Tänään opin, että...

... Suomen teattereissa oli 1960-luvulle asti pukupakko, joka tarkoitti, että oli näyttelijöiden itsensä velvollisuus suunnitella ja hankkia rooleissaan tarvitut arkipuvut. Historialliset ja fantasia-asut teatterit kyllä kustansivat ja ne tilattiin ulkomailta ns. tyyppipukukatalogien avulla, eli hankittiin asuja tietyntyyppisiä rooleja silmälläpitäen ja niitä samoja asuja sitten kierrätettiin näytelmästä toiseen samantyyppisillä roolihahmoilla. Mutta ns. tavalliset vaatteet roolihahmoilleen näyttelijät joutuivat ostamaan itse, ja se teki helposti melkoisen loven tilipussiin.
 
Last edited:
ettei ole itsestäänselvää että ohjaustankoa pystyisi nostamaan vaan pyörään täytyy vaihtaa joku kohtuullisen kallis pala.
Tämä on tosiaan tullut ongelmaksi viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Joskus on kyseessä kaapeleiden lyhennys minimiin ja toisinaan etuhaarukan muotoilu joka estää pidemmän varren laittamisen. Itsellä tankoa pystyy hiukan säätämään ohjaustangon päässä olevan kulmavälipalan avulla mutta samalla satulan ja tangon väli muuttuu liian lyhyeksi. Satula on jo takana ääriasennossa että polkimille saa jalat varsin suoraan. Pitäisi olla kolme-neljä senttiä lyhyempi selkä tuohon runkoon niin olisi helppoa säätää kohdalleen. Tuon nykyisen käyttöönoton jälkeen jouduin kiertämään tankoa haarukan varressa niin että jarrukahvat ovat riittävän etäällä. Periaatteessa olisi pitänyt kaventaakin tankoa koska kaupunkioloissa yli 45cm leveä on täysin tarpeeton ja täpärissä paikoissa ylimääräinen 5-10 cm on syy pieneen huoleen.

Aina uutta hankkiessa on vaadittava säädöt itselle oikein, jos se on ylipäätään halutussa mallissa mahdollista. Lahjaksi ei pyörää lahjan saajan kokeilematta kannata ostaa kun siinä on säädöt kuitenkin pielessä.
 
Last edited:
Minä koeajoin pyörän ennen kuin ostin sen eikä ohjaustanko tuntunut kauhean matalalta mutta liikenteessä se tuntui varsinkin aluksi vähän turvattomalta. Sovin liikkeen kanssa että siihen vaihdetaan aikanaan tuo säätöpala ensihuollon yhteydessä, minulla onneksi ei haittaa jos satulan ja tangon välinen matka lyhenee kun olen ehkä rungon koon kannalta suositellun pituuden alapäässä.
 
Aina uutta hankkiessa on vaadittava säädöt itselle oikein, jos se on ylipäätään halutussa mallissa mahdollista. Lahjaksi ei pyörää lahjan saajan kokeilematta kannata ostaa kun siinä on säädöt kuitenkin pielessä.
Kokeilematta en kyllä minäkään suostuisi pyörää ostamaan. Kun ostin nykyisen pyöräni niin ensin kotona googleteltiin millä merkeillä olisi malleja tällaiselle karvan vajaa 150 senttiselle polkijalle ja minulle pysty ajoasento oli ehdoton. Sitten googleteltiin mistä lähialueen liikkeestä löytyisi näitä malleja. Yhdessä liikkeessä oli kaksi vaihtoehtoa (oli noita varmaan muuallakin, mutta en muista oliko kahta missään). Toinen oli todella kaunis. Ihastuin sen kevyeen ja vähän vanhanaikaiseen ulkomuotoon. Toinen oli kokoonsa nähden painava, paljon modernimpi muotoilultaan ja muutenkaa en tykännyt siinä oikeastaan muusta kuin nimestä. Lähdin kuitenkin ajatuksella koeajaa molemmat. Ensin se kaunis. Polkeminen oli kevyttä ja mukavaa. Asento ei ollut paha, mutta ei ihan täydellinenkään (liikkeessä säädettiin minulle sopivaksi molemmat pyörät). Olin tässä vaiheessa aika varma valinnastani. Sitten kokeilin painavampaa vähän sillä ajatuksella, että onpahan sitten kokeiltu. Se rullasi kevyesti ja ohjaaminen oli edelliseen pyörään verrattuna paljon vakaampaa ja varmempaa. Asentokin oli ihan heti parempi. Hetken yritin vielä pitää kiinni päätöksestäni ostaa se jonka olisin alunperin halunnut, mutta sitten tuli järki väliin ja jouduin sanomaan, että otetaan se rumempi ja muistaakseni kalliimpikin (en sanonut noin siellä liikkeessä, mutta ajatus oli tämä) kun se vaan tuntui niin paljon oikeammalta.
Nyt minulla on niin painava pyörä, että se ei käy mihin tahansa pyöränkuljetustelineisiin (kattotelineet kaikki poissa laskuista), mutta on sillä hyvä ajaa.
 
...kissoille on omia pieniä rukousmattoja, ja moni muslimi myös ostaa sellaisen kissalleen, koska sitten kissa ei niin herkästi änge samalle matolle rukouksia hankaloittamaan tai yksinkertaisesti pakota omistajaansa rukoilemaan paljaalla lattialla. Kissat ilmeisesti rakastavat yhdistelmää paksu, pehmeä matto + lattialla istuva omistaja ja haluavat ehdottomasti osallistua.
 
Näin juuri kuvailemasi kaltaiseen tilanteeseen liittyvän videon @Isilmírë 😂 videossa kissa ei malttanut edes odottaa sitä, että levitettävä rukousmatto oli lattialla - kissa hyppäsi sen päälle maton ollessa vielä puoliksi ilmassa. Maton omistajaa tilanne huvitti mitä suurimmissa määrin.
 
Opin et puolituisten AC:hen lisätään –2, jos vastustaja (hoppelin lyömistä yrittävä) on isompi kuin ihminen.

Olen nimittäin ostanut drivethroughsta d&d rules cyclopedian.

Aikaisemmin olen kyllä selaillut (ja pari kertaa pelannutkin) d&d:n perussääntökirjaa, siis sitä mikä suomennettiin 1980-luvun lopulla. Mutta ei sitä kaikkea voi muistaa.

Sit puolituiset saavat myös +1 initiative-heittoon ja lyhyen jousen tai kevyen jalkajousen osumaan. Mutta voivat käyttää vain lyhyitä aseita.

PS. Olisi kiva päästä pelamaan d&d:n perussuäännöillä kunnon vanhanajan luolaholvausta. Pitäisköhän meitsin tiedustella täällä Tampereen Hobittilassa halukkuutta, jos alan pelinjohtajaksi, vaikka itse kyllä olisin mieluummin pelaajana...
 
Paitis kun toisesta kohdasta luin, niin AC:hen lisättäisiinkin vain –1. Ota näistä nyt selvää, toinen on väärin.
Selasin juuri Rules Cyclopedia pdf:n läpi halfling-hakusanalla. Löysin useamman maininnan -2 -bonuksesta (hahmonluonti ja puolituis-npc:t), enkä yhtään joka olisi sanonut sen olevan -1.
 
... on kiellettyä esimerkiksi ottaa sulkaa lintujen ruokintapaikalta. Näet linnut, lukuun ottamatta muutamaa lajia kuten varista ja harakkaa sekä riistalintuja, ovat rauhoitettuja ja rauhoitettujen eläinten tai näiden osien hallussapito on kiellettyä.
 
... on kiellettyä esimerkiksi ottaa sulkaa lintujen ruokintapaikalta. Näet linnut, lukuun ottamatta muutamaa lajia kuten varista ja harakkaa sekä riistalintuja, ovat rauhoitettuja ja rauhoitettujen eläinten tai näiden osien hallussapito on kiellettyä.
Opin juuri, että olen mukulana luultavasti rikkonut lakia kun tehtiin koulussa (!) inkkaripäähineitä 😳 ulkoa kerättyä sulkaa ja höyhentä oli siinä monenlaista, moooneeenlaista.
 
Ylös