Star Wars

Noooooooooooo. Panis markkinoille semmosen boksin missä ois kolme kronologisesti ekaa leffaa ja paljon ekstroja niin vois melkein ostaakin, toi alkuperäinen trilogia kun löytyy jo eikä paljon innosta sellanen jota ois modattu vieläkin rankemmin.
 
Katsoinpas tämän kolmannen leffoista (Siis tämän uusimman, mikäs sen nimi oikein olikaan?) tässä taannoin videovuokraamon suosiollisella avustuksella. Leffan pyörittyä puolisen tuntia alkoi jo itkettää. Karmeaa huttua, jonka teki pahemmaksi se että olin luullut kahden aiemmin osan perusteella ettei alemmas voida enää mennä. Näköjään ihminen voi olla väärässä ja pahasti.

Juoni
Pidin ideasta, jonka mukaisesti Anakin ajoi kohtaloaan uhmatessa itsensä toteuttamaan juuri sitä. Klassista. Se olikin ainut positiivinen asia, joka juonesta mieleeni jäi. Hahmot saatiin tekemään typeriä asioita typerien tekosyiden varjolla, joiden kehittelemiseen olisi normaalisti kulunut puoli ihmisikää. Nyt kaikki temmellettiin läpi sellaisella kiireellä, että välillä tunsi ihan vilpittömästi katsovansa Kauniit ja rohkeita, jossa viisi minuuttia riittää ihmisten rakastumiseen eliniäksi tai minuutti sekä tuima katse verikostomotiivin kehittämiseen.

Hahmot
Jos aiemmin hahmot olivat kökköjä, epäuskottavia sekä turhaa dialogia suoltavia, nyt ne on vedetty ali sen peruskallioon haudatun rimankin. Näyttelemisestä lähtien touhu on uskomattoman puisevaa. Ne harvassa olevat pienet, yllättävän nokkelatkin dialogit on latistettu ala-asteen koulunäytelmien tasoisella näyttelyllä sellaiseksi massaksi, että sitä ihan vilpittömästi tuntee myötähäpeää näyttelijöiden puolesta.
Motiivit ovat vielä ympäripyöreämpiä ja niihin paneudutaan heikosti. Ilmeisesti joillekin riittää että taululle väläytetään sana "kosto" ja sen jälkeen tunnetila toteutaan rumpujen päristyksellä säestettynä. Seuraavaksi voidaan siirtyä seuraavaan aiheeseen.

Lankojen solmiminen
Olin iloinen siitä, että vanhoja lankoja solmittiin yhteen. Toisaalta minua ärsytti välillä se, että niitä koetettiin myös väkisin nyppiä kudelmasta ylimääräistä solmimista varten, vaikka tilanteesta olisi selvitty vallan mainiosti ilman jonkun vanhan hahmon tai juonen mukaan tuomista. Hommasta jäi välillä sellainen olo, että tarinasta on otettava väkisin ihan kaikki irti, olipa lopputulos mitä tahansa.
Mitä maailmankuvaan tulee, koko universumi oli täynnä epäloogisuuksia verrattuna ensimmäisiin elokuviin. Todella kehnoa työtä.

Visuaalisuus
Elokuva näytti siltä, että joukko kymmenvuotiaan mielikuvituksella varustettuja erikoistehostemiehiä oli lukittu viikoksi studioille ja luvattu roima bonus, jos lopputulos olisi "sairaan siisti". Leffassa tapahtui typeriä ja se myös näytti pohjattoman typerältä. Suurimmalle osalle tehosteista ei ollut mitään järkevää syytä, ne oli pitänyt silti saada mukaan väkisin. Lopputulos oli sen mukainen.
"Vähänkö olisi siistiä jos tätä hahmoa lyödessä sen silmät syttyisi tuleen!"
"Vähänkö oli laimean näköistä kun tuo avaruusalus lehahti liekkeihin. Siihen voisi lisätä jonkun mageen räjähdysefektin ja sitten laittaa kipinöitä sinkoilemaan joka puolelle vielä puoli tuntia räjähdykset jälkeenkin!!"

Yhteenveto
Elokuvasta jäi törkeän paha maku suuhuni. Alkuperäisestä trilogiasta nauttineena minusta tuntui pahalta, että kaikki hyvät ainekset hukattiin siihen, että saatiin erikoistehosteisiin varattu miljoonabudjetti käytettyä viimeistäkin lanttia myöten. Toivon, ettei tämä metsään mennyt "paluu lähteille" saa koskaan enää jatkoa yhtään missään muodossa.
 
Tulipa sitten katsottua vihdoin ja viimein Star Wars III. Sanotaan, että kahden tähden leffa. Ensimmäinen ja toisen osa ovat mielestäni yhden tähden onnettomia tapauksia ja nelonen viiden ja viitonen sekä kuutonen neljän tähden elokuvia, siis klassikoita.

Ohjaus ja erikoistehosteet olivat mielestäni leffassa huonointa. Kuten täällä on jo todettu, melkein kuka tahansa nörtti osaisi tehdä parempaa jälkeä, verrataan vain esim. Star Wreckin grafiikkaan. Juoni parani loppua kohti. Alku oli suorastaan tylsä.

Ei siis harmta yhtään, etten mennyt tätä viimeistä osaa katsomaan leffateatteriin, vaan vuokrasin kyseisen leffan 2 eurolla.
 
Mutta oliko SWE3 Vohobitin mielestä kokonaisvaltaisesti "synkempää draamaa kuin Imperiumin vastaisku", kuten George Lucas tuli lupailleeksi? :roll:

Totuuden nimessä on myönnettävä, että prequeltrilogiassa joitain, itse asiassa useitakin juoneen liittyviä kuvioita olisi voitu hoitaa paljon uskottavammin ja monisyisemmin, mikä olisi varmasti hoitunut kätevimmin antamalla alkuperäistrilogian tapaan muiden auttaa Joria käsikirjoittelun hienouksissa. Joku "poliittisesti korrekti" tapettavien pahisten tekeminen droideiksi on yksi heikoimpia ratkaisuja näissä uusissa "lapsiyleisöstä aloittavissa" elokuvissa -- vaikka jotkin satumaailmalliset Final Fantasy-piirteet muuten ovatkin paikallaan korostamassa galaksin jotenkin viattomampaa ja rikkaampaakin luonnetta (ainakin katsojan mielessä, hänellehän jää näiden katsomisen jälkeen tehtäväksi täyttää mielikuvituksensa avulla hienojen efektien ja pukujen taakse jäävä Tyhjä Tila) ennen pimeitä päiviä ja ennen Imperiumia. Mutta jostain syystä (lapsensokeutta tai ei) galaksi tuntuu muuttuneen paljon siist, eh, kiintoisammaksi Imperiumin syntymisen jälkeen. Puhtaampi se nyt ainakin oli; ja suomen "yleinen siisteys" onkin huomattavasti keisarillisemmin konnotoiva ilmaisu kuin joku englanninkielen tylsä "general coolness", kun jotain hyrräkyborgeja ei oteta lukuun. <i>Amiraali Piett olisi täällä ollessaan epäilyksettä aivan samaa mieltä kanssani.</i>
 
Nyt kun on tullut nukuttua yksi yö, niin itse asiassa juoni yhteensä kaikissa kolmessa osassa oli ihan jees. Ongelma vain oli siinä, että se hautautui kaiken ylimääräisen krääsän alle. Siis huonointa leffassa oli itse ohjaus.

Ja krääsästä ja lapsijatsojista puheenollen, tosiaan leffat muistuttivat välillä enemmän lelumainoksia. Tiesi, että tuostakin takaa-ajokohtauskesta tehdään tietokonepeli jne.

Niin, ja kaiken lisäksi Jar Jar Binks esiintyi kolmannessa osassa vain reilun sekunnin verran. :(
 
DrunkenBard sanoi:
Tuskinpa Lucasilla on tarvetta rahastaa millään. Ukolla taitaa olla jo sen verran kattavat tilit loppuelämäkseen ja jälkipolvilleen että aika ajattelematonta edes jauhaa rahastuksesta. Fanien pyynnöstähän tuo tuleva boxi julkaistaan rajoitettuna painoksena (siis juuri se jossa on ne muokkaamattomat alkuperäisversiot).

Pakko kommentoida tähän Lucasin rahastukseen, kun sattui tässä taannoin netissä vastaan yksi tällainen fanien Lucas kysely tunti, niin en ollut uskoa silmiäni kun luin tämän....


Mr. Lucas, I'M A HUGE FAN! I've spent like over $200.00 dollars on Star Wars stuff. That probably seems like barely anything to you, but I'm 12 years old. My question is when is the 3rd Knights of the Old Republic video game going to come out? Because I've beat the first and second ones and I can't wait for the third one. PLEASE REPLY!

George Lucas: I certainly applaud your enthusiasm for Star Wars, but you are small change in the circles of Star Wars fandom. Real fans spend countless thousands of dollars on Star Wars merchandise each year. You need to find a means to get more money. I know you are young, but try harder. I would really appreciate it. Thanks for caring so much about Star Wars.



Koko juttu löytyy tuolta:

http://www.supershadow.com/starwars/lucas/
 
Khihihii, kaikkea sitä netistä löytyykin. Hiilestä tehtyjä supervarjoja. Faniparat - vaikka onhan tuossa jutussa varmaan totuuden siemenkin oraallaan...

Tällä sivulla (klikketi klik) SS esittelee itseään. Hurjia totuuksia! Toivottavasti eivät levitä viruksia sivuillaan, en sitäkään ihmettelisi. Joten älkää seuratko linkkiä, jos vähänkin pelottaa. Olette astumassa Harmaalle Vyöhykkeelle.
 
Kukaan nyt ei varmaan mainittuja Lucasin sanoja ota tosissaan.

Ikävä homma Yrjölle sinänsä, ellei huomata lähteen luotettavuudessa olevia suuria aukkoja. Mitä tulee SS:hen, niin kuulupuheilta olen alunperin oppinut pitämään häntä puhtaana pellenä, ja näitä ulkomaalaisia forumeita seurattua ja toimia nähnyä niin ennakkokäsitykset vain vahvistunut ja kyllähän linkistä löytyvä sivu vieläkin entisestään selkeästi antaa ymmärtää, kunhan syvemmin tutustuu, ettei joillakin ylläpitäjillä ole aivan kaikki kotona aivokopassa sillä trolliksi ollut tavanomaista pidempään piikkinä perslihassa.
 
Vohobitti sanoi:
Niin, ja kaiken lisäksi Jar Jar Binks esiintyi kolmannessa osassa vain reilun sekunnin verran. :(

Mikä ei suinkaan ollut huono asia. :)

tuo SS oli kyllä ihan hauskaa luettavaa, vaikkaki moni saattaa ottaa tosissaan.. :|

Jei! Taas jatkuu Star Wars. Clone Wars -animaation pitäisi ensi kuussa tulla teattereihin ja tv-sarjakin alkaa olemaan vireillä. Itse ainakin odotan mielenkiinnolla Pöh!



Fica muokkasi kaksi viestiä yhteen.
 
juu.. Clone Wars oli hienoinen pettymys.. Toki toteutus oli silmiähivelevää ja teknisesti kaikki toimikin, mutta "se jokin" jäi puuttumaan. Elokuva oli selvästi "nuoremmalle" yleisölle suunnattu ja moni asia tuntuikin naurettavan lapselliselta, jos esimerkiksi tuohon Revenge of the Sithiin vertaa..

Mutta kaiken kaikkiaan ihan jees.
 
Hmm.. tuo Clone wars vaikuttaakin aika hölmöltä..
Star Warsit on älyttömän hyviä, kaikki oon nähny ja meil on näit videollaki, pitkää aikaa en oo kyl kattonu, pitäs varmaa joku pv. :)
Tosi vaikee mennä sanomaa mikä noist osista ois paras.
Henkilöistä lempparit on Luke ja Qui-Gon Jinn.
 
Olen katsonut kaikki Star Warsit ja pitänytkin niistä, mutta minun on pakko myöntää että nauran itseni kuoliaaksi jokaisen Clone Wars- tv mainoksen kohdalla.
Ehkä tämä liittyy jotenkin ystäväni sanomaan asiaan kyseisetä mainoksesta, mutta en voi ottaa elokuvaa jostakin syystä vakavasti.
Ehkä juuri siksi että se on luultavasti tehty nuoremmalle yleisölle, mutta kuka minä olen sanomaan? Enhän ole edes nähnyt elokuvaa. :)
 
Kloonisodat kävin minäkin katsomassa - ja minäkin petyin. Avaruusalukset ja maisemat olivat toki ihan "aidon" Tähtien Sodan oloisia, mutta olisi toivonut piirroshahmoille edes alkuperäisten näyttelijöiden ääniä. Liian kallista?

Joo, ja se näsäviisas
Anakinin padawan
ärsytti minua enemmän kuin huvitti. Angst-Anakin nokkeline sanailuineen nyt ärsytti näyteltynäkin :p .

Ja jäi häiritsemään: eikö jossain päin Extended Universiumia väitetty, että jediritarista tulee jedimestari,
kunhan tämä saa ensimmäisen padawaninsa koulutuksen loppuun? Kuoleeko Ahsoka sitten jonnekin kloonisotiin vai siirtyykö toiselle mestarille, kun ei Anakin muistaakseni jedimestari ollut Episodi 3:ssa?

Naureskelin hieman, kun huomasin olevani ainut naispuoleinen koko näytöksessä. Nörttipoika-lauma samalla rivillä harmitteli kovaan ääneen, ettei
Jar-Jarin
kuolemaa nähty tässäkään.
 
Ottaen huomioon tuon juniori -linjan niin todennäköisesti
Ahsoka vain siirtyy jollekulle muulle koulutettavaksi. Eihän padawania alle vuodessa kouluteta? (kloonisodat kun kestävät about 2 vuotta, päättyen tietysti tuohon Sithin kostoon) Tai sitten Ahsokasta tulee yksi elementti lisää Anakinin "tragiseen" tarinaan.

Sarjahan tuosta Clone Warsista tulee samantyyppisellä animaatiolla. Saa nähdä näkyykö Suomessa..
 
Innostuin taas Star Warsista pelattuani KOTOREJA ja suunnitelmissa onkin Star Wars maraton joulun jälkeen :) Pelottaa kyllä kohdata jar jar binks uudelleen...
 
Jar Jaria en muistanut vihanneeni, kunnes näin Clone Warsin 8:nen jakson. Ei hyvä :/ Jäin myös uudestaa koukkuu KotOReihin :p
 
Clone Wars alkoi sitten Suomenkin telkkarissa, katsoiko kukaan (muu)?

Eka jakso ei vaikuttanut kauhean jännittävältä: Yodan selviytyminen Kloonisodissa ei varsinaisesti aiheuta jännitysmomentteja (tai enemmän sellaisia James Bond-tyyppisiä: kysymys ei ole selviääkö se vaan miten se selviää). En ole Clone Wars leffaa nähnyt, mutta muuten Star Wars universumi on toki "oikeiden" elokuvien perusteella tuttu.

Animaatiojälki oli ihan jees, ei mitään suurta nutinaa siitä, ja olisihan se tietenkin ollut kiva, jos olisi saanut oikeat näyttelijät ääninäyttelijöiksi, mutta toki ymmärrettävää ettei näin ollut.

Mitä sanovat muut, vetosiko? Itse katson varmaan jatkossakin, jos olen kotona, mutta ei tämä ainakaan 1.jakson perusteella mikään "must see" -juttu ole.
 
Minä boikotoin ja pidän huolen myös siitä, ettei pikku-ukko sarjaa näe. Arvostelujen perusteella se on lähinnä kuin räiskintäpeliä katsoisi, ja näkemäni perusteella animaatiojälki on todella onnetonta.
 
*snif* Oi muistoja... Star Wars...

Taisin olla peräti kuusi, juuri aloittanut koulun niin että osasin juuri ja juuri lukea pikkiriikkisen. Isukki oli ollut tohkeissaan koko viikon, kun viikonloppuna tulisi hänen suosikki elokuva-trilogiansa, ja hän saisi sen vihdoin nauhalle. Juhlan kunniaksi minä ja kaksivuotta minua nuorempi veljeni saimme valvoa pitempään isin kanssa katsomassa noita elokuvia. :3

Ensimmäiset Star Warssini. Ihka ensimmäinen kerta, ja miten se upposikaan pieneen mieleen kuin kuuma veitsi voihin, vaikka mitään ei tuolloin juuri ymmärtänyt. Se oli pienelle ihmiselle jotain niin hienoa, ettei sitä voi ymmärtää.

Aikojen saatossa minä ja pikkuveljet kasvoimme Star Wars lapsina, kun saatiin vihdoin oikein kunnon videot ostettua episodeista, niitä katsottiin veljien kanssa melkeen joka viikoloppu. Aina se oli yhtä jännää. Lopulta osasi juonen ulkoa ja osasi kiljua ja nauraa oikeissa kohdissa jo etukäteen. Se oli hienoa. Se oli älyttömän hienoa.

Fanitus laski kun tarpeeksi isoksi kasvoi, mutta arvostus vanhoja episodeja kohtaan ei koskaan kadonnut. Kun uudet episodit tulivat, niitä katsoessa sankareiden kanssa kasvanut teini itki kuin lapsi kun moiseksi roskaksi oli vanha kunnon tarina tuhoutunut. Kaunistahan niitä oli katsoa, mutta niin paljon kammoja juttuja, joita vanhoille uskollinen rakastaja ei voinut sietää silmissään.

Oli ne nähtävä, vaikkeivat koskaan vanhoja voita. Ja kyllä yhdessä kohtaa nauratti pahasti. Siinä, kun kakkosessa Obi-Wan kysyy Anakinilta: "Why do I get the feeling you'll be the death of me?"

...

:'D Se on vaan joka kerta yhtä hauskaa! Sitä repliikkiä varten se mokoma katsotaan! Niin, ja koska Yoda on taistellessaan hemmetin cool. :D Ei muuta syytä.

Mutta epit 1-3 veivät kokonaan uskoni siitä, että siltä saralta voisi odottaa enää yhtään mitään hyvää. Nielen pettymykseni ja haluan ep 1-3:t DVD-kirjastooni vanhojen viereen, mutta enempää en aijo katsoa kun lapsuuteni suurta rakkautta murskataan. :3

May the Force be with you. o7
 
Minä tutustuin Star Warseihin ensi kertaa ala-asteella kun jotkut koulukaverit puhuivat niistä. Kävinpä sitten vuokraamassa ne kaikki siihen mennessä tulleet osat (4-6 ja 1) ja katsoin ne isän kanssa. Isä ei oikein pitänyt niistä mutta minä pidin paljonkin. Niissä oli minulle sitä jotain. Katsoin niitä uudestaan ja uudestaan kunnes ne piti palauttaa. Ostatin isälläni ne ostovideoina ja katsoin niitä melkoisen paljon. Mutta sitten maailma kaatui ja videomasiina meni rikki eikä sitä voinut enää korjata. Tämän jälkeen en ole katsonut Star Warseja kuin sen verran mitä ne ovat TV:stä tulleet. Ja kävin tottakai myös katsomassa 2 ja 3 episodit elokuvateatterissa kun ne tulivat.
 
Ylös