Tänään opin, että...

Nerwende

Kontulainen
(Toisaalta varastettu idea. Tuoreita huomioita, uutta tietoa, ahaa-elämyksiä. Omasta elämästä, koulusta, työpaikalta, kirjasta, ihan mistä vaan. Keskustelu sallittua, jopa toivottavaa, ettei tästä tule pelkkää irtolistaa. Ja kukaan ei sitten kommentoi, että joku juttu on wanha - oppia ikä kaikki jne jne. :) Pitkään olen tämän aloittamista miettinyt, ja nyt sattui sopiva syy kohdalle.)

... olenkin 4 senttimetriä pidempi kuin olen luullut. Terveystarkastuksessa tämä havainto tehtiin, ja meni kyllä hetki ennen kuin uskoin. Ihminen voi ilmeisesti kasvaa vielä täysi-ikäisenäkin, sillä edellinenkin mittaus on tehty "virallisesti" terveydenhoitajan luona seinään kiinnitetyllä pään päälle laskettavalla mitalla joskus 2000-luvun alkupuolella.
 
Tää on tosi hyvä aihe! Mulle sattukin aikasemmin just sopiva juttu tähän. Tai no ei.
Tää on pikemminkin nolo tilanne kun ahaa-elämys. Mutta haluan sen kuitenki tänne laittaa.

Tänään opin, että kannittaa varmistaa onko talo tyhjillään ennen kuin tekee jotain typerää.
Heräsin aikaisin. Luulin olevani yksin kotona. Vedin hurjan lauluesityksen alakerrassa. Sen päätyttyä kuulin hurjat
taputitappuset ja naurun remakan yläkerrasta. Huoh... Isoveli olikin kotona. :shock:
 
Tänään opin, että liikenneympyrä ja kiertoliittymä ovat yksi ja sama asia. Olen siis elänyt harhassa viimeiset 13 vuotta.
 
Tänään opin, mitä makkarasota tarkoittaa. Se on siis nimitys sille taistelulle, jonka suomalaiset voittivat talvisodassa venäläisten päästyä selustaan, koska venäläiset pysähtyivät nälkäisinä soppatykeille ja aloittivat makkarakapinan. Jaahas.
 
Tänään opin, kuinka ihminen käännetään kylkiasentoon :p
Opin myös, että 7-luokkalaisilla on omituisia ihmissuhteita [22]
 
Tänään opin sen, että joskus voi sanoa myös "ei", kun yritetään työntää lisää töitä. Onnistuin sanomaan "ei" kahdelle eri jutulle, joista toinen olisi venyttänyt toukokuisia työpäiviäni pitkälle iltaan ja toinen olisi syönyt kesälomaani melkoisesti. En suostu sellaiseen tänä keväänä.

Ja vaikka sanoin "ei", kaikki tuntuivat ymmärtävän! Tämä oli ihan kiva havainto!
 
Tänään opin, että on kovin vaarallista (ja kivuliasta) kävellä päin tolppia. Se sattuu, kun höpöttää taaksepäin, eikä huomaakaan kävellessään vaaran lähestyvän..
 
Tänään opin hieman lisää osakkeista ja osakeyhtiöiden perustamisesta. Ei ihan suunnattoman mielenkiintoista mutta hyödyllistä, ja valottaa muuten paljon hesarin taloussivuja. Älkää kysykö kuitenkaan, mitä tarkalleen ottaen opin, sillä se ei osaa olla sanallisesti ilmaistavassa muodossa.
 
Tänään opin että pyörimissuunnalla on jotain väliä. (Osaako joku btw kertoa mikä sellainen fysiikanluokasta löytynyt vempele on nimeltään, jossa on edessä kaksi ohutta kiekkoa joita pyöritetään kammesta ja joissa olevat metalliläpyskät hankautuvat sellaisiin harjaksiin, joiden kautta sähkövaraus ilmeisesti siirtyy laitteen takana oleviin kahteen tappiin, joiden välille saa syntymään kivoja sähköpurkauksia kun niitä siirtää lähemmäs toisiaan. Nimeä kun en oppinut enkä myöskään sitä, miksi laite toimi vain silloin kun kampea käännettiin myötäpäivään.)

Opin myös, että kivoistakin fysiikan asioista saa kamalia kun niihin menee sotkemaan kemiaa. Hyvästi yksinkertainen potentiaalienergia, nyt siitäkin on tullut jotain atomisidostelua [22]
 
Ksu sanoi:
Ja vaikka sanoin "ei", kaikki tuntuivat ymmärtävän! Tämä oli ihan kiva havainto!

Vielä kun oppisi sanomaan ei itselleenkin ;)

Minä opin tänään uuden lonkankoukistajan dynaamisen venytyksen.
 
Haelvae sanoi:
Tänään opin, että on kovin vaarallista (ja kivuliasta) kävellä päin tolppia. Se sattuu, kun höpöttää taaksepäin, eikä huomaakaan kävellessään vaaran lähestyvän..
Niinpä, riittää jopa keskusteleminen vieressä kävelevän kanssa. Kannattaa siis ainakin säännöllisin väliajoin katsoa eteenpäin. Olen siis kävellyt joskus muinaisuudessa liikennemerkkiä päin :wtf: ja saanut otsaani komean kuhmun ja mustelman. Kannattaa myös katsoa , ettei epähuomiossa kävele päin lasiseinämää luullen sitä liukuoveksi.

Tänään en ole tainnut oppia mitään erityistä. Ellei lasketa sitä, että minun olisi jo pitänyt oppia, että jättistuutit aiheuttavat jostain syystä aina vatsanväänteitä. Muista jätskeistä ei ole ollut vastaavia ongelmia.
 
Vehka sanoi:
Tänään opin, mitä makkarasota tarkoittaa. Se on siis nimitys sille taistelulle, jonka suomalaiset voittivat talvisodassa venäläisten päästyä selustaan, koska venäläiset pysähtyivät nälkäisinä soppatykeille ja aloittivat makkarakapinan. Jaahas.

Olen kuullut tuon muodossa "x tapahtui joskus ennen nakkisotia", eli sama kuin "vuonna miekka ja kypärä" jne. SIis kauan sitten. Olen kuitenkin järkeillyt, että se olisi alunperin viitannut aikaan ennen armeijan käymistä - siellä kun nakkeja, siis yleensä epämiellyttäviä tehtäviä, piisaa, sotimisesta puhumattakaan. Vaan taisin olla väärässä. :)
 
Steelsheen sanoi:
(Osaako joku btw kertoa mikä sellainen fysiikanluokasta löytynyt vempele on nimeltään, jossa on edessä kaksi ohutta kiekkoa joita pyöritetään kammesta ja joissa olevat metalliläpyskät hankautuvat sellaisiin harjaksiin, joiden kautta sähkövaraus ilmeisesti siirtyy laitteen takana oleviin kahteen tappiin, joiden välille saa syntymään kivoja sähköpurkauksia kun niitä siirtää lähemmäs toisiaan. Nimeä kun en oppinut enkä myöskään sitä, miksi laite toimi vain silloin kun kampea käännettiin myötäpäivään.)
Laite on tod.näk. Van de Graaff- eli nauhageneraattori.

Aiheesta lisää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff_generator
http://vanha.physics.utu.fi/opiskelu/kurssit/FFYS4436/kurssi2007/staattinen_sahko.pdf
Alemmassa hommat löytyy suomeksi sivulta kolme alkaen.
 
Eikös kyseistä laitetta kutsuta myös teslaksi, vai kuvittelenko vainen?
 
hih. opin viime viikon sunnuntaina että vaikka rakkauden löytäminen voi tuntua epätoivoiselta, se voi löytyä ihan yllättän <3 ja ilman suurempaa tarkoitusta etsiä rakkautta.. ja olen onnellinen siitä. <3
 
Jaakobin tikapuut tulivat miulle mieleen. Pikaisella googletuksella löysin tuollaisen kuvan http://shannonsstudioblog.blogspot.com/2007/10/jacobs-ladder.html
 
Opin että pari kilometriä pari numeroa liian pienissä saappaissa on aika tuskainen kokemus. Ja opin myös että aina pitää tarkistaa kenen saappaissa lapset lähtevät eskarista kotiin.
 
Aada Viola sanoi:
Tänään opin, että kannittaa varmistaa onko talo tyhjillään ennen kuin tekee jotain typerää.

Heh, minä olen myös oppinut tämän kantapään kautta melko samalla tavoin pariinkin kertaan. Kerran tulin koulusta kotiin, luulin kämpän tyhjäksi, pistin CMX:n täysille soimaan ja hoilasin mukana. Taisinpa siinä sivussa vielä puhua päättömiä itsekseni. Säikähdin sitten kuollakseni, kun äiti tuli silmät pyöreinä katsomaan, mitä oikein puuhasin; hän olikin tietämättäni saanut sairaslomaa. Nykyään huutelen aina kotiin tullessani jo ovella, onko ketään kotona, ja tarkistan, ettei kukaan loju piilossa peiton alla ennen kuin aloitan synkän yksinpuhelun. :grin:
 
Tänään opin miten korvatulpat toimivat. Tai no en ihan kokonaan, mutta kuitenkin.

Olimme nimittäin kouluryhmämme kanssa Sotkamon Mondo Minerals-tehtaalla vierailulla (kaivaa malmia, erottelee siitä talkkia ja käyttää sitä kaikkeen kivaan, esim. maaliin), ja siellä oli joitain meluisia alueita. Otimme korvatulppa-automaatista muutaman, ja hetken tutkiskelun jälkeen älysin ainakin puoliksi miten ne toimivat.

Muuten, se Mondo Mineralsin avolouhos oli valtava. Katsottiin sen reunalta suoraan alas syvyyksiin. Näimme suuret kaivinkoneet kuin pikkuriikkiset lelukoneet. Tuli ihan mieleen jokin Angbang (vaikkei se mikään kaivos olekaan). Vierailu oli opettavainen. :)
 
Tänään opin kivojen kontulaisten ansiosta parilla klikkauksella että tuo meidän laitoksemme oli sitten "Wimshurst machine". Ja kyllä, leikimme sillä tänään lisää kun opettaja ei ollut fysiikantunnilla paikalla (tervehenkistä leikkiä sähköllä) :p Satekain mainitsemat Jaakobin tikapuut ovat kyllä kiehtova näky - en kyllä muista mainitsiko yläasteen opettaja hengenvaarallisuudesta meille rakentaessaan sellaiset. Toivottavasti.
 
Ylös