Sosiaaliset mediat (Facebook, Twitter, MySpace, Galleria...)

Eilen Feissarin merkitys konkretisoitui heti konkarimiitin jälkeen. Kontulaiset, miittiin osallistuneet kaverit kertoivat siellä lyhyesti tunnelmistaan. Asiaa ei ollut tarpeeksi tänne kirjoitettavaksi Konnun (tarpeellisen) tiukkojen laatuvaatimusten vuoksi, mutta kiva oli kuulla apeistakin tunnelmista.

Jos *Elanor* tietää joidenkin kontulaisten oikeat nimet ja/tai sähköpostiosoitteet, voi hän etsiä heitä Facebookin kaverihaulla. Koska Facebook osaa ehdottaa uusiksi kavereiksi ihmisiä, joilla on yhteisiä kavereita, niin tuota pikaa *Elanor*in kaverilistalla ovat kaikki feissaavat kontulaiset. Se on hyvä tapa aloittaa naamakirjan käyttö.
 
Minä antaisin neuvoksi pysäyttää hiiri herkemmin Ignore- kuin Accept-napin kohdalle. 90 % ehdotetusta sisällöstä on kuitenkin silkkaa kuraa. Eli jos pohtii kannattaako hyväksyä vai jättää sikseen, varmuuden vuoksi jätän aina sikseen.

Toisaalta kukin tyylillään. Minulle sopii tiukka linja jossa puolitutut eivät näe minusta kuin perustiedot, ja niitä super* ärsyttäviä kirjoitus* virheitä viliseviä testejä kartan kuin ruttoa.

*Niin tuossa on siis tahallinen kirjoitusvirhe. Ei siinä mitään jos jollain on oikeinkirjoituksessa ongelmia, mutta jos julkaisee testin jonka tekijäksi toivoo satoja ihmisiä, voisi sellaisten ongelmien kanssa painiskeleva pyytää vaikka kielioppinipoa oikolukijaksi. Ugh olen puhunut yhdyssanoista jälleen kerran.
 
Hei, mielessäni on jo pidempään ollut ajatuksena sabotoida tätä keskustelua ja laajentaa se otsikon "sosiaaliset mediat"-alle. (Parempaa otsikointia saa ehdottaa. ;)) Tarkoitan siis, että Facebookin lisäksi voisimme keskustella myös MySpacesta, Livejournalista ja sen "kopioista", Twitteristä ja Jaikusta, del.icio.usista sekä miksei myös Flickristä, Vimeosta ja YouTubesta jne jne. Näitähän riittää. :p Mitä niistä käytätte ja miksi, miten ne eroavat toisistaan ja minkälainen verkkoverkostoitumispalvelu netistä vielä puuttuu?
 
Minusta on hauskaa katsoa kaveriehdotuksia Facebookissa, siellä ei ole kyllä usein ihmisiä jotka haluaisin lisätä mutta uteliaana ihmisenä on kiinnostavaa miettiä vaikka sitä miten eräs serkkuni tuntee isäni virolaisen tuttavan pojan tai kuka kaverilistaltani on Atik Ismailin "kaveri" (kaverilistastani on muodostunut kumman kirjallinen, niinpä ehdotuksissa on ollut Eppu Nuotiokin). Tuo on ehkä sitä miksi jotkut eivät halua Facebookiin :)
Minä olen edelleen sitä mieltä että että se on loistava kanava yhteyksien luomiseen. Olen esimerkiksi erään serkkuni tavannut viimeksi joskus ehkä 90-luvulla eikä minulla ole mitään varsinaista asiaa hänelle enkä voisi kuvitellakaan soittavani hänelle mutta Facebookin kautta olen saanut häneen jonkinlaisen yhteyden ja minusta se on parempi vaihtoehto kuin ei mitään yhteyttä.
 
fanye sanoi:
Minä antaisin neuvoksi pysäyttää hiiri herkemmin Ignore- kuin Accept-napin kohdalle.

Mahdollisille uusille facebook-käyttäjille eräs huomio näistä testeistä. Kun olet vastannut kaikkiin kysymyksiin, sovellutus saattaa ehdottaa: "Ja nyt valitse 25 (tms. määrä) ystävääsi", mutta tämän voi usein sivuuttaa ja klikata pienempää laatikkoa jossa lukee "siirry suoraan tuloksiin". (Tämä on kyllä tässä ketjussa jo mainittukin, mutta useammalle sivulle jakautuneessa keskustelussa tietty määrä toistoa voi olla hyväksi.) Minä välttäisin lähettämästä mitään tällaista testiä kaverille, koska jos tämä pitää testiä tyhmänä niin tyhmyys voi hänen mielikuvissaan yhdistyä myös testin lähettäjään.

Saatat saada myös Facebookin kautta ilmoituksen "Ystäväsi N. N. haluaa tietää mikä venäläinen elokuva olet", vaikka kyseinen ystäväsi ei todellisuudessa halua juuri siinä tilanteessa tietää sinulta yhtään mitään.
Hämmentäviä ovat myös ilmoitukset "Ystäväsi X:n älykkyysosamäärä on 121, mikä on sinun?" tilantessa jossa kyseinen ystävä ei todellisuudessa ole täyttänyt mitään Facebookin älykkyystestiä (näin ainakin uskoisin tapahtuneen).

Usein tällaisilla testeillä on kiinnostava nimi, mutta sisältö on vähemmän briljantti. Joku testi voi olla vaikkapa "Mikä maailmankirjallisuuden klassikko olet?". Testissä on ehkä viisi kysymystä, eräs kysymys voi olla "Mihin kaupunkiin matkustaisit mieluiten?" (vaihtoehdot ovat esim. Moskova, Pariisi, New York, Reykjavik ja Tokio). Vastaat "Moskova", sitten vastaat "Millaisesta säästä pidät" -kysymykseen "Lumisateesta", jne. ja yllätys yllätys, huomaat että olet testin viidestä vaihtoehdosta se Moskovaan sijoittuva maailmankirjallisuuden klassikko. Testin laatija on epäilemättä tuntenut itsensä fiksuksi.

(Ereinen esimerkkiä seuraten uhmasin Nerwenin kehotusta enkä siirtynyt käsittelemään muita sosiaalisia medioita, mutta toisaalta en tiedä niistä mitään. :roll: )
 
Esittelenpä tässä nyt siis muutaman itselleni tutun:

<a href="http://www.livejournal.com">Livejournal</a> lienee yksi vanhimpia social networking-sivustoja (perustettu jo 1999). Ensisilmäyksellä se näyttää tavalliselta bloggausalustalta (kuten vaikka Blogger) mutta on oikeasti hämmästyttävän monipuolinen ja laaja kokonaisuus (en edes yritä peitellä, että kyseessä on suosikkini ;)). Alkuun livejournalin käyttö voi tuntua hiukan sekavalta ennen kuin tajuaa esim miten friendslist rakentuu, miten voit käyttää filttereitä, löytää muita käyttäjiä interests-tagien avulla ja miten yhteisöt (communities) eroavat tavallisista käyttäjätunnuksista. Friendslistille voi siis lisätä journaleita joita haluaa lukea - usein riittää että lisäät sinne jonkun toisen journalin, mutta jos se on lukittu täytyy sen käyttäjän lisätä myös sinut omalle listalleen jotta molemminpuolinen lukeminen on mahdollista. Friendslist tekee journalien seuraamisesta helppoa kun kaikki feedit ovat yhdessä paikassa - ja sekaan voi lisätä myös RSS-syötteitä LJ:n ulkopuolelta kunhan ne on ensin synkronoitu.
Yksi parhaimpia puolia LJ:ssä ovat mielestäni juurikin yhteisöt ja niiden kattavuus: vuosikymmenen aikana sinne on kertynyt juttua vaikka mistä, ja itselleni onkin tullut tavaksi tietoa etsiessä ensin googlettaa ja sitten tarkistaa mitä livejournalissa aiheesta sanotaan. ;) Toinen alue millä Livejournal mielestäni johtaa kirkaasti on yksityisyydensuojan kontrolli. LJ:ssä juuri sinä itse päätät kuka lukee mitäkin, mitä kerrot itsestäsi ja kuka voi kommentoida tekstejäsi. Tähän on sekä "kaikenkattavia" asetuksia että yksittäisiin posteihin vaikuttavia ja ne ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä. Muiden sivustojen yhteydessä puhutaan usein siitä, että siellä voi olla julkkisten "kaveri" - itse asiassa myös livejournalista löytyy <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_notable_LiveJournal_users">varsin pitkä lista tunnettuja henkilöitä</a>.
Livejournal on myyty pariin otteeseen ja sen omistaa nykyään venäläinen SUP. Omistajanvaihdosten yhteyssä LJ:n sallitun sisällön sääntöihin tehtiin erinäisiä hätäisiä muutoksia joiden johdosta osa käyttäjistä siirtyi "kloonien" kuten insanejournalin pariin. Nyt tilanne näyttää jossain määrin rauhoittuneen, vaikken ole ihan viimeisimpiä käänteitä jutussa enää seurannutkaan. Livejournalia voi käyttää myös suomeksi.
Esimerkkeinä friendslistiltäni: <a href="http://community.livejournal.com/middleearthnews/">Middle-earth news</a>, <a href="http://syndicated.livejournal.com/oed_wotd/">Oxford English Dictionary: Word of the Day</a>, <a href="http://robin-hobb.livejournal.com/">Robin Hobb</a> sekä <a href="http://meganlindholm.livejournal.com/">Megan Lindholm</a>.


<a href="http://www.myspace.com">Myspace</a>a voisi kai parhaiten kuvailla "profiilisi netissä" - paitsi että se antaa useimmista käyttäjistään varsin surkuhupaisan kuvan. Myspacen profiilin ideana on, että samalle sivulle ahdettuna on perustiedot käyttäjästä, blogi, kuvia, näytteitä lempimusiikistasi, ystäviesti jättämiä kommentteja jne jne. Kun tähän vielä lisätään "muokkaa ulkoasua itse vapaasti" on tuloksena liian usein välkkyvä riemunkirjava tausta, automaattisesti soivaa midimusiikkia ja sivu joka kaataa selaimesi. Myspace myös kannustaa kertomaan KAIKEN itsestäsi (eri tavoin kuin Facebook, joka "pakottaa" siihen, mutta lopputulos on sama, liikaa varomattomia käyttäjiä). Hiljattain julkaistu layout 2.0 tosin antaa lopultakin enemmän kontrollia käyttäjälle, joka voi nyt päättää melkein kaikista tilassaan olevista elementeistä ja siitä kuka näkee mitäkin tietoja. Toisaalta "sisällössä" on menty koko ajan enemmän Facebookin suuntaan ja paikka vilisee kaikenmaailman turhia testejä ja "ohjelmia".
Miksi sitten listaan myspacen jos se on niin kamala paikka?
Musiikki. Myspacessa on helppoa paitsi seurata omien suosikkibändiensä blogeja ja näytteitä uusista biiseistä, myös löytää uutta musiikkia.
Myspacen suomennos ontui pitkään (usemman kerran tuli revettyä nauruun puoliautomaattisia käännöksiä lukiessa) mutta nyt sinne on ilmeisesti hommattu joku oikea henkilö hoitamaan käännöstä, ja sivustoa voi myös siis käyttää suomeksi.
Esimerkkeinä äärimmäisen lyhyeltä listaltani: <a href="http://www.myspace.com/poetsofthefall">Poets of the Fall</a>, <a href="http://www.myspace.com/semmarit">Semmarit</a> ja <a href="http://www.myspace.com/beecakeband">Beecake</a>.

<a href="http://twitter.com/">Twitter </a> lienee tällä hetkellä se puhutuin social networking-sivusto. Twitter on helppo käsittää väärin: monet (myös sen käyttäjistä) luulevat että Twitter on "vain Facebookin tila-päivitys". On totta, että ei ole vain yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa käyttää twitteriä, mutta vinkkinä: jos oikeasti 99% twitteröinnistäsi kertoo mitä olet syömässä ja koska menet nukkumaan ei kovin moni jaksa juttujasi seurata. Kuten livejournalissakin, twitterin käytössä on aluksi hieman opeteltavaa. "RT @username Cool news: http://tinyurl.com/qoodnq #fb" ei ehkä aukea ihan heti satunnaiselle lukijalle. Twitter on myös eri tavalla avoin kuin moni muu sivusto: voit kyllä lukita päivityksesi niin että vain seuraajasi voivat lukea niitä, mutta silloin on epätodennäköistä että löydät uusia kontakteja. Twitterin yksi omituisuus kun on se, että tuikituntemattomat ihmiset voivat "huudella" toisilleen ja näin löytää helposti vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Minut Twitteriin koukutti "trending topics"-ominaisuus joka listaa puhutuimmat aiheet ja niihin liittyvät keskustelut.
Esimerkkeinä seuraamistani: <a href="http://twitter.com/yletiede">@yletiede</a>, <a href="http://twitter.com/wetaworkshop">@Weta Workshop</a>, <a href="http://twitter.com/ForbiddenPlanet">@ForbiddenPlanet</a>.

Lukiko joku oikeasti tänne asti? :o
 
Minä käytän jotain sosiaalisen median juttuja, mutta en erityisen sosiaalisesti. <a href="http://delicious.com/Eteil">Delicious-linkkini</a> ovat lähinnä itselleni muistutukseksi vaikka jaankin ne myös blogissani. Flickrkin on minulle lähinnä kuvien julkaisupaikka (ja viime aikoina kuvien etsimispaikka), en ole siellä järin sosiaalinen. Oikeastaan Facebookin (ja blogini, jos se lasketaan) lisäksi ainoa sosiaalinen media jota käytän sosiaalisesti on <a href="http://www.ravelry.com/">Ravelry</a>, jota on kuvailtu neulojien Facebookiksi mutta joka on myös tietokanta jonne voi lisätä työnsä ja josta voi etsiä neuleohjeita ja lankoja ja hallita kaikkea tietoa mikä neulomiseen ja virkkaamiseen liittyy (jotkut ovat yllättyneitä käsityöihmisten näkyvästä roolista vaikka blogeissa mutta en tiedä miksi) ja siellä on foorumi (joka on minusta formaatiltaan paras johon olen törmännyt, anteeksi vain Kontu) ja muuta sellaista mitä sosiaaliseen mediaan kuuluu. Sen huono puoli on vain että siitä pitää yrittää kertoa mahdollisimman hyvin, se nimittäin on suljettu muilta kuin rekisteröityneiltä ja he ottavat sisään tietyn määrän ihmisiä päivässä.
 
Minäkin voisin avata sanaisen arkkuni tästä aiheesta :)

Ainoa sosiaalinen media mihin olen rekisteröitynyt on tuo Galleria (ja Blogspot, meneekö se tähän kategoriaan?). Jos en olisi liittynyt jo aikaa sitten, tuskinpa enää liittyisin sinnekään. Sitä linjaa olenkin pitänyt muiden vastaavanlaisten medioiden kanssa. En vähättele esimerkiksi Facebookin merkitystä toisille, mutta itselläni ei ole minkäänlaista mielenkiintoa liittyä siihen. En kuitenkaan jaksaisi käydä siellä kovinkaan usein, ja lopulta mielenkiintoni sammuisi mitä luultavimmin kokonaan. Suurin osa tuntemistani ihmisistä on kyllä liittynyt sinne, ja he kommunikoivatkin paljon sen kautta. Mutta mikäli he eivät jaksa pitää omasta puolestaan minuun yhteyttä muilla tavoin, ehkei se sitten kannatakkaan?
Tämä on ainakin tämän hetken mielipiteeni, voi olla että se muuttuukin joskus, eihän mikään ole varmaa.

Voisin noin yleisesti ottaen tiedustella, kuinka suuri osa yhteydenpidostanne on riippuvaisia vastaavista medioista?
 
Minä käytän aika paljonkin sosiaalisen median juttuja, ihan jo töidenkin takia. Olen siis töissä opetusteknologiakeskuksessa, joten sitä kautta tulee melkeinpä väkisinkin tutustuttua juttuihin. Olen jäsenenä niin IRC-Galleriassa, MySpacessa kuin Facebookissakin. Minulla on sekä Livejournal että Blogspot -tunnukset, nämä kaikki kylläkin ihan henkilökohtaisia eivätkä liity töihini mitenkään. Tämän lisäksi toki käytän IRCiä ja toisinaan Messengeriäkin.

Twitter on noussut omalla tavallaan suosikiksi viime aikoina, vaikkakin parisuhteessa se on hieman alkanut rasittaa (kihlattuni twiittaa yrityksensä tunnuksella ja tekee sitä PALJON niin puhelimella kuin tietokoneella ja iPod touchillakin). Twitterissä on hauska seurata tuttuja ja miksei hieman tuntemattomampiakin ja saada uutisia ja mielenkiintoisia linkkejä helposti. Onhan se köyhän miehen IRC, jonka kanavat ovat moderoimattomampia, mutta on se hauska silti. Mielestäni Twitterin käyttäjillä on myös itsellään aika suuri vastuu sisällön tuottamisesta, tuntuisi jotenkin tosi väärältä seurata muita, jos ei itse koskaan twiittaisi mitään.

Blogeja luen luvattoman vähän, vielä vähemmän jaksan itse kirjoittaa. Ehkä juuri siksi tuo mikroblogaus (Twitter, yms.) sopii niin hyvin. Olen myös viehättynyt Twibeista eli Twitter-ryhmistä. Olen myös kokeillut iPhoneen erilaisia ohjelmia, TweetDeck vei kylläkin voiton.

Deliciousin käyttötarkoitusta en aivan ymmärtänyt näin yksityisenä käyttäjänä, sen sijaan opetusteknologiakeskuksemme käyttää sitä. Mielestäni Delicious on myös melkoisen sekava käyttää (tosin niin on esim. Facebookin alussa), joten en oikein päässyt siihen sisään.

GoogleDocs on jotain aivan käsittämättömän loistavaa, samoin monet muut Googlen toiminnot. Tiedostojen jakaminen ja siirtäminen Docsin kautta on aivan mahtavan helppoa ja siitä pidän tosi paljon. Olemme useampaakin tapahtumaa järjestäessämme jakaneet tiedostoja GoogleDocsin kautta, jos jako täytyy tehdä vain muutamalle hengelle. Muutoin sitten käyttöön tuleekin toinen sosiaalisen median apuväline eli Wiki, joka lienee kaikille melkoisen tuttu.

Forumit nyt ovat tietysti sanomattakin selviä, niitä tulee käytettyä jonkin verran, mutta olen käynyt vähän laiskaksi foorumikäyttäjäksi. Erityisesti, jos olen muutaman päivän poissa ja viestejä tulee liikaa enkä jaksa lukea niitä, kynnys palata sivustolle on melkoisen suuri. Johtuu varmaan osittain myös siitä, etten osallistu keskusteluihin kovin aktiivisesti.

Yksi jossain vaiheessa suosiotaan nostanut juttu on Ning. Itse en niin innostunut, mutta perustimme opetusteknologiakeskukselle oman ningin ja hyvinhän tuo tuntuu toimivan. Tällä hetkellä ningimme on kokonaan suljettu ulkopuolisilta, mikä tekee siitä vähän niinkuin suljetun nettisivuston. Toisaalta ning antaa myös hyvän mahdollisuuden rakentaa nettisivuston ilman sen kummempia taitoja. Toisaalta, samantyyppisiä ratkaisuja (nimenomaan julksisina) tarjoaa myös mm. Wordpress, josta pidän sen monipuolisuuden takia huomattavasti enemmän, mutta ymmärrän että suljetulle sivustolle, jolla on blogeja, foorumi, yms. on aikansa ja paikkansa.

Niinjoo ja sitten pitää tietysti mainostaa yhtä varmasti maailman parhaista sosiaalisen median jutuista, jolle myönnettiin World Summit Award tänä kesänä ja joka voitti Mindtrek-palkinnon viime vuonna. Kyseessähän on siis tietysti yhteisöllinen elokuvantekosivusto Wreckamovie.com, jonka taustalla on Star Wreck porukka! Loistava idea ja toimiva toteutus, ainakin mielestäni.

Luin muuten tosi mielenkiintoisen kirjan nimeltä Groundswell (termihän siis tarkoittaa nimenomaan sosiaalisen median ja internetin vaikutusten leviämistä jne). Kihlattuni toi sen eräästä konferenssista Roomasta. Kirja on suunnattu lähinnä yritysten markkinointihenkilöstölle ja vieläpä amerikkalaisille, siinä on silti paljonkin tosi mielenkiintoista faktatietoa sosiaalisen median käytöstä ja noin. Ei tietenkään kiinnosta kaikkia, mutta alan ihmisiä ehkä... Lisää aiheesta osoitteessa http://www.forrester.com/Groundswell/index.html :)
 
Re: Sosiaaliset mediat (Facebook, Twitter, MySpace, Galleria

Cirindë sanoi:
Mitä mieltä olette facebookista?
Minusta kaikki ne ylimääräiset ohjelmat, testit sun muut pilaavat kokonaisuuden, mutta onhan tuossa kuitenkin edelleen ideaa.

Tokihan tuollakin on tunnus, mutta käyttö on aika satunnaista. Nyt uuden puhelimen myötä olen siellä monesti käynyt, mutta ei se kuitenkaan kovin tärkeä osa elämääni ole.

Ylläpidon kanssa kerran joutunut juttusille enkä pidä heistä ollenkaan. Olin unohtanut tunnukseni salasanan eikä vanha sähköposti enää ollut käytössä, joten halusin saada uuden salasanan tai koko profiilin pois. Esitin myös kaikenmoisia todisteita heille, mutta ylläpitoa ei kiinnostanut asiani vaan sanoivat vain, että jos ei ole oikea email niin se on voivoi. Nyt sitten osa kamuistani lähettää väärälle tunnukselle kamupyyntönsä, koska siinä on kuvani ja nimeni.


Cirindë sanoi:
Itselläni on kuvia Facebookissa, mutta irc-galleriaan en ole vielä uskaltautunut
IRC-Galleriaa olen käyttänyt lähes alusta asti, mutta nykyään ehkä kerran kahdessa viikossa tulee siellä kävästyä. Lähinnä pidän tunnukseni siellä, koska en halua jonkun teinipeelon vievän nikkiäni mitä käytän myös irkissä.

Joskus se IG oli ihan vain irkkaajille, mutta kaikki teinit sitten menivät valloittamaan eikä ylläpidolla ollut pokkaa sanoa vastaan kun rahaa tuli kuin saavista kaataen.

Olen kokeillut FB, Twitter, IG, ii2, irkkaajat, Kuvake, sekä varmaan pari muuta samanlaista systeemiä. Enää ei pitäisi olla monessakaan noita tunnuksia enkä käytä kuin IG ja FB. Ai niin, Youtube tietenkin rokkaa.

Lähinnä tilapäivityksiä kahtelen tuolla Naamakirjassa.

The Naamakirja sanoi:
Sinun kannattaisi päivittää selaimesi.
Käytät Facebookia tällä hetkellä Internet Explorerin vanhalla versiolla.Facebook toimii paremmin, jos päivität selaimesi uudempaan tai vaihdat sen toiseen.
Duunissa ollaan tietoturvan tasalla aina.. x)

Otsikossa on muuten virhe: Galleria tarkoittaa kaikkia maailman kuva- tai videogallerioita eikä pelkästään IRC-Galleriaa mihin tuossa koitetaan viitata. Henk.koht. ottaa päähän kun ihmiset puhuvat tuosta irkkinä tai sitten ilman etuliitettä.

KRO sanoi:
Deliciousin käyttötarkoitusta en aivan ymmärtänyt näin yksityisenä käyttäjänä, sen sijaan opetusteknologiakeskuksemme käyttää sitä. Mielestäni Delicious on myös melkoisen sekava käyttää (tosin niin on esim. Facebookin alussa), joten en oikein päässyt siihen sisään.
Monia koneita käyttävänä voisin sanoa, että Delicious, tai joku vastaava, on ihan ehdoton softa kun voi pitää kaikki kirjanmerkit aina mukana. Duuniinkin aina joskus tuon muistitikulle isketyn Firefoxin mikä sitten käyttää noita kirjanmerkkejä kyseisestä palvelusta. Lähinnä siis jaan noita muiden kanssa, mutta en sieltä poimi muiden merkkejä.

Lähinnä siis tuo on linkkien jakamista, vaihtamista. Hiukan kuin korttien keräilyä minkä jälkeen sitten vaihtelet muiden kanssa. ;D
 
Re: Sosiaaliset mediat (Facebook, Twitter, MySpace, Galleria

Vinku sanoi:
Monia koneita käyttävänä voisin sanoa, että Delicious, tai joku vastaava, on ihan ehdoton softa kun voi pitää kaikki kirjanmerkit aina mukana. Duuniinkin aina joskus tuon muistitikulle isketyn Firefoxin mikä sitten käyttää noita kirjanmerkkejä kyseisestä palvelusta. Lähinnä siis jaan noita muiden kanssa, mutta en sieltä poimi muiden merkkejä.

Lähinnä siis tuo on linkkien jakamista, vaihtamista. Hiukan kuin korttien keräilyä minkä jälkeen sitten vaihtelet muiden kanssa. ;D

Oh, aivan loistava pointti, jota en ollutkaan tullut ajatelleeksi! Tietysti siinä on se, että töistä ei tule käytyä ihan kaikkialla missä kotoa (ei sillä, että se olisi kiellettyä, mutta jotenkin tuntuu väärältä), mutta toisaalta töissä joskus törmää linkkeihin, jotka saattaisivat kiinnostaa mutta joita ei töissä ehdi tutkia tarkemmin. Ehkä yritän tutustua tuohon vielä lisää! Kiitos tästä vinkistä, avautui tuo henkilökohtainenkin käyttö vähän enemmän. :)
 
Vinku sanoi:
Otsikossa on muuten virhe: Galleria tarkoittaa kaikkia maailman kuva- tai videogallerioita eikä pelkästään IRC-Galleriaa mihin tuossa koitetaan viitata. Henk.koht. ottaa päähän kun ihmiset puhuvat tuosta irkkinä tai sitten ilman etuliitettä.

Minuakin ärsyttää se, että IRC-Galleriasta puhutaan "irccinä". Lempinimi Galtsu on jo paljon toimivampi. Otsikossa Irc-Galleria on muodossa "Galleria" (uskoakseni minun toimestani kun keskustelua laajensin) siksi, että otsikon merkkien määrä on rajallinen ja jostain oli pakko leikata.

Olen kanssa koittanut harjoitella tuota delicioussin käyttöä, tosin se on toistaiseksi kaatunut siihen että importtaamani ~500:n linkin kokoelma on vielä osittain käymättä läpi ja taggaamatta, joten en ole ehtinyt vielä panostaa yhteisölliseen puoleen ollenkaan. (linkki jos joku haluaa) Veikkaan, että siitä on minulle eniten hyötyä juuri niissä tilanteissa kun en ole omalla koneella ja pitäisi löytää Se Yksi sivu jolla joskus kävin. Delicioussissa kyllä ärsyttää se, että moniosaiset tagit täytyy älytä kirjoittaayhteen, muuten systeemi tekee niistä kaksi eri tagia. Ei kiva, ei ollenkaan.

Onko kukaan kokeillut päivittää twitteriään aidolla tekstiviestillä? Kiinnostaisi tietää mitä se maksaa - suomalaisille annettu numero on käsittääkseni brittiläinen, mutta onko se jonkun sellaisen operaattorin jolla on sopimus suomalaisten operaattoreiden kanssa (joka teoriassa kohtuullistaisi hintoja)?
 
Nerwen sanoi:
Onko kukaan kokeillut päivittää twitteriään aidolla tekstiviestillä? Kiinnostaisi tietää mitä se maksaa - suomalaisille annettu numero on käsittääkseni brittiläinen, mutta onko se jonkun sellaisen operaattorin jolla on sopimus suomalaisten operaattoreiden kanssa (joka teoriassa kohtuullistaisi hintoja)?
Keväällä brittilässä asustaessa tuo oli kovinkin kätevä vaihtoehto, kun halpaa pakettidataa ei ollut käytettävissä. Kokeilin sitten heti Suomeen palattuani ennen mobiilinetin jälleenkytkentää käyttää tuota tekstiviestipalvelua pariin kertaan täältä käsin, mutta mitään ei tapahtunut. Jostain taannoin kuulinkin, että Suomesta ei (nykyään) saa tekstiviestitse päivityksiä tehtyä.
 
Facebookissa löytyy accountti. Keskimäärin kerran päivässä käyn katsomassa mitä tutuille kuuluu tänään. Sosiaalipornoa. :D

IRC-Galleriasta löytyi myös aikoinaan tili, mutta sitä tuli käytettyä niin harvoin, että päätin lopulta poistaa sen. Pidän kavereihin mieluummin yhteyttä mesen tai kännykän kautta.

Ja kaikille jotka valittavat testitulvasta Facebookissa: ne kaikki saa pois kun vetää "status updates" (mikä lie suomeksi) palikan sieltä vasemmalta ylimmäksi listassa. :wink:
 
Twitteristä:
Estelwen sanoi:
Jostain taannoin kuulinkin, että Suomesta ei (nykyään) saa tekstiviestitse päivityksiä tehtyä.

Näin tuo on eli ei toimi suomalaisilla operaattoreilla ollenkaan, ainakaan vielä. Enkä kyllä usko, että tulee toimimaankaan kovin pian, Twitter kun ei ole vielä saanut oikein suurta suosiota Suomessa. Tosin Facebookillakin meni pari vuotta ennenkuin se oikeastaan alkoi olla suosittu Suomessa, maailmallahan se oli iso juttu jo useita vuosi sitten. Sama juttu todennäköisesti käy Twitterinkin kanssa, tosin epäilen että ihan niin kauaa kuin Facebookin kanssa ei Twitterillä mene. Vallankumous etenee melko kovaa vauhtia. Ei voi oikein miksikään muuksi kutsua tätä sosiaalisen median kehitystä.

Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, että se, minkä tuottaminen yhdelle ihmiselle 70-luvulla maksoi 15 miljoonaa dollaria on nykyisin kaikille ilmaista? Esimerkkinä vaikka Gmailin postilaatikon koko ennen viimeisintä suurennusta (enpä muista tarkkaa kokoa, joku muu varmasti muistaa). Ei sitä edes pidä enää mitenkään erikoisena asiana ja 70-luvulla se olisi maksanut yhdelle ihmiselle noin paljon! Puhumattakaan kaikista maailman ihmisistä! Toisaalta tosi pelottavaa seurata tuollaista kehitystä ja miettiä sitä taaksepäin ja toisaalta tosi mahavaa. On totta, ettei tietotekniikan tasossa (siis yleisesti käyttössäolevan tekniikan) olla siinä, mihin useat scifi-kirjailijat ajattelivat että päästään 2000-luvun alkuun mennessä, mutta vauhti on kiihtyvää.

Olen muuten huomannut, että vaikka työskentelee sosiaalisen median parissa, tuntuu, että on tosi hankala pysyä perässä. Nykyisin melkeinpä Twitter on itselleni paras työkalu seurata sosiaalisen median kehitystä, koska siellä olevilta muutamilta asiaan perehtyneiltä (enkä tarkoita nyt niitä "sosiaalisen median eksperttejä, jotka puhuvat tyhjää) saa tosi hyviä vinkkejä ja linkkejä!

Miten te muut seuraatte sosiaalisen median kehitystä ja uusimpia tuulia vai seuraatteko ollenkaan? Kiinnostaako sosiaalinen media noin yleisesti ottaen vai ovatko nuo sosiaalisen median sovellukset sellaisia, joita käytätte usein mutta ette mieti asiaa sen enempää?
 
Re: Sosiaaliset mediat (Facebook, Twitter, MySpace, Galleria

KRO sanoi:
Tietysti siinä on se, että töistä ei tule käytyä ihan kaikkialla missä kotoa (ei sillä, että se olisi kiellettyä, mutta jotenkin tuntuu väärältä)
Vartijana tylsässä kohteessa kun on tarpeeksi niin sitä alkaa kummasti nauttimaan netin olemassa olosta. Ja muistitikku on vallan mainio juttu, koska sillä voi tuoda oman selaimenkin mitä ei muuten saisi asennella eikä oikein nämä ylivanhat IE:t kiinnosta kun eivät tue välilehtiä. Vielä kun muistaisi mihin sen muistitikun viimeksi jätin..

Nerwen sanoi:
Delicioussissa kyllä ärsyttää se, että moniosaiset tagit täytyy älytä kirjoittaayhteen, muuten systeemi tekee niistä kaksi eri tagia.
Enpäs tiennytkään moista kun itse olen pistänyt omani vain yhden sanan taakse aina.

Nerwen sanoi:
siksi, että otsikon merkkien määrä on rajallinen ja jostain oli pakko leikata
No tässä tapauksessa suotakoon siis tämä anteeksi jos kerran noin pätevä selitys sille. :)
 
KRO sanoi:
Twitteristä:
Estelwen sanoi:
Jostain taannoin kuulinkin, että Suomesta ei (nykyään) saa tekstiviestitse päivityksiä tehtyä.

Näin tuo on eli ei toimi suomalaisilla operaattoreilla ollenkaan, ainakaan vielä. Enkä kyllä usko, että tulee toimimaankaan kovin pian, Twitter kun ei ole vielä saanut oikein suurta suosiota Suomessa.

Pitihän tätä testata. OIin jo aiemmin tallettanut kännykkääni Twitterin sivuilta löytyneen "all other countries"-tekstiviestinumeron ja lisännyt oman kännykkänumeroni toisen twittertilini asetuksiin. Olen satunnaisesti mökkeillessä selaillut joitain twitterkäyttäjiä WAPin avulla. Jostain syystä kirjautuminen sivuille onnistuu kyllä puhelimellani (eli oikeastikin seuraamieni tunnusten perässä näkyy "following") mutta esim. varsinainen syötesivu ei aukea eli en voi lähettää viestejä kirjoittamalla. Noh, nyt tuli testattua sitten että lähettämällä tuohon numeroon tekstiviestin se todella menee perille twitteriini (kas tässä ko viesti - ja meni vielä heti läpi: siinä ajassa missä peruutin puhelimen tekstiviestivalikosta takaisin wap-valikkoon ja kirjanmerkin kautta sivuilleni oli viesti nätisti paikoillaan. Raportoin viestin hinnan heti jahka seuraava puhelinlasku tulee. :p

Twitter on selkeästi saamassa enemmän näkyvyyttä suomalaisessa mediassa. [14] Esim. tällä viikolla kun lähes kaikki suurimmat yhteisölliset verkkopalvelut joutuivat palvelunestohyökkäyksen kohteeksi otsikoi YLE nimenomaan Twitterin kaatuneen (toki itse tekstissä mainittiin muitakin).
 
Jaha, no ei ainakaan minun liittymälläni hillityllä twitteröimisellä kyllä konkurssia saa aikaan. Näkyy laskussa ihan normaalina "Tekstiviestit Ulkomaat - Yhdistynyt kuningaskunta" 1 kpl veroton 0,06 vero 0,01 eli lopullinen hinta 0,07 euroa. Näin siis Kolumbuksen K1-liittymällä, lopputulos voi toki olla jotain muuta jollain muulla (Elisalla on muistaakseni Vodafone Eurocallin kanssa sopimus, veikkaisin että hinta perustuu siihen).

Koukutuin viime yönä librarythingiin ja löysin pari muutakin kontulaista sieltä. :) Ilmaiset 200 kirjaa tulivat nopeasti täyteen mutta palvelu vaikuttaa kyllä niin monipuoliselta että saatanpa tuosta sen kertaluonteisen laajennusmaksun piakkoin maksaakin. Vertailin hiukan etukäteen lähinnä goodreads- ja shelfari-palveluihin mutta LT tuntui aika rumasta ulkonäöstään ja "vapaaehtoisesta" maksullisuudestaan huolimatta asiallisimmalta vaihtoehdolta. Flixterillä (elokuvakirjasto) sen sijaan heittäisin vesilintua jos olisin väkivaltainen villieläimiä kohtaan.
 
Nerwen sanoi:
Koukutuin viime yönä librarythingiin ja löysin pari muutakin kontulaista sieltä. :) Ilmaiset 200 kirjaa tulivat nopeasti täyteen mutta palvelu vaikuttaa kyllä niin monipuoliselta että saatanpa tuosta sen kertaluonteisen laajennusmaksun piakkoin maksaakin. Vertailin hiukan etukäteen lähinnä goodreads- ja shelfari-palveluihin mutta LT tuntui aika rumasta ulkonäöstään ja "vapaaehtoisesta" maksullisuudestaan huolimatta asiallisimmalta vaihtoehdolta.

Törmäsin vahingossa viime viikolla samaan sivustoon, ja odotukset olivat hyvin korkealla. Kulutin sitten pari iltaa kirjojen listaamiseen, kunnes se yhtäkkiä ilmoittikin tuosta 200 kirjan rajasta. Eihän se 25 dollaria ole mikään hirmuinen hinta, mutta rupesi silti ärsyttämään tuollaiset rajoitukset. Lisäksi sivusto on ulkonäöltään todella sekava. Hieno idea, huono toteutus, valitettavasti :/
Päinvastoin last.fm saa minulta kehuja. Ideana sivusto on loistava ja toimiva, ja sitä kautta olen hankkinut pari hyvää ulkomaalaista ystävää. Ehkä he ovat olleet sivuston antoisin puoli, on mukavaa keskustella musiikista samanhenkisten ihmisten kanssa.

Viime aikoina on harmittanut myös Gallerian "tyhjeneminen", suurella osalla kavereista kun edellisestä kirjautumisesta kulunut vähintään muutama päivä. Huippuaikoina Galtsun kautta oli kätevä seurata kavereiden menemisiä, etenkin kun olen sellainen henkilö, jonka on vaikea tarttua puhelimeen vain kysyäkseen "miten menee?" tai "voitaiskos nähdä?". Suuri osa on kuitenkin siirtynyt nyt Facebookin leiriin, josta minä jo kauan aikaa sitten päätin pysyä erossa. Elikkäs nyt ollaan pimennossa :/ Kaikkein eniten naamakirjassa minua häiritsee omalla nimellä esiintyminen: nickin takana on mukana piileskellä ihmisiä joihin ei välitä törmäillä, ja ne jotka minut oikeasti tuntevat, osaavat yhdistää nickin ja henkilön. Minä kun en tuota Dilraenia paljon vaihtele :)
Mutta, nyt seurailen tilanteen kehitystä ja mietin, pitääkö sinne naamakirjaan olosuhteiden pakottamana jossain vaiheessa liittyä. Noh, tappelen vastaan ainakin niin kauan kuin jaksan.
 
Minä puolestani koukutuin LibraryThingiin jo kesäkuun alkupuolella ja tosiaankin 200 kirjan raja tuli heti kättelyssä täyteen. Päädyin maksamaan elinikäisjäsenyydestä, mutta en tuota 25 dollaria vaan minimimaksun (euroiksi muutettuna hieman alle 14€), koska sellainenkin vaihtoehto oli mahdollinen.

Hieman sekava ympäristö on, mutta nyt sitä hieman pidempään käytettyäni suurempia ongelmia ei ole ollut. Ajoittain kirjojen lisääminen on todella hidasta ja kesäkuun puolella kansikuvien lisääminen omalta koneelta ei onnistunut suomenkielisellä puolella, mutta englanninkielisellä puolella se toimi ihan normaalisti. Tuo ongelma ratkesi "itsestään" ja viimeaikoina se on toiminut hyvin.

Urakka on vielä pahasti kesken, mutta ei sen kanssa toisaalta mikään kiire ole.
 
Ylös