Suositeltavat WC -lukukokemukset.

Kiitos, Hattu. Täytyypä etsiä kirjastosta. Olen sitä joskus lukenut, ja muistaakseni se on hauska ja mielenkiintoinen opus.

Vinoutuneiden vessakirjoitusten aatelia on eräs, jonka luettuani aloin miettiä, mahtaako tuossa paikassa olla turvallista liikkua: "Jeesus käskee minun tappaa."
 
Kyllä, yleisissä vessoissa täytyy aina katsella, mitä paikallinen väestö seinillään ilmoittaa :grin: Baarien vessoissa tottakai hyödyllisesti näkee, mikä bändi on paikassa keikkaillut, ja tietenkin kuinka keikka on mennyt ja kuka soittajista oli söpöimmän näköinen. Usein valistuu myös siitä, kenestä tyypistä tykätään paljon ja kenestä ei sitten ollenkaan. Silloinpa ei kotivessassa lojuvia Akuja kaipaakaan.

Kotivessassa kouluaikoina ainoa vessapannassa oleva kirja oli koulukirja. Se oli ehdoton ei, mutta muuten tuli oikeastaan otettua mikä opus vain sillä hetkellä oli työn alla. Nykyään en enää ota ihan oikeata kirjaa mukaan, jotenkin se tuntuu likaavan teoksen, vaikka ihan puhtain käsin minä sitä selaankin :grin: Yleensä mukaan tarttuu joku bändi-, juoru-, tai mainoslehti. On aikoja, jolloin on ihan pakko ottaa mukaan joku läpyskä, joskus kiireettä pukatessa ei tulisi mieleenkään. Mutta yleensä jotain tulee mukaan otettua. Kerran sorruin jopa Kotiviestiin, vaikka en minä sitä ikinä lue. Piti vain olla jotain selattavaa.
 
Yksi seinäkirjoituskirja lisää on Kilroy kävi täällä. Se on erittäin suositeltava opus vessalukemiseksikin. Seinille kirjoitellessaan voi vapaasti päättää fontista. "Katukivien alla on rantahiekka"-teksti on vaikuttavampi kun alku on kuin hakatuista kivistä koottu ja loppu hiekanmurusista. Tampereella "Hämeenkadun katukivien alla on rantahiekka!"-teksti kuitattiin lakonisesti "Hiekka on pieniä kiviä."
 
Paavo Väyrysen kirja Suomen ulkopolitiikasta oli yhden tuttavan WC-kirja pitkän aikaa. En tiedä oliko tarkoitettu luettavaksi vai paperin loppumisen varalle. :wink:
 
Hmm, minulla on ainakin tapana kuljetella kesken olevaa kirjaa minne vaan, oli kyseessä sitten ruokapöytä tai vessa. Molemmat häiritsevät samalla tavalla ilkeästi keskittymistä, pitäisi kääntää sivua. Hampaita harjatessa on monta kertaa tullut mielenkiintoista kirjaa myös luettua. On ainakin tullut huolella harjattua.

Yhden kaverin kotona on "virallinen" huussikirja, sellainen pieni mutta paksu pokkari, jossa on vitsejä ja muuta vastaavaa. Sen vikana on vain se, että kun käy harvoin kylässä, ei muista mihin on jäänyt ja aloittaa aina alusta.

Täytyy nuo seinäkirjoituskirjat etsiä jostain. Viime vuonna luin pääsykoepäivänä Turun yliopiston naistenvessassa seinäkirjoituksia, olivat ihan hauskaa luettava, vaikka vessa oli taidettu siivota melko äskettäin niiden määrästä päätellen.

Ja Aku Ankkoja tuli luettua niin kauan kuin kyseistä lehteä tilattiin. (Tilaus muuten loppui ärsyttävästi juuri kesken Don Rosan jatkosarjan. En vieläkään tiedä miten se loppui. Pöh.)
 
tombanius kirjoitti
Mä olin ennen tätä threadia siinä uskossa että vessassa lukeminen on vain miesten harrastama toimenpide. Kaikkea sitä oppiikin :)

Ei suinkaan pelkästään miesten harrastamaa. Olen aina lukenut kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa paikoissa: saunassa, kylvyssä, bussipysäkillä ja tietenkin myös vessassa. Meillä vessa on yleensä ainoa paikka, jossa voi lukea suht rauhassa ja siksi sinne tulee välillä vetäydyttyä, vaikka ei olisi edes hätä.

Periaatteessa kaikenlainen luettava sopii myös vessalukemiseksi, joskin Hesari on kokonsa takia hieman hankala, vaikka lehteä yrittäisi taitella pienemmäksikin.
 
Alivaltiosihteereiden tuotanto. Siinä on tavaraa juuri oikean mittaisina pätkinä. Ei niitä sketsejä muuten kykenisi lukemaankaan. Perinteinen "kannesta kanteen" -lukutapa ei sovi "alkkareille".
 
Ainoa hyvä vessalukeminen on sellainen, jonka voi polttaa saman tien. Itseäni ainakin iljettää lukea jotakin, jota joku toinen on pitänyt käsissään ja kähminyt Isoa Tilausta toimittaessaan. Lukukerran jälkeen poltettavista teksteistä tulee mielen lähinnä salaisten palveluiden lähettämät viestit sekä David Eddingsin kirjat.
 
Parasta WC-lukemista on tietenkin Aku Ankka ja muut sarjakuvat,kuten Viivi&Wagner tai Tintti :)
On sitä vessassa tullut luettua mm. TSH:ta, uusinta Potteria klo 3 yöllä(jolloin sisko julmasti tuli häätämään ja sanoi,että "Voi ***** Vampire, ala tulla jo nukkumaan,ei se kirja voi olla niin jännä" *wirn* :D
Tai tietenkin jotkut hömpät naistenlehdet, jossa on enemmän kuvia kuin tekstiä, tai tietenkin roskalehtien roskalehti, Seiska :)
 
Hmh, huomasin että WC:ssä vierähti tänään aikaa Calculus 8:n parissa. Koulukirjatkin voivat siis olla jännittävää WC-lukemista. [22]
 
Äärimmäisen hyväksi lukemistoksi suosittelisin (minne vain melkeimpä) Paroni Von Munchausenin seikkailuita, olettaen että moisen teoksen raaskii viedä WCseen
 
Meillä suositaan Asterixeja. Niitä on kertynyt jo aika pino ja useilla eri kielillä, että siitä riittää pitemmäksikin aikaa.

Noita Örkényin novelleja oli myös hyvä lukea; toinen samanlainen hyvä on Daniil Harms, tai hiukan eri tyylinen Rosa Liksom. Pahkasiat naurattavat liikaa vaikka juttujen pituus onkin hyvä.
 
Asterixit ja Aku Ankat ovat täälläkin hyväksi havaittuja. Myös Pratchettit käyvät, sillä teksti on pätkitty sopiviksi kappaleiksi. Pratchettien tapauksessa on tosin hyvä käyttää vain jo vähintään kertaalleen luettuja kirjoja, muuten huussissa saattaa vierähtää koko ilta.
 
Julian Bagginin "Possu joka halusi tulla syödyksi - ja 99 muuta ajatusleikkiä" on oiken oivaksi vessakirjaksi todettu opus. Jutut ovat sellaisia 2-4 -sivuisia ja sisältävät melkoisen mielenkiintoisia ajatusleikkejä mm. eettisistä kysymyksistä. Jutut ovat selkeitä ja helppolukuisia eli selkeästi vessakirjagenreä. Viisastu vessassa.
 
Mikäli lätkä tai Tampere kiinnostavat, suosittelen kaikille lämpimästi Juti-Suomi-sanakirjaa (löysin muuton yhteydessä arkistojen kätköistä), joka on aivan erinomaista luettavaa pienissä annoksissa. Klassikko wc-lukemisena on tietysti Korkkarit.
 
Liken kustantama "Paskakirja" on aivan ehdoton wc-kirja josta saa hyviä nauruja ja sopii vessaan kuin pyyhe naulaan ;P

Vanha kestosuosikki on toki myös Aku Ankka.
 
Ekskusemua. Minäkin olen joskus naapurin vessassa Huussikirjaa lukenut, ja onhan siellä hauskoja vitsejä, kyllä, mutta sitä minä en ikinä koskaan milloinkaan ole ymmärtänyt, miksi vessassa pitäisi lukea. Yleensä, mikäli suolen toiminta on suht normaalia, vessassa ei kulu aikaa minuuttikaupalla, ja jos vatsa on kova, silloin voisi olettaa vessassakäyjän keskittyvän siihen suolen toimintaan sen sijaan, että lukee Akkaria. No silloin ehkä, jos sattuu olemaan paha ripuli ja kun luulee tyhjentäneensä suolen ja nousee pois, pitää minuutin kuluttua palata vessaan, silloin on ihan sama pysyä pöntöllä ja vaikka lukea, mutta muuten se tuntuu minusta väkisin ajan hukalta. Vaikka sarjakuvien lukeminen on minusta sellaista, että siihen pitää keskittyä. No, kuten sanottua, ehkä sitä voi rentoutua hetken ja lukaista pari hassua juitsua jostain kirjasesta, mutta jo sanomalehden raahaminen vessaan tuntuu jotenkin... No, enköhän minä selittänyt riittävästi, ajan hukalta. Lehtiä voi lukea muuallakin.
 
Dracaena sanoi:
Ekskusemua. Minäkin olen joskus naapurin vessassa Huussikirjaa lukenut, ja onhan siellä hauskoja vitsejä, kyllä, mutta sitä minä en ikinä koskaan milloinkaan ole ymmärtänyt, miksi vessassa pitäisi lukea. Yleensä, mikäli suolen toiminta on suht normaalia, vessassa ei kulu aikaa minuuttikaupalla, ja jos vatsa on kova, silloin voisi olettaa vessassakäyjän keskittyvän siihen suolen toimintaan sen sijaan, että lukee Akkaria. No silloin ehkä, jos sattuu olemaan paha ripuli ja kun luulee tyhjentäneensä suolen ja nousee pois, pitää minuutin kuluttua palata vessaan, silloin on ihan sama pysyä pöntöllä ja vaikka lukea, mutta muuten se tuntuu minusta väkisin ajan hukalta. Vaikka sarjakuvien lukeminen on minusta sellaista, että siihen pitää keskittyä. No, kuten sanottua, ehkä sitä voi rentoutua hetken ja lukaista pari hassua juitsua jostain kirjasesta, mutta jo sanomalehden raahaminen vessaan tuntuu jotenkin... No, enköhän minä selittänyt riittävästi, ajan hukalta. Lehtiä voi lukea muuallakin.

*reps*
Voi miten mukavaa, että joku muu ajattelee samoin. Minulla meinaa mennä hermot lasten kanssa, kun välillä esikoinen istuu vessassa vaikka kuinka ja kauan ja kun menen katsomaan, on neiti raahannut puoli kirjahyllyä mukanaan ja lueskelee kaikessa rauhassa. Ja keskimmäinen ottaa akkarin lisäksi leluja mukaansa! :eyepop:
 
Mutta Unseen Universityssähän on ihan tutkijanvirkakin, The Reader in Esoteric Studies eli the Reader in the Lavatory, joka minun muistini mukaan perustuu siihen, että kaikkein mielenkiintoisin lukumateriaali kertyy aina vessaan =)

Vessa on rauhallinen paikka lukea. Sinne harvemmin kukaan tulee häiritsemään.

Muoks Muistin oikein, Discworld Compendium sanoo näin:

Lavatory, Reader in the (Reader in Esoteric Studies)
Never referred to by his official name, this member of UU faculty has a private theory that all good books in any giving building gravitate to a pile in the privy, and has dedicated himself to researching them, causing extreme constipation.
 
Isilmírë sanoi:
Vessa on rauhallinen paikka lukea. Sinne harvemmin kukaan tulee häiritsemään.

Paitsi jos asunnossa on vain yksi vessa ja monta asukasta...
Tai jos asuu meillä. Jos ovi on liian kauan kiinni, kissa hermostuu, koska sen potta on vessassa myös!
 
Ylös