Silmarillion - 16. Maeglin

Dracaena

Raseena
Anteeksi viivästyminen – tässä oli minulla tosiaan ensin banaanikärpäskatastrofi ja sitten aikamoista säätöä töissä, joten vapaa-aikani meni lähinnä välttämättömän unen saamiseen. Mutta nyt puhutaan Silmarillionin kuudennestatoista luvusta!

Tämä luku kertoo kahdesta miehestä, jotka ihastuivat päätä pahkaa, mutta eivät saaneet vastarakkautta. Tai ainakin ensimmäisestä niistä. Aluksi näyttää siltä, että tämä kertoisi Turgonin sisaresta Aredhelista, joka Gondolinissa tovin asuttuaan alkoi kaivata avaria maita ja vapaampaa elämää, mutta lopulta hänestä tuleekin hieman sivuhenkilö, kun pimentohaltia Eöl tulee kuvioihin, ottaa Aredhelin puolisokseen ja heille syntyy luvun nimikkohaltia eli poika Maeglin.

(Allekirjoittanut on ehkä vain sattumusten kautta saanut yliannostuksen tarinoita, jotka alkavat nuoresta naisesta, mutta kertovat hänestä oikeastaan vain välttämättömän päästäkseen tämän pojan syntymään, ja sitten keskitytäänkin vain siihen poikaan.)

Aredhel alkaa kaivata takaisin Gondolinin, vaikkei tästä ihan käy ilmi, kuinka vastentahtoisesti hän on ollut Eölin vaimona. Voidaan kuitenkin odottaa, että Eölin lumous ja Tukholma-syndrooma ovat olleet taustalla. Aredhel kertoo Maeglinille tarinoita Gondolinista ja saa tässäkin herätettyä halun matkustaa sinne.

Salaa nämä kaksi karkaavat kotoa, mutta Eöl tulee lopulta heidän perässään Gondoliniin ja yrittää saada perheensä palaamaan luokseen. Ikävä tyyppi kun on, Eöl vaatii ainakin Maeglinin palaavan hänen kanssaan, vaikka Aredhel sinne jäisikin, mutta Maeglinin kieltäydyttyä hän yrittää surmata tämän, mutta Aredhel heittäytyy Eölin keihään eteen. Keihään haavan vuoksi Aredhel menehtyy ja Eöl tuomitaan kuolemaan, mutta ennen kuolemaansa tämä kiroaa Maeglinin.

Luku päättyy aavistukseen siitä, ettei Maeglinin ihastus Idriliä kohtaan taida päättyä sen paremmin kuin Eölin ihastus Aredhelia kohtaan.

Olen miettinyt paljon etenkin Eölin hahmoa. Niin jaloon haltioiden rotuun kuuluva, mutta silti niin pikkumaisista syistä pahoihin tekoihin taipuvainen. Eöl on kuitenkin etevä haltia ja seppä, ottaa paljon oppia kääpiöiltä (luultavasti ei siis ahdasmielisimmästä päästä) ja varmistaa, että hänen poikansakin saa saman opin.

Olen ennenkin miettinyt, kuinka paljon avari eroavat eldarista, ja ovatko he monellakin tapaa vähemmän "jaloja". Vaikka tähtien valo on haltioille niin rakasta, voiko pelkästään sen valossa eläminen tehdä heistä jollain tapaa kyynisempiä? Onko pimeydessä eläminen samalla elämistä etäämpänä valarista? Miksi Eöl halusi Aredhelinkin elävän kanssaan niin pimentoista elämää?
 
Sanottakoon sivumennen Eölista ja hänen suvustaan seuraavaa: Silmarillioniin päätyneessä tarinassa hän kuuluu sindariin ja on Thingolin sukulainen mutta muuttanut pois Doriathista koska ei viihtynyt siellä. Erityisesti hän inhosi noldoria ja eleli mielellään Nan Elmothin varjoissa ja sen vuoksi häntä nimitettiin Pimentohaltiaksi. (Tai sitten sen vuoksi, että hän kuului kuitenkin moriquendiin kuten kaikki muut sindar kuningas Thingolia lukuun ottamatta.)

Mutta tarinan varhaisemmissa vaiheissa, jotka kuuluvat yleensä The Fall of Gondolin -kertomukseen, erillinen luku "Maeglin" on aika myöhäinen, aiemmissa versioissa hänen sanotaan yleensä olevan "Dark Elf", mikä voi viitata avariin tai sitten ei.

Joka tapauksessa Tolkienin myöhäisimmät maininnat Eölista löytynevät esseen Quendi and Eldar eräästä huomautuksesta, jossa hänen sanotaan olleen Mornedhel, ja että hän kuului Toiseen klaaniin (jonka edustajia eldarin joukossa olivat ñoldor). Toisin sanoen hän kuului ennen Suurta matkaa Finwën kansasta eronneeseen avariin. (Quendi and Eldar, Note 33, The War of the Jewels, s. 409.)

Luvun "Maeglin" eri versioissa hänen olemustaan ja sukulaisuuttaan Thingoliin ja hänen lähtöään Doriathista kieputellaan eri suuntiin, mutta lopulta hän päätyi katkeroituneeksi sindaksi.

Eölin hahmosta tekee toki mielenkiintoisemman sen hienoinen epämääräisyys ja luokittelemattomuus.

P.S. Christopher Tolkien on esittänyt mainion yhteenvedon Eölin ja Aredhelin (joka aiemmin tunnettiin nimellä Isfin) tarinan eri versioista: The War of the Jewels, s. 121-122 (GA §117-120, kommentit). Siitä käy muun muassa ilmi, että varhaisin tarina on pelkkä maininta Kadonneitten tarujen kirjan tarinassa The Fall of Gondolin, jossa viitataan tarinaan nimeltä "tale of Isfin and Eöl", joka kuitenkaan "may not here be told". Eikä sitä koskaan Kadonneisiin taruihin kirjoitettukaan.
 
Mielestäni yksi Silmarillionin mielenkiintoisimmista luvuista - jossain vaiheessa ajattelin varata tämän alustusvuoron mutta se olikin jo mennyt.
Tähän mennessä on kerrottu lähinnä isoista asioista, on ollut valaria ja haltiain kansainvaelluksia ja on kuvailtu laajoja maita. Nyt mennään pienempään mittakaavaan: on vähemmän henkilöhahmoja ja liikutaan vain Gondolinin ja Nan Elmothin välillä. Lisäksi nähdään väläys Gondolinin oikeusjärjestelmästä: (kuninkaallisen) murha tietää kuolemaa kaupunginmuureilta alas heitettynä. Kuolemantuomiosta haltioiden käytössä ei taida olla juuri muita mainintoja, ehkäpä sivistyivät hiljalleen Aikojen kuluessa.
Curufin esiintyy lyhyesti; hän ei selkeästi pidä Eölistä, sanoen jopa että "Eldarin lakien mukaan en voi tällä kertaa surmata sinua". Eldarin lakien? Haltioillakin on siis kirjoittamattomia (tai kirjoitettuja, mistäs sen tietää) sääntöjä jotka koskevat kaikkia kansasta riippumatta, ja joita kapinallinen Fëanorin poikakin vielä noudattaa.
 
Nyt mennään pienempään mittakaavaan
Tätä oikeastaan olen odottanut koko ajan. Luku tosiaan valottaa paljonkin haltioiden sielunelämää juuri sen takia, että kuvataan tarkemmin vain muutamaa henkilöä.

Minua kyllä jaksaa edelleen hämmästyttää (varhaisten) haltioiden luonteenlaatu ja käytös kun vertaa siihen jaloon kansaan joka Tarussa esiintyy! Varsinkin monet haltiamiehet ovat aikoinaan olleet suoraan sanottuna melkoisia... no enpä sanokaan. Eikö näistä vähemmän jaloista tyypeistä Tarussa vain kerrota mitään vai onko asia tulkittavissa siten, että he vähitellen vuosituhansien kuluessa kehittyivät niin ajatuksiltaan kuin teoiltaankin?
 
Alun varoitus Keski-Maan (varhaisaikojen elävistä) vaaroista osoittautuu milteipä pettymykseksi, jonka maininta hämähäkkiolentojen kohtaamisesta juuri ja juuri torjuu. Ilmeisesti jokin voima vain piti monet lihaa syövistä, äänekkäistä ja jättikokoisista hirmuista (*aarawr*) poissa Beleriandin haltiahallintoalueilta sen verran usein, että niillä käppäily saattoi hyvänä päivänä muistuttaa hämäävästi tutustumisretkeä viikinkisaaga-aikojen euroerämaihin.

Luku saa pohtimaan sitäkin, paljonko Tolkienilla oli älykkäänä mutta yhtäkaikki moraalinsa kehystämänä miehenä "mahaa" (halua vs. kykyä) tehtailla enemmän tai vähemmän yksityiskohtaisia selontekoja erityisesti tai jälleen meidän ajallamme suureen suosioon ja muotiin nousseista hovijuonitteluista. Olivatko sellaiset haltioiden kesken sitten kovin erilaisia kuin ihmisten?

Aredhelin ja Maeglinin tutunoloisen äiti-poika-suhteen takia mieleen tulee myös kysymys, oliko "pimeyden" sui.. eikun lehtikorva -Eölilla jonkinasteista esikuvaa oikeassa maailmassa (kirjailijan lapsuusaikana?).

"Tarkkuustekstittämättömien" nimien esiintymäkohdat kuten galvorn ja Ar-Feiniel henkivät elähdyttävän epänykyaikaista toivoa ja luottamusta lukijan omaan (vaikka vain hetkelliseenkin) kytkeytymiskykyyn samaan akaasiseen inspiraatiolähteeseen, mistä Professorismies itse ammensi.
 
Last edited:
Eikö näistä vähemmän jaloista tyypeistä Tarussa vain kerrota mitään

No, Tarun kuvaukset haltioista ovat - kehyskertomuksen mukaan - ihailevien Frodon ja Samin kirjoittamia.

Kun puhutaan Tolkien-kaanonista, niin olen joskus ajatellut että Sormusten herraa (liitteitä lukuunottamatta) ei pitäisi laskea mukaan kaanoniin. "Hobitti" kuvaa jo haltioita paljon realistisemmin.
 
Voidaan kuitenkin odottaa, että Eölin lumous ja Tukholma-syndrooma ovat olleet taustalla.
Ehkä voisi puhua myös Nan Elmoth -syndroomasta. Kyseessähän tosiaan oli sama metsä jossa Thingol oli joutunut Melianin lumouksen valtaan. (Kuten @Laichalaf "Thingol ja Melian" -luvussa ennakoiden huomautti.)

Eldarin lakien? Haltioillakin on siis kirjoittamattomia (tai kirjoitettuja, mistäs sen tietää) sääntöjä
No jos heillä oli lakeja avioliitto- ja perheasioita koskien, niin miksei muissakin asioissa. ("Laws and Customs among the Eldar", HoME, X, 207). Ainakin jossain HoMEissa muistelen nähneeni mainintoja haltioiden laeista tai jonkinlaisista säännöistä sotia ja sotavankeja sekä metsästystä koskien, en tosin tähän hätään löytänyt näitä kohtia. Tällaisten mainintojen yhteen kerääminen olisikin kiinnostava tehtävä.

Ilmeisesti jokin voima vain piti monet lihaa syövistä, äänekkäistä ja jättikokoisista hirmuista (*aarawr*) poissa Beleriandin haltiahallintoalueilta
Lähin tällainen voima olivat epäilemättä innokkaat metsämiehet Celegorm, Curufin ja Huan, mutta muitakin tuholaistorjunnan harrastajia varmasti löytyi.

Omana huomionani se toteamus, että sekä Eölilla että Curufinilla näyttää olevan hetkittäisiä ennaltanäkemisen kykyjä. Moraalinen erinomaisuus ei siis ole edellytys tällaiselle. Muuten, esitetäänköhän Tolkienin Arda-tarinoissa yhtään painokkaasti lausuttua ennustusta, joka ei toteutuisi?
 
Last edited:
Olen miettinyt paljon etenkin Eölin hahmoa. Niin jaloon haltioiden rotuun kuuluva, mutta silti niin pikkumaisista syistä pahoihin tekoihin taipuvainen.
Minunkin on ollut aina vaikea ymmärtää Eölia - miksi hän on sellainen ja miksei hän pidä auringon valosta? Hän ei viihtynyt Doriathissa, mutta tuli kuitenkin näin pitkälle länteen eikä jäänyt kauas itään, kuten monet muut. Pettyikö hän johonkin päästyään "perille" Doriathiin, ehkä siihen ettei hän ehtinyt mukaan Länteen vievään saarikuljetukseen? Vai syntyikö Eöl vasta myöhemmin?

Nyt huomasin myös, että Eöl ei ollut yksin vaan hänellä oli palvelijoita, samanlaisia hiljaisia ja salaperäisiä kuin isäntänsä. Olivatko hekin Thingolin sukua ja eivätkö hekään pitäneet auringosta, vai elivätkö he hämärässä vain Eölin vuoksi? Luvusta 10 (Sindar) voinee päätellä, että he, kuten kaikki Beleriandin haltiat - - pitivät Elweä herranaan, ainakin siis ennen päätymistään Eölin palvelijoiksi.
Olen ennenkin miettinyt, kuinka paljon avari eroavat eldarista, ja ovatko he monellakin tapaa vähemmän "jaloja". Vaikka tähtien valo on haltioille niin rakasta, voiko pelkästään sen valossa eläminen tehdä heistä jollain tapaa kyynisempiä? Onko pimeydessä eläminen samalla elämistä etäämpänä valarista?
Muut kuin sindar olivat kai tehneet tietoisen päätöksen siitä, että jättävät Lännen-matkansa kesken, tai ainakin heidän esi-isänsä olivat. Ehkä jo se vei heidät etäämmäs valarista? Mutta luulen, että suurhaltioiden jalous tulee erityisesti siitä, että he (tai esi-isät) olivat käyneet Lännessä ja nähneet valarin - moriquendilta puuttui tällainen muisto Amanin puhtaudesta ja ihanuudesta. Muut kuin Eöl eivät kai kuitenkaan vältelleet auringon valoa. Eölista luulen, että auringon valon vältteleminen oli "pahuuden" seuraus eikä syy - mutta en tosiaan ymmärrä, mistä se johtui.
hovijuonitteluista. Olivatko sellaiset haltioiden kesken sitten kovin erilaisia kuin ihmisten?
Ainakaan haltioilla ei ole niin suurta tarvetta järjestellä perimysjärjestystä, koska kuningas ei välttämättä koskaan kuollut. Ehkä tämä teki hoveista ja niiden sukulaisuussuhteista yksinkertaisempia? Ainakaan Beleriandin aikoihin haltioilla ei myöskään ollut puutetta tilasta: jos joku olisi halunnut muita isomman valtakunnan, olisi hän kai voinut levittäytyä pitkälle etelään tai itään. Toisaalta tarinanulkoisesti Silmarillionin myyttiseen kerrontaan tai "myytti Englannille"-ajatukseen eivät kai sopisi kovin monimutkaiset juonittelut - ellei sitten örkkipäälliköiden hoveissa, jos meille olisi kerrottu niistä enemmän.

Noin muuten jäin tällä lukukerralla miettimään, miksi Celegorm oli niin pitkään poissa kotoaan, kun Aredhel tuli käymään. Thargelionhan ei ole kovin kaukana, joten pelkkä matkan pituus tuskin oli syynä. Tekikö Celegorm tällöin jotain erityistä vai viettikö hän vain aikaa veljensä Caranthirin kanssa?
 
Minunkin on ollut aina vaikea ymmärtää Eölia - miksi hän on sellainen ja miksei hän pidä auringon valosta?

Muut kuin Eöl eivät kai kuitenkaan vältelleet auringon valoa. Eölista luulen, että auringon valon vältteleminen oli "pahuuden" seuraus eikä syy - mutta en tosiaan ymmärrä, mistä se johtui.

Niin, jos se olisi seuraus, niin kai se olisi vaikuttanut myös Aredheliin?

Jos Eölillä oli jokin oma hyvä ja katkera syynsä vältellä päivänvaloa, niin miksi hän koki tarpeelliseksi painostaa esimerkiksi puolisoaan siihen? Mitä ylipäänsä Eöl koki saavuttavansa sillä? Vai pitääkö sanoa, ettei Eölin motiivit olekaan olennaiset, vaan se, mitä nämä piirteet ja taipumukset tarjosivat juonen kuljettamiselle? (Mikä olisi aika köyhää lukijan kannalta, mutta ehkä auttaisi ymmärtämään...)
 
Ylös