseuralle, sillä vaikka Viggo kuolisi ilman karvaakaan leuassaan, hän on oikein sängekkään näköinen jos häntä menee haudasta kaivamaan. ;)
O_o;;; Älä pelottele.
Sänkimiesseura on ihan tarpeeksi muutenkin...^^

Tiesin noi tauditkin, mutta laiskuus iski.:roll:
Theodoric sanoi:
(...) ovat mm. hampaiston epämuodostumat, kalpeus, ruoansulatushäiriöt (pystyy syömään vain nestemuotoista ravintoa) ja kalpeus. Lisäksi tätä tautia sairastavat ihmiset ovat usein epäsosiaalisia ja eristäytyviä(...)

Tuon nimeä en minäkään muista, mutta vampyyritaudiksi sitä ainakin on kutsuttu, kun olen siitä keskustellut.. Eerittäin ennalta-arvaamaton nimitys sinänsä.^^

Tietääkö joku, onko sillä jotain perää, että hemofiliaa sairastavia olisi myös luultu vampyyreiksi? Ystäväni väitti lukeneensa jostain. Olen myös kuullut, että epileptikotkin olisivat joutuneet epäilyn alle. Kaatumatautia ja vesikauhuahan epilepsia on ennen tarkoittanut, mutta vampyyriä en oikein usko.

Tuli muuten mieleen, että ne lepakot, eli Vampyrus-suvun lepakot, joista puhutaan "vampyyreinä", eivät ime verta, vaan syövät hyönteisiä ja kasveja. 8)
 
Vielä niistä vampyyreista: käsittääkseni porfyriaa sairastavia ihmisiä on "ennevanhaan" myös usein epäilty vampyyreiksi. Taudissa kun iho palaa rakkuloille auringolle altistuessaan ja kuulemma myös ikenet saattavat vetäytyä (--> hampaat näyttävät pidemmiltä) ja vuotaa verta.
 
le Fui sanoi:
Tuon nimeä en minäkään muista, mutta vampyyritaudiksi sitä ainakin on kutsuttu, kun olen siitä keskustellut..
Tämä varmaan ei edes liity tähän, mutta kerran C.S.I: Miamissa oli nainen joka sairasti kait tuota tai sen tyylistä tautia. Se nainen joutui syömään sisäelimiä (eläimien, tai no siinä se popsi ihmisenkin), jotta olisi saanut jotain aineasioita. Muuten se olis muuttunut sellaseksi kurttuseksi ja kait kuollutkin.
Oliko tämä juuri tuota vai oliko ihan keksitty juttu?
 
le Fui sanoi:
Tietääkö joku, onko sillä jotain perää, että hemofiliaa sairastavia olisi myös luultu vampyyreiksi? Ystäväni väitti lukeneensa jostain. Olen myös kuullut, että epileptikotkin olisivat joutuneet epäilyn alle. Kaatumatautia ja vesikauhuahan epilepsia on ennen tarkoittanut, mutta vampyyriä en oikein usko.

Voi aivan hyvin pitää paikkansa. Menneinä vuosisatoina ihmiset yhdistivät helposti kaikki oudot sairaudet tai poikkeavan käytöksenkin yliluonnollisiin voimiin. Tilanteesta ja kulttuuriympäristöstä riippui epäiltiinkö ihmissutta, vampyyriä, riivaajaa vai noitaa...vaiko jotain muuta.

Ei tuo epilepsiankaan yhdistäminen vampyyreihin kuulosta kovinkaan epäuskottavalta. Ennen vanhaan on voinut olla olemassa vampyyriuskomuksia, jotka nykyisessä kauhu- ja fantasiakirjallisuudessa on unohdettu.
 
jalokuusi sanoi:
Tämä varmaan ei edes liity tähän, mutta kerran C.S.I: Miamissa oli nainen joka sairasti kait tuota tai sen tyylistä tautia. Se nainen joutui syömään sisäelimiä (eläimien, tai no siinä se popsi ihmisenkin), jotta olisi saanut jotain aineasioita. Muuten se olis muuttunut sellaseksi kurttuseksi ja kait kuollutkin.
Oliko tämä juuri tuota vai oliko ihan keksitty juttu?

Tuo tauti on ihan olemassa, mutta siitä minä en ainakaan puhunut.

Theoderic sanoi:
Menneinä vuosisatoina ihmiset yhdistivät helposti kaikki oudot sairaudet tai poikkeavan käytöksenkin yliluonnollisiin voimiin. Tilanteesta ja kulttuuriympäristöstä riippui epäiltiinkö ihmissutta, vampyyriä, riivaajaa vai noitaa...vaiko jotain muuta.

Tiesin, tiesin (älkää ottako itseenne, jos minulla on kauhea tarve todistella sitä, että tiedän, koska minulla todella on^^). Ajattelin vain, että onko joku tavannut jonkinlaista evidenssiä asiasta.

Kaikkea me ihmiset osataankin tehdä. "Kyl mä niimpal kärssi sain."

Onko jollain muuten tallessa kuvaa maailman suurimmasta sitruunasta? Sehän on/oli suurinpiirtein yhtä iso kuin ihmisen pää. Se oli kai jossain Guinnesin ennätyskirjassakin, ellen vallan erehdy.

[offi: Sadas viesti lähestyy... :p]
 
le Fui sanoi:
Tuli muuten mieleen, että ne lepakot, eli Vampyrus-suvun lepakot, joista puhutaan "vampyyreinä", eivät ime verta, vaan syövät hyönteisiä ja kasveja. 8)

Kyllä ainakin ne lepakot, joiden suomenkielinen nimi on vampyyrilepakko, nimenomaan imevät verta. Tai siis eivät ime, vaan nuolevat: ne tekevät hampaillaan reiät ihoon ja lipittävät ulos valuvan veren kielellään. Ne ovat oikein ystävällisiä ja sosiaalisia otuksia - jos joku raukkaparka on vaikka sairas tai ei muusta syystä pääse ruuanhakumatkalle, sen kaverit oksentavat sille verta palattuaan. :) Purema on niin pieni, että jos nukkuessaan tulee purruksi, sitä ei välttämättä koskaan saa edes tietää. Lähinnähän ne popsivat isojen nisäkkäiden verta. Vampyyrihyökkäys ei ole tappava, elleivät sitten kaikki lähiseudun lepakot päätä jyrsiä juuri sinua. Sen sijaan se kyllä aiheuttaa heikotusta, ja saattaa levittää tauteja.
 
Hathaldir sanoi:
Kyllä ainakin ne lepakot, joiden suomenkielinen nimi on vampyyrilepakko, nimenomaan imevät verta. Tai siis eivät ime, vaan nuolevat: ne tekevät hampaillaan reiät ihoon ja lipittävät ulos valuvan veren kielellään. Purema on niin pieni, että jos nukkuessaan tulee purruksi, sitä ei välttämättä koskaan saa edes tietää. Lähinnähän ne popsivat isojen nisäkkäiden verta.

Ellen itse aivan väärin muista, niin lepakon syljessä on aineita jotka estävät veren hyytymistä. Ne yleensä hakeutuvat nisäkkäiden kaulaverisuonien päälle, ne nimittäin kuulevat sykkeen. Tämä saattoi mennä täysin huuhaaksi, siitä on pitkä aika kun olen näistä otuksista lukenut ja muistini on lyhyt. :)
 
Satunnaista nippelitietoa lyhenteistä:

Euroista suomeksi puhuessa sentit lyhennetään snt eli 50 senttiä olisi 50snt.
Muista vaihtoehdoista c on mm. matematiikassa sentti- (kerrannaisyksikön etuliitteenä 10-2), tosin sitäkin näkee jossain teksteissä koska muissa EU-maissa käytetään senteistä nimeä cent. Sn taas on tinan lyhenne kemiassa. CN taas on Kiinan maatunnus.
Myös nykysuomen sanakirjasta löytyy toinen merkitys lyhenteelle snt: senttaali eli 100 kg.

Hienoja lyhenteitä on kyllä maailma pullollaan, vaikka
atari ammatti- ja taparikollinen (poliisin rekisterissä)
Tasku Taloudellinen suunnittelukeskus
urk. urkuri
Å ångströmi(ä) (mm. spektroskopiassa käytetty pituuden yksikkö)

Mites, te joilla vielä on opintoja edessä, käytiinkö englannin tunneilla tarpeeksi englanninkielisiä lyhenteitä läpi? Tuntuu että etenkin niiden kanssa on itse usein hakusalla.
 
Hathaldir sanoi:
Kyllä ainakin ne lepakot, joiden suomenkielinen nimi on vampyyrilepakko, nimenomaan imevät verta.(...)

Nii-in, nii-in, mutta kun sinä puhut nyt verenimijöiden heimosta, joka on Desmodontidae. Vampyrysheimo, josta tulee tuo vampyyrin nimikin (näin olen kuulut), on sitten taas tätä aiemmin mainitsemaani. Ne ovat kookkaimpia lepakoita, joka toisaalta tukisi tätä "vampyyrit muuttuvat lepakoiksi" -legendaa, vaikkakin esim. kalonki (Pteropus vampyrus, muistaakseni toiseksi suurin ellei jopa suurin laji, mutta muistiini ei kyllä aina ole luottamista) elääkin Kaakkois-Aasiassa eikä missään Romaniassa.

muoksin. Potaska on oikeasti olemassa ja oikealta (tai no, oikealta ja oikealta) nimeltään kaliumkarbonaatti. Siitä tehdään mm. lasia. Itselleni tämä oli aikanaan aikamoinen nippelitieto, enkä mielestäni huomannut sitä mainittvan vielä, mutta jos kävi lapsus niin sitten kävi.
 
Aamun lehdessä oli hauska tieto:

J.R.R. Tolkien on maailman kolmanneksi hyvätuloisin vainaja.

Vuoden 2003 aikana Tolkien tienasi kadehdittavat 18.5 miljoonaa euroa. Käytännössä tämä tarkoittanee, että Tolkienin tekijänoikeudet tuottivat hänen perikunnalleen tuommoisen rahasumman kirjojen julkaisuoikeuksista ja Keski-Maa-aiheisista lisenssituotteista saatuina korvauksina.

Jollei lainsäädäntö muutu, Tolkienin tekijänoikeudet ovat voimassa vuoteen 2043 asti. Eipä tule perikunnalle pikkurahasta puutetta ihan heti!

Maailman hyvätuloisin vainaja on Elvis Presley, mutta Tolkien jätti taakseen mm. John Lennonin, Marilyn Monroen ja Bob Marleyn.
 
Tolkienin perikunta on aina vahtinut mustasukkaisesti oikeuksiaan. Ryhmäteatteri julkaisi takavuosina levyn TSH-näytelmänsä musiikista, mutta se piti vetää pois markkinoilta, koska "Tulen ääressä"-runon oikeudet omistava J.R.R:n entinen sihteeri älähti. Hiljattain on ollut uhkauksia ulkomailta että Suomen Tolkien-seuran nimi pitää muuttaa ellei rahaa löydy. Ne uhkailut haiskahtivat hoaxilta, mutta muuten ei perikunnan kanssa ole leikkimistä. Ei-kaupalliset julkaisutkin ovat olleet vaikeuksissa, viimeisimpänä esimerkkinä Morrowindin Middle Earth -modiprojektin alasajo.

Tolkienit taisivat vetää pahan kerran herneet nenäänsä kun rapakon takana julkaistiin laittomasti LotR-pokkareita hippisukupolven iloksi. "Ei ikinä enää", he vannoivat.
 
http://www.jaakari.net/nippeli.php

"Muutama" nippelitieto, joita en tilallisista syistä kopioi nyt tähän. Joka tapauksessa, kun aiheensa puolesta kuului enemmän tähän ketjuun niin en laittanut Konehuoneeseen.
 
Suojateiden valkoisten viivojen lukumäärä on jaollinen kolmella. En tiedä onko tämä totta jokaisen suojatien kohdalla, mutta kaikki mihin itse olen törmännyt, niin on tämä pitänyt paikkansa. :)
 
Mönjän kemiallinen kaava (tai mikälie) on Pb3O4. Jos ette usko, niin voitte tarkistaa esim. Maol:ista.
 
Useimmissa viivottimissa sillä puolella, jolla ei mitata, on tussiura. Sillä voi piirtää tussilla suoraa viivaa ilman, että paperi suttaantuu.
 
Merenwen sanoi:
Suojateiden valkoisten viivojen lukumäärä on jaollinen kolmella. En tiedä onko tämä totta jokaisen suojatien kohdalla, mutta kaikki mihin itse olen törmännyt, niin on tämä pitänyt paikkansa. :)

Tänään vaivauduin laskemaan yhden suojatien valkoiset viivat. Niitä oli kahdeksan.
 
Muurahaiset kaatuvat aina oikealle kyljelleen (kuka näitä tutkimuksia oikein rahoittaa?)

Jääkarhun karvat ovat läpinäkyviä ja onttoja.

Mustekala käyttää yhtä lonkeroistaan huomattavasti enemmän kuin muita.

n.95% sanoo, ettei kuulu "massaan".
 
Riku sanoi:
Jääkarhun karvat ovat läpinäkyviä ja onttoja.

Läpinäkyväisyyttä en muista, mutta jäänallehan on kuin onkin optimoinut lämmönsaantinsa valokuiduilla: Vaaleat, ontot karvat keräävät kaiken mahdollisen valon, joka sitten kimpoutuu fysiikan perussääntöjen mukaan suoraan jääkarhun mustalle (pystyy käyttämään mahdollisimman hyvin tuon valon) iholle. GG.
 
Ylös