Seuralle huppareita - viimeinkin!

Millaisen hupparin haluaisit?

  • Haluan Tolkien-seuraa tai kontua mainostavan hupparin.

    Votes: 11 32,4%
  • Seura saa näkyä hupparissa, mutta ei olla pääosassa.

    Votes: 21 61,8%
  • Seuran nimi tai logo saa olla piilotettuna tai pienellä jossakin.

    Votes: 13 38,2%
  • Haluan yleisfantasiahupparin ilman seuran nimeä tai logoa.

    Votes: 1 2,9%
  • Haluan monogrammin

    Votes: 12 35,3%
  • Haluan logon

    Votes: 7 20,6%
  • Haluan puun

    Votes: 14 41,2%
  • Haluan tunnetun taiteilijan tekemän kuvan

    Votes: 3 8,8%
  • Haluan vain selkäkuvan

    Votes: 10 29,4%
  • Haluan kuviota myös eteen tai hihoihin.

    Votes: 8 23,5%
  • Haluan yksivärisen kuvan.

    Votes: 13 38,2%
  • Haluan kuvaan useamman värin.

    Votes: 4 11,8%

  • Total voters
    34
Ehkä silti mieluummin ottaisin ihan teetetyn hupparin kuin että lähtisin painamaan itse. Tai jos haluaisi olla talkoolainen niin tilaisi kasan huppareita ja tekisi parilla kuvalla "tilaus työnä" ekan satsin ja sitten laittaisi ylijääviin happareihin vaan jommankumman kuvan ja ne voisi myydä sitten miitissä tms. Jotenkin olisi silti kiva että olisi jollain lailla yhtenäiset. Jos kaikilla on ihan omanlaisensa niin ei oikein ole enää seuran hupparista kyse vaan mistä tahansa satunnaisesta hupparista.
Minä voin maksaa sen 40e jos saadaan oikeasti hyvät, mutta 50 on jo liikaa.
 
Muinoin Tolkien-seuran paitoja silkkipainoseulalla talkootyönä vedostaneena en ihan hirveästi lämpene ajatukselle omatekoisista paidoista. Siinä on kuitenkin aina värien vuotamisen ja leviämisen riski, ja muutenkin tulee herkemmin ei-niin-täydellistä jälkeä - kuvio ei olekaan ihan suorassa, väristä tulee epätasainen tai himmeä jne. "Viralliset" painatukset tuppaavat myös kestämään pesua paremmin kuin omatekoiset.
 
Mä toisaalta lämpenen Shetain ajatukselle hyvinkin paljon. Voi ostaa just sen värisen ja mallisen hupparin kuin haluaa, saada sen just sillä kuvalla kuin haluaa ja kustannukset pysyy kohtuudessa. Vaikka kuulostaa aika orjuuttamisella teettää niitä niin, että tekijä saa korvauksen vain materiaaleista, tai tyhmältä tehdä niitä talkoilla, jolloin ei saada sitä Shetain ammattitaitoa kuitenkaan kaikille ja Isilmiren mainitsema virheiden määrä on todennäköisesti suurempi. En kuitenkaan allekirjoita ihan tuota ettei itsetehty kestä pesua tai olisi huonolaatuisempi. Se vaatii vain tarkkuutta, ymmärrystä siitä mitä tekee ja hellävaraisen pesun. Yks mun parhaista kangaskasseista on seulalla tehty ja edelleen ihan pirun hieno, kymmenien tai satojen pesujen ja neljän aktiivisen käyttövuoden jälkeen.
 
Jasdril, ajattelin ihan normaalin pesun kestävyyttä. Meillä kun tuota pyykkiä kertyy melkoiset vuoret, niin ei oikein ole aikaa ja jaksamista olla vähän väliä järjestämässä hellävaraisempaa pesua käsin painetuille asioille. Siksi ne (meillä on siis aika monta eri ihmisten eri tekniikoilla käsin painamaa tai maalaamaa paitaa) ovat joko varsin haalistuneita tai käytössä hyvin harvakseltaan ja käytön jälkeen pitkätkin ajat pyykkikorissa odottamassa, että joku ehtii ja jaksaa pestä käsin.

Jos joku yksittäinen ihminen ryhtyy puseroita seuralle tehtailemaan käsityönä, siitä pitäisi minun mielestäni maksaa korvaus, mikä tietysti nostaa puseroiden hintaa. Talkootyössä taas väijyvät jo mainitsemani vaarat.

Mitä Merri sanoi ulkomaisten firmojen mahdollisesta edullisuudesta saattaa myös hyvinkin pitää paikkansa. Esimerkiksi tämä brittiläinen "vaate omalla painatuksella" -firma näyttää myyvän perushuppareita 20 punnalla eli noin 26 eurolla. Postikulut ovat tietysti sitten asia erikseen.
 
Mulla on varmaan joku liian kova itsekritiikki tai muuten vaan harittaa silmissä, koska monogrammi on suoraan sanottuna aika hirvee, puhumattakaan että se koristaisi jonkun selkää. :D Ehkä se liittyy siihen et ei omia vanhoja töitään voi kattoa häpeämättä tai jotain. Mutta mietin, että muodostuuko myös hupparin selässä ongelmaksi aikoinaan puitu keskustelu siitä, että hyvin pienikokoisena monogrammi näyttää lähinnä randomilta japanilaiselta tms. kirjaimelta. Tietysti jos se ei käyttäjiä haittaa (jos fiilis on enemmän se "ei haittaa ettet sä heti tiedä mihin tää liittyy, pääasia että mä tiedän"), niin mikä jottei. Minua haittaisi.

Minä haluaisin hupparin enemmän sillä fiiliksellä, että vaikka kuvassa olisi identifioitavissa jokin seuraan tai Kontuun selkeästi liittyvä juttu, toimii se myös hienona taideteoksena sisäpiirijutun ulkopuolisille. Esimerkiksi vuosikurssini abihupparikuva oli erään luokkalaiseni piirtämä pelikortti, joka nopealla silmäyksellä näytti vain pirun hienolta ja yksityiskohtaiselta kunkkua tai jätkää esittävältä pelikortilta. Sisäpiiriin kuuluvana kuitenkin tiesi, että todellisuudessa pelikortissa olevan hahmon kahdet kasvot olivat tunnistettavissa opettajiksemme. Samankaltaisella ajatuksella olisi kiva saada seuran hupparikin: hieno joka tapauksessa, vielä hienompi kun tuntee kontekstin.

Puolisko muuten tilasi viime keväänä Englannista Firelabel -nimiseltä firmalta törkeen mukavia ja laadukkaalta tähän asti tuntuneita huppareita. Huppareita tilattiin 34, ja rahteineen niille jäi kappalehintaa alle 26 euroa. Painatuksia oli kolmessa kohtaa, rinnuksessa, selässä ylhäällä ja selässä alhaalla. Kyllä, oli vetoketjullinen. Toimituskin oli muistaakseni kohtalaisen nopea, parin viikon luokkaa.
http://www.firelabel.co.uk
 
Jasdril sanoi:
Ehkä se liittyy siihen et ei omia vanhoja töitään voi kattoa häpeämättä tai jotain.

Tai siihen, että tekijä ainoana tuntee koko suunnitteluprosessin ja tietää, mitä kaikkea olisi voinut tehdä toisinkin. Muut näkevät vain sen yhden reaalihahmon saaneen lopputuloksen, joka tässä tapauksessa näyttää ilmeisen monen mielestä hienolta.

Samankaltaisella ajatuksella olisi kiva saada seuran hupparikin: hieno joka tapauksessa, vielä hienompi kun tuntee kontekstin.

Monogrammi osana puuta? Puu, jonka lehvästöön kietoutuu/sekoittuu/kätkeytyy seuran nimi ja/tai joku Tolkien-sitaatti tengwarilla ja/tai riimuilla kirjoitettuna?
 
Selkämykseen puu ja sitten puun runkoon monogrammi? Tai monogrammi ja seuran nimi pienehkösti etupuolelle rinnukseen (ja sitten nick alle, jose sen haluaa)?

Minä en ole kovin nirso kuvan suhteen, mutta puu olisi kiva ja todella yksityiskohtainen kuva (tyyliin kasarihevibändien albumikuvitukset, saanette mielikuvasta kiinni) selkämyksessä ei miellytä. Osa Hiltusenkin paperilla/näytöllä upeista kuvista menee tämän henkilökohtaisen makurajani yli.
 
Olisin kyllä kiinnostunut tällaisesta hupparista. Mielestäni pitäisi jotenki tuoda esiin se, mistä porukasta tässä on kyse. Eli kyllä se seuran nimi vois esim. siellä selässä olla. Mitä noita ehdotuksia katselin, kyllä nuo puuaiheet vetoaa eniten. Mutta oikeestaan kaikki käy. Selkäpainatuksista pidän paljon, mutta ei oo haittaa, jos painatuksia on muuallakin. Itsellä ei myöskään oo mitään yhtä tiettyä väriä tai mallia, mitä käyttäisin, mutta vihreä vetoketjullinen huppari olis kuitenkin se oma valinta. Ja mitä hintaan tulee, 50 € on ehdoton yläraja. :)
 
Satunnaisena huomiona: Itse en haluaisi missään nimessä vetoketjua paitaan. Vetoketjut saavat paidan tuntumaan vähemmän rennolta (ja Kontuhan on rennon ja onnellisen elämän symboli).

Jos paitaan tulee violetti vaihtoehto, suosisin huomattavasti enemmän punaista sisältävää violettia sävyä. Tuo Merrin tarjoama näyttää minunkin silmääni aika siniseltä.

Painatusfirmasta: Eikö kuuluisi suosia suomalaista työtä? Tuleehan siinä hieman lisähintaa, mutta... Ainakin itselläni paita jäisi luultavasti hommaamatta vain sen vuoksi, että sitä on työstetty halvimmalla mahdollisella työvoimalla eettisyydestä tinkien.

Kannatan jotain muuta kuin _pelkkää_ monogrammia.
 
Nimetön.jpg
Tämän keskustelun ja äänestyksen pohjalta seuran hallitus on päättänyt kokouksessaan 28.2. valita kuva-aiheeksi Jasdrilin tekemän puun. Painatus tehdään valkoisella värillä selkään. Seuran nimi tulisi kuvan alle ilman logoa tai monogrammia. Hupparin värivaihtoehdoiksi suunniteltiin tummia värejä: liilaa, sinistä ja vihreää. (Oli puhetta, että halukkaat voisivat ehkä myöhemmin painaa itse logon paitoihinsa, mutta tähän ei vielä ole painoseulaa.)

Koska toiset haluavat ehdottomasti vetoketjun ja toiset eivät missään nimessä, aikomus on tilata molempia. Vetoketjullinen malli maksaisi hieman tavallista enemmän. Tällä hetkellä selvitetään, mistä firmasta hupparit tilataan, joten niiden hintaa ei vielä ole tiedossa. Firelabel on kuulemma hyvä hinta-laatusuhteeltaan, ja on hyvinkin mahdollinen tilauspaikka. Hupparit hoidetaan ennakkotilauksena, eli kukin maksaa hupparinsa etukäteen eikä niitä ole enää myöhemmin myynnissä. Tarkkaa aikataulua ei ole sovittu, mutta tilaus on tarkoitus toteuttaa vielä tänä keväänä.

Samalla hallitus päätti tilata myyntiin myös uusia T-paitoja, joissa kuva-aiheena ovat entit. Kuva on jo olemassa, mutta minulla ei ole sitä tähän liittää. Suunnitteilla on musta paita, johon painatus kuparinvärillä. Paidan rintaan tulisi kuva, ja hihaan seuran logo. Paidat tulevat yleiseen myyntiin, mutta niitä voi varata ennakolta. Näin on helpompi arvioida kappalemääriä ja eri kokojen tarvetta.
 
Huppareiden tilaus!!

Ilmoita minulle yksityisviestillä tai sähköpostilla (puheenjohtaja ( a ) suomentolkienseura.fi) haluamasi malli (normaali vai lady), tyyppi (vintage, vetoketjulla vai ilman), koko ja väri 3.5. mennessä.

Hinta määräytyy sen mukaan, minkälaisen hupparin haluat. Tämän lisäksi tulee n. 5-10€ painatus ja toimituskuluja. Näiden kulujen summa saadaan tarkemmin selville vasta sitten kun tiedetään kuinka moni osallistuu tilaukseen. Enemmän tilaajia -> enemmän jakajia pakollisille kuluille -> pienempi hinta.

Vaihtoehdot ovat seuraavat:

Vetoketjuttomat: naisille ja miehille, hinta n. 12-14€ + painokulut, (värit: New French Navy, Bottle Green, Plum)

Vetoketjullinen perus: naisille ja miehille, hinta n. 17-19€ + painokulut, (värit: New French Navy, Bottle Green(miehille)/purple(naisille))

Vetoketjullinen premium: naisille ja miehille, hinta n. 21€ + painokulut, (värit: Navy, City Green,)

Vetoketjullinen vintage: naisille ja miehille, hinta n. 15-18€ + painokulut, (värit: Blackberry, Moss, Midnight)

MUOKS!!!

Laittakaa viestiin mukaan omat yhteystietonne. Ainakin oikea nimi ja puh.numero tai sähköpostiosoite.

Hupparit kulkeutuvat minun mukanani miitteihin tai Tampereelle (mahdollisesti myös Helsinkiin syksyllä). Jos haluat hupparin kotiin postitettuna, vastaanottaja maksaa postituskulut.

Varautukaa maksamaan huppari toukokuun aikana seuran tilille. Tarkemman ohjeet sitten lähempänä.
 
Last edited:
Ei niinkään Firelabelin koot vaan eri huppareiden brändien koot... Mutta kaivelinpa valmistajien sivuja.
Justhoodsin (vetoketjuttomat ja "perus" -hupparit) sivuilla klikkaa siitä "check our size guide for more detail" katsoaksesi eri kokojen senttimittoja.

Anvilin eli "premium" -hupparin kokotaulukossa mitat ovat tuumina, eli vaativat vielä muunnoksen senttimetreiksi sopivan tuumamittanauhan puuttuessa. Kokotaulukko on sivun oikeassa alanurkassa.

Gildanin eli "vintage" -hupparin kokotaulukko löytyy välilehdestä "size chart". Nämäkin ovat tuumamittoja. Jostain syystä miesten mallin kuvassa ei ole merkattu itse hupparin mallikuvaan, mihin kohtiin A, B ja C viittaavat - lunttaa tämä naisten hupparin kokotaulukosta tarvittaessa :)

Vetoketjuton, naisten http://www.justhoods.eu/Info/JH001F/
Vetoketjuton, miesten http://www.justhoods.eu/Info/JH001/

Vetoketjullinen perus, naisten http://www.justhoods.eu/Info/JH055/
Vetoketjullinen perus, miesten http://www.justhoods.eu/Info/JH050/

Vetoketjullinen premium, naisten http://www.anvilknitwear.com/Product-Catalogs/Womens/71600FL-Women-s-Full-Zip-Hooded-Fleece
Vetoketjullinen premium, miesten http://www.anvilknitwear.com/Product-Catalogs/Adult/71600-Adult-Full-Zip-Hooded-Fleece

Vetoketjullinen vintage, naisten http://www.mygildan.com/Categories/Fleece/Zip-Hooded//p/18700FL
Vetoketjullinen vintage, miesten http://www.mygildan.com/Categories/Fleece/Zip-Hooded//p/18700
 
Olen vähän jäävi osallistumaan keskusteluun, sillä huppari olisi suurimmallakin koolla auttamattoman pieni minulle. Hihansuut jäisivät kyynärvarren puoleenväliin. Sinistä tai vihreää väriä ei kuitenkaan kannata harkita, sillä ne ovat Ingress-värejä.

Seuran hupparien valikoimassa on tasan yksi vaihtoehto, jota tarjotaan 5XL kokoisena (miesten vetoketjuton, väri: New French Navy).
http://www.firelabel.co.uk/hoodies-...es/jh001-awdis-just-hoods-college-hoodie.html

Tosin juuri tuo sininen taisi olla niitä Ingress-värejä.
En tiedä edustaako sininen omaa factiotasi.
(Ingress-värillä ei voi hävitä sillä omaa väriä voi mainostaa edustusmielessä ja vihollisen väriä voi käyttää hämäyksen vuoksi.
Ehkä pitäisi vielä olla sellainen takinkääntöhuppari, joka on yhdeltä puolelta sininen ja toiselta vihreä).
 
Hum, näyttää sitä olevan myös värivaihtoehtoina Jet Black ja Heather Grey eli Musta Ratsastaja - ja haltiavärit. Se voi silti jäädä vielä pieneksi. 7XL:n kanssa olisin jo selvemmillä vesillä, mutta se saattaisi olla leveydeltään puolijoukkueteltan tasoa.
 
"Heather Grey"? Damn, sehän olis ihan mun väri! Joskaan ei värikartan perusteella osu yhtään omaan käsitykseeni kanervaisesta väristä, tai edes harmahtavasta sellaisesta :D
 
Ylös