Tänään opin, että...

Ketään ei kiinnosta, jos faktat on poissa silmistä. Olen yrittänyt jo toitottaa hetken aikaa yhdessä porukassa, että toiminta ei jatku, jos ei kukaan ota hommia hoitaakseen. Kaikenlisäksi sain kuulla heiltä, että olen laiska, koska en hoida heidän tehtäviään vaan pelkästään omani. Kaikenlisäksi olen yhden toisen ihmisen kanssa ainoat, jotka tietää miten hommaa voi hoitaa ja haluaisimme muita opettaa, muttei heitä vain kiinnosta. Eli opin tästä suoraan, älä suostu asioihin, jotka tuntuu itsestä väsyttäviltä ja jos vieläpä suostut, niin herätä kaikki faktoilla kunnolla! Ärrinmurrinmurinaa..
 
Tänään opin että korvia pestessä voi saada aikaan sen, että vettä menee niin syvälle ettei sitä saa pois. Sen jälkeen on puolikuuro.
 
...poutasäällä voidaan tarkoittaa myös pilvistä, mutta sateetonta säätä (dry weather). Olen aina mieltänyt poutasään aurinkoiseksi sääksi. :D
 
...Suomen rikoslaki alkaa keisari Aleksander kolmannen julistuksella.
Muistankohan oikein että lakiteknisesti siellä taisi olla edelleen pykälä jossa kuolemanrangaistus on olemassa Suomessa mutta ainoa rikos josta se voitaisiin tuomita on keisarin murha? Perustuslaki kuitenkin kieltää sen.
 
Kaljama-sanaa käytetään Rovaniemen seudulla tarkoittamaan liukasta jäätä erityisesti tiellä. Tie oli kaljamalla. Sanan alkuperä on pohjoissaamen galljin-sanassa, mistä syystä sitä ei juuri tunneta etelässä.
 
Mikäli C++:ssa tekee vahingossa samannimisen muuttujan kuin jokin kantaluokan funktio, niin tämä tulkitaan funktio-osoitimen käytöksi ja saa aikaan kohtuullisen ihkuselvän kääntäjävirheen, jota miettiessä saa pään raapimisesta tikkuja sormiinsa.
 
Asun presidentti P.E. Svinhufvudin mukaan nimetyn tien varrella, olen asunut jo yli 10 vuotta. Tänään sain kuulla, että Ukko-Pekantie viittaa häneen eikä suinkaan Ukko-Pekka-höyryveturiin.
Tässä taas nähdään miten omassa kuplassaan voi ihminen elää. Luumäellä Ukko-Pekka on niin iso juttu että sitä ei edes tule arjessa ajatelleeksi että tämä lempini olisi ehkä jollekin tuntematon.
...poutasäällä voidaan tarkoittaa myös pilvistä, mutta sateetonta säätä (dry weather). Olen aina mieltänyt poutasään aurinkoiseksi sääksi. :D
Minä olen kuullut puhuttavan pilvipoudasta ja sitä kautta kai tämä termi on tullut merkitsemään minulle sateetonta säätä.

Minulla taas nyrjähti täysin kun ulkoillessa luulin kuulleeni jonkun sorkkaeläimen mölisevän ihan lähellä. Sitten ajattelinkin sen olevan kiimainen kissa (tähän aikaan vuodesta) ja lopuksi tuli vielä mieleen että jotain elukkaa tapetaan jossain. Lopulta tulin siihen tulokseen että kyseessä oli joku varislintu. Äänien runsaudesta voisi päätellä sen olevan korppi, mutta ihan näin lähellä pihaa en ole koskaan näitä hienoja lintuja nähnyt. Joidenkin kilometrien päässä tosin olen niitä tavannut, joten se voisi ollakin korppi. Tässä pihapiirissä on kuitenkin liikkunut enemmän variksia.
 
Internet on yhtä suuri ilmaston kuormittaja kuin lentoliikenne. Miettikää sitä, kun streamaatte seuraavan kerran nörttiviihdettä, kirotut sohvaperunat ympäristön tuhoajat!
 
Jos haluaa kehua jotakuta hyvin tehdystä työstä maoriksi, sanoo "ka pai". Jos työ on tehty erityisen hyvin, sanoo "tino pai".
 
Japanin feodaalikauden hienojen puupiirrosten leimoista yksi ei liity mitenkään kuvantekijöihin vaan on merkki ennakkosensuurin läpäisemisestä. Näin ainakin väitti kirjastosta lainaamani Hokusaita ja Hiroshigea käsittelevä kirja.
 
Last edited:
Oikeastaan opin tämän eilen, mutta ehkäpä foorumipoliisi antaa tämän kerran anteeksi...

Ihminen huomaa tosiaan vain sen, mitä olettaa löytävänsä. Kulutin aivan liian paljon aikaa erään virheeen etsimiseen, koska sen alkuperäinen syy oli muuta kuin kuvittelin. Koska etsin eri asiaa, en huomannut sitä oikeaa virhettä vaikka se hyppi silmilleni monta kertaa. Tarkennuksena siis: etsin jotain, joka on tehty väärin. Virhe taas johtui siitä, että jotain oli jätetty tekemättä. Missään olemassaolevassa ei ollut mitään vikaa, mutta kokonaisuus toimi väärin, koska jotain puuttui. Huoh.
 
Yksi syy Tampereen Härmälän kaupunginosan pientalovoittoisuuteen on alueen verrattainen läheisyys Tampere-Pirkkalan lentokenttään nähden. En nyt muista kielsikö alueen kaava suoraan korkeat rakennukset vai säädeltiinkö asiaa pienemmällä mittakaavalla vaikkapa rakennuslupien suhteen.
 
Yksi syy Tampereen Härmälän kaupunginosan pientalovoittoisuuteen on alueen verrattainen läheisyys Tampere-Pirkkalan lentokenttään nähden. En nyt muista kielsikö alueen kaava suoraan korkeat rakennukset vai säädeltiinkö asiaa pienemmällä mittakaavalla vaikkapa rakennuslupien suhteen.
Härmälässähän oli lentokenttä vielä sodan aikaan, joten silläkin saattoi olla jotain merkitystä.
 
Erittäin todennäköisesti :D Voi peräti olla, että museon kuvatekstin mainitsema lentokenttä oli juuri Härmälän lentokenttä ;)
 
Ylös