Sosiaaliset mediat (Facebook, Twitter, MySpace, Galleria...)

Itse en ota mitään kantaa tuohon Gab-juttuun, paitsi siten että mielestäni on hyvin kammottavaa kannattaa mitään tuonlaista touhuilua, tai edes seurata sitä sivusta ja samalla antaa oma hiljainen hyväksyntänsä uusnatsismille ja muulle hyvin ikävälle meingingille. Nyt, kun tiedätte mitä mieltä olen, vaikkette edes välttämättä sitä kysyneetkään, niin Asiaan.

Itse olen huomannut että olen täysin koukussa mm. Instagramiin, Snapchattiin ja Youtubeen. Laskeskelin, että roikun noissa sovelluksissa parhaimmillaan 12 tuntia päivässä, eli... puoli vuorokautta päivässä, puolet vuodesta. Ja kun ihminen nukkuu sen 8 tuntia, niin nettivapaata aikaa jää vain muutama hassu tunti. Ui kamala, mitä lukuja! Puhelinta tulee räplättyä koko ajan, ennen heräämistä, yöllä, päivällä, ruokaillessa, ulkona... kaikkialla. Koko ajan ajattelen että hmm tämänkin voisi jakaa tuossa ja tuossa sovelluksessa ja plaa plaa.
Toimintasuunnitelma oli se, että poistin Snäpin kokonaan ja että instassa saan olla korkeintaan viisi minuuttia päivässä, ja tuubista katsoa vain tilauksiin tulleet videot, mutta ei kerralla. Tämä on tarpeellista, koska minua ärsyttää se, että kaikki elämä menee ohi kun vain tuijotan ruutua tai elämää ruudun lävitse. Nyt saa luvan riittää! Minun ei todellakaan tarvitse olla kurkkimassa kavereiden lähettämiä viestejä vuorokauden ympäri, eikä ketään oikeasti kiinnosta, mitä syön päivälliseksi tai minkävärisen kynttilän ostin.
Tätä nettivähentämistä tai sovellusvähentämistä on nyt kulunut viikko, ja huomaan edelleenkin ottavani puhelimen käteen sillä mielellä että nyt vähän kurkitaan snäppiä tai instaa, kunnes tajuan mitä olen touhuamassa, ja laitan puhelimen pois. Onneksi mobiilidatan saa pois päältä, niin ei tarvitse välillä häiriintyä mistään muista kuin puhelinsoitoista, koska niihin vastaan, ellei ole mitään tärkeää tapahtumassa.
En tiedä mutta olettaisin, että muutkin ovat huomanneet tämän "jaa" vimman lisääntyneen. Voisin vaikka kuukauden päästä kirjoittaa uuden viestin ja kertoa, miten tämä projekti sujuu.
 
Oletko tietoinen siitä, että ainakin wikipedia (en) kertoo, että Gab ”has been described as a platform for white supremacists and the alt-right.”?

Alimmat kaksi topikinherätyksessä kirjoittamaani riviä ilmauksineen vihjasivat juurikin noista kyseisistä pikku furrynatseista. Joita muuten taitaa löytyä useimmilta aitoliberaaleilta foorumeilta siinä missä muitakin ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta huolestuttavia laumaöyhöttäjiä ja konfliktinkylväjiä.

Jokainen faktoja suosiva tietenkin tutustuu Gabiin ihan itse (Twitter-tilinsä) ja tekee omien havaintojensa perusteella johtopäätöksensä siitä, millainen foorumi se on ja mihin siellä törmää.
 
Last edited:
Itse olen huomannut että olen täysin koukussa mm. Instagramiin, Snapchattiin ja Youtubeen. Laskeskelin, että roikun noissa sovelluksissa parhaimmillaan 12 tuntia päivässä, eli... puoli vuorokautta päivässä, puolet vuodesta. Ja kun ihminen nukkuu sen 8 tuntia, niin nettivapaata aikaa jää vain muutama hassu tunti. Ui kamala, mitä lukuja!

Kuulemma ihmiset usein aliarvioivat sosiaalisessa mediassa ja esimerkiksi älypuhelimelle viettävänsä ajan. Ihan huomaamatta tulee vilkaistua, vaikkei mitään ilmoitusta olisi tullutkaan. Se on todella pelottavaa, ja hyvä, kun Sidhiel havahtui omaan käyttöönsä. Kun käyttö on oikeasti toistakymmentä tuntia, niin siinä on vieläpä varaa vähentää ilman, että jää paitsi paljosta ilosta, jota jokainen noista epäilemättä tuo.

Itsekin huomaan vilkuilevani etenkin töissä pikaviestimiä ja sähköpostia liian usein. Ja Käärmettä, koska juurikaan muita sosiaalisen median palveluita en käytäkään. [22]
Vaatii aktiivista itsekuria valvoa, ettei käytä niitä "turhaan".
Olisi kätevää, jos saisi jonkin sellaisen vahdin laitteeseen, joka kertoisi, että "Kävit viimeksi viisi minuuttia sitten, haluatko varmasti jatkaa?"

Alimmat kaksi topikinherätyksessä kirjoittamaani riviä ilmauksineen vihjasivat juurikin noista kyseisistä pikku furrynatseista.

Oli kyllä niin kryptisesti kirjoitettu, että olisivat voineet vihjata melkein mistä tahansa. Tiedät varmaankin, että kaikilla meillä ei ole samoja kokemuksia ja tietoja kuin sinulla, joiden avulla kaikki "vihjeet" tajuaisi? Ei aina tarvitse vierittää vastuuta lukijoille.
 
Alimmat kaksi topikinherätyksessä kirjoittamaani riviä ilmauksineen vihjasivat juurikin noista kyseisistä pikku furrynatseista. Joita muuten taitaa löytyä useimmilta aitoliberaaleilta foorumeilta siinä missä muitakin ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta huolestuttavia laumaöyhöttäjiä ja konfliktinkylväjiä.

Eikö siis sitten kannattaisi olla sellaisilla foorumeilla, joissa näitä "pikku furrynatseja" edes jotenkin suitsitaan esimerkiksi moderaattorien toimesta, eikä pyöriä siellä, missä ne vapaasti saavat mellastaa?
Ehkä ymmärsin väärin, mutta viestisi sävy, eritoten ilmaus "furrynatsi" tuntuu vihjaavan siihen suuntaan, että natsismi on jotenkin hassu juttu, ja tätä touhua voi hauskasti seurata vierestä ja nauraa toisten typeryydelle. Eli periaatteessa antaa hyväksyntänsä, koska muutenhan pysyisi joko poissa kyseiseltä foorumilta tai sitten yrittäisi jotenkin sanoa vastaan että hei, tämä ei nyt ole okei.
Muutenkin puhe "furrynatseista" tuntuu vähentelevän ongelmaa, jonka alt-right porukka luo. Uhka on todellinen eikä mikään "pikku furrynatsipiiri jossain netin syövereissä". Historia puhukoon puolestaan.
En yritä olla mitenkään hyökkäävä, haluaisin vain ymmärtää näitä viestejäsi jotenkin.
 
Minusta on aina kiinnostavaa kuulla kontulaisten internetin ihmemaailmasta löytämistä ilmiöistä, siinäkin tapauksessa että en niiden sisällöstä itse olisi sen enempää innostunut.
 
Viimeiset kaksi riviä eivät mielestäni viitanneet mitenkään Gabin kytköksiin, jotka on kuitenkin hyvä tietää, varsinkin jos sitä suositellaan.

Alt-right ja white supremacists ovat sellaisia ääriliikkeitä, ettei niiden pariin ole hyvä joutua tietämättä mistä on kysymys. Etenkään Vihreästä Lohikäärmeestä, jonka pitäisi olla turvallinen paikka kaikenikäisille.

P.S. Gabin etusivulta löytyvät julistukset eivät myöskään paljasta juuri mitään äärioikeistolaisuudesta tai rasismista (ja juuri niistä on tässä kysymys). Syvemmältä en tonkinut.

Sanon vielä: Näihin porukoihin ei pidä kenenkään joutua vahingossa ja tietämättään, Parempi myös, ettei tarkoituksella ja tietoisesti.

On myös hyvä hankkia mahdollisimman objektiivista tietoa aatesuunnista, jotka ovat taipuvaisia manipuloimaan tiedonvälitystä. Sellaista on nähty Yhdysvalloissa nykyhallinnon ajalla. Valitettavasti.

Asiallinen keskustelu aiheesta ei ole helppoa ja sekin on omiaan aiheuttamaan epävarmuutta.
 
Last edited:
Gabin etusivulta löytyvät julistukset eivät myöskään paljasta juuri mitään äärioikeistolaisuudesta tai rasismista.

Rehellinen myöntö ja arvokas huomio todellisuudesta — missä kaikkien äänestysoikeudellisten aikuisten olisi hyvä elää. Kaikki huhut ja leimat, mihin Yhden Mielipiteen sosiaalipaineryhmissä törmää, eivät ole aina totta, mikä tietenkin paljastuu jokaiselle asioiden rationaaliseen ja oma-aivoiseen analysointiin kykenevälle yksilölle, joka viitsii mennä ottamaan mistä tahansa lähteestä tarjoilluista väitteistä selvää itse.

On myös hyvä hankkia mahdollisimman objektiivista tietoa aatesuunnista, jotka ovat taipuvaisia manipuloimaan tiedonvälitystä.

Totta. Samaan syssyyn kuuluu valitettavasti monta tähän mennessä valehtelijaksi ja totuudenvääntelijäksi paljastunutta suuren rahan kanavaa (CNN, MSNBC ym.) sekä sanomalehteä (kuten The New York Times).
 
Last edited:
Samaan syssyyn kuuluu valitettavasti monta tähän mennessä valehtelijaksi ja totuudenvääntelijäksi paljastunutta suuren rahan kanavaa (CNN, MSNBC ym.) sekä sanomalehteä (kuten The New York Times).

Mitä kertookaan sinun asenteistasi, että luettelet vain Trumpille ja/tai republikaaneille nurjamielisiksi syytettyjä tahoja. Esimerkiksi Fox ei siis ole mainitsemisen arvoinen, vaikka se on suorastaan naurettavassa määrin puolueellinen ja toimii käytännössä Trumpin ja hänen törkeilystään hyötyvän kansanosan äänitorvena?
 
Mitä kertookaan sinun asenteistasi, että luettelet vain Trumpille ja/tai republikaaneille nurjamielisiksi syytettyjä tahoja. Esimerkiksi Fox ei siis ole mainitsemisen arvoinen, vaikka se on suorastaan naurettavassa määrin puolueellinen ja toimii käytännössä Trumpin ja hänen törkeilystään hyötyvän kansanosan äänitorvena?

Ole hyvä äläkä pane "ajatuksia päähäni" (sanoja suuhuni), ts. yritä rakentaa minusta omaan pyrkimykseesi sopivaa valheellista kuvaa.
 
Last edited:
Niin, tästä lukisin mielelläni lisää. CNN ja NYT eivät tulleet mieleeni ensimmäisinä, vaan esim. Breitbart, InfoWars, Fox ja tietysti Donald J. Trump itse.

Tuttulähteistä lukunautintoa siis tulkoon.

https://en.wikipedia.org/wiki/CNN_controversies

https://is.gd/VoydTc

http://www.camera.org/article/new-york-times-line/#firebomb-protesters

https://en.wikipedia.org/wiki/MSNBC_controversies

https://twitter.com/ospreychi/status/1010642012834598912

http://goo.gl/oCBLpL

https://is.gd/MyXsN2
 
Last edited:
Toteamme siis, että Yhdysvalloissa tiedonvälitys on politisoitunut. Eipä Fox-kanavakaan väittäne olevansa puolueeton. Onko siellä aidosti puolueettomia?

On hyvä, että faktat tarkistetaan ja vinouma tuodaan esiin. Jos väärää tietoa tahallaan tai huolimattomuuttaan jakanut korjaa juttunsa, hyvä niin. Sillä tavalla media pysyy raiteillaan.

Breitbart ja InfoWars nyt ainakin voisi laskea luokkaan propaganda. Jälkimmäinen luokkaan huuhaa.

Mutta on hyvin vaarallista, jos presidentti leimaa yleisesti kritiikin itseään kohtaan ”fake newsiksi” eikä oikaise asioita tapauskohtaisesti. Se estää keskustelun ja sulkee ihmisiä kupliin.

Luotan kuitenkin yhä pääpiirteittäin NYT:n, WP:n ja CNN:n kaltaisiin toimijoihin ja koetan samalla kuulostella kritiikkiä jos se perustuu faktoihin, koska vaihtoehtona on lähinnä pistää päähän punainen lippis ja avata jostain syystä presidentin kritiikistä säästynyt Fox, joka näyttäytyy huomattavasti epäuskottavampana. Sitä ei kai voi kiistää.

Trumpin tviitit puolestaan ovat uskomatonta tavaraa. Autoritäärisyyden kaipuu tihkuu niistä niin selvästi, että pelottaa.

Ja mitä tulee demokratiaan ja mediaan yleensä: hallinnon kuuluu olla tarkan syynin alaisena. Se pitää laivan edes jotenkin kurssissa.
 
P.S. Keskustelijoille jäitä hattuun. Ei henkilöön meneviä hyökkäyksiä ja heittoja, vaan keskitytään asiaan. Muuten minä lakkaan osallistumasta tähän ja alan moderoida.

P.P.S.S. Alan moderoida. Nyt pysytään tiukasti asiassa. Muuten tämä menee raiteiltaan. Jos me emme pysty tähän, miten sitten Amerikassa? Aion avartaa maailmankatsomustani seuraamalla puheenvuorojen asiasisällön lisäksi myös sitä, miten argumentoidaan. Ts. kuka väittelee aidosti ja kuka ei. Opinpahan ainakin itse jotakin. Huoh.
 
Last edited:
Kieltämättä Facebookin viimeinen päivitys jossa aikajana sotkettiin jälleen kerran, saa kaipaamaan jotain toista paikkaa. Olen pistänyt harkintaan browserin lisäosan asentamisen jonka pitäisi jälleen oikaista aikajana niin, että näkisin tuttujen päivitykset ajallaan. Harmi kyllä, kännykkään tuota ei saa, joten joku toinen kanava olla yhteydessä etäisempiin ystäviin olisi kenties kiva. Gabista en ollut aiemmin kuullut mutta tämän keskustelun perusteella en tule liittymään siihen.
 
En tiedä mutta olettaisin, että muutkin ovat huomanneet tämän "jaa" vimman lisääntyneen. Voisin vaikka kuukauden päästä kirjoittaa uuden viestin ja kertoa, miten tämä projekti sujuu.
Olen. Minulla on menossa vähän vähemmän järjestäytynyt somen vähentyäminen. Koska eniten käyttämäni kanava on FB niin olen rajannut vähennysyritykseni siihen. Ensin poistin ison joukon kuvia kansioista ja aion jatkossa harkita tarkemmin mitä kuvia jaan. Lisäksi poistuin kaikista ryhmistä jotka eivät tuota minulle iloa ja karsin kaverilistalta ison joukon ihmisiä joiden luulen roikkuvan siellä vain koska on tapana että tutut ovat FBkavereita, mutta joita ei oikeasti minun elämäni kiinnosta örkinpierun vertaa.
Tuo jakamisen rajaaminen on minulle todella vaikeaa. Minulla on suunnaton halu puuttua moniin keskusteluihin ja jakaa asioita ja mielipiteitä. Joudon oikeasti muistuttamaan itselleni että kaikkea ei tarvitse jakaa. Olen juuri palannut melkein kaksiviikkoiselta nenittömältä lomalta (minulla ei ole puhelimessa nettiä, koska tunnen koukuttumistaipumukseni) ja nyt olisi taas hyvä tilaisuus. En ole avannut FB:a vielä ollenkaan vaikka ollaan oltu jo pari tuntia kotona. Tulin ensin käärmeeseen. Aion vain vilkaista päällisin puolin onko tullut mitään tärkeää. Eli viestit ja silmäilen ilmoitukset. En aio avata kaikkia ilmoituksia enka postata tänään vielä mitään.
 
Tuohon jakamiseen liittyen, mulla menee fabossa hermot siihen, että seinälleni pamahtaa ilmoitus suunnilleen joka jumalan kilpailusta johon joku kaverini osallistuu! Enkä ole keksinyt miten nuo saisi blokattua, ei kai mitenkään. On toki kovin mielenkiintoista (...not) nähdä tuttujen (ja siinä sivussa ihan tuntemattomienkin!) perusteluja sille miksi juuri heidän pitäisi voittaa puutarhakeinu tai kenen kanssa he haluaisivat ottaa rakennekynnet.

Joskus olen erehtynyt lukemaan noiden kilpailujen kommenttiketjuja, ja ne ovat yleensä uskomatonta kerjäystä silloinkin (ja jostain syystä ihan erityisesti silloin) kun mitään perusteluja ei ole edes pyydetty. Itse osallistun nettiarvontoihin harvakseltaan ja ainoastaan silloin, kun niihin voi osallistua firman kotisivuilla ihan vaan täyttämällä yhteystiedot ja that's it. Ensinnäkään en jaksa alkaa keksiä säälittäviä/riipaisevia tekosyitä sille miksi juuri minun kaikista maailman ihmisistä pitäisi voittaa, ja toisekseen (ja tämä on itse asiassa suurempi syy) mun mielestäni muiden ihmisten ei ole mitenkään tarpeellista tietää mihin arvontoihin osallistun. Lisäksi vihaan näitä "tägää kolme kaveriasi jotka ottaisit mukaan" - mistä mä tiedän haluaisivatko kyseiset henkilöt edes osallistua, taas tulisi ihan turhaa spämmiä ihmisten sivuille.
 
- -eikä ketään oikeasti kiinnosta, mitä syön päivälliseksi tai minkävärisen kynttilän ostin.
Ketään muuta ei varmaan kiinnostakaan, mutta minua itseäni kiinnostaa! Tykkään aina välillä selailla vaikkapa instaani taaksepäin ja katsella kenen kanssa on tullut hengailtua, miten hiustyylini on kehittynyt, mitä herkkuruokia on joskus jaksanut tehdä. Puhelimen kuvien selailu ei aja samaa asiaa, someen menevät kuvat kuitenkin valikoituvat paljon rankemmalla kädellä kuin ikinä jaksan puhelimesta poistaa. Ja vaikka Facebook on nykyään monella tasolla tyhmä, harmittaa silti ettei tule enää kirjoitettua sinne mitään. Fb-muistojen lukeminen ja näkeminen on niin mukavaa.

Somessa väsyttää lähinnä se, että vähän väliä jostain nurkan takaa ilmestyy natseja.
 
P.S. Keskustelijoille jäitä hattuun. Ei henkilöön meneviä hyökkäyksiä ja heittoja, vaan keskitytään asiaan. Muuten minä lakkaan osallistumasta tähän ja alan moderoida.

P.P.S.S. Alan moderoida. Nyt pysytään tiukasti asiassa. Muuten tämä menee raiteiltaan. Jos me emme pysty tähän, miten sitten Amerikassa? Aion avartaa maailmankatsomustani seuraamalla puheenvuorojen asiasisällön lisäksi myös sitä, miten argumentoidaan. Ts. kuka väittelee aidosti ja kuka ei. Opinpahan ainakin itse jotakin. Huoh.
Tikin ilmestyminen paikalle mellakkavarusteissa sai väkijoukon hajaantumaan, eivätkä kelmit ole kuluneen neljännesvuoden aikana rohjenneet uudelleen pahantekoon. Tehokasta joukkojenhallintaa!

Sosiaalisesta mediasta on muodostunut viides valtiomahti, joka voi tuhota ihmisen ilman että kukaan joutuisi ottamaan vastuuta. Esimerkiksi Risumiehen elämä murskattiin parin minuutin nettivideolla, ja monet ovat menettäneet työnsä yksittäisten sanavalintojensa seurauksena, viimeisimpänä Pihlajalinnan alueellisen johtajan erotus "ihmisroska"-sanan käyttämisen takia. Minusta somea pitäisi alkaa kontrolloimaan kiinalaistyylisen nettisensuurin ja ankarien tuomioiden avulla. Joku roti!
 
Ylös