Suomen uusi virallinen juhlaraha

Narya

Hobitti
Rahapaja Monetan nettisivut sanoi:
Suomen uusi virallinen juhlaraha "Tove Jansson ja lastenkulttuuri" julkistetaan Naantalin Muumimaailmassa maanantaina 9.8.2004 klo 10. Kyseisenä päivänä tulee kuluneeksi 90 vuotta muumihahmojen luojana tunnetun Tove Janssonin syntymästä.

Monilla tuli varmasti kotiin esite mistä puhuttiin uudesta juhlarahasta ja kuinka sen voi tilata. Kolikko on 92,5 prosenttista hopeaa ja maksaa 32 euroa. Kolikon nimellisarvo on kymmenen euroa. Juhlarahan enimmäislyöntimäärä on 50 000 kappaletta ja sitä voi tilata vain yhden kappaleen taloutta kohden.
No mitä mieltä täällä ollaan? Onko Tove ansainnut juhlarahansa? Olisitteko valmiita maksamaan siitä 32 euroa? Omistatteko muita juhlarahoja?

Jos joku ei ole vielä asiasta kuullut käykää Rahapaja Monetan nettisivuilla www.rahapajamoneta.fi . Sieltä löytyy myös kuva kolikosta. :)
 
Itselleni nuo hopeiset rahat ovat vähän turhan hintavia, sinänsä Toven kunniaksi lyöty raha olisi kiva. Sen sijaan se 2 euron erikoiseuro, jonka kääntöpuolella oli tämä EU:n laajanemiseen liittyvä krumeluuri kopsahtikin jo postilaatikkoon viime viikolla :) Monetalta tulee muuten aika paljon mainospostia...
 
Minulla on tasan yksi juhlaraha. Eikä sekään suomalainen, vaan kreikkalainen Ateenan olympialaisia juhlistava kahden euron kolikko.
 
Jossain niin sanotusti kusee, sillä Metrossa oli juuri eilen tai tänään (tai joskus tässä) tuosta juhlarahasta, ja siinä mainittiin sen hinnaksi kymmenen euroa... Uskon ennemmin ihan Rahapajan uutiseen.

Sopivasti on nyt sattunut niin, että isäni innostui tilaamaan juhlarahoja ja muita rahapajalta tai jostakin. Nyt täällä taitaa olla vanhat markat jossain pehmustetussa systeemissä ja eurojakin. Ja se kaksieuroinen.

Kaipa *juhlarahoiksi* lasketaan myös ne europussukat, joita myytiin silloin, kun eurot otettiin käyttöön? Siellä kun oli suomalaiset yhden ja kahden sentin kolikot.

Mielestäni juhlarahat ovat sinänsä hieman *turhia*, mutta niistä itse saan kuitenkin jotakin outoa iloa.
Voisin kuvitella, että kaikenmaailman juhlarahoilla on merkitys isänmaallisuuden ja suomalaistunteen kanssa.
"Meillä on oma raha, ja siitä tehdään juhlaversio."
Toisaalta, tästäkin tehdään *bisnestä*. Nyt Tove Janssonin kolikko. Tuleeko joskus tulevaisuudessa muidenkin ihmisten kunniaksi kolikoita, jotka maksavat 50 euroa?[/img]
 
Nefalphiel sanoi:
Toisaalta, tästäkin tehdään *bisnestä*. Nyt Tove Janssonin kolikko. Tuleeko joskus tulevaisuudessa muidenkin ihmisten kunniaksi kolikoita, jotka maksavat 50 euroa?

Tulee ja on tullutkin. Moneta paukuttaa bisnestä jo ties kuinka monetta vuotta.

Oli minulla joskus joitain noita juhlarahoja joskin taisin nuorehkona viedä muutaman kaniin että sain silloiselle tyttikselle synttärilahjan. Ja ne jotka ei menny kaniin taisi sitten kadota jossain muutossa tms.

Ihan ovat juhlarahat kivoja, en tosin itse viitsi enää niihin rahojani tuhlata. (Hauska juttu muuten, maksetaan 32 euroo että saadaan kympin kolikko.)
 
Ylös