Serranon perhe

Elemmakil

Kontulainen
Kummallista, tästä suositusta sarjasta ei vielä ollut syntynyt keskustelua.

Serranon perhe. Jokainen joka on katsonut yhdenkin jakson ymmärtää mistä on kysymys, ja niille, jotka eivät vielä ole, on tässä nopea kuvaus sarjan tyylistä. Pohjimmiltaan Serranon perhe on ihmissuhdesarja, mutta se hoitaa homman kokonaan uudella tavalla, tuo saippuan uudelle tasolle. Olennaisena osana koko sarjaa on huumori: hahmot ovat ylilyötyjä, kaikki väärin käsitettävissä olevat asiat myös käsitetään väärin. Ohjelma keskittyy Serranon perheen ja heidän ystäviensä ympärille, ja yhdelle perheelle tapahtuu paljon. Lisäksi jaksojen ollessa 75 minuuttia pitkiä, ehtii yhdessä jaksossa tapahtumaan paljon, eikä Selattujen elämien ja B&B:n kaltaista mitään-ei-tapahdu-mikään-ei-etene -kohtia tule. Kaikenlaista tapahtuu lastenryöstöstä luostariin murtautumiseen, veropetoksiin ja autovarkauksiin tapahtuu - joskus jopa useampi vastaavanlainen tapaus yhdessä jaksossa - kaikki kuitenkin joko hyvällä tarkoituksella tai vahingossa. Pieleen kuitenkin menee.

Itse en saippuasta välitä, ennemminkin inhoan sitä: Serranon perhe kuitenkin muodosti poikkeuksen, sillä se on niin eroavaa perinteisestä ihmissuhdeohjelmasta. Lisävauhtia antaa espanjalainen kulttuuri: ollaan tunteikkaita, avoimia ja suulaita, käsien liikkeitä unohtamatta.

Spoilerivaroitus!

Seuraavaksi esittelen kunkin päähenkilön oman näkemykseni mukaan. Serranojen perheeseen kuuluu seitsemän jäsentä:

Diego: Perheen isä, meni naimisiin Lucían kanssa; molemmilla lapsia aikaisemmasta avioliitosta. Diego on jollain tapaa hössöttävä, jossa se hoitaa perinteisen naisen roolin. Diego on myös verrattain konservatiivinen, ja hänelle tuottaa suuria hankaluuksia puhua seksistä ja seksuaalisuudesta - etenkin lapsilleen.

Lucía: Serranon perheen äiti. Opettajana lasten koulussa, ja joutuu siksi myös opettamaan nuorempia lapsia. Lucía on enemmän toiminnan naisia, täyttäen joissain puolissa perinteisen isän roolin. Vanhempien tehtävät eivät kuitenkaan ole täysin tai edes suurimmalta osaltaan ylösalaisin, joiltain saroilta kuitenkin.

Marcos: Vanhin Diegon kolmesta pojasta, jotka kaikki nukkuvat samassa huoneessa. 17-vuotiaana hänellä sukupuolivietti jyllää, ja niinpä hän on rakastunut sisarpuoleensa Evaan. Vanhemmat eivät kuitenkaan katso tätä hyvällä silmällä (myöhemmin kuitenkin hyväksyvät sen). Marcosin paras ystävä on Rául.

Guille: Marcosin pikkuveli, n. 12-vuotias. Guille on yksi luokkansa koviksista (jotka eivät kuitenkaan ole mitään Suomen samanikäisiin koviksiin verrattuna :p), mutta on kuitenkin sisältä pehmeä. Ihastunut (ainakin ajoittain) sisarpuoleensa Tetéen. Guillella, Tetéllä ja muutamalla Guillen luokkakaverilla on dance(?)bändi, jonka lauluja ovat mm. Paskat rakkaudesta ynnä muut rakkautta arvostelevat laulut.

Curro: Perheen nuorin jäsen, n. 8-vuotias poika. Curro toimii jaksojen alussa eräänlaisena kertojana, jossa hän esittelee sen jakson. Curro on viisaampi kuin veljensä (tai isänsä ja setänsä; luultavasti viisaampi kuin kukaan sarjan miehistä), mutta usein myös melko hiljainen jaksojen ajan. Kiltti ja ujo, osaa kuitenkin myös kapinoida.

Eva: Marcosin lailla 17-vuotias, ja he ovat samalla luokalla. Pukeutuu muodikkaasti (mutta ei ylipukeudu), ja on kaikinpuolin viisas. Sarjan tyttöjen tavoin tulee kuitenkin mustasukkaiseksi hyvin pian: rakastaa Marcosia, velipuoltaan. Evan paras ystävä on Africa, joka seurustelee Ráulin kanssa.

Teté: Guillen luokkatoveri: tämän kanssa samanikäinen, ja myös ihastunut tähän, ainakin ajoittain. Teté on herkkä tyttö, joka ei ole tottunut ei:hin. Osaa kuitenkin myös olla vahva (kolmen veljen omaavalla tytöllä on pakko olla tämänkaltaisia piirteitä). Bändin laulaja. Tetén paras ystävä on luokan epäsuosittu tyttö, silmälasipäinen ja lievästi pullukka Yoli.

Nuo henkilöt kuuluivat Serranon perheeseen. Sarjassa on myös muita vähintään yhtä suuressa roolissa olevia henkilöitä: Marcosin ystävä ja Afrin poikaystävä Rául; Evan ystävä Africa; Diegon veli Santiago; Ráulin isä ja Diegon sekä Santin ystävä Fití; Fitín vaimo, Ráulin äiti Candela; Marcosin ja Ráulin ystävä Boltsi jne.

Kokonaisuudessaan äärettömän hyvä sarja. Mikäli näen Serranon perheen, ei mikään päivä voi olla huono.

Mitä mieltä olette sarjasta? Risuja/ruusuja? Onko se herättänyt ajatuksia teissä? Mitä mieleen tulee.

Huomautus: ethän spoilaa Suomen televisiossa vielä näyttämättömiä juonenkäänteitä, vaikka niitä netistä löytyykin äärettömästi. Kannattaa ollamyös varovainen mm. Wikiä lukiessa, sieltä on yksi sun toinenkin lukenut juonikohtia, joita ei olisi halunnut tietää.

muoks. korjattu ajatusvirhe ajanmääreestä.
 
Muusta en tiedä, mutta töissä eli sairaalassa melkein kaikki potilaat katsovat tätä. Taitaa tulla telkkarista niin sopivasti aamulla, milloin ei juuri mitään muuta tule. Siinä yhdeksän aikoihin kaikki potilaat soittavat kelloa (jos eivät saa telkkaria itse päälle), koska Serannin perhe on "ihan pakko nähdä". Itse en ole sarjaa seurannut, joten paha mennä sanomaan asiasta mitään muuta. :D
 
Niin, ja vielä se piti mainitseman, että alunperin Ylen oli tarkoitus näyttää vain yksi tuotantokausi, sikäli mikäli olen ymmärtänyt oikein. Saatuaan suunnattomat määrät palautetta sarjan loistavuudesta Yle kuitenkin päätti jatkaa sarjaa. Serranon perhe sai myös päivittäin koko kesän ajan lähes puoli miljoonaa katsojaa, joka on äärettömän paljon mille tahansa kesällä näytettävälle ohjelmalle.

Suuren suosion ansiosta Yle on päättänyt jatkaa sarjan näyttämistä pitemmälle, ja jossain vaiheessa kuluvaa syksyä sarja aloitetaan alusta työssäkäyville sopivampaan aikaan. Sarjaa näytetään tällä tavalla koko talven jakevään, ja ensi kesänä alkavat jälleen uudet jaksot. Onpahan liikkunut huhuja, että kaikki tähän mennessä näytetyt jaksot laitettaisiin myös Yle Areenaan, joka on Ylen internetsivusto, jossa on vapaasti katsottavissa joitain Ylen ohjelmia, tällä hetkellä etupäässä dokumentteja, keskusteluohjelmia yms.

muoks. 500 000 katsojaa päivittäin on paljon mille tahansa ohjelmalle mihin tahansa vuodenaikaan - varsinkin kun kyseessä ei ole uutiset, tosi-tv tai tietovisa!
 
Tuleeko tämä yhdeksältä aamulla? Miten ihmeessä sitten olen päätynyt näkemään osan yhdestä jaksosta? Ettei lähetysaika olisi kuitenkin myöhemmin päivällä? Olen nimittäin melko varma, että tästä oli kyse. Omituinen kokemus, kun kanavasurffatessa tömähtää moiseen ja sitten leuka hitaasti yhä enemmän auki loksahtaen seuraa onko tämä nyt tehty tosissaan vai täyttä parodiaa. Noh, ilmeiseksi parodiaksihan se sinänsä osoittautui mutta mitä ilmeisimmin ihan irtovitsistä ei kuitenkaan ollut kyse. Kaikenlaista hassua sitä tuotetaan.
 
Aah, olet siis Huomannut todellisen asianlaidan. Ohjelma näytetään kahdesti päivässä. Ensimmäinen lähetys alkaa 9.00 ja kestää aina vartin yli kymmeneen. Toisen kerran se alkaa 12.55 ja loppuu siis 14.10. Ilman mainostaukoja, mikä olisi sen parempaa.


Ja tosiaan, sarjaa on tuotettu ainakin kuusi tuotantokautta, ja mikäli olen oikein käsittänyt (on yhtä kuin, että huhut pitävät paikkansa), on Suomessa näytetty kesän aikana jo ainakin kaksi, ellei kolmekin kautta.
 
Elemmakilistahan paljastuu mielenkiintoisia seikkoja. :wink:

Serranoihin olen minäkin kiintynyt. Erinomainen syy nousta viimeistään yhdeksältä aamulla. Useammin kuin kerran olen nauraa röhähtänyt tapahtumille, niin että olen suorastaan yllättynyt ääntelystäni. Yleensä kun kai enemmän hymähtelen ja hihittelen hiljakseen tv:n ääressä. Välillä Serranoiden tapahtumat menevät niin pahasti yli, että katsojana on pakko kiemurrella kiusaantuneena ja myötähäpeästä. Kuitenkaan mitkään tapahtumat eivät ole täysin epärealistisia niin kuin saippuasarjoissa helposti tapahtuu. Lukuunottamatta tietenkin muutamia hulvattomia kuvitelmajaksoja, kuten Diegon ja Fitin siittiöshowta :D .

Muutamaan kohtaan täytyy tehdä pieniä huomautuksia.
Elemmakil sanoi:
Nuo henkilöt kuuluivat Serranon perheeseen. Sarjassa on myös muita vähintään yhtä suuressa roolissa olevia henkilöitä: Marcosin ystävä ja Afrin poikaystävä Rául; Evan ystävä Africa; Diegon veli Santiago; Ráulin isä ja Diegon sekä Santin ystävä Fití; Fitín vaimo, Ráulin äiti Candela; Marcosin ja Ráulin ystävä Boltsi jne.
Candela on myös koulun rehtori. Boltsi (Boliche) on itseasiassa Guillen ystävä ja Yolin veli. Raúlin ja Marcosin ystävän nimi sen sijaan ei millään tule nyt päähäni, hauska punk-henkinen veijari kuitenkin. Tärkeitä henkilöitä on myös mm. isoäiti Carmen, Lucían äiti.
 
Miten selitän tämän niin, ettei viestini tunnu jo spämmäykseltä (vai mitä Haltis :grin:)? Sanoessa Boltsi tarkoitin tietenkin Chukya. Uutta tietoa minulle kuitenkin on se, että Yoli on Boltsin sisko. Enhän nähnyt koko sarjaa kuin kolmesti ennen The Miittiä, joten lähes koko kesän tapahtumat ovat minun tietoisuuteni ulkopuolella. Carmenin poisjättäminen listasta oli tietoista, siksi lista loppuikin sanoihin "ja niin edelleen" lyhennetyssä muodossaan jne.

Muuten, tämän päivän jakso sisälsi ainakin minulle ihan liikaa tietoa keski-ikäisen parin seksielämästä.

Lehtokuusaman viittaamaan nauramiseen on minunkin pakko sanoa: nauran lähes katketakseni toisinaan, toisinaan tunnen sellaista myötähäpeää henkilöitä kohtaan, että kävelen ympäriinsä kääntäen selkäni ruudulle, etten vaan näe mitä tyhmää he tekevät, vain löytääkseni itseni jo kääntämässä päätäni takaisin ruutua kohti, etten vain menetä sekuntiakaan. Lisäksi ääneen lausutut huomautukset etenkin Ráulin, Fitín ja Marcosin tekemisistä ovat muodostuneet jo tavaksi minulle, vaikka sitten katsoisin yksinkin ohjelmaa.
 
En ole helposti koukkuuntuvaa tyyppiä, mutta Serranon perheessä on sitä jotain. Sarja on ihana piristys kaikkien "aitojen" tosi-teeveiden oksettavassa seassa. Paljon rehellisempää ja todellisempaa elämää. Ja luulen että suomalaiseen makuun sopii myös sarjan räiskyvä luonne- on jotenkin niin.. hmm. outoa ja samalla virkistävää, katsoa sitä kaikkea tunteen paloa jolla vakaviakin asioita selvitetään. Sarja herättää ainakin minussa monenlaisia tunteita, joista nuo muidenkin mainitsemat ilo ja myötähäpeä lienevät voimakkaimmat. On kiva katsoa televisiosta vaihteeksi jotain minkä jälkeen on tosi hyvä mieli.

Hienoa että sarja tulee juuri Yleltä. Nyt saan jotain vastinetta tv-luvalleni. :)
 
Minäkin olen karttanut saippuaoopperoita, mutta Serranot koukutti. Kesäkuussa en katsonut kyseistä sarjaa juuri ollenkaan mutta sitten kun olin kotona ja päivisin oli aikaa eksyin aina ruudun ääreen. Nyt kouluaikana sarjan katsominen on jäänyt, koska emme omista minkäänlaista tv-ohjelmien tallennusvehjettä. Uusintoja odotellen siis.

Serranot ei tosiaan ole saippuaoopperaa pahimmasta päästä. Mukana oleva huumori ja utopistiset tapahtumat pitävät otteessaan ainakin jonkun aikaa. Toinen koukku sarjan katsomiseen on ollut kieli ja eleet sekä juuri tuo asiosta suoraan puhuminen :grin: Espanjan pikkusanoja on hauska käyttää arkikielessäkin, esim. "tonto" (ei ole kyllä mitään varsinaista tietoa miten tuo sana oikeasti kirjoitetaan, mutta se tarkoitti tyhmää, hölmöä tms.)

Välillä suorastaan sarja hävettää ja alkaa ärsyttämään useat väärinkäsitykset, mitä selvitellään sitten loppujakso. Jakso on mielestäni kyllä liian pitkä, tunnin telkun ääressä jaksaa istua mutta melkein puolitoista tuntia on jo vähän liikaa. Saas nähdä siis, jaksanko sarjaa sitten enää seuratakaan vai alkaako maistumaan puulta. Tosin minun on kyllä pakko nähdä ainakin se, kun Marcos palailee Lontoosta.... :wink:
 
APUA! TÄMÄN PÄIVÄN JAKSO OLI HIRVEÄ

[hide]En tajua miks Evan pit lähteä. Nyyyyyh itkuparku [22] Mut tämäkin oli tehty humoristisesti; saippuaklisee toteutui sittenkin, ja näyttelijän korvasi jo samassa jaksossa poistuneen hahmon serkku [/hide] :grin:

Täyty vuodattaa. Aijai ja Guillen mittailu oli kyllä ihan parasta. Naurettiin aulassa ihan katketaksemme. Onneksi koulussa on edulinkki (telkan välityksellä teksteillä tapahtuva ilmottelu, aamunavaukset äänenä yms.), ja sitä myöten käytävillä ja joka luokassa on telkka! Ja lukion aulalla on tietenkin omansa. Siinä voi sohvalla kölliä ja kattoa Serranoa ykkösten kanssa ja kommentoija ja nauraa jutuille.

Oli muuten useampi kuin yksi itkuinen silmä tänään aulassa.
 
Ihana ohjelma. Katson aina kun pystyn.
Fran Berea laulaakin kauniisti, Santa justa klan on vähän
tyhmä mutta samapa tuo.
Hyvät näyttelijät ja kiva juoni onneksi jatkuu
ensi kesänä! :grin:
 
Tuo on kyllä yksi vähiten ärsyttävistä saippuasarjoista mitä olen kattonu. Ja onneksi jokaisessa jaksossa on myös jokin oma juoni niin ei kauheasti haittaa vaikka joskus unohtaisi katsoa jonkun jakson. Vaikka onhan se toki myös jatkoa edellisille, mutta kuitenkin.
Ne isojen miesten toilailut ovat kyllä parhaita :D Evan ja Marcosin toilailut nyt vähän käyvät hermoille. Tai kävivät. Nyt kun sarja alkoi alusta viikonloppuisin niin ei olla vielä ihan niissä asti.
 
Itse pidän Serranon perheestä todelle paljon, käytännössä kasvoin teiniksi Tetén kasvun mukana, varmaan siksikin, että minä ja Mari Tere/Tetéä näytellyt Natalia Sánchez ollaan suunnilleen saman ikäiset (Sánchez s. 1990)
(Minä taas olen syntynyt 1992)
 
Ylös