Silmarillion 2018 – aikataulu ja taustakeskustelu

Juutuupista löytyy ainakin tällä hetkellä myös versio audiobookista, josta joku ehti kyllä jo kommentoida että siitä puuttuu pieniä pätkiä sieltä täältä, kaiketi lataaja on kopyraitteja välttääkseen tehnyt niitä. Luulisin että kopyraitteja kuitenkin on voimassa näissä, eikö se 100 vuotta ole Britanniassa.
 
Jos lainaa kirjastosta tai ostaa paketin itselle, niin sitä voi kuunnella hyvillä mielin ihan luvan kanssa.

Suomessa toki noudatetaan Suomen lakia. En jaksaisi ainakaan itse alkaa väijyä mitään nurkantakaisia Peter Panin erikois-tekijänoikeuksia tai vastaavia, hehee.

Äänikirja on itsenäinen teos ja siihen on Tolkienin oikeuksien lisäksi oikeus äänitteen kustantajalla ja Martin Shaw'lla, joka toistaiseksi on edelleen elossa. Oikeus on voimassa vähintään 50 vuotta tuosta 90-lukulaisesta julkaisusta - lisäksi on olemassa jokin 70 vuoden sääntö, mutta 50 vuotta minimi.




Muokkaushommia: Tarkennetaan vielä, että jos joku ulkomaalainen laittaa nuita saatavaksi Youtubessa, niin sitten tietysti on muita lakeja. Mutta Yhdysvalloissa ja Britanniassa ja vaikka missä tilanne on kuitenkin siinä mielessä samankaltainen, että ainakaan 2020-luvulla tuota ei laillisesti juuri levitellä.
 
Last edited:
Varasinpa hieman eksentrisesti itselleni alustusvuoron joulukuulta eli Huomautuksen ääntämisestä ja Hakemiston. Ne ovat niin hupaisia etten millään halua päästää niitä käsistäni.
 
Totesin seuraavan alustettavani, luvun Thingolista ja Melianista, hyvin hyvin lyhyeksi. Varaisin siksi mieleläni myös luvun 10, Sindar, ikään kuin jatko-osaksi sille.
 
  • Like
Reaktiot: Tik
Joo, eiköhän tässä voi jo hankkia kolmansia, neljänsiäkin alustuksia itse kukin, koska uusia naamoja ei näytä järin rivakasti mukaan kirmaavan. Saisi toki, ei siinä mitään.
 
Ihmisten tulo länteen on kiistämättä se seuraava, jossa tämän kirjoittajan kaivelu- ja viljelytoimien seurauksena sopii parhaiten odottaa jonkinkokoista ja uudehkotaimistakin sadonsisältöä — mikäli vaellukseen ei ilmaannu häiriöitä tai valtio satu tarjoamaan majoitusta täyshoidolla mutta ilman nettiä.
 
Last edited:
Voisin koettaa sanoa jotain aiheesta 9.Noldorin Pako, se mitä asiasta muistan jättää varmasti muillekin sanottavaa. O sir sereg Alqualondessë, Endoressë ngoldochil.
 
Last edited:
Minua puolestani jotenkin kiinnostaa luku 14, Beleriandista ja sen valtakunnista. Toivottavasti kiinnostaa vielä elo-syyskuun vaihteessa. Eiköhän.
 
Tähän väliin täytyy todeta, että alustusvuorot ovat menneet hämmentävän hyvin kaupaksi. Junamme on buukattu kolme ja puoli kuukautta eteenpäin ja senkin jälkeen on useita vaunuja täynnä. Lisäksi keskustelua on riittänyt ei ainoastaan ilahduttavan vaan uskomattoman paljon -- ja miten monipuolisia ja syvällisiä puheenvuoroja onkaan saanut lukea. (Ei sillä, etteivätkö lyhyemmät ja kepeämmät heitotkin olisi välillä paikallaan.) Jatkukoon silmarilliadimme samaan tahtiin!
 
Hyppään minäkin vähän mukaan ja otan vaikka tuon ensimmäisen vapaana olevan eli luvun 16: Maeglin. (Edellisestä lukukerrasta on useampi vuosi eikä minulla ole mitään muistikuvia siitä, mihin lupaudun, mutta sitä hauskempa. :grin:)
 
Olen seurannut tätä projektia ja keskusteluja mielenkiinnolla, ja toivon pääseväni osallistumaan siihen, kunhan saan Silmarillionini takaisin kotiin maailmalta... Olen aina tuntenut outoa vetoa Túriniin, joten voisin uskaltautua varaamaan alustusvuoron lokakuulle.
 
Minulla ei ole nyt mitään inspistä tarttua Silmaan ja kirjoittaa alustusta seuraavasta eli kolmannesta luvusta. Haluaisiko joku napata vuoroni?
 
Minä puolestani halajan osalleni kokonaista kirjaa eli Akallabêthiä. Vanhana telcontarina tunnen lukkarinrakkautta kaikkea Gondoriin liittyvää kohtaan.
 
Last edited:
Tuosta kaameasta luvusta, jossa tapahtuu ihan liikaa kaikkea, selvittyäni, voisin ottaa alustettavakseni luvun 22. Doriathin Tuho, joka lienee sopivan selkeä ainakin Ossiriandin tapahtumien puolesta.
 
Ylös