Sauronin henki ja "silmääntyminen"?

Mun henkilökohtainen teoriani on ollut jo vuosia se, että Sauronin suuri silmä oli oikeasti Minas Ithilistä ryövätty palantir, jonka Sauron oli korruptoinut ja muuttanut mustalla taikuudellansa omiin tarkoitusperiinsä sopivammaksi. Se selittäisi myös sen minkä takia muut palantirit tuntuivat menevän aina suht nopeasti yhteyteen Sauronin kanssa kun Gandalfhan sanoi näiden kivien kutsuvan alituisesti toisiansa ja niiden käyttäjiä.

Muutenkin kaikennäkevän silmän luominen tyhjästä kuulostaa aika hurjalta kun Tolkien on tuntunut korostavan mythologiassansa sitä että pahuus ei pysty niinkään luomaan mitään vaan lähinnä vain mustaamaan jo valmiiksi luodun joksikin muuksi.
 
Niin no, Sauronia ei missään vaiheessa kylläkään sanottu kaikkinäkeväksi, lähinnä kuulostaa Sauronin omalta propagandalta (isoveli Sauron nakee sinut!).
 
Olisi hauska tietää muidenkin mielipiteitä tuosta teoriastani. Kenties elokuvien kirjaimellinen silmä tornin huipulla ei ollutkaan niin kaukaa haettua kuin monet Tolkien fanit tuntuvat ajattelevan ja ehkä Sauron yksinkertaisesti loi silmänsä palantirin ympärille, tehden muinaisesta kivestä loputtoman "patterin" vakoiluvälineelleen.
 
Tämähän on yksi niistä suurista väittelynaiheista, joita Keskimaa meille tarjoaa. Oliko Sauronilla Taru Sormusten Herran tapahtuma-aikaan fyysinen, ihmismäinen hahmo vai oliko hän kaikkea tarkkaileva "Suuri Silmä" mustassa tornissaan? Itse olen aina uskonut ensimmäiseen, ihmismäiseen vaihtoehtoon ja Tikin tavoin ajattelen, että Peter Jacksonin leffassaan käyttämä "Silmä-majakka" ;) oli vain Jackson & Co idea, kuinka hoitaa homma leffassa.

Pari vuotta sitten halusin selvitellä tätä asiaa itselleni ja keräsin jonkinlaista listaa niistä asioista, tapahtumista ja keskusteluista joita kirjoista löytyy tätä koskien. Monia kohtia on täällä jo mainittu aikaisemminkin mutta ehkäpä tätä voivat muutkin käyttää jonkunlaisena kokooma- tai muistilistana asiasta. Toivon että nämä minun pitkät postaukseni eivät kyllästytä muita.

Havainnot "Silmästä"
Jos muistini ei petä, ovat Frodo ja Sam (ja Galadriel) ainoat henkilöt jotka todella näkevät "Silmän" TSH:ssa. Alla on listattuna ne kohtaukset jotka muistan suoralta kädeltä:

Luvussa "Galadrielin Peili" Frodo näkee seuraavan näyn peilistä (ja Galadriel sanoo heti perään tietävänsä mitä Frodo näki):
"Silmää reunusti tuli, mutta se itse oli kiiltävä, keltainen kuin kissan, tarkkaavainen ja kiinteä, ja sen pupillin musta viiru aukeni kuiluksi, ikkunaksi tyhjyyteen."

Kun Frodo istuu Amon Henin Näkemisen Istuimella ja hänellä on sormus sormessaan hän näkee, tai ehkä paremminkin kokee seuraavaa:
"Ja äkkiä hän tunsi Silmän. Mustassa Tornissa oli silmä joka valvoi. Hän tajusi, että se oli tullut tietoiseksi hänen katseestaan. Sillä oli julma, kiihkeä tahto. Se kävi hänen kimppuunsa; hän tunsi sen etsivän itseään kuin sormi olisi haparoinut. Pian se saisi hänet kiinni, se tietäisi täsmälleen missä hän oli. Se kosketti Amon Lhawia. Se vilkaisi Tol Bandiriin- ..."

Kun Frodo ja Sam ovat Mordorissa he näkevät vilauksen "Silmästä":
"Vain hetken se tuijotti ulos verhostaan, mutta kuin suuresta ikkunasta jostakin mittaamattoman korkealta sinkoutui pohjoiseen punainen lieska, läpitunkevan Silmän räpäys; ja sitten vetäytyi varjo taas umpeen ja kauhea näky haihtui."

Minä olen aina tulkinnut nämä mielikuviksi. Katsojiensa visioiksi, joissa "Silmä" kuvaa Sauronin musertavaa ja lävistävää tahtoa ja mieltä. Hänen himoaan nähdä ja hallita kaikkia ja kaikkea. Tätä näkemystä tukee minusta myös se, että jo Silmarillionissa mainitaan Sauronin Silmä, kun kerrotaan hänen ensimmäisen ruumiinsa tuhosta Numenorin uppoamisen yhteydessä ja kuinka hän se jälkeen laati itselleen uuden hahmon (saman hahmon jossa hän sitten myöhemmin taisteli Elendilin, Gil-Galadin ja Isildurin kanssa):
"Ja hän asettui taas suureen Kehään, Barad-dúriin, ja eli siellä, mustana ja vaiti, kunnes hän oli laatinut itselleen uuden asun, vihan ja pahuuden näkyvän hahmon; eikä ollut monta joka olisi kestänyt Sauron Kauhean silmän katsetta. (...and the Eye of Sauron the Terrible few could endure.)"

Sauron ja örkit
Mordorin örkit käyttivät silmää symbolina mm. kilvissään ja haarniskoissaan ja usein viittasivat häneen Silmänä tai Suurena Silmänä: "Onko Saruman herra vai Suuri Silmä?" Itse uskon, että "Silmä" oli tässä tapauksessa Sauronin ja hänen kaikennäkevän mielensä symboli, eikä hänen olemuksensa kuvaus. Samoin kuin Sarumanin Valkoinen Käsi, joka täälläkin on jo mainittu. Ehkäpä örkit myös tällä tavoin puhuessaan käyttivät kiertoilmaisua nimelle Sauron, jonka käytön hän oli kieltänyt kaikilta alaisiltaan.

Kun Frodo oli vangittu, örkkien saamat ohjeet kuuluivat näin:
"Ja vanki on pidettävä turvassa ja koskematta tai kuolema uhkaa kaikkia vartion jäseniä, kunnes Hän lähettää hakemaan tai tulee Itse."
Tämä tuntuu viittaavan siihen, että Sauronilla on oltava hahmo/ruumis, joka voi saapua paikalle.

Klonkku
Klonkku on henkilö joka minun mielestäni on lähes varmasti nähnyt Sauronin. Klonkkuhan vangittiin, vietiin Barad-dúriin, kidutettin ja kuulusteltiin. Todennäköisesti Sauronin ollessa läsnä, koska tämä varmasti tunsi palavaa mielenkiintoa olentoon, joka oli omistanut Suuren Sormuksen ja tiesi jotain sen viimeisimmistä liikkeistä. Lisäksi puhuessaan Sauronista Frodon ja Samin kanssa, Klonkku viittaa hänen sormiinsa:
"Tosi on, Hänellä on Mustassa Kädessä vain neljä sormea, mutta ne riittää."
Tämä on mielestäni aika vahva viittaus sille, että Sauronilla on ihmismäinen muoto.

Pippin ja Palantir:
Tarinan aikana Pippin katsoo Palantiriin ja joutuu Sauronin itsensä kuulusteltavaksi. Näin hän mm. kuvailee tuota kohtaamista:
"Sitten hän tuli. Hän ei puhunut kuultavia sanoja. Hän vain katsoi, ja minä ymmärsin."
"Sitten hän tuntui äkkiä näkevän minut ja hän nauroi minulle."

Nämä lauseet eivät oikeastaan todista mitään puolesta tai vastaan mutta itselleni on hiukan vaikeaa kuvitella iso, tulinen silmä keskustelemassa ja nauramassa. Mikä harmi ettei Pippin koskaan kuvaillut Sauronia tarkemmin. :grin:

Maiarin olemus ja sormukset
Olen aina käsittänyt Maiarin (ja Valarinkin) olemuksen siten, että he eivät tarvinneet ruumiillista hahmoa. Monet heistä eivät koskaan sellaista edes ottaneetkaan, vaan elivät ja olivat ns. henkimuodossa. Kuitenkin, jos he halusivat olla täydellisesti yhteydessä fyysiseen maailmaan ja sen olentoihin, hallita, muokata tai ohjailla niitä, heidän piti ruumiillistua ja luoda itselle fyysinen hahmo. He eivät olleet siihen sidottuja ja saattoivat vaihtaa muotoaan nopeastikin esim. Sauron taistelussaan Huania vastaan: susi-sauron->käärme->normi-Sauron->vampyyri. Tosin tässä fyysisessä hahmossa saattoi käydä niin, että siinä asuva henki alkoi yhä enemmän ja enemmän "kiinnittyä" hahmoon ja maailmaan. Näinhän kävi Morgothille, joka jakoi paljon voimiaan luomilleen hirviöille ja siten "kiinnittyi" niihin ja sitä kautta fyysiseen maailmaan yhä enemmän. Sauron toimi vastaavasti siirtämällä voimiaan Sormukseen ja sitomalla siten itsensä fyysiseen, maalliseen esineeseen.
Tästä pääsenkin sitten sormuksiin ja siihen kuinka ne mielestäni osaltaan määrittävät Sauronin hahmoa kolmannella ajalla. Kuten sanottu sormukset olivat fyysisiä esineitä. Sauron (ja haltiasepot) olivat ne tehneet sormissa pidettäviksi esineiksi ja loogisesti niiden täyttä voimaa käyttääkseen omistajalla piti siis olla fyysinen olemus ja sormet, joissa niitä pitää. Suurinta Sormustaan Sauron oli pitänyt kädessään toisella ajalla. Miksei hän nyt olisi tehnyt samoin jos olisi sen saanut.

Tolkienin kirjeet
Viimeinen mielikuvaani tukeva väite tuleekin sitten Tolkienilta itseltään. Eräässä kirjeessään hän käsittelee Sauronin olemusta kolmannella ajalla ja toteaa näin (kuten Tik jo aiemmin huomautti):
"Sauron tulee mieltää suunnattoman kammottavaksi. Hän omaksui hahmon, joka oli ihmisen kaltainen ja ihmistä suurempi, muttei jättiläismäinen."
 
Olisi hauska tietää muidenkin mielipiteitä tuosta teoriastani [ ... ] ehkä Sauron yksinkertaisesti loi silmänsä palantirin ympärille, tehden muinaisesta kivestä loputtoman "patterin" vakoiluvälineelleen.

Sinänsä kiinnostava idea, mutta ei minusta kovin hyvin sovi Tolkienin tekstien antamaan kuvaan. "Keskeneräisten tarujen kirja" (luku 4.III., Palantíri) esittää palantirit aivan omanlaisenaan teknologiana. (Toisaalta mahtisormuksia tehtäessä Sauron oli kieltämättä onnistunut yhdistämään omaansa ja haltioiden osaamista.)
Joka tapauksessa Tolkien kirjoittaa edellä mainitussa teoksessa Sauronin palantirinkäytöstä siihen sävyyn, että Ithil-kivi oli säilynyt itsessään muuttumattomana ja että Sauron käytti sitä vain ajoittain. Tällöin "Sauronin Silmän" katse olisi ehkä tarkoittanut vain (herkimpien havaittavissa olevaa) Sauronin mielenkiintoa, palantirin kanssa tai ilman sitä.
"On myös otettava huomioon, että kivet olivat vain pieni tekijä Sauronin suurissa suunnitelmissa ja hankkeissa: hän saattoi niiden avulla hallita ja harhauttaa kahta vastustajaa, mutta hän ei suinkaan pitänyt Ithil-kiveä kaiken aikaa silmällä (eikä olisi voinutkaan)."
(s.557).
 
Last edited:
Luin Kontuwikistä Sauronin silmää koskevan kohdan, enkä malta olla tuomatta esille omaa näkemystäni: Kun luin ensimmäisiä kertoja TSH:n, niin hahmotin Sauronin mustana epämääräisenä hahmona, jonka päässä on punainen kirkas silmä (tai silmät), joka valaisee kuin punainen lasersäde (vrt. Terminator). Sillä hän katselee Barad-durin huipulla olevasta kammiostaan ja valtaistuimeltaan ulos ikkunoista aina kun muilta pimeiltä mietteiltään ennättää. Mordoriin hän näkee estottomasti ja Mordorissa kulkevat näkevät / tuntevat hänen katseensa punaisena pisteenä tornin huipuilla, silloin kuin hän keskittyy tarkkailemiseen. Muualla Keski-Maahan Sauronin katse ei yllä yhtä hyvin tai kuten kirjassa todetaan: Sauronin itse rakentamat esteet haittaavat häntä tässä.

Klonkun todistus Sauronin sormista on vaikuuttava, koska Klonkkuhan ei tunnetusti valehtele, vaan pysyy aina totuudessa. Olen siis sitä mieltä, että Sauronilla oli mustunut ruumis.

Mutta jos Sauronia kuvataan silmänä, niin miksi Barad-durin ylin päällikkö on nimeltään Sauronin suu? Entä ketkä / mitkä olivat Sauronin korvat?

Filosofisemmin tai sosiologisemmin voisi pohtia sitä, että jos Mordor edustaa modernia maailmaa tai ainakin modernia sodankäyntiä ja modernisaatiota koneineen ja työläisarmeijoineen, jotka eivät kunnioita monarkiaa ja konservatiivisia arvoja, niin missä määrin Sauronin silmä on modernille kurinpidolliselle järjestykselle ominainen valvova isoveli, mitä ilman moderni yhteiskunta ei ole mahdollinen, koska tämä instanssi luo tarvittavan itsekontrollin tai yliminän yksilölle osana hänen ruumiillisuuttaan, abstraktin lainkuuliaisuuden. Orwellista kaikki ovat kuulleet, mutta filosofisemmin modernin vallankäytön kurinpidollisesta metodista on kirjoittanut Michel Foucault teoksessa Tarkkailla ja rangaista (minkä esikuva taasen oli Friedrich Nietzschen Moraalin alkuperästä) ja Foucault taasen analysoi Jeremy Benthamin panoptikon-vankilaa moderniin ja liberaalin vallankäytön metaforana, mikä siis viime kädessä mahdollistaa modernisaation ja modernit instituutiot. Myös Keski-Maassa örkit häipyvät omille teilleen kun Sauronin silmä sammuu. Sosiologisemmin ilmaistuna mordorilainen moderni yhteiskunta hajoaa kurinpidon loppuessa ja örkit vajoavat esimermoderniin yhteisölliseen elämään, eivät enää muodostaa akuuttia uhkaa ylimielisille monarkisteille ja kaikenmaailman haltiamielille.
 
jos Mordor edustaa modernia maailmaa tai ainakin modernia sodankäyntiä ja modernisaatiota koneineen ja työläisarmeijoineen, jotka eivät kunnioita monarkiaa ja konservatiivisia arvoja,

Tosin Mordorin voisi tulkita edustavan myös "itämaista despotismia".
Itseasiassa, jos nyt Sormusten herran maailmaa uudelleenkirjoitetaan yliluonnollisista elementeistä puhdistettuna, niin Mordorin aavikkoisuus tekee houkuttelevaksi kaivaa esille "hydraulisivilisaation" käsitteen. Tätä ideaahan käytettiin alusta pitäen myös stalinismin luonnehtimiseen, ja sellaisessa käytössä sen houkuttelevana piirteenä ehkä olikin tietty konkreettisuuden tuntu verrattuna vaikkapa idealistiselta filosofoinnilta haiskahtavaan "totalitarismin" käsitteeseen. (Marxin "aasialaisen tuotantotavan" käsite käännettiin siis marxilaisuuden lipunkantajaksi julistautunutta valtiota vastaan.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Karl_August_Wittfogel
 
Last edited:
TSH:ta voi toki lukea brittiläisen imperiumin tuotteena, jossa Lännen miehet edustavat oikeamielisyyttä ja sivistystä, ja heitä uhkaavat idän ja etelän barbaarit. Kuitenkin luettuani Tolkienin kirjeet huomasin, ettei tällainen maantiede ole niin oleellinen hänellä, vaan kyse on ennen kaikkea modernisaatiokritiikistä tai nostalgiasta aikaan ennen höyryvetureita, hiilikaivoksia ja tehtaita. Toki niin Tolkienille kuin hobiteille kelpasi tietyt modernin elämän mukavuudet, mutta hän ei ollutkaan täysi looginen näkemyksissään tai kirjoissaan, hän ei ollut sosiologi vaan humanisti. Tätä alleviivaa Konnun puhdistus, Mordor voi saapua myös Kontuun.

On huomattavaa, että George Orwell kirjoitti teoksen Vuonna 1984 samoihin aikoihin kuin Tolkien viimeisteli TSH:ta. Siksi ei ole erikoista, että kriitikot ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että Tolkien ei ehkä ollut niin irrallaan 1940-luvun lopun Iso Britannian poliittisesta tilanteesta kuin itselleen antaa ymmärtää. Orwell ei muuten kirjoittanut edellä mainittua teosta niinkään varoitukseksi Stalinin Neuvostoliitosta vaan ns. länsimaista, joissa valtion kontrollimekanismi on itseasiassa paljon tehokkaampi ja viekkaampi kuin avoimen totalitaristisissa valtioissa. Itse asiassa se ei edes ole scifiä vaan myös sen voi lukea modernista, ns. normaalista, vallankäytöstä.
 
Modernisaatiokritiikiksi Tarun on tulkinnut ainakin The Last Ringbearer -fanficin kirjoittaja, joka on kääntänyt tarinan asetelman loistavasti päälaelleen: hänen Keski-Maassaan Mordor edustaa edistystä, sivistystä, tiedettä ja teknologiaa (siellä on yliopistokin), joita kaikkia vastaan Gandalf on nostattanut takapajuisen Lännen, koska haluaa säilyttää oman rajattoman valtansa kouluttamattomien ja taikauskoisten ihmisten lähes pyhänä johtohahmona.

Mitä tulee Orwelliin, iso-Brittania on (tai ainakin oli vielä joitain vuosia sitten) Euroopan maista kaikkein tehokkaimmin kansalaisiaan valvova yhteiskunta. Puolisollani on paita, jossa on minun mielestäni aika osuva teksti "Orwell oli optimisti".
 
Mulla oli jo ennen elokuvia mielikuva mustasta tornista juurikin sellaisena että sen huipulla loisti joku valo tai liekki yms.Ja se valo siellä huipulla oli nimen omaan tarkoitettu tarkkailemaan ympäristöä.Mä olen ajatellut sen tornin aina jonkilaisena majakkana.Ehkä se "majakkatorni" on alunperin jonkun taiteilijan näkemys.Ei siis välttämättä PJ:n omaa keksintöä.
Mitä itse silmään tulee niin mä olen aina pitänyt sitä symbolisena silmänä.Sauronillahan oli paljon vakoojia joten silmä sopii hyvin kuvaamaan tuollaista isoveli-valvoo-tyyppistä tarkkailua.Samoin hänellä oli varmasti jos jonkinlaista teknistä tarkkailulaitetta sekä hekisiä kykyjä/taikuutta jota hän käytti myös tähän tarkkailuunsa.
Itse Sauronin mä olen mieltänyt aina jonkinlaiseksi henkiolennoksi.Jos hänellä oli muoto niin en edes haluasi tietää minkä näköinen hän oli.Se että hänestä on monia teorioita,tulkintoja ja ristiriitaisia kuvauksia tekee siitä vain kiehtovamman.Se on vähän niin kuin vanha legenda josta eri aikakaudet ja eri aikakausien ihmiset ovat kukin muodostaneet oman tulkintansa.
 
Orwell ei muuten kirjoittanut edellä mainittua teosta niinkään varoitukseksi Stalinin Neuvostoliitosta vaan ns. länsimaista, joissa valtion kontrollimekanismi on itseasiassa paljon tehokkaampi ja viekkaampi kuin avoimen totalitaristisissa valtioissa.

Minusta tuntuisi ylisofistikoituneelta ja väärintulkinnoille alttiilta strategialta kirjoittaa avoimen totalitaarista järjestelmää kuvaileva kirja varoitukseksi viekkaammista ja epäsuoremmista länsimaisista kontrollimekanismeista. Toisaalta, ehkä riittää jos intellektuellit (straussilais-platonisen perinteen mukaisesti?) ymmärtävät oikein.

"Konnun puhdistus" -luvussa on ehkä joitain orwellilaissävyisiä välähdyksiä:
Kaikesta alkoi olla pulaa - paitsi säännöistä - ellei pystynyt piilottamaan omaansa vähän itselleenkin kun rosvot kuljeksivat keräämässä tavaraa 'oikeudenmukaista jakoa' varten: mikä tarkoitti sitä että ne saivat ja me jäimme ilman. Joitakin jätteitä tosin jaettiin konnavahtien vahtituvissa, mutta niitä ei kenen tahansa vatsa kestä.

Sauronin silmästä puheen ollen, jo hänen varhainen edeltäjänsä, Leithianin laulun Thû, oli tunnettu valvovista, tulisista silmistä. (Omassa päässään olevista, mutta ehkä myös jonkinlaisista lisävalvontalaitteista.)

...and the road/
that from Beleriand thither came/
he watched with sleepless eyes of flame.

(Lay of Leithian, 2053-2055; HoME 3)

Silmillään Thû ei vain tarkkaillut, vaan myös alisti.
(Muistamme, että myös lohikäärmeiden silmiin katsominen oli vaarallista.)

Then his flaming eyes he on them bent/
and darkness black fell round them all./
Only they saw as through a pall/
of eddying smoke those eyes profound/
in which their senses choked and drowned.

(2168-2172)
 
Last edited:
Kyllähän Orwell Neuvostoliittoa kritisoi sellaisella Tolkienin vihaamalla suoralla allegorialla Eläinten vallankumouksessa (jota tosin en itse ole lukenut). Vuonna 1984 (jonka olen lukenut) varoittaa ehkä yleisesti totalitarismista ja valvonnasta, mutta en näe sillä oikeastaan mitään yhteyttä Tolkienin tuotantoon. Tolkien kyllä kritisoi nykyaikaa, mutta mielestäni se kohdistuu enemmän tehtaisiin kuin valvontayhteiskuntaan.

Kaikesta alkoi olla pulaa - paitsi säännöistä - ellei pystynyt piilottamaan omaansa vähän itselleenkin kun rosvot kuljeksivat keräämässä tavaraa 'oikeudenmukaista jakoa' varten: mikä tarkoitti sitä että ne saivat ja me jäimme ilman. Joitakin jätteitä tosin jaettiin konnavahtien vahtituvissa, mutta niitä ei kenen tahansa vatsa kestä.
Minulle tulee tästä mieleen enemmän yleiseurooppalainen tilanne tuohon aikaan. Tietysti totalitarismissa ruoanpakko-otto oli varmasti yleistä, mutta ruoan säännöstely ja sen seurauksena piilottaminen oli varsin ankaraa ympäri Eurooppaa. Kuten kaskussa poika sanoi tarkastajalle: "Jos kaikki lehmät ei ole navetassa, osa voi olla saunassa, mihin isä ne vei."
 
Ruoan ja muiden hyödykkeiden säännöstely ja pakko-otot olivat tietysti arkipäivää sekä sotaakäyvissä että sodan takia eristyksiin jääneissä puolueettomissa maissa. Konnun tapauksessa osuvimpana rinnastuskohteena olisi ehkä jokin (ilman varsinaista taistelua) miehitetty maa kollaboraattorihallintoineen.

Minun ajattelemani orwellilainen sävy tuli lähinnä termistä "oikeudenmukainen jako" (fair distribution). Tämä olisi ehkä sellainen moderni totalitaarinen propagandakäsite, jonka tarkoituksena ei ole vakuuttaa kuulijoita, vaan nöyryyttää näitä. (Olikohan Lotho keksinyt sen itse, vai oliko se Sarkun sanelema? Lähinnä Saruman harrastaa "Tarussa" modernin tyylistä poliittista suostuttelupuhetta.)

En pyrkinyt osoittamaan mitään suoraa vaikutusyhteyttä Orwellin ja Tolkienin välillä, ja tämän kohdan mainitsin vain koska Orwell oli jo noussut keskustelussa esille. Rinnastuksia näiden kahden välillä olen kyllä muuallakin nähnyt. Tällöin on juuri lähdetty etsimään kirjoittamisajankohdan poliittisen tilanteen heijastuksia näistä kirjoista. Mielestäni "Sauronin silmä" ja "Isoveli valvoo" -rinnastus on lähtökohtaisesti täysin ymmärrettävä, vaikkei sen suurempaan valaistumiseen johtaisikaan.

Mitä herruuden sisäistämiseen tulee, niin örkit näyttäisivät olevan lähinnä ulkoisen tottelevaisuuden tasolla, siis vähemmän samaistuneita ylempään johtoon kuin Orwellin Oceaniassa edes puolueen rivijäsenten oletetaan olevan. (Lisäksi örkeillä on esimodernin, omaan lähiryhmään samaistuvan soturietiikan jäänteitä.) Sen sijaan Sauronin suun tapauksessa jopa tietoisuus omasta riippumattomasta persoonallisesta olemassaolosta on ilmeisesti hämärtynyt. Gandalfin kuvittelema Frodon tilanne mikäli nazgulit olisivat onnistuneet lävistämään Frodon sydämen veitsellään, vastaa ehkä lähinnä Winston Smithin tilannetta Orwellin kirjan lopussa.

"jos ne olisivat onnistuneet, sinusta olisi tullut samanlainen kuin ne, mutta heikompi ja niiden määräysvallan alainen. Sinusta olisi tullut Mustan ruhtinaan vallan alainen varjo, ja hän olisi kiduttanut sinua rangaistukseksi siitä että yritit pitää hänen Sormuksensa, jos nyt mikään kidutus olisi ollut kauheampaa kuin se että Sormus olisi ryöstetty sinulta ja olisit nähnyt sen hänen kädessään."
 
Last edited:
Tolkien kyllä kritisoi nykyaikaa, mutta mielestäni se kohdistuu enemmän tehtaisiin kuin valvontayhteiskuntaan.

Eivätkö tehtaat perustu nimenomaan valvomiseen tai siis tilan ja ajan kategorioiden hallintaan ja niiden avulla ihmisruumiiden ja koneiden sääntelyyn?

Työ- ja organisaatiososiologiassa puhutaan fordismista ja taylorismista eli tieteellisestä liikkeenjohdosta. Nämä suuntaukset syntyivät 1900-luvun alussa 2. aallon teollistumisen myötä.

Ainakin vielä pari vuosikymmentä sitten tehtaaseen tultiin tietyllä kellonlyömällä ja sieltä poistuttiin tiettyyn kellonaikaan. Tulemisia ja saapumisia kontrolloitiin kellokortilla, mutta myös esimiesten toimesta, myöhemmin valvontakameroilla. Niin ikään jokaisella työntekijällä oli tarkka mekaaninen liikerata, jota hän suoritti esimerkiksi kokoonpanolinjalla. Luovuus oli kiellettyä, koska ihminen oli koneiston osa. Tehtaan johto tarkasteli sitä, kuinka paljon mikäkin tehtaan osasto on saanut tuotantoa aikaan tilastoista. Säätelemällä työntekijöiden liikeratoja ja ajankäyttöä tehtaan tuotantoa pyrittiin parantamaan ja kehittämään jne.

Tosin nykyään kontrolliyhteiskunta on edennyt niin pitkälle, että kellokortteja ei enää edes tarvita vaan ihmiset kontrolloivat itse omaa työskentelyään ja tekevät vapaaehtoisesti jopa ylitöitä, ottavat työnsä kotiin iltapuhteeksi jne. Vapaa-ajallaankin ihmiset nykyään juoksevat kuin örkit mieluummin kuin istuvat pubissa oluella kuin hobitit, jotta olisivat mahdollisimman tehokkaita ja hyödyllisiä työnantajilleen.

Mutta edelleen alleviivaan sitä, että yllä mainittu tapa jäsentää maailmaa ja kontrolloida ihmisiä tilan ja ajan kategorioilla on ominaista myös muissa modernin maailman instituutioissa. Esimodernissa maailmassa tällaista samanlaista kontrollia ei ollut. Konnussa tai Suomen maaseudulla ennen rautateitä tai teollistumista (mikä pakotti yhdenmukaistamaan kellot ja ajanlaskun), eli modernisaatiota, elämä sujui omaan verkkaiseen tyyliin traditiota ja säätilaa noudattaen pelloilla tai metsissä. Ja työntekemisen tapaa teknisenä suorituksena ei oltu mitenkään pyritty yhdenmukaistamaan tai normittamaan, ainakaan kovin voimakkaasti, koska ei ollut mitään instituutiota, joka olisi siihen edes pystynyt, toisin kuin Mordorissa, missä Sauronin silmä mahdollisti modernin vallankäytön jo esimodernin teknologian maailmassa.
 
Ihan mielenkiintoinen keskustelu kontrolliyhteiskunnasta mutta en mäkään oikein näe mielekkäänä alkaa pitämään Tolkienin tuotantoa yhteiskuntakritiikkinä yms.
 
Tuli mieleen vielä palantirien suhde Sauronin simään. Itse asiassa palantirien avulla Gondorissa kuninkaiden aikaan oli mahdollista ylittää esimodernin vallankäytön rajoitteet. Kaiken lisäksi palantirit toimivat kontrollin mekanismina viekkaammin kuin Sauronin silmä, koska palantireillä tirkistelyn kohteeksi joutunut ei samalla tavalla ollut tietoinen kuin Sauronin silmän katseesta, joka käsittääkseni aiheutti epämiellyttäviä tuntemuksia.

Palantirien avulla oikeutettu kuningas sai siis tietoa valtakuntansa tapahtumista kuin hänellä olisi ollut käytettävissä salainen poliisi yhdistettynä moderniin tietoliikenteeseen sekä tilastotieteeseen. Panopitikon-vankilassa tapahtuvaan yliminän kaltaisen apparaatin rakentamiseen kansalaisten alitajuntaan se ei kuitenkaan käynyt yksinomaan sikäli kun Gondorin kansalaiset eivät olleet tietoisia siitä, että heitä tarkkaillaan, ts. itsekontrollia ei pääse syntymään. Tiedontuotannon välineeksi kansankunnan tilasta, resursseista ja niiden jakautumisesta sekä lainkuuliaisuudesta se kuitenkin sopi.

Toisin sanoen, Tolkien katsoi läpi sormien tällaista kansalaisten kontrollointia kunhan kontrollin harjoittaja on oikeasta suvusta, haltiamieli, ja laillinen monarkki.
 
Itse olen ollut aina siinä käsityksessä että Sauron oli alunperin ihmisen kaltainen mutta kun hän alkoi seuraamaan Melkoria ja hänet tuhottiin, hän joutui ottamaan uuden muodon. Tässä muodossa, haarniskan sisällä, hän takoi Valtasormuksen. Kun ihmisten ja haltioiden Viimeinen Liitto hyökkäsi Mordoriin ja Sauron tuhoutui jälleen, hän pakeni Synkmetsään. Siellä hän alkoi taas kerätä luokseen pahuuden voimia ja kun hän oli taas täysissä voimissaan hän rakennutti Barad-durin uudelleen Mordoriin ja valitsi itselleen Silmän muodon. Kun Silmä tuhoutui, ei Sauronilla enää ollut voimia ottaa uutta muotoa ja hän joko kuoli kokonaan tai jäi henkiin mitättömänä varjona joka ei enää kyennyt koskaan suureen pahuuteen.
 
Ja Tolkienin maailma-kirjassa lukee myös niin.
Tolkienin maailma on aika kyseenalainen kirja jos etsii oikeaa tietoa tai vakavastiotettavia tulkintoja Keski-Maasta. Meilläkin on tuo kirja hyllyssä, mutta enpä ole sitä aikoihin avannutkaan. Voisi olla varsin mielenkiintoista lukea se läpi jossain lukupiirissä. Voisi herättää keskustelua ;)
 
Tolkienin maailma on aika kyseenalainen kirja jos etsii oikeaa tietoa tai vakavastiotettavia tulkintoja Keski-Maasta.
Juu, enhän minä sanonutkaan että se olisi tietoni perusta, mainitsin vain että kyseisessä kirjassa lukee myös niin. ???
 
Ylös