Taas ärsyttää!

Ei riitä, että Postnord toimittaa pakettinsa Atalan K-Markettiin eikä niihin Linnainmaan kolmeen postiautomaattiin tahi täyden palvelun postiin, joita kilometrin etäisyydellä kotoani on. Lisäksi tämä kauppa avataan tavallisena lauantaina vasta yhdeksältä!

Tosin ihan kaunis ilma on täällä pihalla odotella paikan avautumista, onni onnettomuudessa!
 
Postnord tekee tuota täälläkin. Paketit tilataan Turenkiin, mutta toimitetaankin Hämeenlinnaan. Olen kerran jättänyt paketin noutamatta ja ilmoittanut kauppaan, että en pysty pakettia noutamaan. Heillä on kuulemma ollut muulloinkin tällaisia ongelmia, mutta kukaan ei ottanut vastuuta toimituspaikasta. Ei Postnordin palvelua käyttävä kauppa eikä Postnord itsekään. Sain hyvityksen noutamattomista tuotteista ja etsin vastaavat muualta.
 
Yskä alkaa olla sitä luokkaa, että epäilen keuhkoputkentulehdusta pelkän flunssan sijaan. Toivottavasti olen väärässä. Joka tapauksessa huomenaamulla on aika mennä päiväpolille hoitajan todistusta pyytämään, koska olen jo käyttänyt ne kolme päivää, jotka voin saikuttaa omalla ilmoituksella. Siellä varmaan saan myös jonkinlaisen ammattilaisarvion terveydentilastani.
 
Olisipa muuten aika todella kivaa, jos tämä räkätauti saisi vihdoin aikaiseksi LOPPUA! Joudun huomenna tuhlaamaan jo lääkärinkin aikaa siihen, että minulla on ihan yksinkertaisesti nuha, yskä, kipeä kurkku (todennäköisesti vain kaikesta tästä yskimisestä), valtava väsymys, koska en ole puoleentoista viikkoon nukkunut kunnolla, ja lisäksi välillä vähän huippaava olo, todennäköisesti ihan vain koska olen niin väsynyt. Mikään tästä ei ole vakavaa, toipuminenkin edistyy näin hitaasti todennäköisesti vain siksi, ettei kroppa ole tomerimmillaan näin väsyneenä, mutta pakko on mennä nyt lääkärille asti sairastodistusta pyytämään.
 
Ärsyttää, kun jännitän hammaslääkäriä. Aika on tänään iltapäivällä, ja nyt en sitten saa rauhoituttua, ennen kuin se on ohi. Kaverini yrittävät rauhoitella minua, että koska en tiedä, mitä siellä tapahtuu, niin siellä ei voi tapahtua mitään kovin kamalaa.
 
Suvaitsemattomuus. Tänään tyrmistyin, kun pitkäaikainen facebook-tuttava, goottikristittyjen ryhmänvetäjä, tuomitsi feministit ja sateenkaariväen eri julkaisuissaan. Olin pettynyt: henkilö, joka ajaa erilaisuuden asiaa tyyliin hevari ei ole automaattisesti saatananpalvoja, väittää että naisten kunnioittaminen ei kunnioita miehiä ja että toivottavasti toinen tulemus tapahtuu pian, kun elämme tämän jumalattomuuden keskellä -ja siihen kuva pride-marssista. No, hän asuu USA:ssa, täytynee ymmärtää. Konservatiivisen kansan keskuudessa suvaitsevaisuuskin on konservatiivista?
Olen toki elänyt Suomessa ihmisten kanssa, joille liberaali ja fundamentalisti merkitsevät sanoina jotenkin päinvastaista kuin itselleni.
No, kaipa minulla on päässä vikaa, kun olen discoileva heavyhippipunkki, sateenkaareva ortodoksikristitty, feministi, antirasisti, luonnonystävä, taideharrastaja, fantasiahörhö, otaku, nepsy ja mielenterveyspotilas. Niin että eihän kaikki voi tätä kaikkea hyväksyä. Vai voiko?
 
Olen toki elänyt Suomessa ihmisten kanssa, joille liberaali ja fundamentalisti merkitsevät sanoina jotenkin päinvastaista kuin itselleni.

Niin, Päivi Räsäsen ja hänen hengenheimolaisten logiikkahan meneen niin, että rakkaus on sellaisten ihmisten kutsuminen syntisiksi, jotka eivät elä kuin he, koska suurinta rakkautta on kertoa iankaikkisen elämän mahdollisuudesta, mikä toteutuu vain jos tulkitsee Raamattua kuin he (homous ja feminismi on syntiä), ja pyrkii elämään sen mukaan.

Vohobittia on myös huvittanut et Suomessa Aito avioliitto ry:n jatkoksi on perustettu Uskonnon ja sananvapaus ry, jonka logiikka menee siten, että heillä on sananvapaus arvostella muita, mutta jos heitä arvostelee, on se sananvapauden estämistä.
 
En ymmärrä, miksi uutta itärataa jaksetaan puuhata. Turun tunnin junaa ehdittiin jo haukkua kaikkien aikojen siltarumpupolitiikaksi, mutta ihmeesti itärataa vain jaksetaan puolustaa. Kun uusi liikenneministeri oli kommentoinut itärataa turhaksi, Pohjois-Karjalasta ja -Savosta muistutettiin sen tarpeellisuudesta (Yle). Toki myös hallitusohjelmaan kirjattuja Karjalan ja Savon ratojen aiottuja korjauksia kehuttiin. (Ja näitä korjauksia ja itärataa voidaan myös sekoittaa toisiinsa, mutta oletetaan, että itäradasta puhuvat tarkoittavat aina sitä suunniteltua Helsinki–Kouvola-rataa.)

Itsehän en alunperinkään ymmärtänyt itäradan ajatusta. Oletan sen syntyneen tasapainottamaan suunnitelmaa Tampereen ja Turun tunnin junista, jotta hanke ei näyttäisi vain Turun ja Tampereen asiana. En vain ymmärrä, kuinka itäsuomalaiset kuvittelevat vartin nopeammasta yhteydestä Helsinkiin hyötyvänsä, kun matka-ajat ovat 4–5 tuntia. Kymeenlaaksoonhan tuo rata tulisi. On toki huomautettu, että tämä olisi lisä nykyisten ratojen kunnostukseen, jolloin kokonaisuudessa matka-ajat lyhenisivät enemmän. Että pitäisi saada molemmat. Toki, sitten kun nykyinen rataverkko on kunnostettu, voisihan sitä uuttakin rakentaa. Kun senkin päivän näkisi.

Yleinen ongelma näissä on se, että uuteen tuntuu olevan niin paljon helpompi käyttää rahaa. Jos joku olisi ehdottanut puoltakin uusien ratojen hinnasta vanhojen kunnostukseen, johan hänet olisi naurettu pihalle. Milloin valtiolla semmoisia rahoja on ollut? Toisekseen niitä markkinoidaan kestävyydellä, mutta ne korostavat vain kiirettä, kuinka aina pitäisi päästä kovempaa.
 
Polkupyöräni takarengas on vääntynyt. Sille en osaa itse tehdä mitään, joten ei auta kuin huomenna töiden jälkeen viedä pyörä korjaamolle ja pyytää, että laittavat sen kuntoon. Totesin parhaaksi teettää samaan syssyyn vihdoinkin täyshuollon, kun pyörä on kuitenkin jo useamman vuoden ollut käytössä eikä sille ole koskaan tehty kuin kevyttä pintahuoltoa. Kalliiksihan se ilmeisesti tulee, mutta kaipa tämä on arvollinen kohde käyttää loput keväisestä aikuiskoulutusstipendistä, jos sitten voin taas pidemmän aikaa polkea töihin turvallisin mielin ajopelin äkillistä hajoamista pelkäämättä.
 
Löysin vegaanista ruokaa ravintolasta Ranskassa (jossa olen nyt). Sain ärhäkän ruokamyrkytyksen. Vanhemmat söivät eri ruokaa ja muuten olemme syöneet samoja ruokia, joten veikkaan tofun menneen pahaksi tässä kuumuudessa. :( olo on kuin ryttyisellä ja kuivalla keittiörätillä. Huominen kiva minivaellus Ranskan alpeilla peruuntuu :(
Hyvä puoli on se, että tämä on isohko kaupunki ja provinssin (läänin?) keskussairaalaan on 2km eli jos alan näyttää liian heikolta niin minut voidaan kärrätä sinne.
 
Naapurissa tänä aamuna alkanut remppa on tehnyt levottomaksi ja ärtyneeksi. Tee tässä sitten valmisteluja huomiseen Harn-roolipelailuun. Alan pelätä että tämä kestääkin vähän kauemmin... Ehkä kannattaa lähteä vaikka kirjastolle tabletin ja paperilehtiön kanssa.
 
En saanut yöllä unta kuin vasta joskus kolmen maissa ja sitten heräsin seitsemän jälkeen siihen, että puolison aktiivisuusranneke (tai mikä sellaisen "kyylää itseäsi nukkuessasikin" -härpäkkeen nimi onkaan) piti ääntä. Väsyttää aivan järkyttävästi mutta uni ei enää tule millään, ja olen tällä hetkellä niin ärtynyt, että tekisi mieli ottaa tuo typerä rannemasiina, viedä se ulos ja hakata kivellä tuusan nuuskaksi.
 
Sairastuin sitten justiinsa parahiksi ennen töitten alkua. Ainoa oire on yskä, mitään muuta ei oikeastaan missään vaiheessa ollut. Minulla yskä jatkuu usein kuukausia joten ärsyttää todella paljon. En tiedä, mikä se tällainen tauti on, jossa se on ainoa oire. Joku keuhkoputkentulehdus? Heräsin viiden aikaan hirveään yskänpuuskaan ja oli pakko nousta ja höyryhengittää, että sai limaa ulos. Naureskelin eilen kun lauloin alas suureen H-säveleen. Huomenna töihin laulamaan satsia, jossa suuressa osassa edes bassot eivät laula niin alas. Olen tietysti sopraano. Jes. :urg:

Viime vuonna ennen elokuun harjoituskauden alkua ihan sama juttu. Nyt olen kuitenkin levännyt ja välttänyt yhtään riehumasta nopean paranemisen toivossa. Näköjään sillä ei ole mitään merkitystä. Aaaarghhh. En tiedä, onko keinoa, mitä en ole vielä kokeillut.
 
Selittämätön yskä / ärtynyt kurkku voi johtua allergiasta. Itse ihmettelin pitkäkestoista yskää, mutta selvisi sitten että olen allerginen oreganolle.
 
Ärrin märrin. En saanut miittikuvia laitettua koneelle. Viimeinen oljenkorteni, ulkoisen levyaseman piuhan lainaaminen kuvien siirtoon, näyttää loppuun käytetyltä. Kyseisen mallista piuhaa ei enää saa kaupoista. Jos perheen supernörtit eivät keksi jotain jippoa, taannun teettämään kaikki kuvani paperikuviksi, kykenemättä digitaalisesti parantelemaan niitä läppärillä. Tätä se on kun tekniikka vanhenee vielä nopeammin kuin minä. Mutta tämäkään seikka ei saa minua hankkimaan vielä älypuhelinta.
Vinkumiseni syy on lähinnä se, että jos minulta odotettiin tulevaksi joitain miittikuvia, niin eipä taida onnistua. Voihan Sauronin hikisukka!
 
Tätä se on kun tekniikka vanhenee vielä nopeammin kuin minä.
Aamen!
Minua on vaivannut tämä asia jo monta vuotta. Kyllä pitäisi sellaisen laitteen, joka on kallis ja sisältää paljon metalleja, joiden hankkimiseksi tuhotaan luontoa ja kohdellaan ihmisiä ala-arvoisesti kestää aika paljon pidempään kuin nykyään kestää. Minimissään kymmenen vuotta olisi minusta hyvä ikä tietokoneille ja puhelimille ja tuon ajan niitä pitäisi voida päivittää ja niillä pitäisi pystyä tekemään niitä asoita joita varten ne on hankittu ilman, että se on suhteettoman hermoja repivää.
 
Minkä mallista piuhaa tarvitset @Rhosgopella ? Tai siis millaiset liittimet pitäisi olla? Vanhempia piuhoja saattaa löytyä esim kierrätyskeskuksista tai jollain saattaisi olla sellainen ylimääräisenä jos tietäisi millaista haetaan.
 
Ylös