Sooloroolipelikirjat (Velhovuoren aarre ym.)

Vohobitti

Murhoppeli
Kuinka moni Käärmeessä palloilija on lukenut/pelannut ns. taistelupelikirjoja. Nämä olivat uusinta uutta 1980-luvun lopulla. Kyseessä olivat siis eräänlaiset sooloroolipelit. Kirjoissa luotiin hahmo ja tämän jälkeen sitä luettiin tietyssä järjestyksessä eteen päin aina sen mukaan miten valitsi annetuista vaihtoehdoista. Aina välillä joutui taistelemaan joitain örkkejä vastaan ja heittämään noppaa.

Näitä taistelupelejä suomennettiin yhteensä viisi kirjaa: Velhovuoren aarre, Mustan tornin valtias, Kauhujen metsä, Avaruuden vangit ja Varkaiden kaupunki. Näistä neljä sijoittuivat fantasiamaailmaan ja yksi oli Star Trek -tyyppinen avaruusseikkailu. Viikonloppuna kaivoin esiin näitä kirjoja ja pelailin niitä pitkästä aikaa. Herätti nostalgisia muistoja ja toimivat vieläkin. Varsinkin kun Baldur’s Gaten jälkeen ei tietokoneelle ole tehty mitään hyviä tietokoneroolipelejä.

Innostuin myös etsimään tietoa näistä taistelupeleistä netistä. Englanniksi näitä kirjoja on näköjään kirjoitettu yli viisikymmentä! Ja niiden takana on huolellisesti suunniteltu fantasiamaailma. Onko jollain enemmän tietoa. Entä sattuisiko jollain olemaan näitä ei-suomennettuja teoksia ja haluaisi luopua tai lainata niitä. Toisaalta eivät näyttäneet olevan kovin kalliita netin kautta ostettuna. Saatavuus on vain vähän heikko. Joka tapauksessa nyt tuntuu, että näitä pelikirjoja olisi saatava käsiin lisää. :grin:
 
Itse ostin aikoinaan ulkomailta kaksi Fighting Fantasy-kirjaa, City of Thieves ja Deathtrap Dungeonin. Eli siis ihan englanninkielisiä nuo ovat, hämmästyin tosissani huomatessani, että kirjoja on suomennettu.
Ihan mukavaa ajankulua nuo kirjat ovat, tosin sorruin pari tuntia yhtä kirjaa tahkottuani hieman huijaamiseen, ja katsoin siinä samalla loppuratkaisunkin. Kumpaakaan en ole vielä aivan rehellisesti päässyt läpi, voisin sanoa, että ne ovat aika haasteellisia. Karttaa kannattaa piirtää sitä mukaa kun etenee, ainakin City of Thievesissä se auttoi.
Taistelu on minusta puuduttavan tylsää, etenkin kun ei ole noppia. Silloin joutuu selaamaan kirjansivuja ihan hulluna (alareunassa on noppalukuja, voi käyttää jos ei ole noppia), jonka seurauksena kirjat ovat hieman kärsineet. Yleensä hyppään taistelut ohi päättäen, että kyllä sankari nyt noista selviää.

Ihan mukavaa tekemistä nuo ovat ajankulutukseen, matkoilla ne ovat myös käteviä (tosin omat nopat mukaan.) Nyt kun tarkemmin muistelen niin saatoin päästä City of Thievesin läpi, mutta siinä meni KAUAN aikaa. Yhdessä kohdassa en ymmärtänyt ollenkaan miten pääsisin eteenpäin vaikka kokeilin kaikkia kohtia. Sitten tajusin, että olin tehnyt virheen joskus kauan aikaa sitten ja jouduin palaamaan sinne saakka...
Suosittelen!
 
Meiltäkin löytyvät Velhovuoren aarre ja Mustan tornin valtias.
Niitä on kyllä pelattu,muistan ulkoa Velhovuoren aarteen kartan ja sen mitä missäkin on... Taistelut ovat tosiaan tylsiä ja niiden yli on yleensä hypätty.

Samaa numeroimisideaa on käytetty myös Viisikko ja kummitusjunan salaisuus-pelikirjassa. Siinä tulee mukana myös pahviset kartat, kompassit, kiikarit, koodinpurkuohjeet jne. Se on mielestäni loppujen lopuksi aika tylsä. Jos jollain se on annan neuvon: älä hukkaa niitä kiikareita. Meillä niitä ei tullut kirjan mukana vaikka pitäisi ja ongelmat tulivat entistä vaikeammiksi... tietysti kirjaa monta kertaa läpi lukemalla löytää oikeat kohdat, jotka kiikareista näkyisivät ja voi sitten tehdä kopion kiikareista, mutta mitä hyötyä siitä sitten on kun on lukenut kirjan jo monta kertaa.
Taistelupeliksi sitä ei voi kuitenkaan laskea, mutta tulipahan mieleen että semmoistakin tuli joskus vuosia sitten pelattua...

Ja laittoivathan ne samantapaisen valinta jutun johonkin Aku Ankan taskukirjaankin joskus, eli siinä oli mukana kaksi tarinaa, joihin molempiin sai valita tarinan kulun ja lopun.

Muoks. Minulla on vain yksi niistä Aku Ankoista, en vain muistanut että olenhan minä lukenut useampiakin.
 
Ohi aiheen

Satekai: noita monivalintatarinoita oli taskareissa aikoinaan useampiakin. Kirjojen numeroita en voi millään muistaa, mutta kyllä niitä oli useampiakin kuin vain yksi tai kaksi.

/ohi aiheen
 
Täältä löytyy kansikuvat ainakin osasta niistä http://www.risingshadow.net/phpBB2/series.php?series_id=94
 
Nuo suomiversiot on julkaistu joskus 80-luvulla, joten ei niitä saa enää mistään uutena. (Risingin "ostomekanismi" tulee automaattisesti joka kirjan sivulle, vaikka se toimii oikeastaan vain uusimpien julkaisujen kohdalla)

Divareista voisi kysellä, ja on niitä Taistelupelejä näkynyt joskus huutonetissäkin. (Juuri tällä hetkellä ei ole näköjään myynnissä yhtään, mutta sulkeutuneista kohteista löytyi ainakin osa pokkareista)
 
Sainpas vihdoin hyllyyni nuo kaikki suomenkieliset ja Velhovuoren aarre minulta löytyy myös lautapeliversiona. Mustan tornin valtiasta on tullut pelattua ylivoimaisesti eniten silloin joskus ala-asteen lopulla eli monta vuotta sitten. Muihin olen ehtinyt tutustua vähemmän.

Velhovuoren aarre minulla oli noihin aikoihin myös, mutta koska se oli kirjastosta, niin se piti palauttaa turhan aikaisin, enkä päässyt labyrintista eteenpäin. Saa nähdä miten menee, jos alkaisin pelata uudestaan. Ennen kuin minulla oli tietokone, niin tuollaisiin jäi yllättävän paljon aikaa. ;)

Mustan tornin valtias on ihana, joskin melko läpipelattu jo, kai, en ole varma pääsinkö sitä koskaan ihan kokonaan läpi huijaamatta, mutta lähellä olin ainakin. Voisi nostalgisoitua sen parissa tässä joku päivä taas.

Varkaiden kaupunkia olen pelannut yhden pelin muutama viikko sitten jonain yönä. Kuolin johonkin noitaan saamatta mahdollisuutta edes taistella, enkä sitten jaksanut aloittaa heti uudelleen alusta.

Kauhujen metsää ja Avaruuden vankeja olen ehtinyt vain vähän selailla läpi. Ainakin Avaruuden vangeissa näyttää oleman hiukan erilainen pelisysteemi kuin muissa kirjoissa, sillä siinä voi liikutella myöskin miehistöä eri planeetoille. Pitää siitäkin ottaa selvää sitten kunhan nuo muut on pelattu läpi. :p
 
Juuh, kyllähän minä nuo muistan. :)

Muistaakseni jopa Luolia & Lohikäärmeitä (D&D) oli jokin tuommoinen sooloseikkailu, tai sitten muistan vain väärin...

Nykyään kiinnostaisi oikeastaan enemmän kuin pelata tuommoista niin saada sen "avain" eli tuommoinen seikkailu normaalissa roolipelilisäosa muodossa.
 
Heh, muistan minäkin. Meillä taisi kotona olla tuo kauhujen metsä kirjaston poistomyynnistä hankittuna risaisena kappaleena. Mäkin tunnustaudun kyllä suoraan huijariksi, eli tuli joskus kurkittua jo etukäteen, mikä oli oikea vastaus eteenpäin pääsemiseksi.

Tästä tuli toinenkin nostalgiapeli mieleen, eli ne jostain radio mafialta (ehkä) tulleet radioropet joskus 90-luvulla, joihin kuuntelijat sai soittaa ja ohjastaa hahmoa. Voi niitä aikoja kun isoveljen kanssa kiirehdittiin kuuntelemaan huonosta kasettimankasta jänskää seikkailua... tietenkään ikinä uskaltamatta soittaa :p
 
Miccoh sanoi:
enkä päässyt labyrintista eteenpäin.
Enkä muuten pääse vieläkään. Onko suomenkielisissä painoksissa jotain painovirhettä tärkeässä kohdassa tai jotain vastaavaa? Pyörin vain ympyrää, vaikka olen varmasti kyllä tutkinut koko paikan.
 
Minä törmäsin näihin kirjoihin muutama vuosi sitten kirjastossa. En muista löytyikä niitä kaksi vai kolme mutta muistan miten suuresti harmistuin kun huomasin että kaikkia osia ei löydy. Pitääkin mennä seuraavalla kirjasto reissulla lainaamaan hyllystä löytyvät kirjat.

Mistäköhän noita voisi ostaa. Olisi todella upeata saada omaan kirjahyllyyn noita kirjoja. Löytyisiköhän englannin kielisiä mistään ja ovatkohan ne vaikeata englantia.

En kyllä milloinkaan ole jaksanut huijaamatta pelata läpi ja useimmat taistelutkin olen jättänyt välistä kun ei jaksa joka kerta alkaa pyörittelemään noppia.
 
Englanninkielisistä en tiedä, mutta viidestä suomenkielisestä kirjastani neljä on ostettu Huuto.netistä. Sieltä noita saa epäsäännöllisin väliajoin suhteellisen halvalla. Hinnat ovat vaihdelleet parista eurosta kymppiin.
 
Ylös