Sukupuolieroista liikennekäyttäytymisessä

Vampirelady

Vamperi
Vastuuhenkilö
Joku "nero" ehdotteli tämän päivän Varkauden lehden mielipidekirjoituksessaan, että ajokortti pitäisi saada 15-16 vuoden iässä.
Ja jos oikein muistan lukemani, ko. tyyppi väitti siihen suuntaan, että harvat naiset ovat edes 20 vuoden iässäkään kypsiä ajamaan autoa, että vain poikien tulisi saada nuorempana ajokortti.

On vaan taas pirusti järkeä.

Jos noille pennuille tuolla antaisi ajokortin ja auton, niin ei uskaltaisi enää ovesta ulos lähteä:
Mopoillakin ajavat ihan miten sattuu, niin miten sitten autolla?

Voi elämä.

Muoks muoks En saanut tuota linkkiä toimivaksi, niin lainaan tekstin tähän.(Jos ei haittaa)
Pojat kehittyvät biologisesti tyttöjä hitaammin, mutta tytöt eivät - jos hieman kärjistävä yleistys sallitaan - tunnu olevan kykeneviä auton rattiin edes kunnolla kaksikymppisinä. Tämä ei ole sovinismia, vaan perustuu yksinkertaisesti faktoihin ja tutkimuksiin. Että kokeiltaisi ensin miten 16-vuotiaat pojat pärjäisivät liikenteessä ja sitä mukaa, jos tulokset ovat hyviä, niin toimittaisi samoin tytöille.

Muistaa täytyy, että esim. Yhdysvalloissa auton rattiin pääsee 16-vuotiaana ja harjoittelu, lupa myönnetään 15-vuotiaille jotka ovat vaan suorittaneet testin. Muistaa pitää että kyyti ja kuljetukset ovat ongelma joillekin ja näin ratkaistaisiin monien kyytiongelmat.

Ja toinen hyvä syy on mopo. Mopokortti myönnetään 15-vuotta täyttäneelle, mutta tutkitusti mopo aiheuttaa liikenteessä enemmän vaaratilanteita kuin mikään muu, minkä kaikki ovat varmasti huomanneet tuolla liikenteessä ajaessaan. Koskaan ei tiedä mistä mopo voi pölähtää eteesi. Ja täten saataisiin varmasti karsittua mopoja pois liikenteestä
 
Minä olen kuvitellut että nuoret miehet vasta ongelmallisia ovatkin liikenteessä, tytöt taitavat olla harvemmin niitä hurjastelijoita jotka onnistuvat tappamaan kaikki kaverinsa.
 
Minusta tuntuu, että ne mopot aiheuttavat ongelmia tiellä juuri siksi, että pojat/nuoret miehet ovat erityisen innokkaita ajamaan ns. holtittomasti. Ärsyttää moinen minuakin! Minä olen itse ajokortti-iän alentamista vastaan. Mutta mopoiän nostamisesta en suuttuisi, se vain tuskin lienee ehdottoman tarpeellista kuitenkaan... [22] PS: Naisautoilijat kunniaan!
 
Siinä kahdenkympin molemmin puolin on tietääkseni piikki kuolintilastossa poikien kohdalla kun ne rämäpäisinä kaahaavat miten sattuu. Toisaalta koheltaessaan moni oppii käyttäytymistä ääritilanteissa joita taas monet tytöt ei opi kun eivät aja miten sattuu hiekkakuopalla tai metsäteillä. Tosin tämäkin on kaamean yleistystä, mutta kyllä hautuumaalla kun olen parina kesänä haravoinut, niin näkyy enemmän nuorten poikien/miesten hautoja kuin tyttöjen/naisten.
Ja tuntuu että naisautoilija-määre on jotain joka on olemassa melkein ennemmin itsetarkoituksellisesti kuin varsinaisten ajotaitojen vuoksi! Itse olen mielestäni ihan hyvä kuski, tosin aika rauhallinen sellainen, minkä useimmat (setä-ihmiset) tulkitsevat kehnoudeksi.
 
Vampirelady sanoi:
Joku "nero" ehdotteli tämän päivän Varkauden lehden mielipidekirjoituksessaan, että ajokortti pitäisi saada 15-16 vuoden iässä.
Ja jos oikein muistan lukemani, ko. tyyppi väitti
Pojat kehittyvät biologisesti tyttöjä hitaammin, mutta tytöt eivät - jos hieman kärjistävä yleistys sallitaan - tunnu olevan kykeneviä auton rattiin edes kunnolla kaksikymppisinä. Tämä ei ole sovinismia, vaan perustuu yksinkertaisesti faktoihin ja tutkimuksiin. Että kokeiltaisi ensin miten 16-vuotiaat pojat pärjäisivät liikenteessä ja sitä mukaa, jos tulokset ovat hyviä, niin toimittaisi samoin tytöille.

Muistaa täytyy, että esim. Yhdysvalloissa auton rattiin pääsee 16-vuotiaana ja harjoittelu, lupa myönnetään 15-vuotiaille jotka ovat vaan suorittaneet testin. Muistaa pitää että kyyti ja kuljetukset ovat ongelma joillekin ja näin ratkaistaisiin monien kyytiongelmat.

Ja toinen hyvä syy on mopo. Mopokortti myönnetään 15-vuotta täyttäneelle, mutta tutkitusti mopo aiheuttaa liikenteessä enemmän vaaratilanteita kuin mikään muu, minkä kaikki ovat varmasti huomanneet tuolla liikenteessä ajaessaan. Koskaan ei tiedä mistä mopo voi pölähtää eteesi. Ja täten saataisiin varmasti karsittua mopoja pois liikenteestä

Sanoisin tuohon että pojilla ja tytöillä/miehillä ja naisilla on liikenteessä eroja. Minä yleistän nyt, mutta urospuoleiset ovat rohkeampia ja ehkä teknisesti taitavampia, mutta tytöt ja naiset taas varovaisempia. Joskus jopa ylivarovaisia ja ehkä ajo-opettelun alkuvaiheessa epävarmempia, mutta eivät silti sen huonompia kuskeja kuin pojatkaan. Eivät kyllä parempiakaan. Enemmänkin on kyse yksilöstä jos aletaan miettiä kuka on hyvä ja kuka huono kuski.
 
Pojat kehittyvät biologisesti tyttöjä hitaammin, mutta tytöt eivät - jos hieman kärjistävä yleistys sallitaan - tunnu olevan kykeneviä auton rattiin edes kunnolla kaksikymppisinä. Tämä ei ole sovinismia, vaan perustuu yksinkertaisesti faktoihin ja tutkimuksiin. Että kokeiltaisi ensin miten 16-vuotiaat pojat pärjäisivät liikenteessä ja sitä mukaa, jos tulokset ovat hyviä, niin toimittaisi samoin tytöille.

Muistaa täytyy, että esim. Yhdysvalloissa auton rattiin pääsee 16-vuotiaana ja harjoittelu, lupa myönnetään 15-vuotiaille jotka ovat vaan suorittaneet testin. Muistaa pitää että kyyti ja kuljetukset ovat ongelma joillekin ja näin ratkaistaisiin monien kyytiongelmat.

Ja toinen hyvä syy on mopo. Mopokortti myönnetään 15-vuotta täyttäneelle, mutta tutkitusti mopo aiheuttaa liikenteessä enemmän vaaratilanteita kuin mikään muu, minkä kaikki ovat varmasti huomanneet tuolla liikenteessä ajaessaan. Koskaan ei tiedä mistä mopo voi pölähtää eteesi. Ja täten saataisiin varmasti karsittua mopoja pois liikenteestä

Pahemman luokan syrjintää!
Uskallan epäillä, että suurin osa rattijuopoistakin on poikia / miehiä. Ja minkähän ikäinen on itse kirjoittaja? Henkinen ikä 10 v.?
 
Tuolta löytyy tutkimustietoa:

http://www.health.fi/liikenneraittius/laak_artik_24.pdf

Käy ilmi mm. huolestuttava seikka, että naisten osuus rattijuopumuksista on suunnilleen kaksinkertaistunut viimeisten n. 20 vuoden aikana. Siitä huolimatta naisten osuus rattijuopoista on yhä alle 12 prosenttia. Surullista on myös se, että 18-19-vuotiaat ovat suurin ryhmä: vähiten ajokokemusta, eniten elämää edessä.
 
Jaoin nyt nämä liikennekäyttäytymistä koskevat viestit omaksi keskustelukseen kun aiheesta tuntuu riittävän asiaa.
 
Tik sanoi:
Käy ilmi mm. huolestuttava seikka, että naisten osuus rattijuopumuksista on suunnilleen kaksinkertaistunut viimeisten n. 20 vuoden aikana.

Jostakin muistan lukeneeni, että naiset käyttävät nykyään alkoholia huomattavasti enemmän ja useammin kuin 20 vuotta sitten. Ilmeisesti siksi naiset lähtevät myös aikaisempaa useammin muutaman kaljan tai paukun kumarassa auton rattiin. Tuo ei tosiaankaan ole mikään myönteinen asia.
 
Ylös