Superpalloista (ja muistakin palloista)

Vehka

Unenkutoja
Vastuuhenkilö
Kummi
Eilen oli jännä hetki, ostin superpallon ja kiipesin koulun katolle kokeillakseni, että jos pudotan sen, pomppaako se takaisin katolle. Eipä tehnyt niin, mutta aika korkealle kuitenkin. Seuraavaksi vuorossa kerrostalo.
 
Älä tee sitä! Kerrostalo ei ole läheskään yhtä kimmoisa kuin superpallo ja joku voi jäädä alle!
 
Vehka sanoi:
Eilen oli jännä hetki, ostin superpallon ja kiipesin koulun katolle kokeillakseni, että jos pudotan sen, pomppaako se takaisin katolle.

Järkyttynyt olisin ollut jos olisi pompannut. Olettaen että isku maahan olisi _täysin kimmoisa_ jolloin kaikki aluksi alaspäin suuntautuva voima kääntyisi käänteiseksi ja kohdistuisi ylöspäin, niin silloinkin koko nousun ylös painovoima, kitka (ilmanvastus) hidastaisi pallon liikettä. Mutta koska iskukaan ei ole täysin kimmoisa menee osa iskun liike-energiasta lämmöksi (hukkaan).

Eli samanlaisen pompun saisit aikaan painottamassa tyhjiössä täysin kimmoisalla objektilla eli et mitenkään. :)

Toisaalta jos paiskaat pallon alaspäin vastaavalla voimalla kuin mikä menee hukkaan niin sitten se pomppaisi takaisin.

Usko Tikin varoitusta, kerrostalot eivät ole tarkoitettu pomputeltaviksi. :D
 
Minä heitin kerran superpalloa kerrostalon katolta. Kaveri asui aika korkeassa kerrostalossa, jonka ylimmän kerroksen kohdalta tiputettiin portaikon kuiluun. Talossa oli myös kellarikerros.

Superpallo meni pirstaksi. Räkspoks. Tuli iso kaaos. Oli tosi siistiä.

Pitäisi tehdä uudestaan. Empiriassahan toistettavuus on tärkeää.
 
Heh, tuohan kuulostaa hauskalta! :D
Minä tuossa muutama viikko takaperin löin tennismailalla superpalloa. Koitin saada lyötyä sitä mahdollisimman korkealle, sekä mahdollisimman pitkälle. Korkeutta sain lyötyä ainakin 20 metriä, luultavasti hieman enemmänkin. Pituutta lyötäessä se lensi huimat 60 metriä, vaikken kaikella teholla palloa lyönytkään. Penteleen pallo kuitenkin kimposi teille tietämättömille, enkä testiä siten suruissani enää uusinut.
Samaa tennismailalla hutkimista olen tehnyt myös golfpallollekkin. Kerrankin kun palloa löin ylöspäin se lähti kaartamaan ja melkein tippui kotitaloni katolle :hups:. Olisi peltikattoon luultavasti tullut aikamoinen lommo...
Golfpallo lentää varmaankin yhtä pitkälle kuin superpallokin, mutta korkeammalle se ainakin lentää, näin silmämääräisesti. ;)

Mitenköhän helposti golfpallon saisi rikki, hajoaisiko jos löisi esim. vasaralla kovaa alustaa vasten?
 
tennispallo lentää miellyttävän pitkälle ku sitä huitasee pesismailalla :D

kaverin rotikka rikkoo tennarin noin 20 sekunnissa, meidän kultsulla siihen voi mennä jopa 20 minuuttia.
 
Minä olen kerännyt superpalloja monta vuotta, niitä on nyt lähelle viisikymmentä. Suurin osa on pieniä, koska mielestäni ne pomppivat paremmin, mutta on niitä isojakin. Jokaisella on oma nimi ja oma luonne (Valo on paras kaikista: Haelvae voi todistaa, jos joku julkeaa epäillä). Viime aikoina olen lähinnä vain kerännyt enkä heitellyt omituisista paikoista, mutta sitten tulin kokeilleeksi, mitä koirani niistä tykkää. Juoksee perään ja yrittää syödä, haukkuu ja ryntää huoneeseen josta kuuluu samanlöainen ääni kuin superpallosta sen osuessa lattiaan. Leikin hauskuus loppuu siihen, kun Netta saa sen pallon kiinni ja kiikuttaa sen ties minne maiskuteltavaksi ja järsittäväksi. Onhan se vähän epäreilua, että pelin idea on Netan saada pallo, mutta sitä torutaan, kun se sen saa.
 
Rääkkylän leirillä hyppiessä niitä pomppupalloja kannattaa käyttää! Se isoniso vaaleanpunainen taitaa vieläkin levätä koulurakennuksen katolla. Hups! Mites se sinne joutu? :roll: Sitten yks ihana pikkuheppu tonki pienen sinisen ilmastointikanavasta ja muuta mukavaa...
Tulipa siellä "Gargamelia" heitettyä päähänkin, jonka jälkeen kyllä kadottiin kaverin kanssa aika pikaisesti näkyvistä!
Ja kyllä, Dracaena, Valo on paras! :D Ja pomppupallot on kivoja oman koulun käytävissäkin!
 
Ylös