Suomen murteet

Susanna

Hobitti
Ja tervetuloa äidinkielen tunnille, olen uusi opettajanne Susanna...
Jalat pois pöydältä ja selkä suoraksi!!!
No ei. Ootteko ikinä ajatelleet murteitanne? Siis nyt kun kirjoitan, niin tulee puhdasta kirjoituskieltä, tai no jos ei lasketa mä, sä ja muita tollaisia pieniä fiboja. Saattais olla melko inhottava lukea, jos kirjoittaisin siten miten puhun, eli tässä pieni pätkä Suuresta Koirakirjasta Kannuksen murteella:

Lammaskoirat

Valakosen, pitkä- ja pehemiäkarvasen, luppakorvasen paimenkoiran rinnalla on levinny laajalle koiratyyppi, jolla on useimmiten peiteväri ja hyvin muojostuneet pystykorvat tai kärjistähän etehen taipuneet korvat.

Ja kun nyt se murrekin on muodissa (mm. Aku Ankka-kirjat), niin miten olis? Oisko kiva vai kamala lukea ja kirjoittaa murretta?
 
Re: Murre on rikkaus???

Susanna sanoi:
Valakosen, pitkä- ja pehemiäkarvasen, luppakorvasen paimenkoiran rinnalla on levinny laajalle koiratyyppi, jolla on useimmiten peiteväri ja hyvin muojostuneet pystykorvat tai kärjistähän etehen taipuneet korvat.

Hih, olipas kiva lukea tekstiä oman kotiseudun murteella. Yhtälailla olin riemuissani, kun löysin eräiltä messuilta kalajokisen kirjailijan runoteoksen - luonnollisesti keskipohjalaisella murteella kirjoitettuna. Samoin siskoni tai veljeni kanssa tekstiviestittely tai irkkaus on hauskaa, heillä kun murre näkyy niin paljon selkeämmin tekstissä kuin minulla.

Eli juu, pidän murteestani. Se on lähes huomaamatonta, mutta ihastuttavan pehmeää ja ystävällistä. Harmittaa suunnattomasti, että murre on vähitellen katoamassa puheestani, ja kirjoitetusta tekstistä se on hävinnyt jo kokonaan. Syytän siitä koulutusta ja työtäni, mutta minkäs teet.

Pahinta on kuitenkin se, että olen vähitellen oppinut käyttämään d-kirjainta. Sen käyttämättä jättäminen kun on yksi niistä harvoista piirteistä, jotka erottavat murteeni muista murteista.