Syysmiitin 2019 yhteiskokkailut

Mitä aamupuuroa? Voit valita 1-2 ja jos tulokset menevät lähekkäin niin tehdään eri puurot la ja su.


  • Total voters
    4
  • Poll closed .

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Minä en jaksa nyt alkaa pääruokaa suunnittelemaan (saatan osallistua kyllä jos joku muu haluaa organisoida), mutta olisiko kellään innostusta puurorinkiin. Minä mielelläni keittäisin puurot lauantaina ja sunnuntaina aamulla ja lisäksi voisin lauantaina illalla laittaa uuniriisipuuroa (joko maidosta tai sitten voin kokeilla tarvittaessa vegenä, mutta en takaa lopputulosta koska en ole koskaan kokeillut vegeversiota. Netti auttanee tässä asiassa jos tarvetta on).
Minä mielelläni teen valmistustyön, mutta mukaan voisi päästä aineksia ja erilaisia päällisiä (esim. hilloa) tuomalla tai sitten jos osallistuu tiskinakkeihin.

Jos kiinnostusta on niin ajatusta voisi toki jatkaa myös ihan muihinkin aamiaistarpeisiin. Esim. tölkkijogurttia, hedelmäsalaattia, pekonia, munia. Mutta sitten tarvitsen jo apukäsiä valmistukseenkin jos tähän mennään.

Puuro on siitäkin kiva että se ei kärsi pahasti mikrotuksesta joten kaikkien ei tarvitse olla pöydässä yhtäaikaa. Minä tuppaan heräämään yleensä miiteissä aika aikaisin (toki joskus voi olla että uni maistuukin jopa yli kahdeksaan!) ja tarvitsen jotain suuhuni aika pian. Mutta jos noita pekoneita yms. tahtoisi niin voisi ajatella että se olisi vaikka joku klo 10 brunssi?
 
En oikein osaa aamulla syödä puuroa, mutta tuo iltapuuro olisi hyvää ? Osallistun mielellänk siihen tuomalla vaikka aineksia, tiskaamalla ym.
 
Kannatan aamupuuroja lapsen takia, helpompi tehdä aamuisin yksi isompi puuro kuin useampi. Jos jotain pääruokaa ollaan kokkaamassa niin voin osallistua jos se on kasvisruokaa. Voin tuoda aineksia ja auttaa tekemisissä.
 
Tykkään varhain heräämisestä kuin hullu puurosta, joten voin ilmoittautua aamiaistehtäviin. Kasvisruoka maistuisi myös, voisin tuoda raaka-aineita ja esimerkiksi pilkkoa vihanneksia.
 
Minäkin voin olla aamupalan tekijänä, kiskokaa vaikka jalasta ylös. Jos näytän liian myrtyneeltä niin laittakaa kuppi jotain lämmintä nenän eteen.
 
Sen verran varmistelen että jos ilmoittaudutte aamupalalaittoon niin laittakaa selkeästi oletteko syömässä aamulla puuroa, lauantai-illan uuniriisipuuroa vai kenties laittamassa muuta puuron ulkopuolista aamiaista. Ja myös jos osallistutte kaikkeen. Tämä on oleellinen tieto kun aineksien määriä mietitään. Jos nyt jollain mieli muuttuu matkalla suuntaan tai toiseen niin homma ei varmasti kaadu yhteen tai kahteen ihmiseen, mutta varmistetaan aineiden riittävyys ja koitetaan minimoida turha hävikki pysymällä suunnilleen kartalla tilanteesta.

Jos olen nyt kartalla niin lista näyttäisi seuraavanlaiselta (päivitän tähän jatkossakin jos tulee muita jotka tahtovat mukaan niin pysytään kartalla). Hihkaiskaa jos olen tulkinnut jotain väärin.

Aamupuurot
Jaamar
Mushu
Satekai
Enttinen
Kointähti
Sidhiel
Shiera
Olórin

Iltapuuro
Jaamar
Hanna Kullanväärtti
Shiera
Kointähti
Lehtokuusama
Olórin

Isompi aamiainen/brunssi lauantaina (jos joku muu kuin Jaamar järkkää)
Sidhiel
Jaamar
Mushu


Huudelkaa myös oletteko tuomassa jotain aineksia vai kenties suostutteko tiskaamaan ja mitä aamupuuroa toivotte ja jos tuo isompi aaimianen/brunssi toteutuu niin mitä siihen olisitte valmiit tuomaan tai valmistamaan.
Minä en tosiaan pelkän puuron takia velvoita ketään heräämään aikaisin kun ei siihen hellan ääreen välttämättä tarvita seisomaan kuin yksi. Mutta toki saa herätä auttamaan jos tahtoo :)

Edit. Keskitytään nyt tässä rytinässä vaan puuroihin. Jos joku tahtoo erillisrytistä muuta niin se toki hänelle suodaan :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
Minulle kelpaa kaikki puuro. Ja voin auttaa kaikenlaisten juttujen kanssa, ensisijaisesti riittää puuroaamupala mutta toki syön ja voin auttaa muunkin tekemisessä.
 
Ehkä lähdetään sitten siitä että on vaan nyt puurot ettei paisu liikaa ja sitten jos erikseen joku tahtoo organiseerata isompaa niin sitten voi organiseerata :)
 
En nyt ole varma syönkö aamupuuroa (mutta vahva luultavasti vois olla jos sitä on vielä kun herään) mutta voin tuoda purkin eilen keitettyä mustikkahilloa. Uunipuuro ainakin maistuu
 
Laitoin tunne alkuun kyselyn aamupuuron laadusta. Valitaan sen perusteella puuro/puurot mitä tehdään.
 
Kaurapuuro on selkeä ykkönen, joten tehdään sitä lauantaina aamulla.
Toisella sijalla on ruis ja neljävilja yhdessä. Vaikka henk. koht. tykkään enemmän ruispuurosta niin ehdotan että otetaan neljävilja, koska se nyt kumminkin sisältää ruista ja on vähän pehmeämpi jos on joku joka ei tykkää ruispuurosta.

Mitä tarvitaan:
  • Kauraryynejä (1pkt) Sidhiel
  • Neljänviljanryynejä (1pkt) Kointähti
  • Puuroriisiä (1 pkt) Hanna Kullanväärtti
  • Maitojuomaa (3-4l) Olórin
  • Puuronpäällisiä (hilloa, marjoja tms.)
  • Mehukeittoa Lehtokuusama
  • Mansikkahilloa Satekai
Tarkistan vielä, mutta muistelisin että yhdistyksellä ehkä oli kanelia. jos ei ollut niin sitten sitä tarvitaan.
Uunipuuron määrän arvioin siitä että meillä nelihenkinen perhe jossa kaksi syöjistä on lapsia joista toinen on alle kahden syö yhtenä iltana melkein sen kahdenlitran puuron. Listalla on iltapuuroa syömässä viisi ihmistä (joista kaksi on tuosta suursyömäriperheestä :D ) niin kannattaa tehdä ihan vähintään se kolmen litran puuro. Varmaan menee vaikka tekisi neljänkin. Varsinkin jos puuron tuoksun houkuttelemana saadaan vielä lisää syöjiä ;)

Eli huudelkaa tuosta listalta mitä kukakin on tuomassa.

Edit. Eipäs olekaan kahta meitä syömässä kun Mushu kotiutuukin jo päivällä. Mutta kyllä varmaan silti se ainakin kolmen litran puuro kannattaa laittaa :)
 
Last edited:
Minäkin kannatan lumenvalkoista rotupuhdasta riisiä. Voin tuoda neljänviljan ryynejä. Etsinkö kaupassa niitä nimellä 'hiutale' vai jollain muulla? Hiutaleita taitaa olla suurin osa kauppojen viljavalikoimasta.

"Ryyni tarkoittaa viljakasvien kuorittuja ja rikottuja jyviä. Ryyni-sanaa käytetään lisäksi varsinkin puhekielessä hiutaleista eli höyrytetyistä ja litistetyistä jyvistä. Ryyni on lainasana ruotsin kielen sanasta gryn. Elintarviketeollisuudessa ja kaupan alalla ryynistä käytetään yleisesti suurimo-sanaa."
 
Last edited:
@Kointähti Ihan sitä tavallista littanaa jyvää josta keitetään puuroa ja josta usein käytetään nimitystä ryyni (riippumatta kuinka virallinen tuo nimitys on) :p
 
Ylös