Suomen Tolkien-seuran historia

Johanna Vainikainen? (Vai oliko johannoja useampia?)

Kyllä, Johanna Vainikainen.

Minulla on hämärä mielikuva, että olisin joskus kuullut tämäntapaisen tarinan seuran ja Legolaksen yhteiselämän alusta: Johanna oli esittelemässä Legolaksen ihkaensimmäistä numeroa samassa spefi-tilaisuudessa, jossa joko syntyi idea Tolkien-seuran perustamisesta tai vaihtoehtoisesti perustajaporukka oli esittelemässä ideaansa (en muista kumpi). Sitten nämä kaksi tolkienistisuuden haaraa yhdistyivät seuran henkilöiden lähestyttyä Johannaa innostuneena saamaan tämän lehtineen mukaan toimintaansa. Mutta tämä on tosi hämärää muistitietoa kaukaiselta 90-luvulta, ja olen muutenkin saattanut käsittää silloin kaiken väärin.
 
En ole vieläkään saanut selville HobSanin ykkösnumeron ilmestymisaikaa. Etsin sitä myös Kansalliskirjaston tietokannasta ja huomasin sieltä puuttuvan monta numeroa, kaikki alusta vuoteen 1994 sekä nämä:

Paikalla
  • Numerot: 1994-1997 1-6
    1998 1-5
    1999-2002 1-6
    2003-2005 1-4
    2006 1-3
    2007 1
    2009 1-3
    2010 2
  • puuttuu: 1994-1995 nro 1 ; 1997 nro 4 ; 1998 nro 3 ; 2003 nro 1-3 ; 2010 nro 1

Joten Kansalliskirjastommekin kaipaa täydentäviä tietoja sekä vapaakapaleita kokoelmiinsa

Tässä linkki Kansalliskirjaston tietokantaan: Hobittilan sanomat : Suomen Tolkien-seuran jäsentiedote (linkki päivitetty 18.4.2024)
 
Last edited:
Päivitin pitkästä aikaa Kontuwikin Hobittilan Sanomat -artikkelia ja totesin puutteita tiedoissa:

Emme vieläkään tiedä, milloin numero 1 ilmestyi. Pagban viestissä yllä kerrotaan, että numero 2 tuli ulos toukokuussa 1992,

Lisäksi tieto lehden ulkoasun muutoksesta nidotusta monisteesta A5-kokoiseksi lehdeksi on yhä epätarkka (numeroiden 8-11 välissä em. Pagban viestin mukaan).

Kansalliskirjastostakin puuttuvat edelleen ne numerot, jotka puuttuivat vuonna 2019 eli ensimmäiset vuodet, osa vuosien 1994-2010 numeroista sekä loput sitä uudemmat.

Lehden toimitustyöstä tiedetään toistaiseksi vain, että Anu Pölkki taittoi ja toimitti sitä vuodesta 1996 lähtien usean vuoden ajan. Olisi toki hauskaa saada täydellisyyden vuoksi tietoa toimittajista sekä lehden jakeluperiaatteista (varmaan postitettiin kaikille jäsenmaksun maksaneille?).

Tämmöisiä kysellään, koska ajan kuluessa (tik tak) on aina vaarana, että historia muuttuu legendaksi ja legenda myytiksi, ellei sitä kirjoiteta muistiiin ajoissa.
 
Näin äkkiseltään osaan sanoa vain, että kyllä, lehti postitettiin kaikille jäsenille. Koitan muistaa kaivella HobSan-laatikkoani jossain kohtaa lähitulevaisuudessa, mutta liityin seuraan vasta vuoden 1992 syyskokouksessa, joten kaikkiin kysymyksiin ei sieltäkään vastauksia löydy.
 
Missä vaiheessa tuli perhejäsdenyys, että samaan talouteen ei lähtenyt monta lehteä? Muistelisin, että meillekin on tullut joskus taloon kolme Hobsania, mutta oliko siksi, että ei oltu perhejäseniä vielä?
 
Mulla on tallessa Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan talousjohtokunnan pöytäkirja kokouksesta, jossa HyTky on poistettu HYYn järjestörekisteristä. Oon ollu mukana hyväksymässä tätä poistoa :D Ja tietenkään en löydä sitä paperia just nyt, vaikka se vasta oli esillä. Mut alkuvuodesta 2009, väittäisin. Järjestörekisteristä poistaminen ei toki ole sama asia kuin järjestön lopettaminen, mutta käytännössä siinä kohtaa järjestö on ollut kadonneena olemattomiin jo jonkin aikaa - ainakin HYYn suuntaan. Syksyllä 2005, kun aloitin opinnot, oli HyTkystä vielä lyhyt esittely ylioppilaskunnan kalenterin järjestöosiossa (mikä ei vielä välttämättä tarkoita, että toimintaa olisi edelleen ollut).
Tässä on mielestäni aika hupaisia ja hämmentäviäkin päällekkäisyyksiä. Muistan aikojen takaa HYTKYksi itseään kutsuneen yhdistyksen, jonka täytyi olla olemassa jo ennen vuotta 2005. En ole ollut sen kanssa paljoakaan tekemisissä, mutta ainakin kerran olen jutellut aktiivijäsenten kanssa, ja myös tämä HYTKY toimi Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan (HYY) piirissä.

Päätin tehdä muutaman helpon verkko- ja rekisterihaun.

1. HyTky (Helsingin yliopiston Tolkien-kluby): Tämän yhteisön mahdollisesta olemassaolosta ei kohtuullisella vaivannäöllä löydy minkäänlaista tietoa. Tosin kokeilin vain Duckduckgota, en Googlea. Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) yhdistysrekisterin tietopalvelu ei (sikäli kuin osasin hakea oikein) tunne Tolkien-klubya edes purkautuneena yhdistyksenä. Onko (tai oliko yhdeksänkymmenluvulla) mahdollista saada HYY:ltä rahallista tukea rekisteröimättömän yhdistyksen toimintaan?

2. HYTKY (Helsingin yliopiston teknokulttuurin ystävät ry): Y‑tunnus 3048346-1, rekisteröity 17.9.1996, kotipaikka Helsinki. Yhä yhdistysrekisterissä ja nähtävästi edelleen toiminnassa.

3. Hytky ry: Y‑tunnus 2000051-8, rekisteröity 26.6.2002, kotipaikka Hyvinkää. Yhä yhdistysrekisterissä. Vuodesta 2005 myös verohallinnon perustiedoissa, toisin kuin teknomusiikki-HYTKY. Yritystietopalvelujen (Kauppalehti, Vainu) mukaan tämän »aatteellisen yhdistyksen» toimiala on tietojenkäsittelyn ja laitteistojen käyttö- ja hallintapalvelut (62030). Yhdistykseltä ei kuitenkaan ole tilikausitietoja, ja »Hytky ry» ‑verkkohaun tulokset näyttäisivät pinnallisesti tarkastellen aina viittaavan tekno-HYTKYn toimintaan. Salaperäinen Hyvinkään-Hytky siis viettänee nykyään hiljaiseloa.
 
Last edited:
Tuli vielä mieleeni, että joku taitava reportteri voisi haastatella Johanna Vainikaista ja muita paikallaolleita seuran ja Legolas-lehden alkuvaiheista ja julkaista raporttinsa vaikka seuran sivuilla. Ellei niin ole jo tehty?

Legolas-artikkelikin saattaa kaivata tarkennuksia, samoin seuran historia.

Jos kellä on lähteitä tarjolla, vassokuu!
 
Onkohan seuran parin vuoden takaisesta Tolkien-seminaarista vielä tallenteet olemassa? Siellähän Legolasin historia käytiin läpi hyvin perusteellisesti Johanna Vainikaisen ja toisen pitkäaikaisen päätoimittajan Päivi Vinnin toimesta.
 
Lisäänpä tähän muistin virkistämiseksi Verkkoyhteisö Konnun yhdistysrekisteriperustiedot, kun nyt tulin niitä silmäilleeksi.

Nimi: Verkkoyhteisö Kontu ry (24.1.2007)
Y-tunnus: 2139886-3
Kotipaikka: Vesilahti (24.1.2007)
Rekisteröintiajankohta: 24.1.2007
Yhdistyksen tila: lakannut (21.3.2012)

Milloin verkkoyhteisön ensimmäinen sivusto avattiin? Oliko sitä ennen yhteisötoimintaa uutisryhmissä, sähköpostitse tai muuten?
 
Siis Verkkoyhteisö Kontu ei kai nimestään huolimatta ollut ensisijaisesti verkkoyhteisö vaan miittejä järjestävä yhdistys. Konnun sivusto oli siis ollut olemassa jo 2000-luvun alusta ja miittejäkin järjestetty melkein yhtä kauan, mutta yhdistys luotiin, ettei yksittäisten järjestäjien tarvitsisi huolehtia leirikeskusten vuokraamisesta ja maksujen keräämisestä omisssa nimissään.

Ja kotipaikka oli Vesilahti, koska siihen aikaan suurin osa miiteistä pidettiin sikäläisessä paikassa, jota vuokrattiin paikallisille yhdistyksille halvemmalla.
 
Kiitos! Se ei tullut vähäisimpänäkään yllätyksenä, että Kontu oli olemassa jo vuosia ennen yhdistyksen rekisteröimistä. Se sen sijaan tuli, että kokoontumisten järjestäminen ja rahoittaminen olivat varhaisesta vaiheesta lähtien noin keskeisessä asemassa. Yhdistyksen nimen perusteella kuvittelin, että rekisteröimiseen olisi päädytty palvelinkulujen yms. hoitamisen turvaamiseksi.
 
Minä kasasin joskus aikanaan Konnun historian tärkeitä päivämääriä johonkin, mutta se lienee kadonnut historian hämäriin. Palvelinkuluista huolehti käsittääkseni pääasiassa Merri. Olisikohan yhdistys tukenut kulujen kanssa jossain välissä? Koko sivusto oli ja on edelleen Merrin yksityisessä omistuksessa ja hänen päätäntävaltansa alainen.
Verkkoyhteisö Kontu ry oli nimenomaan miittien järjestämistä helpottamaan perustettu yhdistys. Ennen joku yksityishenkilö varasi leirikeskuksen, keräsi osallistumismaksut ja maksoi vuokran omalta tililtään. Hän oli siis myös vastuussa leirikeskuksesta ja sille mahdollisesti aiheutuvista vahingoista ja hän myös joutui karhuamaan myöhästyneitä miittimaksuja omaan laskuunsa (minä en ollut tuolloin vielä miittitoiminnassa millään tavoin mukana).
Koska Tolkienseurassa ja Konnussa pyöri niin paljon samoja ihmisiä, päätettiin niiden toiminta yhdistää 2012 (olin itse verkkoyhteisön viimeinen PJ puolen kauden ajan). Verkkoyhteisöltä saatiin miittitoiminta, josta tuli samalla myös seuran toiminnan ydin. Tolkien-seuralta puolestaan tuli seuran historia, Kuvastajapalkinto, Suokkimiitit, kuukausitapaamiset, smialtoiminta ja julkaisut (unohdinko jotain?).
 
Verkkoyhteisön miitit myös korvasivat Tolkien-seuran neljä vuosikokousta, varsinkin sitten kun alettiin pikkujoulumiittien sijaan pitää vuosijuhlamiittejä.
 
Onkohan seuran parin vuoden takaisesta Tolkien-seminaarista vielä tallenteet olemassa? Siellähän Legolasin historia käytiin läpi hyvin perusteellisesti Johanna Vainikaisen ja toisen pitkäaikaisen päätoimittajan Päivi Vinnin toimesta.
Kyllä on, youtubesta löytyy.

Edit. Jos ketään kiinnostaa niin minulla on tallessa miittikuvia vuodesta 2004 saakka, kun itse aloin miittaamaan ja myös se the Miitin 2002 ryhmäkuva.
 
Last edited:
Onko (tai oliko yhdeksänkymmenluvulla) mahdollista saada HYY:ltä rahallista tukea rekisteröimättömän yhdistyksen toimintaan?
Väittäisin että sen on täytynyt olla mahdollista. Joitakin muistikuvia 90-luvun HYY:stä minulla on, ja siellä pyöri todella kaikenkarvaista porukkaa. En tosin ollut toiminta-avustusten jaosta päättämässä, enkä juuri tuossa vaiheessa elämääni ollut kiinnostunut myöskään Tolkien-toiminnasta. (Jälkikäteen ajatellen harmi.)
 
Edit. Jos ketään kiinnostaa niin minulla on tallessa miittikuvia vuodesta 2004 saakka, kun itse aloin miittaamaan ja myös se the Miitin 2002 ryhmäkuva.

No mutta, Kontuwikissä on artikkelit The Miiteistä vuoteen 2009 saakka mutta sen jälkeen ei mitään. Minulla ei ole myöskään oikeuksia muokata Yhdistys:-alkuisia artikkeleita, joten sinne sopii laittaa perustietoja miiteistä vaikkapa sopivien kuvien kera...
 
Verkkoyhteisön miitit myös korvasivat Tolkien-seuran neljä vuosikokousta, varsinkin sitten kun alettiin pikkujoulumiittien sijaan pitää vuosijuhlamiittejä.
Tarkoitatko vuosikokouksilla ihan vain vuosittain tapahtuvia kokoontumisia? Yhdistyksen kokouksia kuvittelen aiempinakin aikoina olleen (max.) kaksi: vuosikokous ja vaalikokous. Vai olenkohan väärässä?
 
Tarkoitatko vuosikokouksilla ihan vain vuosittain tapahtuvia kokoontumisia? Yhdistyksen kokouksia kuvittelen aiempinakin aikoina olleen (max.) kaksi: vuosikokous ja vaalikokous. Vai olenkohan väärässä?
Saattaa olla, että muistan väärin, mutta mielestäni yhdistyksellä oli ainakin alkuaikoina neljä vuosittaista kokousta. Yksi niistä oli jokakesäinen piknik, joka on edelleen olemassa spefistien yhteispiknikiin sulautuneena ja jonka yhteydessä pidettiin aikoinaan myös seuran ensimmäiset taniquetililaiset kisat.
 
Minulta puuttuu näköjään HobSan 9 eli juuri se kriittinen numero. HobSan 8 on nimittäin vielä A4-printti mutta HobSan 10 nidottu A5-kokoinen lehti.

Vanhin omistamani HobSan on numero 3, ja sekin on oikeastaan valokopio minut seuran helmaan ystävällisesti saattaneelle Jaakko Latikalle postitetusta kappaleesta. Hän on vielä opastukseksi alleviivannut syyskokouksesta tiedottavasta tekstistä kohdan "ota maksukuitti mukaan", kirjoittanut marginaaliin isolla "HUOM!" ja piirtänyt nuolen osoittamaan alleviivattua tekstiä. Kokoukseen ei siis ollut asiaa ei-jäsenillä, ja jos oli vasta liittynyt, jäsenyys piti kyetä todistamaan.

IMG_20240418_214300.jpg
 
Ylös