Seuralle huppareita - viimeinkin!

Millaisen hupparin haluaisit?

  • Haluan Tolkien-seuraa tai kontua mainostavan hupparin.

    Votes: 11 32,4%
  • Seura saa näkyä hupparissa, mutta ei olla pääosassa.

    Votes: 21 61,8%
  • Seuran nimi tai logo saa olla piilotettuna tai pienellä jossakin.

    Votes: 13 38,2%
  • Haluan yleisfantasiahupparin ilman seuran nimeä tai logoa.

    Votes: 1 2,9%
  • Haluan monogrammin

    Votes: 12 35,3%
  • Haluan logon

    Votes: 7 20,6%
  • Haluan puun

    Votes: 14 41,2%
  • Haluan tunnetun taiteilijan tekemän kuvan

    Votes: 3 8,8%
  • Haluan vain selkäkuvan

    Votes: 10 29,4%
  • Haluan kuviota myös eteen tai hihoihin.

    Votes: 8 23,5%
  • Haluan yksivärisen kuvan.

    Votes: 13 38,2%
  • Haluan kuvaan useamman värin.

    Votes: 4 11,8%

  • Total voters
    34
Itse inhoan mustaa väriä nimenomaan huppareissa (koska kaikki hupparit maailmassa on aina mustia!), eli joku muu värivaihtoehto olisi kivempi. Tai siis että olisi vaihtoehto värille. Nick brodeerattuna ois kanssa tosi kiva.
 
Voisin tämän hetkisten ajatusteni pohjalta kopioida täysin purrin viestin. Mutta myös vaihtoehtovärejä kannatan.

Jos olisin diktaattorina yksin tekemässä valintaa juuri nyt niin ottaisin tämän keskustelun pohjalta neljä värivaihtoehtoa. Harmaa, musta, viininpunainen ja ruskea ja selvittäisin onko jollain taiteilijalla jolta käyttölupaa voisi kysyä mahdollisesti joku puuaiheinen kuva ja jos ei ole niin (vaikka kyseistä taiteilijaan on "käytetty" todella monesti) kysyisin suostuisiko Isilmíre vaikka piirtämään jotakin puuaiheista sen pohjalta mitä tässä on keskusteltu. Konnussa on monia taitavia piirtäjiä ja kunnioitan heitäkin suuresti, mutta Isilmíren tyyliin olen itse kovasti tykästynyt. se on selkeää, mutta ykstyiskohtaista ja tyylikästä.
 
Kiitos Jaamar, se oli kauniisti sanottu. Mutta kuten tuli todettua, meillä on monta hyvää piirtäjää, ja minusta olisi kivaa, jos seuran kamppeissa näkyisi useampia kuvanteon tyylejä. Itse olen edelleen kovasti tykästynyt Jasin sulavalinjaisiin puihin, joissa on minun silmissäni vahvasti lukiomme kuvisopettajien aina peräänkuuluttamaa "liikettä" eli sellaista tuntua, että vaikka kyseessä on staattinen kuva, siinä kuitenkin tapahtuu koko ajan jotain: puu hengittää, se kasvaa ja ojentaa oksiaan, taipuu tuulessa, levittää lehtiään.
 
Minä edustan ilmeisesti Steelin vastavoimaa, koska pidän seuran logosta ja vierastan selkäpuolelle tulevia juttuja :p

Noh, en ehkä varsinaisesti vierasta, mutta minulle etupuolella olisi melkolailla pakko olla jotakin (jos ei muuta niin yläkulmassa hillitysti se logo ja seuran nimi), kun taas selkämys voisi minun puolestani olla vaikka tyhjäkin. Eihän selkäpainatusta näe itse ja muistakin vain selän takana kyräilijät.

Ehdotetut luonnokset ja kuva-aiheet ovat ihan lupaavia, ja kannatan myös arkistojen penkomista. Legolasin kuvittajista Goldblatt oli aikanaan erityisesti mieleeni, ja tyyliltään voisi paitaankin sopia ehkä.

Missä määrin Micin ehdottaman tehostevärin (tai useamman) lisääminen mahtaisi lisätä hintaa?
 
Minusta seuran nimi on kuitenkin oleellinen osa hupparia. Eihän sen tarvitse isolla olla, mutta lukea jossain alareunassa ainakin. Nimimerkistä ei niin ole väliksi.

Edellä mainituista innostuin eniten Micin ehdotuksesta. Puu on ihan hyvä aihe, mieluummin ilman ratsastajaa. Minas Tirithin puu olisi kyllä hieno, mutta ehkä tylsä. Eikä toimisi muissa väreissä. Kaksi puuta eivät olisi niin vaakunamaisia ja tylsiä, mutta viittaisivat selvästi Tolkieniin.
 
Ehkä kaksi puuta kietoutuneina toisiinsa. Vaikka Tolkien kirjoitti ne kasvamaan rinnakkain niin ne voisivat kuvassa kietoa runkonsa yhteen?
Seuran nimi voisi olla minusta joko kuvan alla tai rinnassa. Jaan Steelin mielipiteen siitä että seuran logo ei ole erityisen kaunis ja siksi mieluummin pelkkä nimi. Ja melko pienellä ja huomaamaton, mutta kyllä sen pitäisi siellä jossain olla.
 
Suosittelisin kahta puuta tai Morian porttia. Morian portissa saisi seuran nimen hienosti esille, ns. huomaamattomasti.

Olisin valmis maksamaan hupparista 30euroa. Itse toivoisin kyllä jotain hieman "värikkäämpää", jotta erottuisi massasta. Toki itse kuva herättää huomiota, jolloin saadaan mainosta seuralle. Ei vihreäkään huono väri olisi ;)
 
Jos seuraavat spesifikaatiot täyttyvät, niin sitoudun ostamaan itselleni vähintään 2kpl seuran uusia huppareita:
- Selkäpuolen kuva on Petri Hiltusen Tolkien-aiheista taidetta.
- Hupparissa on seuran nimi.
- Hinta on enintään 50€/kpl.


Muuten plussana pidän jos:
- Selkäpuolen kuva on iso, koristeellinen ja yksityiskohtainen.
- Värivaihtoehtoja on muitakin kuin perinteinen musta.
- Huppari on vetoketjullinen.
- Huppari on nimimerkillä yksilöity.
- Hihat ovat kuvioidut tai hihassa on muuta painatusta.
- Hupparissa on seuran logo ja nimi.
 
Jotain reippaasti Tolkien-aiheista painatusta kannatan minäkin. Tumma väri huppariin jee.

Muistelisin abihupparitilauksen vetämisestä, että mitä useammassa paikassa painatusta on, sitä tyyriimpi hinta tulee? Mieluummin kuin montaa painatusta ja brodeerausta kannattaisin laadukasta hupparia ts. jotain muuta kuin perus Fruit of the Loomia.
 
Koska on paljon asioita, jotka pitäisi saada tehtyä, istuin tietysti sen sijaan alas ja kävin läpi kalenteri- ja lehtiarkistoni sillä silmällä, löytyisikö hyvää puserokuvaehdotusta, joka olisi Hiltusen käsialaa.

Hiltunen näyttää olleen yhtenä kuvittajana vuosien -94, -95 ja -02 kalentereissa, mutta vaikka kuvat ovat sinällään hienoja, poikittaisen A4-arkin muotoon sovitettuina ne tuskin istuisivat luontevasti puseronselkämykseen.

Legolasien kuvittamiseen Hiltunen on myös osallistunut aika ahkerasti, mutta eipä niistäkään kuvista mikä tahansa ole ihan Tolkien-puseromateriaalia, koska asiayhteys ei aina ole selvä tai sitten kuvat ovat hankalan mallisia.

Vuoden -92 ensimmäisessä Legolasissa on Hiltuselta kaksi Conan-kuvaa ja yksi hupikuva; ei Tolkien-puseromateriaalia. Saman vuoden toisessa Legolasissa novellin Neljäs aika kuvitus on Hiltusen käsialaa, mutta kolmesta kuvasta vain örkkien kanssa tappeleva Gondorin asepukuun sonnustautunut mies olisi imo kuviteltavissa puseroon painettavaksi, eikä siinäkään asiayhteys ole selvä - puhumattakaan siitä, haluaisiko kukaan puseroonsa kuvaa örkkikärhämästä.

Vuoden -93 Greenleafin kannessa on hieno lohikäärme, mutta se on vain lohikäärme, niitä on suunnilleen kaikilla muillakin fantasikirjailijoilla kuin vain Tolkienilla. Vuoden -93 ensimmäisen Legolasin kannessa sen sijaan on upea kuva torveensa puhaltavasta, nuolia täynnä olevasta Boromirista, mutta haluaako joku niin synkeän puseron?

Vuoden -94 ensimmäisessä legolasissa on kannessa Hiltusen Aragorn, mutta ilman kuvitustekstiä se voisi olla kuka tahansa fantasiamiekkasankari. Samassa lehdessä on sivulla 18 ilmeisesti Radagast, mutta jälleen kerran asiaan vihkiytymättömän silmissä se voisi yhtä hyvin olla vaikka Franciscus Assisilainen.

Kosmoskynä-Legolaksen (Legolas nro 12) sivuilla 27 - 30 olevat huumorikuvat eivät ehkä ole ihan sitä, mitä tähän puseroprojektiin ollaan hakemassa. (Samat kuvat toistuvat Legolas nro 24:ssä ja vuoden 2003 Greenleafissä.)

Legolas nro 17:n kaksi Hiltus-kuvaa ovat yleisfantasiaa, eivät Tolkienia.

Legolas 29:n ainoa Hiltus-kuva on GoT-aiheinen.

Legolas 36:n kaksi Hiltus-kuvaa ovat kuvitusta novelliin Hopeatikkaat, jolla ei ole mitään tekemistä Tolkienin kanssa.

Yhdistelmä-Legolas nro 44 - 45:n kansi ja yksi kuvituskuva ovat Hiltusen käsialaa, mutta jälleen kerran muusta kuin Tolkien-aiheesta.

Legolas 52:n kolme Hiltusen piirtämää kuvaa liittyvät novelliin Brooklynin sudet, eivät Tolkieniin.

Jos haluamme Hiltusen kuvittaman puseron, saattaa siis edessä olla tilaustyön pyytäminen. Tosin vanhoja kalentereita ja lehtiä selataessa huomio kiinnittyi tuon tuostakin Tonja Goldblattin ja varsinkin Sari Luodon upeisiin kuvituksiin, vink vink.
 
Saisikohan noita Goldblattin ja Luodon kuvia jotenkin näkyville niin voisi ihmetellä? Tuli myös mieleen että jos kuva on vääränmallinen niin onko mahdotonta kysyä voisiko kuvasta käyttää vain osan?
 
Itse käyttäisin mustaa, korkeintaan tummanharmaata hupparia, mutta tämä nyt näyttää luonnistuvan joka tapauksessa. Designissa suosisin jotakin hyvinkin hillittyä, ehkä jopa minimalistista. Pieni, valkoinen kuvio (vaikka sitten se Seuran logo tai esim. Fëanorin tähti) mustalla pohjalla hupparin selkäpuolella ei olisi mielestäni yhtään hullumpi vaihtoehto.

edit. Toisaalta se toinen ääripääkin voisi olla jännä - värikäs, yksityiskohtainen huppari suurin kuvioin ja koristelluin hihoin. Ei nyt mitään trippailevaa värimyrskyä, pikemminkin ehkä yhden päävärin monia sävyjä ja lisänä muita, yhteensopivia värejä. Suunnilleen tähän tyyliin.
 
Minusta hupparin kuvan ei tarvitse olla erityisen yksityiskohtainen. Toimiiko se edes painettuna? Värit tuovat varmastikin lisää hintaa, ja en haluaisi itse, että kuva on kauhean erillinen osa vaatetta. Jos otetaan joku valmis taideteos, niin sulautuuko se käyttöön hyvin? Näen nyt liikaa mielessäni sellaisen tee-se-itse-t-paidan, jossa on valokuva rinnassa, kun puhutaan muista kuin oikeasti painettavaksi suunnitelluista kuvista. Mielikuva ei ole hyvä.

Minulle kävisi hyvin joku kiva Jasdrilin tms. suunnittelema yksinkertainen mutta tyylikäs kuva seuran nimeen yhdistettynä. Mutta no, en nyt ole erityisen nirsokaan jos joku löytää jonkun toimivan muun ratkaisun.
 
Mites olisi VYKin vanha logo aiheena? Sellaisenaan se olisi ehkä vähän tylsä, koska se lienee suunniteltu pienempänä kuin selän kokoisen käytettäväksi, mutta puun alla hengaileva velho olisi melkoisen tolkienmaista. Se ei olisi myöskään niin pahaenteinen kuin tuo Jasin puun alla hengaileva musta ratsastaja. En ole nyt piirtopöydän saati skannerin ääressä, mutta ehkä voisin kokeilla piirtää ja kuvata jotain esitystä ajatuksesta.

Tulipa sekin mieleen, että Seuralla on ollut todella kivoja t-paitakuvia. Esimerkiksi olen tykännyt siitä enttipaidasta. Olisiko vanhojen kuvien käyttäminen ihan poissuljettu vaihtoehto?
 
Jaamar sanoi:
Saisikohan noita Goldblattin ja Luodon kuvia jotenkin näkyville niin voisi ihmetellä?

Mietin samaa, mutta kun heidän tuotoksiaan ei googlettamalla löydy, niin en ihan kevyesti lähtisi niitä julkiseen verkkoon itse uppaamaan. Tekijänoikeuksien rikkominen ei liene paras tapa saada taiteilija myötämieliseksi kuviensa käyttämiseen seuran vermeissä.

Tuli myös mieleen että jos kuva on vääränmallinen niin onko mahdotonta kysyä voisiko kuvasta käyttää vain osan?

Katselin kalenterikuvia nimenomaan sillä silmällä, mutta ne on pitkälti piirretty ammattimaisin ottein käytettävissä oleva tila huomioonottaen niin, että kokonaisuus toimii hyvin poikittaisen suorakaiteen muodossa. Esimerkiksi vuoden -95 (jos muistan oikein) kalenterin joulukuun kuva on hieno, tunnelmallinen piirros metsähaltioiden juhlinnasta puiden alla, mutta ei siitä oikein saa mitään osaa fiksusti leikattua sellaisenaan käytettäväksi.
 
Tässä pikainen ja epämääräinen luonnostelmani puusta ja velhosta. Piti ottaa piirroksesta kuva läppärin web-kameralla... :grin: Laatu on siis aika surkea, mutta ajatukseni siitä varmaan välittyy.
mbpe7k.jpg
 
Onko Konnun monogrammi täysin poissuljettu vaihtoehto?

monogrammi.png


Puut on aika hankalia saada näyttämään hyvältä. Ja puut viittaa enemmän johonkin luontohihhuliin kuin Tolkien-seuraan. Monogrammin tuon esille tässä nyt siksi, että siitä iskee heti jossain määrin Tolkienin monogrammi mieleen. Tämän lisäksi se on yksinkertainen ja selkeä, toisin kuin seuran virallinen logo. Ja siinä lukee Kontu!

Komppaan Lathronia sen suhteen, että huppareille pitäisi olla jokin selkeä fokus. Monogrammin etu on se, että se ei olisi vain Tolkien-seuralaisille, vaan kaikille kontulaisille selkeästi identifioiva "jengitunnus".

Ehdotan kolmea väriä:
  • Musta: tylsille jotka haluaa että sopii kaikkien kanssa tai muuten vaan diggaa enempi mustista ratsastajista
  • Oikeasti tosi tumma vihreä: koska Kontu
  • Tumma syvä violetti: koska Kaapuhemmo ja koska vihreän vastaväri, niille jotka haluaa olla kingejä ernuja

Ei tarvitse olla sen monimutkaisempi.

Jos taas tarkoitus on tehdä hupparit, joita myydään siksi että ne on hienoja, niin sitten Lathronin toinen ehdotus ulkopuolisesta osaavasta kuvantekijästä olisi aika paikallaan. Koska ihan rehellisesti nuo puuaiheiset on minusta aika innottomia. Tehkää jotain josta voi oikeasti innostua! Aragorn iskemässä örkin pään halki! Kuoleva Boromir! Valoseksiä haltian ja kääpiön välillä! Ilotulitus-Lohikäärme kukkuloiden yllä! Jotakin!
 
Oikeastaan minusta Merri on aika nero. Meillä on tyylikäs, yksinkertainen ja asian esille tuova kuva (monogrammi) jo olemassa. Jos tehdään vaan kontulaisille kimppatilauksena niin miksi ei? Minusta tuo on oikeasti hieno ja Tolkienhenkinen. Ja jos tahdotaan tehdä ihan myyntihuppareita joskus niin sitten otetaan se ulkopuolinen kuvantekijä.
Toki tuo monogrammi saattaa joidenkin makuun liikaakin huutaa kontua, mutta minä itse ostaisin tähän asti ehdotetuista ehkä sen mieluiten.
 
Ylös