Skype - puhu maksutta ympäri maailmaa

Imre

Hobitti
Useimmat ovat luultavasti kuulleet Skype ohjelmasta jolla soittelee maksutta ympäri maailmaa.
Eli http://www.skype.com/
Itse tuumasin tällaisen hankkimista mutta nyt kaipaisin vastausta pariin kysymykseen jotka mieltäni askarruttavat:
-Voiko ohjelmalla soittaa lanka- tai matkapuhelimeen?
-Mitä varusteita tarvitsee jos haluaa käyttää ohjelmaa?
-Onko ohjelmassa jotain mikä erityisesti pitäisi ottaa huomioon?

Ja tietenkin muutakin keskustelua aiheesta tähän alle.
 
Imre sanoi:
Useimmat ovat luultavasti kuulleet Skype ohjelmasta jolla soittelee maksutta ympäri maailmaa.
Eli http://www.skype.com/
Itse tuumasin tällaisen hankkimista mutta nyt kaipaisin vastausta pariin kysymykseen jotka mieltäni askarruttavat:
-Voiko ohjelmalla soittaa lanka- tai matkapuhelimeen?

Voi, mutta se on maksullinen ominaisuus.

Imre sanoi:
-Mitä varusteita tarvitsee jos haluaa käyttää ohjelmaa?

No tietokoneessa pitää tietysti olla äänikortti, mikrofoni ja kuulokkeet/kajarit.

Imre sanoi:
-Onko ohjelmassa jotain mikä erityisesti pitäisi ottaa huomioon?

Oletettavasti laajakaista pitää olla, modeemilla puhuminen voi olla liian tuskallista.

Imre sanoi:
Ja tietenkin muutakin keskustelua aiheesta tähän alle.

Itse en ole Skypeä käyttänyt, mutta ukko puhuu veljensä kanssa läänin toiselle puolelle ja sehän säästää puhelinlaskua :)
 
Skypehän nyt on lähes samanlainen softa kuin MSN Messenger.
Itsekin sen latasin koneelleni tuossa jokunen viikko sitten ja kokeilin. Ihan mukava ohjelmahan tuo on, mutta itse en ainakaan tiedä tarpeeksi montaa ihmistä ketkä käyttävät Skypeä, ja varsinkaan sellaisia ihmisiä, kenelle haluaisin jutella puhelimitse.

Ennemmin kannattaisin sitä, että MSN Messengeriin saataisiin myös samanlainen ominaisuus kunnolla, eikä vain ääni ja videotoiminnan amatöörimäistä toimintoa.
 
Itse latasin Skypen koneelleni jokin aika sitten. Kiva ohjelma, mutta kukaan tuntemani henkilö ei käytä sitä.
Minun Skype- nickini on muuten Fascisti, jos joku tykkää lisätä omiin yhteystietoihinsa.
 
Isä hommasi juuri vähän aikaa sitten tuon keksinnön meille. On vain sellainen kiva probleema:
ääni ei toimi. On testattu vaikka mitä mikrofoneja (toimivat muilla laitteilla ja koneellakin muilla ohjelmilla).
Kuva kyllä kulkee, mutta puhuminen on hoidettava puhelimen välityksellä. Tai siis kyllä tähän päähän kaikki kuuluu, muttei vastaanottajalle (jolla kuuluu muiden ääni Skypellä).

Emme käsitä ongelman ydintä. Mistä ratkaisu?
 
Ruudun oikeassa alareunassa pitäisi olla harmaan kaiuttimen kuva? Jos on, niin tuplaklikkaa siitä ja Windowsin mikseri avautuu. Kokeilkaa ensin laittaa mikrofoni päälle ottamalla pois ruksi kohdasta Vaimenna. Sitten kokeilkaa jos kaiuttimista kuuluu jotakin kun mikkiin puhuu (ja varokaa kiertoa, jos ette halua tappaa korvianne).

Jos pelaa, niin hyvä. Seuraavaksi pitää vaihtaa nauhoituskanava. Vaimenna mikrofoni ja valitse Asetukset > Ominaisuudet > Nauhoitus > varmista että allaolevasta listasta on mikrofonin kohdalla ruksi > OK.

Nyt voi valita miltä laitteelta nauhoitetaan. Mikrofoni lienee tässä kohden itsestäänselvä valinta :)

Tämä on se yleisin ongelma, ettei mikrofoni pelaa Windowsissa. Ai niin, ja jos harmaa kaiutin puuttuu, niin Ohjauspaneeli > Äänet ja äänilaitteet > äänenvoimakkuuden Lisäasetukset saa mikserin avoimeksi.
 
Suomessa en varmasti Skypelle kovin paljon käyttöä keksisi, mutta nyt vaihtariaikana siitä on tullut yksi lempiasioistani koneessa. Ihanaa kun voi jutella siskojen kanssa eikä tarvitse laskea sekunteja ja pelätä puhelinlaskua.
Enh tiedä kuinka paljon tulee ohjelmaa käytettyä kun palaan takaisin. Olen jo niin tottunut kännykän käyttöön, että tuntuu hassulta ajatella, että puhuisi kavereiden kanssa pitkiä aikoja ja olisi kuulokkeista sidottu yhteen paikkaan istumaan, niin kuin muinaiseen lankapuhelinaikaan...
 
Tarvitseeko tuota skypeä käyttääkseen nyt muuta kuin sen itse ohjelman sekä kuulokkeet ja mikrofonin. Kuinkas kalliita nuo kuulokejutut oikein ovat ja ovatko ne halvimmatkin vaihtoehdot käyttökelpoisia vai kannattaisiko sitä satsata johonkin vähän laadukkaampaan?
 
Todennäköisesti kannattaa vähän laadukkaampaan satsata, vaikka jokut halpikset voivatkin olla hyviä. Kuulokkeet ja mikrofoni tosiaan riittävät ja niitähän saa ihan sellaisina kätevinä comboina. Googlella saattaa löytää tuotteiden arvosteluja, jos oikein haluat tarkastella mielipiteitä ja tehdä vertailuja, niin MBnetin hintaseurantasivulla päässet ihan kivasti alkuun.
 
Itselläni on Creativen HS-300 joka maksoi muistaakseni 20 euroa tms.

Ikinä ei ole ongelmia niiden kanssa ollut. Ainoa että välillä olisi halunnut että ne olis ollut USB-väylään tulevat, mutta kyllä tuo normi plugikin on riittänyt. :)
 
Olen käyttänyt skypeä jo miltein vuodenpäivät.
Kun tyttöystävä asuu toisaalla ja puhelimessa tuuppaa tunteja kulumaan, niin voippi on ihanteellinen vaihtoehto.

Ei Skypestä vielä puhelimen korvaajaksi ole, mutta hyvin sillä ainakin sovittuina ajankohtina yhteyttä pitää.
 
Itse olen käyttänyt jo vähän päälle puoli vuotta ja oikein tyytyväine olen ollut. Itselläni on tuo Creativen HS-600 ja hintaa oli jotain 34 €.
Jos joku haluaa lisätä minut listalleen niin nimi on: kalle.laine
 
d( o.o )b

Minulla on ollut Skype-tunnus jo muutaman vuoden, mutta käyttö on ollut todella vähäistä. En tiedä miksei sitä tule pahemmin käytettyä, mutta ei yleensä ole vain ollut viitsimystä availla sitä ja suurin osa kamuista silti yhä käyttää tuota niin legendaarista MSN Messengeriä. Tunnus on stinbe, jos ketään kiinnostaa.

Nyt kun muutin kauemmas Suomesta ja normaaleista oloista, niin voisi olla paljon kätevämpää soitella tänne Skypellä. Kuitenkin kamuni haluavat olla yhteydessä minuun vaikka olenkin kaukana. Ongelmana kuitenkin on aina se, että on pakko pitää kuulokkeita aina kun puhelee Skypellä, koska muuten ääni alkaa kiertämään ikävästi eikä puheesta saa kunnolla enää selvää.
 
Mullakin on skype kun olen tämän vuoden asunut poissa kotoa ja tulee halvemmaksi tietenkin soittaa skypellä kuin kännyllä. Soittelu on kuitenkin viimeaikoina jäänyt vähemmälle, kun olemme kotipuolen kanssa siirtyneet sähköpostitteluun.

Skypen kautta olen myös tutustunut muutamiin ulkomaalaisiin: mulla on "kavereita" minnesotassa, algeriassa, kanadassa ja vielä jossain muualla jenkkilässä. Varsinkin webkamera tuntuu houkuttelevan miespuolisia juttelemaan mulle, vaikka mielestäni mikään profiilissani ei ole erityisen houkuttavaa.

Valitettavasti(onneksi) webkamerani ei tykkää toimia skypen kanssa.... En tiedä miksi. Jollain ideoita miksi ei toimi? Mulla on macbook ja iSight siinä sisäänrakennettuna. Kuulokkeet on semmoset perus, joiden panta menee takaraivolla eikä pään päällä. Ihan on nätisti toimineet, merkkiä en kyllä muista.
 
Itse en tue Skypeä, sen protokollan suljetun mallin takia. Lisäksi sen Webkamera-toiminto on hirvittävä resurssihirmu. Skypen keksijät ovat taustoiltaan hyvinkin arveluttavia. Samaa porukkaa, ketkä keksivät Kazaan - vaikka nykyäänhän Skypen omistaakin eBay.

Protokollien pitäminen suljettuna muilta kuin valmistajalta on kilpailua rajoittava tekijä. Tällä systeemillä Skype voi helpommin pitää valta-asemansa markkinoilla ja käytännössä sulkea pääsyn verkkoon muilta kuin Skypen käyttäjiltä. Täten käyttäjällä ei ole mahdollisuutta valita itselleen sopivaa ohjelmaa, jos hän tahtoo saada yhteyttä ystäviinsä Skype-palvelussa. Periaatteessahan voisi käyttää joitain avoimia standardeja noudattavia ohjelmia, mutta niiden käyttäjäkunnan koko ei ole lähelläkään samaa luokkaa kuin Skypellä.

Skypessä on myös muita hyvin typeriä ominaisuuksia, jotka kaipaisivat pikaista muutosta.
Skype on muunmuassa hyvin epätietoturvallinen.
 
Itselläni on kyllä Skype koneella, mutta en ole sitä koskaan käyttänyt (headsettini ei sovi nykyiseen koneeseeni, ihan jo siitäkin yksinkertaisesta syystä). Tietoturvariskeistä olen silti minäkin kuullut. GoldenDragon, onko sinulla tiedossa jotain parempaa (avoimen lähdekoodin?) ohjelmistoa?
 
Idril, mikäli MacBookin iSight ei meinaa toimia Skypen kanssa, suosittelen että kokeilet ainakin päivittää Skypen uusimpaan versioon. Minä en juuri nyt muista miten oman MacBook Proni kanssa on, toimiiko iSight Skypessä vai ei, minä kun en Skypeä käytä lähes koskaan.
 
Nerwen sanoi:
Itselläni on kyllä Skype koneella, mutta en ole sitä koskaan käyttänyt (headsettini ei sovi nykyiseen koneeseeni, ihan jo siitäkin yksinkertaisesta syystä). Tietoturvariskeistä olen silti minäkin kuullut. GoldenDragon, onko sinulla tiedossa jotain parempaa (avoimen lähdekoodin?) ohjelmistoa?
Kaksi tunnetuinta SIP-ohjelmistoa ovat WengoPhone ja Ekiga. WengoPhonen löydät OpenWengo-portaalista, http://www.openwengo.org/ tai WengoPhonen omilta sivuilta, http://www.wengophone.com/index.php

OpenWengoa kehitetään Linuxille, Windowsille ja Mac OS X:lle. Ekigaa, http://www.ekiga.org/ taas kehitetään vain Linuxille ja Windowsille. Lisäksi se on suppeampi toiminnoiltaan kuin WengoPhone, mutta pieni ja näppärä.
Avoimen lähdekoodin ohjelmissa on se ikävä puoli, ettei niissä saa yhteyttä kovin moneen ihmiseen. Tietenkin jos tarvitsee vain lähipiiriään, niin heidäthän on mahdollista patistaa käyttämään WengoPhonea. ;)
 
Itsellänikin on Skype. Hommasin sen tunti sitten. :) Mukava ohjelma jos koneen ääressä tarvitsee soittaa toiselle ihmiselle. En kyllä usko että se tulee puhelinta elämässäni korvaamaan mutta kuitenkin.. :D

Jos jotakuta kiinnostaa, niin oma Skype-nimeni on: Deepdelver_
 
Juspe, sain kameran toimimaan. Skype ei ilmeisesti tykännyt, jos olin käyttänyt kameraa muissa ohjelmissa vähän aikaisemmin... Kiitti kuitenkin neuvoista! :)
 
Ylös