Siena - Alla Firenzen varjojen - Pelitopic

Välietappi II - Carlo di Araneno

Francescon neuvonantaja Carlo di Araneno Dragon kujilla ja tavernassa:

Carlo di Araneno käveli pitkin Dragon kaupunginosa katuja ja kujia. Hänen vakojaansa olivat ilmoittaneet, että salaseuran kokouksessa olleita ihmisiä oli siirtynyt runsain mitoin johonkin syrjäiseen kapakkaan näillä kulmilla, ja ei Carlo halunnut jäädä paitis mistään, ei yhtikäs mistään jos puitiin jotakin Sienan tulevaisuudelle merkittävää. Ensinäkin, jos hän epäonnistuisi, hän roikkuisi hirressä ennen kuin kukko seuraavan kerran kiekaisee ja onnistuessaankin olisi se vaara, että armon herra kardinaali päättäisi laittaa armoitetun sukulaispoikansa inkvisition tutkimuksiin, Carlo tiesi sen vallan hyvin. Edellinen Aranenon varakreivi Lorenzo V oli kuollut kuusitoista vuotta sitten (Carlo oli ollut silloin kuusi, eikä muistanut miehestä muuta, kuin että Lorenzo oli lihava ja pöhöttönyt), ja vieläkään ei ollut selvää kuka perisi varakreivin tittelin.

Kuolin hetkellä lähin perijä olisi ollut mieslinjassa Carlon isoisä, Lorenzon serkku, ja lähimpänä sukulaisena Lorenzo V:n sisarenpoika Piero Giovanni da Osimo, Francescon isä. Carlon isoisä ja isä olivat kuitenkin molemmat jo menehtyneet, joten Carlo oli tällä hetkellä mieslinjan lähin perijä (jos ei hänen omaa serkkuaan laskettu lukuun). Asioita kuitenkin mutkisti se, että Piero da Osimo, joka olisi ollut oletettavin perijä, kuoli muutama vuoden sisällä Lorenzon kuolemasta ja perijäehdokkaiksi jäivät Pieron veli Ferdinand III ja Pieron pojat (joihin Francesco kuului), joista vanhin Lorenzo hänkin, katosi merkillisissä olosuhteissa ja nuorin Fabian ilmoitti varsin selkeästi, ettei halua asettua veljensä Francescon tielle.

Carlo huokasi, Francesco oli Catharinan kohtalon jälkeen muuttunut täysin, tullut vallanhimoiseksi, mielessään vain oma etu (tai no, kyllähän Francesco yritti pohjustaa tietä omalle lapsenlapselleen, Francesco nuoremmalle). Tuskinpa Cabricia Genestakaan oli auttanut asiaa, nainen oli vain vaatinut osaa Pieron perinnöstä, ja tiesiväthän kaikki miten Francescon sisar Isabella ja nyt jo edesmennyt Pieron äiti Maria, suvun ehdoton matriarkka, olivat asiaan suhtautuneet (eikä Francescon äiti Catharinanakaan ilahtunut).

Edessä siinsi puinen tavernanovi ja Carlo avasi sen narahtaen ja astui sisään. Ensimmäinen asia, minkä hän huomasi, oli keskellä tavernan lattiaa makaava nainen, jonka ympärillä parveili muutamia ihmisiä, yritellen ravistella naista hereille. Carlo puuskahti ja huikkasi heille, että kokeilkaa saavillista vettä naisen kasvoille, kyllä siitä pitäisi toeta, jos ei ollut ihan juovuksissa. Hän lähestyi tavernan nurkkapöytään, vastapäätä tutunnäköistä salaseuralaista ja nyökkäsi päätään tervehdykseksi vastapäätään istujalle. "Saanen istua tähän?" hän kysyi äänenpaino siihen suuntaan, että vaikkei saisi, istuisi silti. Istujan nimestä hän ei ollut varma, mutta se varmaankin selviäisi ajan myötä.
 
2. Aamu

Maddalenan oli ollut pakko mennä katsomaan omin silmin. Että olikin pitänyt. Vatsa kääntyi ympäri heti viemäreistä maanpinnalle päästyä ja toisen kerran kotiovella. Sisko katseli ihmetellen naisen kalpeaa naamaa.

Miehestä oli jäänyt jäljelle tuskin mitään. Koru ja vaatteenriekaleet olivat paljastaneet nuoren ylioppilaan, jonka vatsan rotat olivat syöneet. Mies oli ripustettu suu tukittuna viemäritunnelin kattoon ja erinäisistä merkeistä päätellen mies oli ollut vielä elossa kun rotat olivat aloittaneet mässäämisensä... Miehen silmättömät kasvot vainosivat Maddalenan öitä.

Maddalena tukahdutti itkunsa, hän aikoi olla perheensä maineen arvoinen. Hän lähetti viestin Giannille kolikon sisällä.


1. Yö: Ei kuolleita
2. Yö: Gellius Elmo Bivio aka Ereinion
 
Välietappi III - Carlo di Araneno

Edellispäivässä:

Tarvernan nurkkapöydäsä istuva ei ollut vielä vastannut, mutta Carlo jo istahti lepuuttamaan jalkojaan ja sai vastaukseksi hölmistyneen katseen vastapäätäistujalta. "Carlos Santana," Carlo esitteli itsensä väärällä nimellä ojentaen kätensä pöydän yli. Pakkohan hänen olisi joihinkuihin tutustua, Francesco halusi soluttautujia salaseuraan ja Carlo oli mainio siihen hommaan, pysyisi ainakin poissa Francescon suunnitelmien tieltä, tai niin Carlo ajatteli Francescon asian näkevän.

Eipä siinä kai auttaisi muuta kuin alkaa jutella ihmisten kanssa, saada heidät puolelleen ja luottamaan Carloon. Se mitä kardinaali aikoi tehdä salaseuralle, ei ollut hänen tiedossaan, mutta luultavasti se yhtyi jotenkin Francescon suunnitelmiin saada Firenzen herttua täysin kardinaalin komentoon. Ja hyvän miehen merkki on aina se, että hän tarjoaa koko tavernalle ilmaiset juotavat ja niin Carlo tulisi tekemäänkin; ja sen hän totta tosiaan teki.
 
Edellispäivässä

Valeria on ollut levottomalla päällä koko illan. Käytyään Donata di Agostinon luona hän oli palannut takaisin luostariin ja vaellellut sen puutarhassa koko illan. Nyt saa riittää, menen kaupungille etsimään muita salaseuralaisia jos heillä vaikka olisi jotain lisätietoa viimeaikaisista tapahtumista, Valeria tuumii itsekeen.

Astuessaan sisälle tavernaan Valeria näkee ensimmäisenä joukon ihmisiä parveilemassa erään salaseuralaisen ympärillä. Elena hänen nimensä taisi olla, Valeria muistelee hämärästi. Elena makaa raajat oikosenaan keskellä lattiaa ja näyttää pyörtyneeltä.
"Mitä täällä oikein on tapahtunut? Valeria kyselee hämillään, ei keneltäkään erityisesti, mutta ehkäpä joku osaisi vastata?
 
Edellispäivässä

Elena: Onko tämä oikeaa elämää?
Eikö tämä olekin pelkkää mielikuvitusta?
Jäin maanvyörymän alle,
todellisuudesta ei ole pakotietä.


Sigónyewen: Avaa silmäsi,
kohota katseesi taivaisiin ja näe.


Alién: Minä olen vain köyhä poika,
en kaipaa myötätuntoa,
Koska olen liukas liikkeissäni,
suuntaan jos toiseenkin,
minne tuuli vain kuljettaa.


Sigónyewen: ????

Elena: Sillä nyt ei ole oikeastaan väliä minulle, minulle.

Sigónyewen: Bismillah!

Alién: Scaramuccia, perché non faresti il tuo fandango?

Sigónyewen: Pee koo, Aaa! Alan vähitellen väsyä sinuun. Jonakin päivänä minä vielä...

Elena: Mamma mia! Mamma mia! Päästä minut! Päästä minut! Toisaalta...
Millään ei oikeastaan ole mitään väliä,
jokainenhan sen voi huomata.
Millään ei ole oikeastaan mitään väliä,
millään
ei ole oikeastaan mitään väliä
minulle.
Ei mitään väliä minulle,
minulle.
 
Toissapäivänä

Maistettuaan hieman eteensä saamaansa viiniä, Vittorio silmäili ympärillään olevia ihmisiä. Maassa makaavaa vanhaa naista hän ei osannut auttaa, eikä näemmä osannut kukaan muukaan, sillä mitään ei tapahtunut, eikä nainen näyttänyt heräävän. Sekalainen väkijoukko parveili hänen ympärillään hälisten, niinkuin vain tavernassa voi hälistä.

Yhtäkkiä pöydän ääreen ilmestyi hänelle tuntematon mies. "Saanen istua tähän?" tämä kysyi siihen tapaan, että istuisi kuitenkin, sanoisipa Vittorio mitä tahansa. Eikä hän tosiaan ennättänyt sanoa sanaakaan, kun vieras jo istuutui alas. "Carlos Santana" mies sanoi ojentaen samalla kättään pöydän yli. Hiukan epäillen Vittorio tarttui tarjottuun käteen ja esitteli itsensä. Esittelyiden jälkeen tuli hiljainen hetki, kun Vittorio mietti, kuka mies todellisuudessa mahtoi olla. Kenties vaikkapa matkalainen, mutta yhtä kaikki hän ei muistanut nähneensä miestä koskaan ennen.
Vaikka olikin aivan normaalia tutustua ventovieraisiin tavernassa, saivat moiset tapaukset Vittorion aina hieman varautuneeksi. Varsinkin jos tapaukseen liittyi yhtään vettä väkevämpää.

Epämiellyttävän tilanteen katkaisi tavernaan ilmestynyt nuori nainen, salaseuralainen. Valeria jotakin ja nunna, muuta Vittorio ei muistanut tästä. "Mitä täällä on tapahtunut?" tämä tuntui kyselevän melko hiljaisella äänellä. Erittäin hyvä kysymys.

Vittorio kääntyi takaisin pöytäseuransa puoleen. Santana teki parhaillaan tilausta, suurta tilausta. Mies aikoi näemmä päästä ihmisten suosioon tarjoamalla näille kierroksen. Mikäs siinä, jos miehellä on puhtaat jauhot pussissaan. Tällaisina aikoina ei näemmä auta luottaa juuri muihin kuin itseensä ja korkeintaan hyviin ystäviin.
 
Välietappi IV - Carlo di Araneno

Edellispäivässä:

Carlo piteli kädessään uhkaavasti ohentunutta rahakukkaroaan, koko tavernan väelle tarjoaminen oli maksanut paljon, siis liikaa, hänen kukkarolleen. Francesco saisi luvan olla velkaa hänelle tämän rahamäärän; vaikka Carlo tiesi ettei niin olisikaan.

Hän katsahti Viottorioksi itensä esitelleeseen päin ja sanoi ääneessään hyvin vihjaava sävy: "Näin tuossa eräänä yönä kappelissa seuramme tapaamisessa. Olemme siis yhteisellä asialla?" Samalla joku juovuksissa taputti häntä selkään ja kehui hyväksi tyypiksi, hoiperrellen tavernan keskustaan ja kompastuen keskellä lattiaa makaavaan muoriin, joka oli hänen tarjoamansa kierroksen jälkeen unohtunut niille sijoilleen, kun ihmiset litkivät juomiaan.
 
Elena herää äkkiä terävään kipuun kylkiluussaan. Hän kömpii vaivalloisesti pystyyn lattialta. "Uuh", hän sanoo ja painaa kipeää kylkeään. "Haah", hän jatkaa ja istahtaa raskaasti penkille. "Uuh", hän sanoo uudestaan. "Olipa uni. Olin olevinani kunniavieraana suurissa kemuissa jotka oli järjestänyt Sansibarin sulttaani. Se on varsin outoa, koska tietääkseni portugalilaiset hallitsevat saarta. Mutta oli siellä kuitenkin hauskaa. Laulettiin ja tanssittiin. Se oli jotenkin taianomaista."

Elena niistää ja pyytää viinilasillista. Tämä on joka tapauksessa Siena, Elena kuomaseni, ei Sansibar. Täällä on oltava kova. Jos täällä heittäydyt pehmeäksi, Siena ruikkaa sinut raatona ulos ilman varoitusta.
 
"Näin tuossa eräänä yönä kappelissa seuramme tapaamisessa. Olemme siis yhteisellä asialla?" Carlosiksi itsensä esitellyt mies sanoi. Ensimmäisenä Vittorion valtasi hämmennys; oliko mies salaliittolaisia? Mutta sitten hänen muistiinsa palautui se, ettei hän ollut ollutkaan paikalla kappelissa. Koettaen koota ajatuksensa, Vittorio sanoi pelatakseen aikaa; "En tiedä kappeleista paljoakaan, etupäässä sen, että töitä saisi olla enemmänkin niiden taholta. Olen nähkääs taidemaalari".

Samalla pöydän ääreen rojahtaa se pyörtynyt vanha nainen. Nainen oli siis herännyt. Puhisten tämä virkkaa; "Olipa uni. Olin olevinani kunniavieraana suurissa kemuissa jotka oli järjestänyt Sansibarin sulttaani. Se on varsin outoa, koska tietääkseni portugalilaiset hallitsevat saarta. Mutta oli siellä kuitenkin hauskaa. Laulettiin ja tanssittiin. Se oli jotenkin taianomaista.". Vittorio on entistä enemmän hämmentyneempi, ja niittä näytti olevan Carloskin, sillä tämä katsahti häneen hämmästyneenä. Mikä tämän paikan ihmisiä oikein vaivaa? Olisi ehkä parempi lähteä kotiin ja nukkua pää täysin selväksi viinistä. Samalla nainen pyytää viiniä ja tavernan isäntä tuo pikarillisen punaista elämän nestettä naisen eteen. "Oletteko kunnossa?" Vittorio kysyy vielä naiselta.
 
Välietappi V - Carlo di Araneno

Carlo katsahti pöllömystyneenä pöytään istahtanutta vanhaa naista, jonka ainakin tunnista salaseuralaiseksi. Hän oli mennyt mokamaan; vaikka hänen vakojaansa olivat varjostaneet salaseuralaisia jo useampia päiviä, kaikki eivät olleet olleet paikalla kappelissa. Carlo huokasi ja pyysi pöytään istahtaneelta vanhalta naiselta lupaa maksaa naisen tilaukset.

"Saanen esittäytyä. Olen Carlos Santana," hän sanoi ojentaen kätensä naiselle ja hymyillen maireasti. Kello kyllä alkoi jo olla paljon ja Carlon pitäisi lähteä raportoimaan Francescolle, senkin lisäksi, että omien vakoojien raportit oli kuultuva ja käytävä läpi.

Francescolle pitäisi kyllä tehdä jotakin; ainakaan se mies ei saisi missään tapauksessa päästä lähemmäs valtaa, siltikin, minkä Carlo miehelle voisi, jos hän nousisi poikkiteloin kardinaalia vastaan, hän olisi kuollut ennen kuin kukko laulaisi seuraavana aamuna.

Hänen mieleensä juolahti ajatus: "Tunnetteko kardinaali Francesco da Osimon? Saapui kaupunkiimme varsin äskettäin, olen nimittäin kuullut hänestä mielenkiintoisia juttuja," Carlo sanoi äänellä, joka kertoi valtavast kiinnostuksesta aiheeseen.
 
Kardinaali Francesco da Osimo

Edellispäivässä, kardinaalin työhuoneessa:

Apotti Cavaniani seisoi Francescon edessä kuin mikäkin hikinen rotta, täristen ja änkyttäen jotakin siitä, ettei saanut toteutettua kardinaalin hänelle viime yönä listaamia asioita. Koko mies oli yksi rotta; totta tosiaan, pulikoi muiden sonnassa ja nuoleskeli ylempiään kuin mikäkin luikero. Noh, apotti saisi pienen opetuksen siitä, ettei Francesco da Osimo suvainnut sitä, että hänelle kieltäydyttiin jostakin.

Hän otti kasvoilleen julmimman ja jäätävimmän ilmeensee ja naputti pöydän pintaa kärsimättömästi etusormensa kynnellä. "Apotti, enkö minä sanonut, että nämä asiat ovat välttämättömiä hoitaa? Enkö minä sanonut, että jos ne epäonnistuvat, joudun kertomaan itselleen paaville siitä, kuinka huonolle tolalle asiat ovat päässeet teidän valvonnassanne täällä Sienassa?" kardinaali sanoi äänessään sellaista hyytävyyttä, että koirakin olisi luikkinut karkuun jos olisi puhetta kuullut.

"Mut-mutta arvon kardinaali, ei-i, ei-i-i ollut mahdollisuuksia. En minä voi tehdä sitä!" Cavaniani sanoi kaatuen samalla polvilleen ja madellen lattialla Francescon töypöydän edessä.

"AI ET VOI TEHDÄ!" Francesco karjaisi lyöden nyrkkinsä pöytään, saaden samalla pöydän kulmalla olevat kirjat tippumaan lattialle ja repeytymään sidoksistaan, aiheuttaen valtavan paperien sekasotkun huoneeseen. "Minäpä kerron sinulle mitä sinä et voi kohta tehdä, jos et toteuta pyyntöäni, ymmärrätkö sinä?" Francesco sylkäisi sanat suustaan halveksien apottia nyt enemmän kuin mitään muuta.

Tästä tulisi vielä pitkä ilta, Francesco ajatteli, mutta ei kai tässä muukaan auttaisi, apotti oli ainoa ihminen, jota koko kaupunki arvosti ja kunnioitti, niin jos hän ei saisi Cavaniania pauloihinsa, kaikkille suunnitelmille voisi sanoa hyvästi ja saman tien mennä murhaamaan Firenzen herttua kirkaassaa päivänvalossa.
 
Tapahtui edellispäivänä

Santana esitteli itsensä naiselle ja pyysi samalla maksaa tämän viinin. Vittorio oli jo aikeissa nousta, kun mies yllättäen aloitti puheen uudestaan; "Tunnetteko kardinaali Francesco da Osimon? Saapui kaupunkiimme varsin äskettäin, olen nimittäin kuullut hänestä mielenkiintoisia juttuja." Mies näytti innokkaalta kuulemaan vastauksen. "Da Osimo... Tarkoittanet uutta inkvisiittoriamme? Olen kuullut puhuttavan, että hänellä olisi hieman epätavallinen tausta pappismieheksi, mutta muuten en häntä tunne." Olipa merkillisen tuntuinen kysymys taidemaalarille. "Entäpä te, mitä te tiedätte tästä kardinaalista?" Toki Vittorio oli kiinnostunut kuulemaan vastauksen, mutta pian hänen olisi todella lähdettävä.
 
Välietappi VI - Carlo di Araneno

Edellispäivässä:

"Olen kuullut, että kyseinen herra tekee kaikkensa päästäkseen kiinni Firenzen herttuan valtalautaseen. Kuulemma hänellä on myös jonkinlaisia suunnitelmia eliminoidakseen suuren osan Sienan niskoittelevista kansalaisista," Carlo vastasi pikinmiten siemaisten samalla lasistaan ja lisäten ikään kuin jälkihuomautukseksi: "Hänellä on kuulemma myös avioton tytär jossakin päin Napolia, ja tyttärellä on poika. Kardinaali kuulemma suojelee jälkeläisiään kuin mitäkin aarretta, ja salaa tiedon heistä kaikilta, ettei häntä vain voitaisi kiristää."

Kyllä, Carlo aikoi kiristää Francescoa ja tämä salaseura saisi auttaa häntä siinä. Carlo saisi mitä tahtoi ja Francesco jäisi luulemaan, että kiristäjä oli aina salaseura; ei Carlo.

Voih, tästä pienestä kerhosta olisi vielä Carlolle suuren suuri hyöty.
 
Eilen? Tänään?? Huomenna??? Toissapäivänä????

Elena on ottanut hieman liikaa viiniä ja alkaa laulaa: "Mä ajassa oudosti liidän, tää untako on vaiko ei?"

Hän hihittelee hetken itsekseen ja puhkeaa rallattamaan: "Kolme pientä tyttöä tanssi niityllä. He kukkasia poimivat ja nauroivat ja lauloivat: Ai ai Amanda, rallallei, Rebecca, lallalei, Annalee, susi teidät syö. Ai ai rallallei, lallallei, Ellen-täti teidät vie susihukan luo."

Elena paukauttaa pöydänkantta nyrkillään.

"Hik. Saisinko vielä lisätä tähän, että firenzeläiset haisevat. Mutta niin haisevat sienalaisetkin. Hik."
 
"Olen kuullut, että kyseinen herra tekee kaikkensa päästäkseen kiinni Firenzen herttuan valtalautaseen. Kuulemma hänellä on myös jonkinlaisia suunnitelmia eliminoidakseen suuren osan Sienan niskoittelevista kansalaisista" Eliminoidakseen niskoittelevia kansalaisia? Olikohan kenties mahdollista, että tämä mies todella kuuluisi seuraan? Oli vallan totta, ettei hän kyennyt muistamaan kaikkien seuralaisten nimiä, mutta kai hän oli kuitenkin tavannut kaikki? Toisaalta, olihan seuraan saattanut liittyä uusiakin jäseniä sitten toissakertaisen kokoontumisen, ehkä hän ei tunnistanut miestä tästä yksinkertaisesta syystä? Mutta mikä selittäisi sen, että mies oli muistavinaan nähneensä hänet kokouksessa? Mies lisäsi vielä tietävänsä kardinaalilla olevan aviottoman tyttären ja lapsenlapsenkin. Saattoiko mieheen luottaa? Vittorio tähyili tavernassa ystäviään, muttei näitä näkynyt enää missään. Mihin kaikki olivat kadonneet, Antonio, Félix ja veli Ascanio? Kenties he olivat vain menneet käymään ulkona. Olisi ollut paljon helpompaa puhua tällaisista asioista, jos hekin olisivat olleet läsnä. Kenties tosiaan pitäisi puhua tästä ensin heidän kanssaan, ja kenties sitten järjestää tapaaminen, jossa voitaisiin puhua kunnolla ilman ylimääräisiä korvapareja. "Parahin Carlos, alkaa olla jo myöhä ja minun pitää lähteä. Kenties voisimme kuitenkin tavata lähiaikoina, kenties vaikkapa huomenna? Silloin voisimme palata mielenkiintoiseen keskustelunaiheeseemme, ja voisin kenties esitellä sinut parille ystävällenikin. Kuinka saisin teihin yhteyden?"
 
Antonion oli pakko lähteä ulos hengähtämään täpötäydestä tavernasta, jossa remuttiin oluen ja halvemman viinin voimalla. Felix ja veli Ascaniota hän ei ollut nähnyt sen jälkeen kun he ahtautuivat täyteen tavernaan. Vittorio taisi olla vielä pöydässä kun Antonio lähti hengittämään raitista ilmaa.

Sisältä tavernasta alkaa kuulua naisen iloista rallatusta <i>"Mä ajassa oudosti liidän, tää untako on vaiko ei?"</i>, joka katkeaa hetkeksi mutta alkaa taas uudestaan <i>"Kolme pientä tyttöä tanssi niityllä. He kukkasia poimivat ja nauroivat ja lauloivat: Ai ai Amanda, rallallei, Rebecca, lallalei, Annalee, susi teidät syö. Ai ai rallallei, lallallei, Ellen-täti teidät vie susihukan luo."</i>

<i>Parasta kai mennä takaisin sisälle.</i> Mennessään takaisin sisälle Antonio joutuu sysimään ihmiset teiltä päästäkseen pöydän luo missä viimeksi oli nähnyt Vittorion, joka nyt oli selvästi lähtemässä pois... <i>Hetkonen... Kuka tuo mies on, hän näyttää tutulta mutta... </i>
 
Välietappi VII - Carlo di Araneno

Pöytään istahtanut nainen alkoi hoilata jotakin juovuspäissään ja Carlo kohautti olkiaan kääntyääkseen takaisin Vittorion puoleen.

"Aah. Saat minuun yhteyden kun käyt Maria Arancon puodissa Dragon kaupunginosassa, sano, että kyselet 'veitikan' perään. Olemme vanhoja tuttuja ja Maria toimittaa viestin kyllä minulla," Carlo vastasi Vittorioksi kutsutun kyselyihin siitä, kuinka hänet voisi tavoittaa. Samalla Carlo huomasi silmäkulmastaan, kun Antonio Moratellilliksi kutsuttu lähestyi pöytää. Hänet Carlo oli ainakin aikaisemmin nähnyt, että edes joku joka saattaisi muistaa Carlon. Hän ei tosin ollut varma, muistaisiko joku hänet myös muista yhteyksistä, tuskinpa, Francesco ei yleisesti edes tunnustanut hänen olemassaoloaan, niin ainoastaan apotti Cavanianin luostarin munkit tunsivat hänet.

Hän katsahti Antoniota, viittoili kädellään tätä istumaan pöytään ja huikkasi: "Toveri, tule toki seuraamme. Tarjosin jo ystävillemme tässä viinit ja olut, niin saathan toki sinäkin." Carlo napsautti sormiaan ja käski tavernan omistajaa tuomaan täpötäydet oluet Antoniolle. Pakkohan tässä oli päästä hyvään huutoon, muuten suunnitelmat Francescon varalle saattaisivat mennä mönkään...
 
"Aah. Saat minuun yhteyden kun käyt Maria Arancon puodissa Dragon kaupunginosassa, sano, että kyselet 'veitikan' perään. Olemme vanhoja tuttuja ja Maria toimittaa viestin kyllä minulla." Carlos vastasi Vittorion tiedusteluun. "Kiitän sinua ystävällisyydestäsi. Kenties tosiaan tapaamme uudestaan piakkoin." Muuta Vittorio ei ehtinyt sanoa, kun samassa Antonio lähestyi pöytää ja Carlos viittoi tätä tulemaan pöydän ääreen. "Toveri, tule toki seuraamme. Tarjosin jo ystävillemme tässä viinit ja olut, niin saathan toki sinäkin." Antonio istahti pöydän ääreen.
"Olitko ulkona? Arvelin ainakin niin. Et sattunut näkemään Félixiä tahi veli Ascaniota siellä?" Vittorio kysyi Antoniolta, ja jatkoi vielä "Minun pitää nyt oikeastaan mennä, jotta saan huomenna tehtyä edes vähän töitä. Päivä on ollut melkoisen pitkä ja raskas ja kaiken tämän lisäksi päivän tapahtumissa on paljon sulateltavaa. Tulen tapaamaan sinua huomenna, jos se vain sinulle sopii." Näin sanottuaan Vittorio hyvästeli sekalaisen pöytäseurueensa ja lähti luovimaan tietään ulos.

Viileähkö ulkoilma löi hänen kasvoilleen tukahduttavan sisäilman jälkeen. Olipa päivä! Aivot tuntuivat käyvän ylikierroksilla ja veri sykki suonissa viinin ansiosta, kun Vittorio aloitti matkansa takaisin kotiinsa, Giraffaan. Huomenna täytyisi ottaa selville monta asiaa.
 
"Olitko ulkona? Arvelin ainakin niin. Et sattunut näkemään Félixiä tahi veli Ascaniota siellä?" Vittorio kysyi sen jälkeen kun Antonio oli istunut pöytään ja ennen kuin hän ehti vastaamaan niin Vittorio jo jatkoi "Minun pitää nyt oikeastaan mennä, jotta saan huomenna tehtyä edes vähän töitä. Päivä on ollut melkoisen pitkä ja raskas ja kaiken tämän lisäksi päivän tapahtumissa on paljon sulateltavaa. Tulen tapaamaan sinua huomenna, jos se vain sinulle sopii." Näin sanoen Vittorio lähti luovimaan itsensä ulos, kun Antonio jäi vielä istumaan oluttuoppi edessään äsken Vittorion kanssa keskustelleen miehen kanssa.

"Buona sera, signore... Kiitokset oluesta, vaikka en siitä erityisemmin pidä" Antonio sanoi hymyillen. "Viini on paremmin minun mieleeni" hän jatkoi vielä. Ja ennen kuin mies ehti sanomaan mitään hänen sanoihinsa, oli Antonio jo lähdössä. "On jo myöhä ja vaimoni jo varmaan odottaa minua. Rouvien ei pidä antaa odottaa, ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Arrivederci!" Antonio vinkkasi silmäänsä ja lähti luovimaan itseään ulos tavernasta.
 
Välietappi VIII - Carlo di Araneno

Carlo katsahti pöydästä poistuneen Antonion perään ja huokaisi. Ilmeisesti oli tullut aika poistua ja raportoida Francescolle päivän toimista; ja niin, omien vakoojienkin raportit olisi kuultava. Seuraavasta päivästä tulisi työn täytyinen. Pitäisi suunnitella, suunnitellla ja suunnitella, ja luultavasti hän ei kerkeäisi poistua ulos ollenkaan koko päivässä; pitäisi nimittäin päättää, ketkä tästä pienestä salaseurasta olisivat vakoilemisen arvoisia ja ketkä eivät, Carlo resurssit olivat kuitenkin rajalliset.

Hän kohotti kätensä ja hyvästeli pöydässä vielä istuvan muorin, joka ei kyllä ilmeisesti kuullut tai tajunnut Carlon sanoja, juovuspäissään kun oli, ja enempiä odottelematta Carlo suuntasi kulkunsa ulos tavernasta, astui pimenevään yöhän ja suuntasi kulkunsa kohti luostaria, jossa Francesco piti majaansa.
 
Ylös