Shakki

Tänään opin, että shakin Caro-Kann puolustuksessa on 'suomalainen variaatio'-niminen osa-alue.


Tämä ja kaksi seuraavaa viestiä on siirretty ketjusta ”Tänään opin että..”
Tik
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
'suomalainen variaatio'

Kappas. Onko se siis tuo 4. ... h6 päämuunnelmassa? Ja olisiko varhaisin peli Antti Pyhälältä vuodelta 1986? (Muistelen lukeneeni että Pyhälä olisi suosinut h-sotilaan etenemistä myös joissain valkoisen avauksissa.)
 
Kappas. Onko se siis tuo 4. ... h6 päämuunnelmassa? Ja olisiko varhaisin peli Antti Pyhälältä vuodelta 1986? (Muistelen lukeneeni että Pyhälä olisi suosinut h-sotilaan etenemistä myös joissain valkoisen avauksissa.)
Näin ymmärsin että olisi, tästä pelistä tuon huomasin.
 
Last edited:
Jatkan vielä tuosta, näyttäisi että peli Caro-kannin Suomalaisessa Muunnelmassa menisi helposti Ranskalaisen Puolustuksen Tarrasch-muunnelman tapaiseksi, siinäkin musta siirtää usein ...h6 hyvin aikaisin pelissä. En ole niin hyvä shakissa että lähtisin tätä tai vaikka. 2/3.b3-Sisilialaista, joka vaikuttaa myös vaihtoehdolta, tämän enempää selvittelemään.
 
Last edited:
Minä en siis näistä Caro-Kannin muunnelmista oikeasti mitään tiedä. Valkeilla olen ehkä kerran joutunut pelaamaan tätä puolustusta vastaan, enkä itse pelaa sitä mustilla. (Mieluummin symmetrinen 1.e4 e5. Miksi päästää valkoisen e-sotilasta etenemään pidemmälle kuin on pakko?)

Tolkien-foorumilla shakkikeskustelukin täytyisi ehkä yrittää yhdistää Mestarin kirjoituksiin eli tässä tapauksessa Sormusten herran Minas Tirith -luvun vertauksiin:

[Gandalf:] The board is set, and the pieces are moving. One piece that I greatly desire to find is Faramir...But the enemy has the move, and he is about to open his full game. And pawns are likely to see as much of it as any, Peregrin son of Paladin, soldier of Gondor.
( ... )
[Pippin thought:] 'A pawn did Gandalf say? Perhaps, but on the wrong chessboard.'

(Suomennosta on ensimmäisessä kohdassa muokattu jolloin shakkiviittaus tulee selvemmäksi, suomessahan ei ole "pawn" -sanaa vastaavaa erityissanaa shakkisotilaalle.)
"...Mutta vuoro on Vihollisella, ja hän aikoo avata pelinsä. Ja sotilaat joutuvat tuolle laudalle siinä missä tornit ja kuninkaat, Peregrin Paladinin poika, Gondorin sotilas."
Jälkimmäisessä kohdassa sen sijaan 'shakkilauta' on muutettu 'pelilaudaksi'.
'Gandalf sanoi minua sotilaaksi. Saatan ollakin, mutta väärällä pelilaudalla.'

Leithianin Laulun eräässä luonnoksessa Tolkien suunnitteli Thingolin aarteisiin myös meripihkaisia shakkinappuloita.
And in his many-pillared house/
Many a gold bee and ivory mouse/
And amber chessmen on their field/
Of copper, many a drinking horn/
Dear purchase from shy unicorn/
Lay piled, with gold in gleaming grot.

(HoME, III, 315)
 
Last edited:
  • Like
Reaktiot: Tik
Tästä täytyy tehdä ehdottomasti shakkiartikkeli Kontuwikiin! Kiitos vinkistä.

Siihen voisi myös lisätä maininnan Hobitin ensimmäisen käsikirjoitusversion shakkiviittauksesta. Viherkenttien taistelussa hiisikuningas Fingolfin (juu, se oli hänen nimensä alun perin) voitettiin shakkimatilla (checkmate) mutta toisesta versiosta Tolkien jätti pois tämän kieltämättä vaikean filologisen pilan. Termin alkuperäinen merkitys kun voitaneen ymmärtää 'kuningas on kuollut' -- vaikka persiaksi shāh māt (شاه مات ) onkin 'kuningas on avuton'; arabiaksi kuitenkin māta (مَاتَ‎) on 'kuoli' / 'kuollut', joten tiedä sitten, mitä kautta checkmate ja sen merkitys on Eurooppaan kulkeutunut.

(Katsoin sananselitykset Wikipediasta; Rateliff selittää Tolkienia Hobitin historiassaan.)
 
Onko kellään kokemuksia shakkinyrkkeilystä? Shakkihan toimii myös juomapelinä, jossa nappulan syöjän tulee vetää shotti naamaan. Ovela pelaaja syöttää/juottaa sotilaitaan vastustajalleen, kunnes tämä sammuu pöydän alle.
 
Näköjään tietokoneshakissa tapahtui vallankumous kun perinteinen shakkiohjelma hävisi tekoälypohjaiselle ohjelmistolle viimeisimmässä ottelussa 7 pisteellä. Joku kun vielä keksii hyvän golf- ja tennisrobotin niin alkaa olla ihmisillä hankalaa pelata kaksin mitään paremmin kuin koneet. Kiinalainen pingisrobotti tuli nähtyä juutuubista ja eihän tuota vastaan ainakaan itsellä olisi mitään saumaa.

htt ps://youtu.be/u3L8vGMDYD8
 
perinteinen shakkiohjelma hävisi tekoälypohjaiselle ohjelmistolle viimeisimmässä ottelussa 7 pisteellä.

Näitä erilaisia otteluita ja turnauksia on varmaan paljonkin, mutta seuraavan linkin mukaan perinteinen shakkiohjelma Stockfish olisi toukokuun lopulla voittanut jonkinlaisen maailmanmestaruusturnauksen ennen tekoälypohjaista Lc0:ta. Viimeksimainittu oli tosin voittanut näiden kahden keskinäisen ottelun, mutta Stockfish rouhi pitkässä turnauksessa enemmän pisteitä heikommilta vastustajilta. Ilmeisesti tekoälypohjaiset shakkikoneet kuitenkin ovat kehittyneet nopeasti. Entinen ihmisten maailmanmestari Botvinnik kuulemma oli jo 1970-luvulla (?) ollut sitä mieltä että itseään opettavat tekoälykoneet olisivat oikea tie, mutta tämä ennustus ei toteutunut useaan vuosikymmeneen.


Jo aikaisemmin olin lukenut LcO:n parin vuoden takaisesta, tekoälyyn pohjautuneesta edeltäjästä AlphaZerosta. AlphaZerolle olisi tämän mukaan opetettu vain säännöt, jonka jälkeen se olisi nopeasti treenannut itsensä vahvaksi pelaajaksi pelaamalla uudestaan ja uudestaan itseään vastaan. Samalla kyseinen monsteri olisi kehittänyt melko omaperäisen lähestymistavan shakkiavauksiin, etenemällä säännöllisesti laitojen kautta. (Lähestymistapa jota jotkut aloittelevat, shakkia virheellisesti älypeliksi - siis heidän oman, aikaisempaa teoriaa tuntemattoman älynsä varassa ratkaistavaksi -luulevat amatöörit joskus hybriksessään kokeilevat.)

 
Löytyihän täältä shakkiketjukin. 🙂 Aloin itse pelaamaan shakkia vasta viime joulukuussa, vaikka on jo kauan pitänyt aloittaa ko. harrastus. Jostain syystä en vain ole sattunut aloittamaan sitä ennen viime joulua. Olen vielä täysi aloittelija vaikka vahvuuslukuni ovatkin jo lähellä 1300 pistettä useilla shakkisivustoilla, joista suosikkini on lichess.org. Ilmainen ja suomenkielinen sivusto jossa pääsee helposti pelaamaan samantasoisia ihmispelaajia vastaan. Hieno laji tosiaan tuo shakki, aina löytyy petrattavaa ja harjoiteltavaa jopa suurmestareilta. Kukaan ei voi olla shakissa täydellinen, paitsi tietysti Stockfish 12 -tietokoneohjelma. Suosittelen shakkia kaikille jotka eivät sitä vielä pelaa vaikka olen varma että täältä Käärmeestäkin löytyy monia shakinpelaajia. 👍
 
Joku lautapelien kehittelijä totesi eräässä haastattelussa, että hyvä peli on sellainen, jossa parempi pelaaja voittaa useimmiten mutta ei aina. Shakki ei ole tässä mielessä hyvä peli, koska parempi pelaaja voittaa aina. Siis että arpaonnen tms. avulla ei tasoiteta taitoerojen merkitystä (etukäteen heikompi pelaaja voi toki voittaa mutta vain jos pelaa kyseisessä pelissä vastustajaa paremmin). Tämä voi olla heikommalle pelaajalle turhauttavaa. Nettishakki on tässä suhteessa hyvä juttu, koska kaiken tasoisia vastustajia löytyy aina.

Minä olen melko vähän uskaltautunut pelaamaan oikeita vastustajia vastaan, toisaalta shakin historia ja kulttuuri on niin laaja ja kiinnostava, että olen tykännyt lueskella shakkiin liittyvistä asioista.
 
Shakin pelaamisen aloittaminen on ollut yksi parhaista päätöksistäni viimeisen parin vuoden sisällä. Shakki on tuonut elämääni enemmän kuin paljon, muun muassa uusia ystäviä. Kahdeksassa kuukaudessa olisi ehkä pitänyt pystyä parempaan kuin minä (Lichess-vahvuusluku nyt noin 1700) mutta olen siitä huolimatta tyytyväinen kehitykseeni. Viimeksi kun postasin tähän ketjuun olin "vain" noin 1300-tasoa.

Ja yleisenä muistutuksena vielä: hallitseva maailmanmestari Magnus Carlsen sekä haastaja Jan Nepomnjaštši pelaavat MM-ottelussa marras-joulukuussa. Carlsenin pitäisi lähteä otteluun selvänä ennakkosuosikkina, mutta shakin MM-ottelu ei kuitenkaan ikinä ole ollut mikään aivan läpihuutojuttu.
 
Maailmanmestari Carlsen tuntuu valtavalta ennakkosuosikilta, mutta niinhän hallitsevat maailmanmestarit ovat usein tuntuneet, myös ennen sellaisia otteluita joissa he sitten ovatkin menettäneet asemansa (esim. itse muistamani Kasparov-Kramnik -ottelu tai shakkihistoriasta tunnetut Capablanca-Aljechin -ottelu ja vuoden 1935 Aljechin-Euwe -ottelu).

Kun aloin seurata shakkia 1980-luvulla, niin silloin käytiin päättymättömän tuntuisia Kasparov-Karpov-otteluita ja uusintaotteluita. Nämä kaksi kovaa koota olivat ehkä kyvyiltään ja voimiltaan poikkeuksellisen lähellä toisiaan, niin että kumpikaan ei päässyt selvästi niskan päälle. Vapaassa lännessä kaikkien oletettiin ihailevan tummaa, karvaista, maskuliinista Kasparovia joka kuulemma oli myös ihanan liberaali neuvostosysteemin kriitikko [vaikka olikin ollut kotitasavaltansa Azerbaidzhanin KGB-johtaja Alijevin suojatti]. Minulle happamana nörtinalkuna alfauros Kasparov ei tarjonnut riittävästi samaistumispintaa, joten päädyin fanittamaan kalkarosmaista Karpovia.
 
Last edited:
Shakki on kyllä hieno peli. Isän työkaveri opetti mulle alkeet viisivuotiaana. Sitten pelailin välillä vanhempieni kanssa. Joskus 11-vuotiaana ostin lapsille tarkoitetun shakkioppaan (se on edelleen kirjahyllyssäni). Pelasin teininä aika aktiivisesti (kävin yläasteen harrasteshakkikerhossa plus paikallisessa shakkikerhossa häviämässä itseäni 40 v vanhemmille sedille) ja seurasin aktiivisesti Karpov-Kasparov -ottelua. Oma suosikkini oli tietysti Kasparov. Se oli paremman näköinen ja muutenkin tajusin jo siinä teini-iässä, että vastakkain oli kahden eri aikakauden pelaajat. Arvostan Karpovia silti kovasti ja olen nähnyt joskus ysärillä hänet livenäkin pelaamassa jossain messuilla.

Viimeisimmästä pelikerrastani on jo kymmenisen vuotta, vieläköhän tuon taitaisi...
 
Ylös